Problemele din noile modificari GDPR ale Facebook
Facebook a inceput deja sa trimita utilizatorilor europeni mesaje prin care le cere acordul pentru implementarea schimbarilor legate de GDPR, care intra in vigoare pe 25 mai. Techcrunch.com a analizat noua politica Facebook de protectie a datelor personale si a concluzionat ca schimbarile nu sunt unele pozitive:
- procesul de acceptare a modificarilor e fraudat – Facebook incepe prin a explica onest ca legile legate de informatiile personale se schimba in Europa si, de aceea, te roaga sa iti analizezi setarile legate de datele tale; dar toate paginile te indeamna ori sa inchizi rapid fereastra (folosind „X”-ul din dreapta sus, ori sa citesti pe sarite si sa apesi mai rapid pe „Continua”
- informatii sensibile – primul pas e controlul asupra informatiilor personale sensibile (preferinta sexuala, religia, optiunile politice); poti oricand apasa butonul albastru „Accepta si continua”, chiar daca nu citesti pana la capat textul din fereastra; daca apesi pe butonul „Manageriaza setarile de date”, intri in alta fereastra in care FB incearca sa te convinga sa pastrezi informatiile respective in profilul tau, inainte de a putea salva modificarile; cu alte cuvinte, daca nu schimbi nimic, scapi mai usor, iar daca vrei sa restrictionezi accesul la datele tale, atunci te vei lovi de ceva bariere; FB nu ofera advertiser-ilor acces la aceste informatii, dar daca le pastrezi pe pagina ta, atunci le va folosi pentru a-ti personaliza feed-ul; nu exista optiunea de a le patra pe profil, pentru a fi vizibile prietenilor, fara ca FB sa le utilizeze
recunoasterea faciala – optiunea interzisa in Europa in 2012 va fi introdusa acum de FB; daca o activezi, poti afla ce poze cu tine exista si atentionat ca altcineva iti foloseste imaginea in pozele lor de profil, dar asta inseamna si ca fata ta va fi recunoscuta in imagini si sugerata spre tag-uire prietenilor tai
- colectarea de date online – FB iti permite sa blochezi optiunea de a fi targetat cu reclame bazate pe informatii despre comportamentul tau de browsing pe site-uri cu butoane de Like, share, Pixel de conversie sau reclame Audience Network; dar nu poti alege ca FB sa nu iti personalizeze feed-ul folosindu-se de aceste date despre tine
- Termeni si Conditii noi – se explica foarte clar ca noua politica se aplica si subsidiarelor Instagram si Messenger, WhatsApp si Oculus avand propria politica in acest sens, dar vizibil e doar butonul de acceptare a acestora; daca nu vrei sa le accepti si preferi sa iti inchizi contul, trebuie sa apesi pe „vezi de optiuni ai”, un link micut care deschide o fereastra in care FB te sperie ca singura optiune e sa iti stergi permanent contul (nu mentioneaza posibilitatea de a-l dezactiva temporar, care exista), nu inainte de a-ti descarca datele (ceea ce ar trebui sa faci, dar dureaza cateva ore, determinandu-te astfel sa amani sau sa uiti complet de asta), iar optiunea de a-ti sterge contul nu e un buton albastru vizibil, ci iar un link micut
- consimtamantul parental – GDPR implementeaza si reguli noi legate de utilizatorii de 13 (varsta minima pentru a avea un cont) – 15 ani; acestia trebuie sa obtina acordul unui parinte pentru pastrarea pe pagina lor a informatiilor legate de orientare sexuala, religie si pareri politice sau sa le stearga de tot; tot un parinte trebuie sa permita targetarea lor prin reclame; dar acest acord parental e facut in gluma (minorul poate introduce un campul respectiv numele unui prieten de pe FB sau o adresa de mail la care are tot el acces)
- shortcuts catre politica de protectie a datelor personale – noul layout este bine facut
- descarcarea informatiilor proprii – probabil singura schimbare clar pozitiva si fara probleme anuntata de FB; dupa 8 ani in care sistemul a functionat la fel, acum se schimba (practic, poti sa iti vezi datele din diversele categorii, fara a le descarca neaparat, si poti descarca doar anumite parti din acestea, la rezolutie mai mare ca pana acum)
Leave a reply