Legat de cele 10 zile de returnare a produselor
RaporteazaPlease briefly explain why you feel this question should be reported .
Buna ziua,
Am si eu 2 intrebari legat de legea cu 10 zile in care poti returna orice produs – presupun ca multi sunt in cazul meu:
1. Dupa cum stim, legal, orice persona poate sa returne produsul comandat online in maxim 10 zile, fara vrun motiv anume.
Vreau sa deschid un magazin online si am trecut la contracte cu furnizorii – in contract apare ca eu (ca distribuitor) pot returna produsul catre furnizor in maxin 2 zile (unele in maxim 5) – dar nici unul nu vrea sa accepte sa fie tot 10 cat este legal (intre pers. fizica si pers. juridica)
In acest caz ce se intampla? Exista vreo lege in care ii pot forta sa mareasca termenul? sau e doar la buna intelegere ( – daca e asta, nici un furnizor nu face cu unul nou pe piata aceasta intelegere)
Daca intr-o saptamana 10 clienti imi intorc produsele – si eu nu le pot returna la furnizor – pai gata afacerea… Ce fac eu in cazul asta? cum ma pot apara, sa zic asa?
2. Am vazut ca foarte multi au in termeni si conditii, bla bla legat de aceasta lege, cu link catre ea – dupa care au un text EXTRA (care nu este mentionat in lege) de genul: „Produsul NU trebuie sa fie deteriorat, sa nu contina urme de utilizare, sa fie returnat in ambalajul sau original cu toate accesoriile si etichetele intacte” si „Daca produsul returnat este deteriorat, are semne clare de utilizare si nu poate fi vandut ca si produs nou ne rezervam dreptul de a percepe o taxa pentru a acoperi diferenta de pret dintre un produs nou si un produs deja utilizat sau, in cazul in care este intr-o stare ce nu ne permite re-comercializarea lui ne rezervam dreptul de a refuza produsul.”
Legal am voie sa pun aceste texte? Sunt „scapat” de OPC – adica pot sa ii refuz produsul si legal sa nu patesc nimic?
Presupun ca multi au dat de aceasta problema si m-ar ajuta foarte mult un raspuns/uri.
Multumes,
O zi buna
Răspunsuri ( 6 )
Foarte pe scurt, astept sa raspunda Bogdan MANOLEA daca are timp la ambele puncte. Eu voi raspunde scurt de tot la punctul 2.
2) orice text care este pus suplimentar fata de ceea ce spune legea, absolut orice text, si care prin interpretarea lui contravine spiritului legii, contravine unor articole sau puncte din lege, este text abuziv si este desfintat de orice control de la OPC – ANPC, asa se numeste mai noi, e agentie nu mai este oficiu.
Daca ceri ambalajele iar legea nu specifica acest lucru, ANPC-ul va interpreta acest lucru ca pe o ingradire a dreptului consumatorului de a putea returna produsul, si deci te va sanctiona pentru acel text suplimentar.
Am sa te rog sa citesti si aici: https://ecompedia.ro/care-sunt-reglementarile-europene-privind-protectia-consumatorului-in-mediul-online.html.
1. Nu, legea nu impune obligatia pentru furnizor sa accepte produsul inapoi. Protectia pentru denuntarea in cele 10 zile este exclusiv in beneficiul consumatorului care poate sa opteze pentru aceasta varianta.
Intre dvs. si furnizor este un contract comercial in care statul nu se baga.
Solutia ar putea fi estimarea returului si includerea sa in bugetul dvs. propriu.
Sau poate chiar asigurarea acestor evenimente.
Oricum daca aveti o rata de retur mare inseamna ca aveti o problema cu produsele dvs si/sau cum le prezentati.
2. Nu, nu sunteti scapat. Liviu v-a explicat deja de ce.
Partea aia cu taxa este cea mai hilara. Statul pune taxe, firmele presteaza servicii. Si nu poti sa prestezi un serviciu la care nu ai o comanda clara.
Singurul lucru pe care il puteti cere si care se deduce din interpretarea textului legal (deci nu este ceva in plus) este ca trebuie sa primiti inapoi produsul livrat si unul deteriorat. (dar nu cu „semne clare de utilizare” sau care „nu poate fi vandut ca si produs nou”)
Exemplu – daca ati vindut o masinuta de jucarie cu 4 roti si antena, nu puteti primi inapoi masinuta fara antena sau fara o roata (pentru ca nu mai exista identitate intre produsul livrat si cel returnat si deci partile nu mai pot fi puse in situatia anterioara contractului).
Va multumesc mult pentru raspunsuri!
1. In sensul Art. 10, litera c) din Ordonanta nr. 130 / 31.10.2000 modificata prin O.U.G. 174 / 2008:
“Art. 10. – Consumatorul nu poate denunţa unilateral următoarele tipuri de contracte, cu excepţia cazurilor în care părţile au convenit altfel:
c) contracte de furnizare a unor produse executate după specificaţiile consumatorului SAU a unor produse distinct personalizate, precum şi a acelora care, PRIN NATURA LOR, NU POT FI RETURNATE sau care se pot degrada ori deteriora rapid.“ Consumatorul trebuie informat clar pe site, inainte de incheierea contractului, ca, prin natura lui, un produs folosit, cu urme de uzura NU poate fi returnat. Mai trebuie specificat si ca ambalajul face parte din produs.
2. Spiritul Ordonantei 130/2000 este de a permite consumatorului sa receptioneze si sa constate, in acelasi mod ca si cum ar fi intr-un magazin fizic, daca produsul comandat corespunde naturii, descrierii (forma, dimensiuni, culori, finisaje) si specificatiilor tehnice (tensiuni de alimentare, putere etc.) indicate de comerciant, avand in vedere ca cumparatorul nu poate vedea, pipai sau de a proba (numai in cazul articolelor de imbracaminte) produsul inainte de cumparare, fapt cu care suntem perfect de acord. Ca urmare se pot returna DOAR produsele neutilizate, fara urme de uzura, in ambalajul original, nedeteriorat.
Ordonanta 130/2000 NU a vrut ca procedura de testare a unui produs cumparat on-line sa fie mai abuziva decat in cazul achizitiei aceluiasi produs din cadrul unui magazin fizic. Ori, in nici un magazin fizic nu se probeaza un storcator timp de 10 zile prin stoarcerea morcovilor, nu se testeaza o masina de spalat prin spalarea rufelor timp de 10 zile, nu se testeaza un fier de calcat prin utilizarea lui timp de 10 zile si nu se probeaza un obiect de imbracaminte decat intr-un cadru strict – in cabinele de proba, nu prin utilizarea lui timp de mai multe zile in afara magazinului etc.
Mai mult,
3. In DIRECTIVA 2011/83/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului și a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European și a Consiliului, la Articolul 14 – Obligațiile consumatorului în cazul retragerii, Paragraful 2, se specifica:
“(2) Consumatorul este responsabil doar în ceea ce privește diminuarea valorii bunurilor care rezultă din manipularea bunurilor, altele decât cele necesare pentru determinarea naturii, caracteristicilor și funcționării bunurilor…“.
Deci conform Directivei Europene de mai sus se poate imputa cumparatorului o taxa pentru acoperirea pierderilor cauzare de revanzarea produsului ca refurbished sau desigilat.
Directiva de mai sus o puteti gasi: aici
Din pacate se uita ca legile pe langa litera mai au si spirit. Tare as vrea ca intr-o zi, de exemplu, toti soferii sa respecte numai litera legii si sa se opreasca pe drumurile delimitate cu banda continua in momentul in care au o groapa pe carosabil. Conform literei legii, nu ai voie sa treci peste banda continua, inainte nu ai unde, de ocolit legal nu ai cum, nici de de mers inapoi, asa ca te dai jos, incui si pleci pe jos :). Respecti litera legii, nu?
HELP : Cum trebuie procedat cu un client care a facut o comanda telefonica/email sau pe site pentru un produs si il ridica personal din magazin in cazul in care doreste sa faca retur in termenul de 10 zile lucratoare……..mai beneficiaza de legea pentru returul produselor sau ramane la latitudinea magazinului ?
Am sa te rog sa pui intrebarea nu ca si comentariu, ca un raspuns la o alta intrebare, ci ca o intrebare separata. Vezi butonul din dreapta sus, sau cel din footer, unde scrie „Trimite o intrebare”.