INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu TroutLine.ro
Lucian Vasies (foto) a prins primul lui pastrav la 6 ani, cu o musca facuta de el, din pene de gaina furate de la un padurar comunist. S-a reapucat de legat muste artificiale cu mana lui la 27 de ani, este instructor de pescuit la musca si a scris despre asta in publicatiile de profil si pe blogul personal. Creat in urma frustrarii legate de absenta informatiilor despre aceasta nisa a pescuitului sportiv, a adunat tot ce stia el si prietenii lui si a inceput sa scrie, cu succes, online („Am avut un succes extraordinar, prin 2005 blogul avea in jur de 700 unici pe zi”). Apoi, in 2004, si-a transformat blogul in site – troutline.ro.
Site-ul este singurul producator de muste artificiale, materiale de legat muste si echipamente de pescuit la musca din tara (si vinde si produse ale altor companii relevante din domeniu, din SUA, Canada, Cehia, Franta, Marea Britanie, Italia, Slovacia, Japonia si Suedia). Publicul tinta al site-ului il constituie pescarii, 95% barbati, de 30 – 60 ani, 97% straini.
ECOMpedia.ro va aduce astazi un nou interviu din seria inaugurata luna trecuta, in care Lucian povesteste in ce stadiu sta cu versiuna de mobile, cat de mult vinde de Black Friday si de ce Troutline isi doreste sa fie un nume in strainatate (piata online autohtona nu este o miza – la noi nu mai exista destui muscari, politicienii nu sunt pro-natura, microcentralele construite pe 400 de rauri montane au distrus habitatele pestilor, padurile sunt taiate, raurile de munte seaca; „Desi noi sponsorizam organizarea de tabere de copii ce merg la pescuit, desi donam de ani de zile sume pentru repopulari cu pesti a apelor de munte, desi sponsorizam echipa nationala de pescuit la musca la concursurile externe, e fara finalitate. O facem din pasiune doar, stim ca din punct de vedere comercial e o gaura acest lucru si nu ne aduce profit”).
Tot pe ECOMpedia.ro gasiti si interviurile cu spy-shop.ro, jujubaby.ro, evomag.ro, mamaboutique.ro si gtools.ro&tresa.ro!
ECOMpedia.ro: De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Lucian Vasies: Ideea de a face o afacere din pasiunea mea a incoltit in 2003, cand aveam destul de mult timp liber. Pescarii la musca (cum erau Sadoveanu, Ionel Pop si alti scriitori si prozatori romani) isi legau propriile muste, folosind materiale greu de procurat. Eu, din pasiune, am inceput sa elaborez astfel de materiale, iar pescarii mi le cereau. In vremea aceea scriam multe articole in reviste, in tara si in strainatate, am inceput sa fiu cunoscut pentru mustele pe care le faceam, iar cererea a crescut. M-ai intrebat daca am avut un model de business, era bine daca aveam :). Nu, nu am avut, m-am lasat purtat de val, fara sa imi stabilesc planuri si fara sa imi fac teluri. Inconstient – o greseala pe care acum nu as mai face-o.
Ai fost autodidact?
Nu am avut nicio educatie antreprenoriala, sunt inginer fizician, am lucrat in domeniu 17 ani. Business-ul nu prea se potriveste cu pregatirea mea, asa ca tot ce am invatat a fost pe pielea mea, luand drumul cel mai greu si platind destul de scump orice greseala.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Banii au fost din economiile mele si ce imi ramanea din salariu. Business-ul asta e unul dintre cele mai grele, lucrezi cu banii investiti in stocuri. Trebuie sa incerci sa te desprinzi de latura pasionala a nisei si sa fii realist (destul de greu, e usor sa te fure „peisajul” si sa inclini spre latura pescarului si nu a antreprenorului). Un oarecare noroc a fost ca am recapitalizat tot ce am castigat. Am reinvestit profitul in business si am bagat tot ce imi ramanea din salariul meu de inginer.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Enorm de multe bariere, probleme elementare de a conduce o afacere, de a fixa target-uri, de a stabili corect preturile, de a intui bine piata, de a sti cum sa iti tratezi clientii. Apoi, business-ul era in paralel cu job-ul. Eram un fel de „one man show”: veneam de la serviciu si dupa-amiezele le petreceam pana noaptea tarziu facand muste, producand materiale, facand pachete catre clienti si scriind articole. In 2008, a venit crah-ul, caderea monedei nationale. Eu importam multe materiale, banii investiti erau din economii, nu prea multi, dar m-a pus in genunchi. Pana in 2009, am lasat business-ul aproape mort si am cantarit efortul de a relua totul de la capat. Ca putere financiara mi s-a dat totul peste cap, crah-ul m-a adus inapoi la 2005. Am decis sa nu renunt si am reluat totul de la inceput. Insa de data asta sa ma orientez catre export si sa las piata romaneasca. E prea mica si prea fara putere de cumparare. Asadar am trecut de pe versiunea de PHP a magazinului (fiind atacata de hackeri de cateva ori) si am trecut pe Magento. Magazinul online a cunoscut mai multe versiuni, dezvoltate de mai multe firme, fiecare a avut probleme speculate de dezvoltatorii respectivi in favoarea lor si profitand de nestiinta si increderea acordata. In 2015, am decis sa renunt la job-ul meu de inginer (lucram intr-un consortiu elvetian) chiar daca eram extrem de bine platit. Am decis sa o iau pe calea antreprenoriatului. Am avut 3 luni in care noptile le-am petrecut mai mult treaz, gandindu-ma daca sunt capabil sa conduc o afacere in adevaratul sens al cuvantului. Familia depindea de mine in cea mai mare masura, angajatii si ei. Nu imi permiteam sa ma mai „joc” asa cum o facusem pana in acel moment. In 2015, am apelat la consultanta lui Liviu Taloi (ecompedia.ro), fiind satul sa cheltuiesc aiurea bani cu tot felul de firme si freelanceri neseriosi. L-am ascultat, i-am urmat sfaturile si de atunci lucrurile merg pe o panta ascendenta.
Cat de usor e sa pornesti un magazin online si cat de greu e sa-l tii in viata?
In 2004 era usor sa pornesti un magazin online. Initial am avut blog-ul, apoi am trecut pe o versiune de PHP cu blog, forum si magazine. A functionat bine, nu aveam multe produse si profitul exista, nu fantastic, dar era. Pasiunea era mai mare si pe locul intai. Acum e al naibii de greu, cine spune ca e simplu se insala. E mai usor sa ai un magazin fizic decat un magazin online. Un shop online e tot timpul in dezvoltare, ai costuri de hosting, de securitate, de dezvoltare, marketing si promovare…
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Am fost si angajat si acum sunt propriul meu stapan. Cine isi face firma ca sa fie sef, nu are minte, va da faliment. Nu esti sef, toti ceilalti iti devin sefi: angajatii, clientii si colaboratorii. Pentru mine, cel mai important lucru e ca fac ce imi place si imi traiesc zi de zi pasiunea. Apoi, reusesc sa imi fac mai mult timp liber pentru familie… Chiar si asa, am nopti nedormite, sunt momente grele deseori si trebuie sa cantaresti bine deciziile.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi? Ce aveti in plus fata de concurenta?
Pasiunea pentru pescuit, dorinta de a impartasi know-how-ul si customer support-ul oferit. Cultura clientului si tot ce ii oferi pe langa produs conteaza enorm. Hai sa zicem ca oricine stie sa vanda un ac, dar sa ajute clientul sa il aleaga si sa il invete cum sa il foloseasca si cand, conteaza enorm.
Din cate tari va vin clienti, cat de mare este comunitatea pasionatilor de pescuit care intra pe site si cumpara frecvent?
Europenii sunt clientii nostrii: italieni, spanioli, englezi, belgieni, olandezi sunt cei frecventi. Mai reticenti sunt popoarele germanice si francezii. E o chestiune culturala, bariera lingvistica isi spune cuvantul si distantele si timpii de livare a comenzilor iarasi sunt o problema importanta cu care ne confruntam. Avem din SUA, Canada, Japonia, Noua Zeelanda si Australia. Avem 5.000 de clienti constanti. Insa europenii primeaza. Comunitatea de muscari este estimata la 5 milioane, in Europa. Statistic, cu cei 5.000 de clienti nu existam, dar acest lucru pe noi ne motiveaza :).
Cum va merge in perioada asta? Ce cumpara cel mai mult lumea?
Ne descurcam, am crescut fata de anul trecut cu 60%. Clientii cumpara materiale pentru construirea mustelor artificiale. Apoi terminal tackle (echipamente, undite etc.).
Care e strategia voastra de a atrage pasionatii de pescuit?
Pasiunea e pe viata, tot timpul o intretii, curiozitatea e rege, daca oferi ceva interesant si nou tot timpul, clientii sunt ai tai. Evident, ne straduim sa ii educam si sa le spunem cum se folosesc lucrurile noi… Trebuie sa fii proactiv si nu pasiv. Sa informezi si sa educi.
Ati participat la Black Friday-ul 2016? Cum au aratat, comparativ, cifrele de BF si Craciun?
Am participat in 2015 si 2016. La noi, BF e cel real, cel american, nu cel ajustat la meleagurile noastre. Dureaza de vineri pana duminica. Vanzarile in 3 zile depasesc vanzarile unei luni. Craciunul nu e ceva grozav, se vinde, dar deja clientii sunt orientati catre familie si mai putin catre ei insisi.
Cum si unde va promovati site-ul?
Blog, site-uri de specialitate (unde publicam articole) si Facebook. Cu FB suntem deocamdata la nivel de amator, discutam despre marketing cu o agentie, avem de ajustat, nu suntem 100% multumiti, dar avem rabdare :). Nu avem suficiente resurse umane sa o facem noi, nici stiinta necesara, dar ne straduim sa invatam. FB este important daca stii cum sa il folosesti. In domeniul nostru e mai greu un pic, profesionistii din marketing nu prea il inteleg usor.
Aveti versiune de mobile?
Lucram la ea, urmeaza sa ii dam drumul in curand. Deocamdata avem probleme multe de rezolvat la site. Suntem multi-language – limba de baza e engleza, avem de tradus produsele in germana si italiana. Bineinteles si in romana. Avem mult de lucru si e prioritar sa terminam versiunea de desktop. Statistic, mobile-ul nu genereaza vanzari in cazul nostru, cumparaturile se fac de pe desktop (e o chestiune de nisa). Insa stim ca browsing se face si de pe mobile si l-am avut in vedere ca un punct important in dezvoltare.
Cum crezi ca veti incheia anul curent?
Cu o medie finala de 70% mai mare fata de anul trecut.
Leave a reply