INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Mesteresti.ro
Pe mesteresti.ro gasesti produse pentru casa si gradina, comanda este telefonica, iar un consilier iti ofera cele mai bune solutii pentru achizitia, transportul si montajul gardurilor, pavajelor, scarilor interioare, locurilor de joaca si a tuturor celorlalte produse din stoc. Site-ul a aparut acum 11 ani, prin implicarea a 3 prieteni cae au intuit potentialul comertului online si care sunt si acum actionari in cote egale in companie (foto): Ionut Eusebio Costin (Director de Vanzari), Ciprian Alexa (Director de Dezvoltare) si Ionut Sendrea (Director de Promovare).
Acestia ne-au povestit cum au ajuns la peste 600.000 de vizitatori/an si livrari de peste 40.000 de produse/an, dar si ca Black Friday le aduce vanzari cu aproape 30% mai mari si ce planuri de viitor au (vor sa introduca optiunea „Adauga in cos” si sa optimizeze cat mai mult platforma). Descoperiti mai multe informatii in interviul de mai jos.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
De ce ati ales acest nume pentru magazinul online?
Ionut Eusebio Costin, Ciprian Alexa si Ionut Sendrea: Numele magazinului a fost obtinut prin verbalizarea unui substantiv: mester. De aici s-a nascut MESTERESTI, care este mult mai mult despre actiunea de a face, de a construi. De altfel, brand-ul nostru este un mare sustinator al sistemului do-it-yourself, pentru ca noi credem ca un mester adevarat iubeste sa se implice si sa faca lucrari pentru casa si gradina. Ne mandrim cu faptul ca am obtinut certificatul privind inregistrarea la OSIM a brand-ului, iar in fiecare zi ne straduim sa construim o comunitate puternica in jurul acestui nume.
De unde v-a venit ideea de business? Aveti vreun model in domeniu?
In urma cu 11 ani, piata magazinelor online era inca destul de restransa in Romania, deci este greu de spus ca am avut un model in piata. I-am urmarit si urmarim in continuarea liderii din acest domeniu, atat din piata nationala, cat si din cea internationala, pentru ca tendintele se schimba rapid si trebuie sa fii la curent cu ce este nou in piata. Am fost intr-o oarecare masura vizionari, pentru ca am pariat pe un domeniu care inca nu era atat de dezvoltat.
Ce v-a motivat sa incepeti propria afacere?
Fiecare dintre noi are un background profesional solid construit in corporatii, unde am activat mai multi ani, pana am decis sa ne implicam in afaceri in calitate de antreprenori.
Ati avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ati fost autodidacti?
Principalele lectii au fost invatate din companiile unde am lucrat, inainte de a demara proiectul. Ulterior, cand am devenit la randul nostru antreprenori, am invatat din mers, facand, gresind si iar facand. De altfel, si acum credem ca cele mai bune lectii le obtii incercand tu sa faci o afacere sa functioneze. In plus, suntem mereu interesati de cursuri de formare antreprenoriala, la care luam parte ori de cate ori avem ocazia.
Cum ati reusit sa strangeti bani pentru finantare?
Proiectul a fost pornit cu pasi mici, cu implicarea noastra personala si financiara. Am preferat o crestere organica, una care sa nu ne oblige la angajamente financiare foarte mari, in defavoarea unor credite. Investitia a fost asadar calibrata potentialului nostru financiar.
V-ati lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ati depasit?
Fiind un domeniu relativ nou, multe dintre provocari au venit din intelegerea corecta a regulilor jocului in comertul online si din a performa cat mai bine. Oricine are un magazin online stie ca nu este deloc usor sa te evidentiezi in piata, sa fii primul in cautarile Google si sa iti mentii pozitionarea. Este un proces continuu de invatare si de implicare in acest sector al e-commerce-ului care este ca un organism viu, ce se updateaza de la o zi la alta.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Este o intrebare frumoasa, la care am avea multe de spus, dar ne limitam la a preciza ca am fost in ambele ipostaze, iar de 11 ani ni se potriveste foarte bine aceasta pozitie de antreprenori. Avantajul vine din faptul ca poti lua deciziile rapid, in functie de propriile strategii de business, lucru care iti ofera o satisfactie foarte mare. In schimb, nivelul de stres este mai ridicat, in primul rand din perspectiva birocratiei sau a angajamentelor pe care le ai fata de salariati.
Care este publicul tinta al site-ului?
In urma analizelor facute a rezultat ca publicul nostru tinta este format preponderent din barbati (peste 75%), casatoriti (peste 94%). Varsta medie a clientilor este cuprinsa intre 35 si 44 de ani, cu venituri peste medie. Din punct de vedere al provenientei, ponderea inclina usor catre mediul urban – 55%, fata de 45%, mediul rural.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Principalul avantaj este ca oferim consultanta telefonica gratuita tuturor clientilor, indiferent de produsul achizitionat sau de valoarea comenzii. Acest beneficiu este unul foarte important, pentru ca ii ajuta in decizia de cumparare. Consilierii nostri le confirma daca produsele sau serviciile alese corespund nevoilor lor. Pentru noi, acest lucru inseamna o investitie semnificativa in resursa umana, dar preferam acest tip de abordare pentru ca aduce avantaje atat pentru client, cat si pentru partenerii nostri furnizori. De exemplu, in cazul furnizorilor scade mult rata de retur si nu se pierde timp cu comenzi nelivrabile, pentru ca lor li se transmit numai comenzi ferme. In perioada urmatoare intentionam sa introducem optiunea de „Adauga in cos”, dar nu vom renunta la consultanta telefonica gratuita clientilor.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor/serviciilor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Concurentii nostri sunt site-urile similare de profil, dar si depozitele de bricolaj. Noi am reusit sa cream un concept unic pe piata, in care combinat elemente ale comertului traditional cu cele ale online-ului. Proiectul elimina unul dintre putinele dezavantaje ale comertului electronic: lipsa de interactiune cu un consilier de vanzari. In cazul nostru, fiecare tranzactie se face prin comanda telefonica. In acest fel, cumparatorul primeste confirmarea din partea specialistului ca achizitia raspunde nevoilor pe care le are. Atasamentul tot mai mare al clientilor fata de cumparaturile online vine si din alte avantaje pe care acest tip de serviciu le implica. Cumparaturile online ocupa mai putin timp si sunt mai ieftine.
De unde va cumparati produsele?
Procesul privind achizitiile este unul laborios si avem un departament dedicat in acest sens. Ne intereseaza colaborarea cu parteneri seriosi din tara, care sa livreze in timp util produse de calitate. Ne putem mandri ca in acest moment vindem produse fabricate majoritar in Romania, ale unor producatori care nu au sau nu doresc sa isi deschida magazin online. Noi venim in intampinarea acestei nevoi si acoperim aceasta veriga a vanzarii. Pentru a extinde reteaua de furnizori, recent am lansat o platforma dedicata exclusiv producatorilor, „Vreau sa vand pe MESTERESTI”, prin care furnizorii ne pot contacta, pentru a lega parteneriate.
Cati angajati aveti?
In acest moment suntem 12 salariati. Cea mai mare crestere a echipei a avut loc in ultimii doi ani, pe fondul unei majorari progresive a volumului afacerii.
Cum va merge in perioada asta?
Lunile de toamna asigura un trafic si un volum al vanzarilor foarte bun pentru mesteresti.ro, fiind poate cea mai buna perioada a anului. Fiind un magazin online cu produse din domeniul constructiilor si amenajarilor interioare, avem o insa provocare in sezonalitatea business-ului. Diversificarea gamei de produse de pe site ne-a permis insa sa mentinem ridicate vanzarile inclusiv in lunile de iarna.
Ati participat la Black Friday 2017?
Ziua de Black Friday este un eveniment de shopping mult asteptat de internauti si, ca orice jucator serios in online, nu il puteam ocoli. Clientii s-au obisnuit sa amane achizitiile pentru casa si gradina, pentru ca noi aplicam reduceri de pana la 70%. Continuam si anul acesta traditia si vom oferi discount-uri la aproape toate categoriile de pe site: gard beton, sipca metalica, locuri de joaca, butoaie, gard de lemn, porti, tartan sau pavele de cauciuc.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2017?
Principala diferenta a venit in primul rand prin numarul si diversitatea produselor listate la preturi reduse de Black Friday, care a crescut in fiecare an. Black Friday de aduce un trafic record si vanzari cu aproape 30% mai mari decat in mod obisnuit. Pentru Craciun, situatia este aproape similara.
Cum si unde va promovati site-ul?
Canalele de promovare sunt numeroase, dar cel mai mare potential pentru business-ul nostru l-au aratat Google si Facebook. Cum eficienta campaniilor de marketing se schimba de la un an la altul, am pus la punct proceduri scalabile, prin care sa vedem ce bugete sa alocam pentru atingerea obiectivelor de business.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Pagina de Facebook este o extensie a mesteresti.ro, careia ii acordam o atentie deosebita, deoarece i-am verificat eficacitatea din punct de vedere al volumului vanzarilor si al traficului trimis catre site. Suntem in egala masura interesati de comunicarea organica si de cea platita, precum si de crearea unor comunitati solide in jurul brand-ului.
Aveti versiune de mobile?
Inca de la crearea site-ului am anticipat volumul mare de clienti care vor accesa platforma de pe telefon si am creat o versiune de mobile a site-ului.
Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
In ultimii 11 ani, MESTERESTI a crescut in fiecare an si tocmai de aceea, conform cifrelor de pana astazi, anticipam ca vom incheia anul cu o crestere de 20% fata de 2017.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Magazinele online au la randul lor costuri pe care trebuie sa le acopere si care provin in primul rand din alocarea de bugete pentru promovare. Noi facem analize amanuntite pentru a putea optimiza costurile si credem ca fara masurarea rezultatelor, nicio investitie nu este justificata.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul vostru, in mediul online autohton?
Principala provocare vine din cresterea numarului de magazine online care creste concurenta si, in consecinta, sporesc eforturile noastre de promovare.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Experienta de 11 ani in comertul online ne-a permis sa legam parteneriate solide cu transportatori din intreaga tara. Avem in acest moment sute de produse cu transport gratuit. Livram practic pana la usa clientului. Iar acest lucru este cu atat mai util in cazul produselor voluminoase si grele, precum cele pe care le comercializam noi: gard beton, spalieri, usi, gard metalic etc. Asadar, putem spune ca avem o relatie buna si eficienta cu transportatorii si firmele de curierat.
Ce planuri de viitor aveti in online?
In perioada urmatoare vrem sa crestem notorietatea in online brandului MESTERESTI si sa optimizam cat mai mult platforma, pentru o uzabilitate cat mai buna pentru consumator. In acest scop, un prim pas este introducerea optiunii de „Adauga in cos” pentru toate produsele de pe site.
Leave a reply