INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu MarineConcept.Store
MarineConcept.Store s-a lansat in 2016 si vinde online produse cu tematica mediteraneeana, pentru casa si gradina (mobilier, textile si covoare, corpuri de iluminat, decoratiuni), dar si imbracaminte. Roxana Lemnaru (foto, Co-owner MarineConcept.Store) ne-a povestit cum a pornit aceasta afacere digitala (alaturi de prietena ei), cum reduce cheltuielile la minimum ocupandu-se personal de tot ce inseamna gestionarea unui magazin online si cum a rezolvat problemele legate de deterioarea coletelor la transport.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Roxana Lemnaru: Am cautat un nume care sa reflecte ceea ce promovam, respectiv tematica marina si pasiunea pentru produsele cu acest specific. Am vrut sa fie reprezentativ si in cazul in care, pe viitor, vom ajunge sa deschidem si un magazin fizic, nu doar online.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea nu a fost a mea, ci a prietenei si actualei mele partenere. Amandoua suntem pasionate de mare si de tot ce tine de tematica mediteraneeana, motiv pentru care am observat ca in Romania nu prea exista produse cu acest specific. Era foarte greu sa cumperi dintr-un singur loc decoratiuni marine variate sau, daca le gaseai, erau doar sezoniere. Nu am avut un model in domeniu, am incercat sa ne documentam despre competitie, cererea pe aceasta nisa, dar fiind o tematica prea putin abordata la noi in tara, nu am gasit foarte multe infomatii. Nu stiam daca nu a dezvoltat nimeni pana atunci o astfel de afacere, pentru ca nu exista suficienta cerere sau pentru ca – pur si simplu – nu s-a gandit la asta. Asa ca am decis sa incercam si sa vedem cat de departe ne poate duce pasiunea.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Aparitia pe lume a baietelului meu m-a facut sa realizez ca stilul de viata pe care il aveam anterior era unul destul de stresant si obositor. Lucram foarte mult si, practic, traiam doar pentru weekend-uri. Cumva, privind spre viitor, am realizat ca imi doresc sa pot sa acord copilului mai mult timp si sa pot sa imi fac programul cum doresc. Desi nu am pornit la drum singura, ci impreuna cu partenera mea (care detine tot 50% din firma), la momentul demararii magazinului online amandoua aveam alte job-uri stabile, pe care ni le pastram in continare. Deci munca nu a fost deloc mai redusa sau timpul mai putin incarcat, din contra. Faptul ca propria afacere ti-ar acorda cumva mai mult timp liber este o iluzie.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Eu am terminat ASE – Relatii Economice Internationale si ulterior un master in Business. Nu as putea spune insa ca am putut folosi din informatiile invatate atunci, practica este cea mai buna invatatura, intodeauna.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Faptul ca am impartit mereu la jumatate toate cheltuielile a fost de ajutor, cu siguranta. Nu am avut insa disponibilitatea unor sume mari de bani pe care sa le investim, pentru ca totul provenea din salariile noastre. Am plecat la drum cu 1.200 € pentru un site, pe care l-am platit in 6 rate, si cu niciun produs in stoc. Eram constiente ca va fi greu sa convingem pe cineva sa cumpere doar produse care aveau la momentul respectiv un termen de livrare de circa 3 saptamani, dar cu multa pasiune am reusit sa ne dezvoltam in fiecare an. Tot ce am castigat ulterior am reinvestit in magazin si in stocuri.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Da, absolut totul a fost greu la inceput. Niciunul din noi nu avea experienta absolut deloc in comertul online. Poate suna prostesc, insa imi amintesc ca pana si generarea primului AWB la curier a parut ceva tare greu si stresant. Am invatat singuri de la zero tot ce inseamna importuri, contabilitate primara, gestionarea comenzilor si a produselor de pe site. Au fost numeroase momente in care am vrut sa renuntam, dar pentru ca ne place foarte mult ceea ce facem am gasit mereu motivatia necesara pentru a continua.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Noi in prezent suntem si angajate, si proprietari de afacere. Cand lucrezi pentru tine si mai ales cand faci ceea ce iti place, oricat de obositor ar fi totul pare mai usor. Aparent ai zice ca a avea propria afacere iti da o libertate mai mare, in realitate insa lucrezi mai mult si ai mereu presiunea ca trebuie sa produci ca sa poti achita toate datoriile.
Care este publicul tinta al site-ului?
Ne adresam tuturor iubitorilor tematicii marine si nautice, fie clienti finali care isi decoreaza propriile case, fie organizatori de evenimente sau pensiuni de la malul marii.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Suntem printre singurele magazine online din tara care abordeaza aceasta nisa. Incercam mereu sa aducem o varietate cat mai mare de produse care sa te duca cu gandul la vacantele de la malul marii, inclusiv cele din categoria de melci, scoici, stele si arici de mare.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Cred ca avem in primul rand pasiune pentru ceea ce vindem, iar asta ne ajuta sa ne intelegem mai bine clientii si dorintele pe care le au. Ne place sa le oferim consultanta atunci cand nu stiu ce sa aleaga si primim des de la ei poze cu modul in care au folosit produsele. Pentru noi nu conteaza daca in final au cumparat doar o steluta de mare, ambalam fiecare colet cu mare placere pentru ca tipul acesta de produse te fac sa te simti mereu ca in vacanta. Si ne place sa punem mereu in colete cate o mica surpriza care sa aduca buna dispozitie destinatarului. Asa cum spuneam, aceasta nisa este slab exploatata la noi in tara, nu prea exista termen de comparatie. Mai sunt cateva magazine care vand astfel de produse, insa noi cautam sa multumim orice iubitor al tematicii marine, indiferent daca prefera produse mai sobre pe nuante de maro si rosu, sau vesele pe clasicul albastru combinat cu alb sau bleu.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
95% din produse sunt importate din tari precum Marea Britanie, Germania sau Bulgaria.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Vindem exclusiv prin intermediul site-ului nostru. Am mai avut o incercare cu eMAG Marketplace, insa am renuntat, nu ni s-a potrivit.
Cati angajati aveti?
Nu avem angajati momentan, eu si partenera mea ne ocupam de tot ce inseamna proiectul Marine Concept Store.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna iulie – n.r.)?
Desi ati putea crede ca tematica marina este doar sezoniera si astfel de produse se cauta doar vara, noi vindem constant tot timpul anului. Insa pana in prezent vanzarile au scazut, comparativ cu anul trecut. Situatia economica tot mai dificila si razboiul din Ucraina si-au pus amprenta in mod negativ si asupra noastra.
Ati participat la Black Friday 2021?
Nu. Cautam sa folosim preturi cat mai corecte pentru produsele noastre, motiv pentru care nu avem de unde sa oferim discount-uri care sa iti ia ochii, asa cum se prefera de obicei in perioadele de Black Friday.
Cum si unde va promovati site-ul?
Aici ar fi multe de spus. La inceputuri am incercat reclamele pe Facebook, dar ulterior ne-am dat seama ca, oricat de bine selectam target-ul, primeam Like-uri care nu se regaseau neaparat si in vanzari si am renuntat. Asta pentru ca e usor sa ajungi la oameni care iubesc marea, insa asta nu inseamna neaparat ca si-o doresc si la ei acasa. Nu suntem o tara cu specific mediteraneean, iar lumea inca nu stie sa se foloseasca de aceasta tematica. Abia in ultimii 2 ani am observat ca cei care inchiriaza apartamente nou construite, la malul marii, incep sa foloseasca si produse cu specific marin. Inainte nu era nicio diferenta intre un apartament in Eforie Sud (sa zicem) si unul din Brasov. In momentul acesta, vanzarile vin organic sau din recomandari.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, am deschis pagina de Facebook dupa ce am lansat si site-ul. Eu o administrez, ne place sa postam cand avem noutati sau diverse filmulete legate de tematica marina si protejarea mediului, de exemplu. Recunosc insa ca in ultimul timp am avut postari mult prea rare, din cauza lipsei de timp. O pagina de Facebook e cu siguranta utila. Multi oameni care ne cunosc pentru prima data intra sa vada, de exemplu, daca exista review-uri despre noi. Activitatea pe pagina de Facebook pot arata de cele mai multe ori unui client daca firma este una serioasa sau nu, pot spori gradul de incredere.
Aveti versiune de mobile?
Da, a fost una din principalele solicitari atunci cand am creat site-ul.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Cam 60%.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Daca se continua trend-ul din prima parte a anului, cel mai probabil nu va exista crestere, din contra, mai ales ca previziunile economice nu sunt deloc incurajatoare.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Noi reducem cheltuielile la minimum prin faptul ca incercam, pe cat posibil, sa ne ocupam personal de tot ce inseamna gestionarea unui magazin online (de la preluare comenzi, pana la ambalare si livrare, la gestionare stocuri, comenzi furnizori si incarcare produse pe site). Doar contabilitatea este externalizata si apelam la firme specializate de IT, atunci cand apar probleme pe site pe care nu stim sa le rezolvam. De asemenea, refolosim ambalaje si cutii cat de mult se poate. Destul de rar avem cutii noi, de exemplu. Scopul acestei practici este – in primul rand -acela de a proteja pe cat posibil mediul, chiar daca poate coletul nu arata impecabil. Insa este, in acelasi timp, si un mod de a reduce din cheltuieli, mai ales daca esti un magazin mai micut.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Stim ca nu avem cel mai performant site din punct de vedere al functionalitatilor, insa investim constant in el si incercam mereu sa oferim clientului o experienta de navigare cat mai placuta. Nu avem plata cu cardul pe site si asta poate fi un minus, insa in momentul actual nu ne dorim sa o implementam.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Pana acum, cele mai mari probleme au fost legate de deterioarea coletelor la transport si de intazieri in livare care depaseau uneori 4 zile. Pentru prima problema am crezut ca asigurarea coletelor ne va ajuta, insa ulterior am realizat ca nici asa nu e usor sa primesti despagubiri. Pur si simplu, costul platit suplimentar (si, mai ales, timpul pierdut ca sa demonstrezi ca ai dreptate) nu justifica efortul. Asa ca acum ambalam cat se poate de bine produsele fragile, uneori chiar exagerat, iar evenimentele neplacute s-au redus. In privinta intarzierilor, din pacate nu avem solutii, nu cred ca exista curier perfect. Monitorizam insa constant toate expeditiile si, acolo unde observam probleme luam legatura cu clientul, pentru a ne cere scuze si a-l asigura ca facem tot posibilul sa urgentam livrarea.
Ce planuri de viitor aveti in online?
In viitorul apropiat ne dorim – in primul rand – sa imbunatatim site-ul, sa ii aducem mai multe functionalitati (care sa il faca mai usor de utilizat de catre client), sa usuram procesul de check-out (care uneori mai da erori). Avem, de asemenea, in plan o colaborare cu un site de stiri si unul dedicat design-ului de interior. Impredictibilitatea mediului economic din ultimii ani ne-a facut sa renuntam la planuri pe termen lung. Pur si simplu, o luam pas cu pas si suntem deschisi mereu tuturor oportunitatilor care pot aparea pe parcurs.
Leave a reply