Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu MamaPan.ro

Site-ul e-commerce MamaPan.ro a aparut in online-ul autohton in 2015 (odata cu brutaria sociala cu acelasi nume) si vinde paine si produse de patiserie artizanale. „Am gandit de la inceput, ca elemente de valoare adaugata a afacerii, posibilitatea de a plasa comenzile prin intermediul unui site si livrarea la domiciliu”, ne-a povestit Irina Sorescu (foto, Manager MamaPan.ro). Angajatele sunt mame aflate in situatii dificile, cu multi copii sau care ii cresc singure, iar produsele sunt facute din ingrediente 100% naturale, cu maia si fara adaosuri, aditivi sau amelioratori chimici. Livrarea si administrarea paginii de Facebook se fac intern, iar promovarea constanta a site-ului se face prin Google Ads.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Irina Sorescu: MamaPan e sinteza ideii noastre de business – paine facuta de mame. Ne-am gandit ca ar trebui sa fie ceva simplu de retinut si care sa transmita, pe scurt, esenta noastra ca afacere.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Lucrand foarte multi ani cu femei in diferite situatii dificile, ne-am dat seama ca cea mai potrivita forma de sprijin pentru ele, care sa aiba efecte pe termen lung, ar fi sa le oferim un loc de munca decent. Si nu ma refer doar la salarizare, ci si la contracte de munca pe perioada nedeterminata, un mediu de lucru prietenos, un program care sa tina cont de nevoile lor, apreciere si respect pentru munca lor. Asa a aparut ideea de afacere sociala. In acelasi timp, in perioada in care noi am deschis brutaria existau foarte putine optiuni pe piata locala de a cumpara o paine sanatoasa, facuta artizanal, cum ne placea noua. Asa am ales sa facem paine dospita lent, cu maia in loc de drojdie industriala, care sa contina doar ingrediente naturale, modelata manual si coapta in cuptor pe vatra.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Brutaria a fost infiintata ca o structura a fundatiei pe care o conduc si este un proiect al intregii echipe, care a ramas implicata in diferite forme, pana azi.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Am pornit afacerea fara experienta de lucru in business si fara sa fi parcurs un program de educatie antreprenoriala, dar avand multa experienta de management. Insa, in primul an de business, am participat la Atelierele de Antreprenoriat organizate de Romanian Business Leaders, iar rolul lor esential a fost de schimbare a mind-set-ului, pentru ca planuri de afaceri stiam sa fac deja. In rest, am invatat pe parcurs, implicandu-ma in toate componentele afacerii: productie, distributie, vanzari, management financiar.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Brutaria sociala MamaPan s-a lansat in cadrul unui program cu finantare de la Uniunea Europeana, dedicat tocmai deschiderii de afaceri sociale. Practic, banii pentru investitiile initiale si sustinerea cheltuielilor primelor luni au venit de acolo.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Ca orice afacere la inceput, a avut nevoie de timp sa-si faca loc in piata, sa devina cunoscuta, sa-si creeze un portofoliu de clienti, mai ales ca vorbim totusi despre un produs de nisa. Ca sa ne putem sustine financiar a fost nevoie sa gasim metode diverse de promovare, sa participam in fiecare weekend la targuri de hrana sanatoasa sau hand-made, sa largim gama de produse cu patiserie, produse din fainuri fara gluten, sa oferim si alte servicii adiacente (cum ar fi organizarea de mici ateliere pentru copii in brutarie) si sa gasim sponsori pentru programele de donatii, prin care oferim paine si produse de patiserie unor familii aflate in dificultate.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Sa conduci o afacere ca a noastra presupune o mare si dubla responsabilitate, o data fata de proprii angajati si o data fata de clienti. Nu e deloc usor, presupune mult efort, stres, risc. Pe de alta parte, iti da libertatea de a fi creativ si a face lucruri pe care le tu consideri cu sens.

Care este publicul tinta al site-ului?
Clientii MamaPan sunt persoanele interesate de un stil de viata sanatos, inclusiv cele cu probleme de sanatate alimentara si, de regula, implicate in viata comunitatii.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru ca avem produse de calitate si, in plus, avem si o misiune sociala.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Cum spuneam, produsele noastre sunt realizate dupa retete traditionale, fara conservanti, amelioratori, arome artificiale sau alte substante cu potential nociv, sunt modelate manual si coapte in cuptor pe vatra. Procesul de productie implica timp indelungat de pregatire si dospire naturala. Ambalarea se face, de asemenea, manual. Termenul de valabilitate al produselor este unul scurt. Pe scurt, facem manufactura 100%. Principalii competitori sunt micii producatori, care ofera paine si patiserie obtinute din ingrediente naturale, in propriile lor magazine. Ceea ce avem noi in plus este livrarea la domiciliu si faptul ca oferim locuri de munca decente unor femei aflate in situatii dificile de viata.

De unde va cumparati produsele?
Pentru ca se inscrie in misiunea noastra de sustinere a comunitatii, cumparam pe cat posibil de la producatori locali.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Magazinul online propriu este in acest moment principalul canal de vanzare. Lui i se adauga o retea de parteneri, magazine fizice sau online locale, tip bacanie.

Cati angajati aveti?
11 angajati.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna mai – n.r.)?
Am reusit sa mentinem activitatea, pentru ca miza noastra este pastrarea locurilor de munca ale angajatelor, aflate oricum in situatii de vulnerabilitate. Chiar daca am pierdut jumatate dintre clientii obisnuiti, care au fost nevoiti sa inchida sau sa-si reduca activitatea: restaurante, cafenele, gradinite, locuri de joaca, companii, am reusit sa compensam cu un numar mare de comenzi venite pe site, din partea clientilor persoanelor fizice.

Ati participat la Black Friday 2019?
Nu.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2019?
Nu e cazul la noi sa facem aceasta comparatie, insa decembrie este intotdeauna luna cu cele mai multe vanzari.

Cum si unde va promovati site-ul?
Pentru promovarea constanta a site-ului folosim Google Ads. In rest, fiind o afacere sociala, beneficiem de atentia presei online si a unor influenceri.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem pagina de Facebook, este un canal foarte important de comunicare cu clientii nostri, cu care – de altfel – avem o relatie apropiata. Administram cu resurse interne pagina si facem lunar campanii platite, cu un buget modest.

Aveti versiune de mobile?
Da.

Cate dintre comenzile voastre de pe dispozitive mobile?
Aproximativ 45%.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Dupa cum arata lucrurile la acest moment, estimez ca vanzarea de produse va fi mai mare decat anul trecut cu aproximativ 20%, dar noi avem o situatie aparte, pentru ca nu ne sustinem doar din vanzarea de produse, ci si din sponsorizari pentru programele noastre de donatii, iar valoarea sponsorizarilor a scazut fata de anul trecut. Una peste alta, cred ca vom fi cam la acelasi nivel ca si anul trecut.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
In cazul nostru, magazinul online este doar o modalitate de prezentare si vanzare a produselor pe care le facem tot noi, e cumva atipic pentru ca noi nu intermediem, nu suntem in zona de comert, de fapt, iar toate resursele umane sunt interne: preluarea comenzilor, livrarea produselor, facturarea, relatia cu clientii. Imi imaginez ca o solutie ar fi externalizarea, insa la noi miza este mentinerea locurilor de munca si nu reducerea cu orice pret a cheltuielilor.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Identificarea unor solutii tehnice care sa acopere diversele nevoi, care apar in zona de preluare a comenzilor.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Noi livram cu proprii angajati, nu colaboram cu firme de curierat decat in mod exceptional.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Ne propunem sa extindem zona de magazine online din site, astfel incat clientii nostri sa poata adauga in cosul de cumparaturi, pe langa produsele noastre, si alte produse alimentare locale, manufacturate, achizitionate de la parteneri cu care impartasim aceleasi valori: hrana sanatoasa si implicare in viata comunitatii.

Leave a reply