Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu IdeaPlaza.ro

Ideaplaza.ro este unul dintre cele mai vechi magazine online de cadouri din Romania, ne-a povestit Calin Vartop (foto, Director General ideaplaza.ro): in ianuarie 2020, implineste 11 ani pe piata. Site-ul e-commerce vinde cadouri personalizate sau nu, pentru intreaga familie – de la cani si tricouri, la decoratiuni interioare, produse pentru bucatarie, baie si gradina. Calin Vartop ne-a povestit cum a inceput cu o investitie initiala de 24.000 de lei, a trecut prin 3 firme de curierat si a ajuns sa ofere clientilor produse personalizate livrate in timp record si sa aiba in perioada Sarbatorilor cresteri ale vanzarilor de 3-4 ori fata de media din timpul anului.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Calin Vartop: Avand o gama extrem de variata de produse, asta fiind tinta initiala, numele a fost inspirat din ideea unui mall (plaza) unde sa gasesti mai mult decat cadouri, produse utile si chiar obiecte de vestimentatie.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
In momentul in care am deschis acest business, in piata online din Romania mai erau 3 magazine online cu profil de cadouri, iar necesitatea unei diversitati in acest segment era necesara. Insa ideea principala a provenit de la o intamplare: eram in cautarea unui cadou pentru o aniversare, iar ofertele din piata erau foarte limitate. Acela a fost momentul in care ne-am gandit ca un astfel de magazin ar fi un succes, pentru ca nu exista persoana care sa nu ofere cadouri.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Motivul consider ca este unul comun pentru toti cei care pornesc pe drumul antreprenoriatului si anume libertatea de a decide calea si ideile pe care vrei sa le urmezi. In urma decizilor bine alese urmeaza si cea mai mare bucurie a antreprenoriatului – dezvoltarea si cresterea business-ului.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Nu am urmat o facultate cu profil care sa se plieze pe domeniu, insa consider ca acest lucru nu trebuie sa impiedice pe nimeni sa urmeze calea antreprenoriatului. Fiind autodidact cu mult inainte de a incepe acest business, acest lucru m-a ajutat sa ma dezvolt atat eu, cat si business-ul, intr-o perioada in care modele pentru acest sector erau rare, daca nu chiar inexistente.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Acesta a fost unul dintre principalele greutati ale business-ului. Avand o varsta frageda (22 de ani) si provenind dintr-o familie cu o situatie financiara medie, inceputurile au fost incarcate de provocari. Insa am compensat prin foarte multa munca (de multe ori chiar si 7 zile/saptamana, 14 ore/zi), pentru a putea sa inlocuim necesitatea de angajare. Investitia initiala la momentul respectiv a fost de 24.000 de lei.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Perseverenta trebuie sa fie cel mai bun amic al oricarui antreprenor, mai ales la inceput de drum, insa acest sentiment nu trebuie sa il paraseasca pe intreg parcursul calatoriei. Au fost multe bariere mici sau mai mari, insa ele au fost depasite prin dorinta de succes si perseverenta in a dobandi ceea ce ne-am propus.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Avantajele sunt numeroase, dar pentru mine cel mai importante sunt provocarile. Antreprenoriatul te scoate mereu din zona de confort si te pune in fata unor lucruri noi, care la inceput pot sa te sperie, dar – odata invatate – se aduna la intreg bagajul tau de cunostinte, dezvoltandu-te pentru viitor. Viata de angajat este una cu raspundere limitata, doar pentru sectorul in care iti desfasori activitatea, insa – in calitate de antreprenor – responsabilitatea se rasfrange catre toate departamentele, pentru ca tu, in calitate de lider, trebuie sa cunosti fiecare aspect al business-ului. Iar daca ar fi vorba despre un dezavantaj, aici as puncta responsabilitatea pe care o ai pentru angajati. Esti responsabil si ei se bazeaza pe tine sa le platesti salariul la timp si sa le oferi conditiile care sa ii faca sa ramana in echipa ta. Este o provocare imensa.

Care este publicul tinta al site-ului?
Avand un portofoliu extins de produse si acoperind mai multe nise, publicul tinta sunt barbatii si femeile cu varste cuprinse intre 18 si 40 de ani.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Nimeni care intra pe site-ul nostru nu trebuie neaparat sa cumpere de la noi. Consideram ca si cel mai mic sfat sau idee oferita unui vizitator este un castig pentru noi si pentru el. Daca, pe viitor, doreste sa ne devina client, este bineveni; daca nu, ramanem cu placerea deosebita de a-l fi ajutat si de a-i creste increderea in comertul online.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Fiind vorba de o piata in continua dezvoltare si departe inca de maturitatea altor tari, pot sa spun ca mai avem multe de invatat si oferit clientilor. Avem o concurenta in cea mai mare parte formata din companii serioase, care vor sa dezvolte aceasta nisa si sa ridice nivelul de incredere al clientilor in comertul online, ceea ce ne bucura. Diferente intre magazinele online din aceasta nisa sunt, in principiu, la detalii. Noi – avand un portofoliu divers de produse (cadouri personalizate, obiecte vestimentare personalizate si cadouri finite) – suntem printre singurele magazine online de cadouri unde se gasesc toate produsele intr-un loc, ceea ce ofera un avantaj clientului. Cand vine vorba de produse mai ales pe segmentele de cadouri personalizate si obiecte vestimentare personalizate, venim mereu cu modele noi si unice, cu ajutorul colegilor de la design. Seriozitatea in comunicare este un avantaj care, din pacate, lipseste de la multe magazine online din tara. La noi, toate comenzile plasate pana la orele 15:00 se expediaza in ziua respectiva, chiar daca sunt personalizate, iar livrarea lor se face in termen de 24 (maxim 48) de ore, oriunde pe teritoriul Romaniei (inclusiv in sate si comune). Reusim sa facem acest lucru avand in spate un stoc de marfa care ne permite expedierea lor imediata si o echipa dedicata, care realizeaza produsele personalizate in timp record. Noi vedem aceasta piata intr-o continua dezvoltare, care ramane sa ofere oportunitati imense, insa care trebuie exploatata cu seriozitate si profesionalism, in avantajul clientului si pentru dezvoltarea increderii lui in comertul online din Romania, pentru ca doar asa putem sa ne dezvoltam si se evoluam impreuna, atat noi cat si clientii.

De unde va cumparati produsele?
Materia prima pentru produsele personalizate vine din China si Europa, unele produse fiind chiar realizate in Romania, pentru ca ne-am dori sa aducem cat mai multe astfel de produse pentru dezvoltarea pietei interne. Produsele finite sunt majoritatea importate din China si Europa, dar avem produse si din Indonezia si Vietnam, insa in cantitati mai mici, fiind produse exotice.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Incercam sa abordam toate canalele posibile: campanii de Facebook si AdWords, afiliere, colaborari cu bloguri, newslettere, dar unul dintre principalii nostri piloni sunt clientii existenti, care prin seriozitatea de care am dat dovada ne onoreaza cu revenirea pe site.

Cati angajati aveti?
In momentul de fata suntem 6 angajati si mai multi colaboratori.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat luna trecuta – n.r.)?
Pentru ca suntem in luna noiembrie, incepem sa ne apropiem de cea mai importanta perioada pentru noi, Sarbatorile de Craciun. Vara, pentru noi, este o perioda cu o medie de comenzi mai mica fata de perioada care urmeaza, dar fiind un magazin online cu vechime, nu ducem lipsa niciodata de vizitatori si comenzi; singura diferenta este volumul, care difera de la sezon la sezon, dar care este o situatie comuna la toate magazinele online din aceasta nisa.

Ati participat la Black Friday 2018 si 2019?
Da, am avut o campanie activa de reduceri si deja lucram la campania pentru Black Friday 2019.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Frida si Craciun 2018?

Nu exista termen de comparatie intre cele doua perioade. Black Friday se deruleaza pe o perioada extrem de scurta (maxim un weekend), in schimb Craciunul la noi incepe de la jumatatea lunii noiembrie, motiv pentru care discrepanta intre cifre este imensa. Ce pot sa va spun este ca perioada Sarbatorilor de Craciun aduce dupa sine cresteri ale vanzarilor de 3-4 ori fata de media lunilor din timpul anului.

Cum si unde va promovati site-ul?
Retelele sociale sunt cel mai bun motor de promovare, acolo fiind prezent in numar mare segmentul nostru de clienti. Abordam si blogurile care au subiecte comune cu domeniul nostru de activitate, dar si marketing afiliat, care a crescut mult in ultimii ani.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem o astfel de pagina si ne mandrim cu ea, pentru ca a fost crescuta prin seriozitate fata de clientii care ne-au rasplatit cu aprecierea lor. Este cea mai importanta modalitate de comunicare si promovare, fiind locul unde isi petrec cel mai mult timp cea mai mare parte a segmentului nostru de clienti. Campaniile platite de Facebook sunt un must have, iar tot ce inseamna administrarea paginii si campaniile sunt realizate in house.

Aveti versiune de mobile?
Site-ul nostru este responsive si, pentru moment, nu avem in plan dezvoltarea unei aplicatii mobile.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Anul acesta pentru noi a fost un an de investitii in echipamente si dezvoltare, iar tot ce inseamna profitabilitate a fost dirijat catre acestea. Daca este vorba de crestere fata de anul trecut, noi am tintit o crestere de 15%, iar in momentul de fata suntem in grafic pentru depasirea ei.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Costurile mai mici sunt doar aparente sau informatii eronate. Diferenta intre un magazin online si cel stradal este de chirie a locatiei si amenajarea ei, in schimb magazinul online are nevoie de servere puternice (pentru a face fata traficului) si are nevoie de bugete consistente (pentru dezvoltarea si mentenanta platformei), ceea ce ajunge sa depaseasca costurile unui magazin clasic. Economia pe care poate sa o faca un magazin online este prin cresterea eficientei pe toate sectorele. Automatizarea  unor procese, eficientizarea campaniilor pentru scaderea costurilor, training-ul personalului pentru cresterea productivitatii, gasirea de furnizori locali pentru produse. Sub nicio forma nu este de recomandata scaderea calitatii, pentru ca acest lucru, in timp, aduce dupa sine esecul.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Unele magazine online care nu respecta etica si care ofera servicii si produse cu o calitate scazuta, care se rasfrang in perceptia negativa a clientilor pentru intreg sectorul online.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Am cautat sa colaboram mereu cu firme mari si serioase, care poarta stindardul calitatii prin brand si servicii. In 11 ani, am colaborat cu 3 firme de curierat, iar probleme majore pot sa spun ca nu am avut. Situatii de intarziere pot sa apara la orice firma, pentru ca trebuie sa fim constienti ca si ei circula pe aceleasi drumuri ca noi si cunoastem cu totii situatia infrastructurii nationale. Deteriorarea coletelor este un factor pe care il prevenim prin atentia sporita la ambalare, dar nu ascund ca au mai aparut astfel de probleme, insa ele au fost rezolvate de fiecare data in favoarea clientului (pentru ca el nu are nici o vina, el trebuie sa primeasca ce a comandat in cele mai bune conditii).

Ce planuri de viitor aveti in online?
Cautam in permanenta lucruri noi cu care sa venim in fata clientilor, pentru ca online-ul ofera o multime de posibilitati. Lucram la cateva proiecte care speram sa fie bine primite de clienti, dar daca ar fi sa pun totul intr-un singur cuvant, acesta ar fi continua dezvoltare.

Leave a reply