Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu eTopSport.ro

Lansat in februarie 2014, etopsport.ro vinde imbracaminte, incaltaminte si accesorii sport si este singurul magazin online din tara care are 3 francize Adidas. Dan Eugen Birtu (foto, Founder & Managing Partner eTopSport.ro) ne-a povestit cum a extins afacerea de familie offline din Craiova pe Internet, cine l-a ajutat, cum a depasit bariera modelului de business clasic, de ce vede promovarea ca „o masa cu mai multe picioare” si cum a aratat cea mai indepartata comanda (primita tocmai din Australia).

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

etopsport

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Dan Eugen
Birtu: Numele are legatura cu tot business-ul. Practic, reprezinta o extensie a retelei de magazine offline, retea care a inceput cu magazinele Top Sport din Craiova. Am combinat numele din offline (Top Sport) cu e-commerce si a rezultat eTopSport.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Afacerea de familie cu articole sport/fashion a fost punctul de plecare si site-ul a reprezentat o evolutie fireasca a business-ului traditional catre mediul online. In ceea ce priveste e-commere-ul, as zice ca exista mai multe ramuri ale acestui aspect si, in functie de fiecare ramura, am studiat modelul ales de marii jucatori din piata, dar am ales intotdeauna solutia sau, mai bine zis, am adaptat solutia in functie de modelul nostru de afacere.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Afacerea online reprezinta o extensie a afacerii offline, care este una de familie. Pe langa tatal meu, pe care l-am avut si il am in permanenta alaturi (in special pe partea de offline, dar nu limitat la acest domeniu), sotia mea s-a implicat in dezvoltarea si evolutia magazinului online chiar din prima zi de functionare. Chiar as mentiona ca, la inceput, desi prima noastra fetita s-a nascut in decembrie, iar magazinul a pornit in februarie, ea se ocupa de partea de call-center. Evident ca, pe masura ce magazinul a crescut, aceasta parte a fost preluata de colegele noastre, mai ales ca, intre timp, am devenit din nou parinti.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Facultatea pe care am terminat-o mi-a deschis drumul catre management si acest domeniu. Am terminat ACE din Craiova apoi am obtinut o bursa la studii doctorale (la Facultatea de Management, Universitatea Tomas Bata din Zlin, Cehia). Acolo am invatat foarte multe legate de management. Cred, totusi, ca cele mai importante lectii de antreprenoriat le-am primit in afara scolii, inca din copilarie, de la tatal meu, cel care a inceput business-ul offline.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu? Ai investit mult?
Investitia initiala a provenit din business-ul offline, dar in scurt timp magazinul online a inceput sa se autofinanteze. Investitia initiala a fost relativ mica, deoarece aveam o baza solida de la care am plecat: stocuri, furnizori stabili, sistem ERP, echipa bine pregatita, firma de curierat. Ulterior, evolutia site-ului a impus si impune in continuare costuri considerabile. Aceste costuri au fost mai mult sau mai putin imperative, dar investim mereu pentru ca experienta clientilor nostri sa fie la cote cat mai ridicate.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Cred ca prima bariera a fost modelul de business traditional, adica cel orientat pe magazine fizice. A durat ceva timp pana am reusit sa redesenam acest model si sa il extindem, incluzand e-commere-ul. Una din cauzele acestei bariere a reprezentat-o neincrederea in experienta limitata a cumparaturilor pe Internet care este limitata in ceea ce priveste posibilitatea de a atinge/de a proba articolele unui magazin online. De aceea, ne axam pe imagini de calitate, descrieri cuprinzatoare si nu ne oprim aici; urmeaza multe idei pe care vrem sa le punem in aplicare. Pe langa aceasta bariera, au urmat diverse provocari logistice, tehnice, pe care le-am depasit cautand si gasind solutii.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Avantajele sunt nenumarate si as putea spune, pe scurt, ca fac ceea ce imi place si cum imi place. Daca gresesc ceva, ma „cert” singur. Un prim dezavantaj ar fi ca esti tot timpul conectat, 24 de ore din 24, concediu sau ne-concediu.

Care este publicul tinta al site-ulu?
Publicul tinta il reprezinta locuitorii Romaniei, dar am avut multe comenzi si din afara tarii. Cred ca cea mai indepartata a fost din Australia, cineva a dorit neaparat sa cumpere doua perechi de sandale de la noi, iar transportul in sine a costat mai mult decat valoarea produselor. A fost frumos pentru noi sa fim atat de doriti din celalalt capat al lumii .

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Top utilizatorile noastre forte sunt:

  • cel mai mare partener Adidas Romania, noi detinand si trei francize Adidas (suntem singurii din tara care au ajuns la performanta de a avea 3 francize)
  • seriozitatea de care am dat dovada de-a lungul existentei firmei, adica de peste 20 de ani
  • pe o piata „gri” de marime considerabila, vindem exlusiv produse originale
  • exista multe magazine care cumuleaza diverse stocuri din tara sau din strainatate, unde dureaza cateva zile pana se livreaza comanda; noi, avand stocuri propri, vorbim aici chiar de stocurile magazinelor offline, livrarea se face de cele mai multe ori in 24 de ore

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata de la noi si cum arata aceasta piata?
Concurenta as imparti-o in doua categorii: loiala si neloiala. Pentru prima categorie, fata de punctele forte expuse mai sus, as adauga posibilitatea de a proba aceste produse chiar in magazinele fizice, acolo unde exista si posibilitate de retur imediat, in punctele noastre de lucru. Apoi ar mai fi sistemul de bonusare al clientilor, prin care cei care cumpara online ajung sa se bucure de reduceri considerabile. In plus, avem si o gama de produse premium si, nu in ultimul rand, as zice ca avem o echipa profesionista, care trateaza cu maxima seriozitate si rapiditate tot ce tine de site: comenzi, clienti, plangeri, etc. In ceea ce priveste concurenta neloiala, as spune ca nu concuram cu site-uri no-name, cu produse contrafacute, dar care sunt prezentate ca originale si la preturi derizorii. In plus, exista un trend in piata ca anumite magazine online sa prezinte colectiile noi ca fiind reduse, incepand cu un pret initial care nu exista in realitate si ajungand cu pretul redus undeva la pretul real, de fapt. Nu ne propunem sa concuram cu astfel de practici. Diferentierea consta in a pune in practica ceea ce Tomas Bata spunea in urma cu aproape jumatate de secol: „Clientul nostru, stapanul nostru”. Nu poti face asta daca iti doresti din start sa il pacalesti cu reduceri inexistente.

De unde va cumparati produsele?
Produsele sunt achizitionate pe canale oficiale, de la furnizorii brand-urilor respective.

Cati angajati aveti?
Numarul variaza, dar avem o echipa de circa 50 de persoane.

Cum va merge in perioada asta? Sunt vizitatori pe site? Dar vanzari?
Ne merge bine, avem vizitatori avem si vanzari. Cred ca unul din lucrurile care impulsioneaza vanzarile pe termen lung este seriozitatea. Practic, aceasta este cartea noastra de vizita.

Ati participat la Black Friday 2017? Cum au aratat, comparativ cifrele de BF si Craciun din 2017?
Am participat si participam in fiecare an. Fiind ceva relativ recent pentru noi, romanii, Black Friday reprezinta un model in schimbare de la un an la altul. Craciunul, insa, face parte din copilaria noastra, a parintilor nostri, a bunicilor nostri si tot asa. Sunt doua lucruri diferite si, de aceea, au nevoie de abordari diferite. De exemplu, Black Friday organizat de magazinul nostru online dureaza o singura zi, pe cand cumparaturile pentru Craciun se extind pe o perioada mai mare. Daca este sa comparam ziua de Black Friday cu o zi de cumparaturi din decembrie, din perioada de dinaintea Sarbatorilor, cu siguranta prima „se bucura” de cifre mai mari.

La ce va asteptati de Black Friday si Craciun anul acesta?
Strategia am inceput deja sa o punem in aplicare, asa ca ne asteptam la o crestere substantiala a vanzarilor. Vom continua sa abordam diferit cele doua evenimente si, pot spune de pe acum ca vom continua sa organizam Black Friday in varianta originala, adica sa avem o singura zi in an pentru astfel de reduceri. In Romania, Black Friday tinde sa intre un pic in derizoriu, deoarece, incet-incet, ajungem sa auzim ca cineva organizeaza Black Friday in fiecare luna a anului. Pe termen scurt exista cu siguranta castiguri dar, in viziunea noastra, pe termen lung astfel de promotii „miraculoase” repetate luna de luna vor duce la pierderi. Pentru anul acesta ne asteptam la cresteri ale vanzarilor, avand in  vedere ca ne extindem mereu produsele si brand-urile pe care le includem pe site.

Cum si unde va promovati site-ul?
Noi vedem promovarea ca o masa cu mai multe picioare, asa ca incercam sa adresam cat mai multe canale, incluzand gigantii Google si Facebook, dar nu limitandu-ne la acestia.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat investiti in ea?
Avem pagina de Facebook, face parte din strategie de promovare, deci avem campanii platite. Acest tip de comunicare face clientii sa se simta mai liberi, mai putin protocolari atunci cand apeleaza la acest canal pentru a ne trimite mesaje. Daca pentru ei este mai placut asa, pentru noi este foarte important, deoarece experienta clientilor o avem in minte cand stabilim directia de mers a business-ului. Pagina este administrata prin resurse proprii pentru ca, pana in acest moment, am reusit sa obtinem ce ne-am propus: apropierea de client.

Aveti versiune de mobile?
Traficul de pe mobil este substantial mai mare decat traficul pe alte dispozitive asa ca da, am dezvoltat si o versione optimizata pentru mobil.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Suntem la inceputul anului, business-ul este foarte dinamic, am crescut de la an la an si estimam o crestere cu circa 30% a magazinului, in ceea ce priveste vanzarile.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
„Oricum” este un cuvant oarecum nepotrivit. Poate echipa care se ocupa de un magazin online este mai mica, iar depozitul nu costa la fel ca un magazin intr-o locatie premium (mall), dar exista multe alte costuri fara de care nu poti functiona: dezvoltare tehnica, contabilitate, curieri, promovare online, care merg de la bugete de cativa euro/zi, la cateva zeci de mii sau alte costuri operationale care variaza cu marimea magazinului s.a.m.d. Daca ne uitam la echipa, poate ca este mai mica, dar ai nevoie de un fotograf, un studio, un creator de content si tot asa, pana ajungi in punctul in care costurile le pot depasi pe cele ale magazinelor offline. Cheltuielile se pot reduce doar daca le stii pe toate, adica atunci cand ai o evidenta stricta a lor. Altfel, risti sa ajungi in punctul in care reducand costurile, reduci calitatea serviciilor, produselor.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Crearea unui nume puternic, pe o piata cu concurenta acerba, mereu in crestere.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
As spune ce cea mai mare problema este, de departe, intarzierea coletelor. Din pacate, nu exista procentaj de 100% de livrari la timp. Factorii care duc la intarzieri sunt multi, de la infrastructura existenta, pana la criza fortei de munca. Exista situatii in care clientii sunt dispusi sa astepte si situatii in care sunt constransi de timp. Restul problemelor nu merita sa le aduc in discutie, sunt mici si le rezolvam relativ repede. Avem o relatie buna, chiar foarte buna, cu toate cele trei firme de curierat cu care lucram in prezent si le-am ales pentru ca sunt cei mai mari, cei mai rapizi si au cea mai extinsa retea de acoperire. Ne place sa includem in echipa noastra cei mai buni parteneri, pentru ca o echipa este la fel de buna pe cat este cea mai slaba veriga a ei.

Raspunde la aceasta intrebare