INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Esteto.ro
Lansat online in ianuarie 2013, sub numele de allbeauty.ro (e-shop care vindea doar produse cosmetice), Esteto.ro si-a extins portofoliul de produse si pe alte categorii (consumabile medicale si pentru saloane, jucarii si produse pentru copii, bijuterii si ceasuri) la inceputul anului 2017, iar rebranding-ul a insemnat si un nou nume. Octavian Jomir (foto, cofondator esteto.ro, alaturi de sotia lui) ne-a explicat cum a pornit la drum acum 5 ani, cum i s-a dublat constant afacerea de la an la an si, cum a ajuns sa vanda un total de peste 200.000 de produse pana acum si care este cheia succesului in e-commerce.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Octavian Jomir: Din 2008, sotia mea (Elena) detinea un salon de infrumusetare si avea acces la multi furnizori de produse cosmetice. Eu veneam cu experienta in marketing online si colaboram deja cu mai multe magazine online din Romania, cunosteam foarte bine potentialul pietei. Prin urmare, in 2013 am decis impreuna sa pornim magazinul online. Eu m-am ocupat de partea tehnica (dezvoltarea si promovarea), ea se ocupa de relatia cu clientii si furnizorii.
Ce v-a motivat sa incepi propria afacere?
Ceea ce ii motiveaza pe cei mai multi dintre antreprenorii romani, probabil: noi nu suntem genul care sa se multumeasca cu un salariu fix si un program de la 09:00 la 17:00. Pe langa asta, avem experienta, multe idei, multa energie si dorinta de a le pune in practica :).
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Eu sunt de profesie programator, sotia este economist. Ambii avem multa experienta practica in companii mari de comert/distributie/logistica. Impreuna am reusit sa punem bazele acestei afaceri si am invatat si unul de la celalalt de-a lungul timpului.
Cum ati reusit sa strangeti bani pentru finantare?
La inceput a fost destul de greu, ca in orice start-up. Am finantat afacerea din fonduri proprii, imprumuturi de la familie, prieteni si din cardurile de credit pe care le aveam ca persoane fizice. Dupa ce lucrurile au inceput sa mearga, cifra de afaceri a inceput sa creasca (afacerea s-a dublat constant de la an la an in cei 5 ani de la infiintare), am apelat la linii de credit bancare.
V-ati lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ati depasit?
Ne-am confruntat cu toate problemele pe care le intalnesc toate firmele aflate la inceput de drum si toate businessurile antreprenoriale, pana la urma. Nu stiu daca le pot spune „bariere”, mai ales ca ele nu ne-au descurajat; mai degraba le-as spune „hopuri” de inceput, probleme de care te lovesti inevitabil intr-un business aflat la inceput.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Exista o satisfactie diferita atunci cand reusesti sa cresti o afacere pornind de la zero. Recunosc ca viata de angajat este mult mai linistita, mai putin stresanta, mai comoda, daca pot sa spun asa. Propria afacere vine cu alte provocari, vine si cu mult mai multe ore de munca la pachet, dar si cu mult mai multe satisfactii, in timp.
Care este publicul tinta al site-ului?
Cei mai multi cumparatori ai produselor noastre sunt femeile cu varste cuprinse intre 20 si 45 de ani, din marile orase ale tarii: Bucuresti, Constanta, Iasi, Timisoara si Pitesti.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Oferim o gama larga de produse originale, profesionale, branduri mari si cunoscute, livrare rapida, preturi competitive.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata de la noi si cum arata aceasta piata?
Prefer sa nu ne comparam cu concurenta si sa ne concentram pe ce facem noi, nu pe ce fac/nu fac concurentii nostri. In plus, nu cred ca ar fi corect sa vorbim noi despre acest aspect, clientul este cel care poate aprecia, critica sau compara cu alte magazine din piata. Uitandu-ma pe cifre, am vandut pana acum, in toti cei 5 ani de activitate, peste 200.000 de produse din aproximativ 100.000 de comenzi online plasate. Asta ne da incredere ca suntem pe drumul cel bun si cu siguranta target-ul nostru gaseste la noi ceea ce isi doreste. Ce putem spune este ca ne conducem bussines-ul tratandu-ne clientii asa cum ne-am dori noi sa fim tratati in postura de client.
De unde va cumparati produsele?
Colaboram atat cu furnizori interni, cat si cu furnizori din UE. Colaboram doar cu furnizori autorizati si verificati in prealabil, toate achizitiile fiind insotite de declaratii de conformitate si originalitate ale produselor.
Cati angajati aveti?
In prezent, Esteto.ro inseamna o echipa de 16 persoane.
Cum va merge in perioada asta?
Este o perioada buna, atat din punct de vedere al traficului, cat si al vanzarilor.
Ati participat la Black Friday-ul 2017? Cum au aratat, comparativ cifrele de BF si Craciun de anul acesta?
Am avut campanie de Black Friday si aceasta a fost pentru noi (la fel ca pentru intreaga industrie) ziua cu cele mai multe vanzari din an. Campania de Craciun a fost si ea una foarte buna, dar nu poate fi comparata cu Black Friday in cifre.
Cum si unde va promovati site-ul?
Folosim toate canalele importante de promovare online: Google, Facebook etc.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook si folosim destul de mult acest canal de comunicare, as putea chiar spune ca este al doilea ca importanta in mixul de marketing.
Aveti versiune de mobile?
Da, bineinteles. E imposibil sa ignoram unul dintre trend-urile majore in zona de online si e-commerce: faptul ca toata lumea se muta pe mobile, din ce in ce mai mult.
Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Nu sunt adeptul unor estimari de acest fel, preferam sa tacem si sa facem, in loc sa vorbim despre previziuni. Ce pot spune este ca unul dintre obiectivele noastre principale este cresterea cifrei de afaceri, asa ca ne vom concentra eforturile cu siguranta in aceasta directie si in 2018.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Automatizand anumire procese interne, se poate sa reduci anumite cheltuieli. Automatizarea este cheia succesului in e-commerce.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul vostru, in mediul online autohton?
Cred ca principala provocarea este sa aduci cat mai mult trafic relevant si bine targetat pe site, trafic care apoi sa converteasca in vanzari. Pentru un magazin online, traficul este punctul de plecare; daca acesta nu exista, poti avea cele mai bune produse si cele mai mici preturi, insa nimeni nu va afla de ele.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
In acest moment colaboram cu trei firme de curierat. Monitorizam atent activitatea acestora si timpii de livrare a coletelor. Atunci cand una dintre firme intampina vreo provocare (toate au cate o zona unde coletele se livreaza mai greu), directionam coletele catre o alta, in asa fel incat impactul asupra procesului de livrare sa fie cat mai mic.
Leave a reply