INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu BioMania.ro
Biomania.ro vinde online, din decembrie 2008, produse bio diverse – de la produse alimentare de baza, lapte vegetal sau alimente fara gluten, pana la produse pentru copii, cosmetice sau de curatenie. Site-ul a fost printre primele magazine online de produse bio din tara noastra, ne-a povestit Nicoleta Micu (foto, Managing Parner Biomania.ro). Aceasta ne-a introdus in culisele afacerii ei, dezvaluindu-ne cum a pornit la drum, de ce recomanda tuturor o educatie antreprenoriala inainte de lansarea unei afaceri, cat de mare a fost investitia initiala, de unde isi cumpara produsele si faptul ca, la final de 2018, cand a tras linie si a adunat, rezultatul a fost o cifra de afaceri cu 22% mai mare YoY.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Nicoleta Micu: Numele magazinului reprezinta, pe de o parte, convingerea noastra ca produsele bio (alimente, cosmetice, detergenti, jucarii, haine, etc.) reprezinta cea mai buna optiune pentru un stil de viata echilibrat si sanatos, iar pe de alta parte, pasiunea, la nivel personal, pentru aceasta categorie generoasa de produse.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Primul impuls legat de business a plecat, asa cum se intampla deseori, de la o nevoie personala. Astfel, din dorinta de a asigura o alimentatie sanatoasa copilului nostru si constransi de alegerile disponibile in piata la momentul respectiv, am inceput sa creionam primele idei. La scurt timp, a aparut biomania.ro, impreuna cu primele importuri de produse alimentare bio.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Nu am avut parte de educatie antreprenoriala, am fost autodidacta. Trebuie sa spun insa ca acest lucru a fost, in unele momente, un dezavantaj. Recomand tuturor celor care doresc sa-si lanseze si sa-si dezvolte propria afacere o educatie antreprenoriala, nu neaparat una formala (facultate, master, etc.), ci mai degraba sub forma de cursuri scurte, cu profesionisti, pe diverse zone de interes.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Costurile initiale de lansare si capitalul necesar de functionare in primii 2 ani de zile au fost de 100.000 €, suma fiind asigurata din fonduri proprii si imprumuturi de la membrii familiei. A fost o investitie initiala in magazinul online biomania.ro, in achizitia de marfa si masina pentru livrari. Ne-am dorit de la bun inceput sa oferim clientilor nostri servicii de calitate si asa a aparut „biomobilul” atat de cunoscut in Bucuresti.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Au fost multe bariere la inceput de drum, unele legate de contextul economic (magazinul online a fost lansat in decembrie 2008, iar in 2009 a inceput criza economica), altele legate de modelul de business (oamenii nu erau obisnuiti sa comande alimente online), iar altele legate de perceptia vizavi de produsele bio (consumatorii puneau semnul de egalitate intre produse bio certificate, cele „naturale” si produsele „traditionale”). Barierele au fost depasite in timp, cu efort financiar si comunicare, cu dezvoltarea unui canal de distributie in retail-ul traditional, pe langa magazinul online si, nu in cele din urma, cu umor.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Este clar ca a avea propria afacere vine la pachet cu foarte multe responsabilitati, pe care nu le ai din postura de angajat, indiferent de pozitia ocupata. Cred ca adevarata forta care te tine in priza si care te motiveaza pe termen mediu si lung este cea legata de dorinta de a construi un business dupa chipul si asemanarea ta, de puterea si responsabilitatea decizionala pe care le ai in postura de antreprenor.
Care este publicul-tinta al site-ului?
Sunt 2 segmentele de public-tinta pe care le adresam cu biomania.ro. In principal, publicul nostru tinta sunt persoanele care adopta un stil de viata sanatos: includem aici, in mod firesc, alimentatia, dar si modul de petrecere a timpului liber. Aici ne adresam, in general, mamelor/sotiilor care au grija de programul alimentar al intregii familii, care cauta permanent si se informeaza despre produsele de ingrijire eco/bio, produse curate, ecologice, pentru curatenia casei. Un alt segment important pentru noi e reprezentat si de persoanele cu diferite intolerante sau cu regim alimentar special, care cauta produse alimentare fara gluten, fara zahar, fara drojdie, fara lactoza, fara sare, etc.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Sunt cateva elemente care ne diferentiaza fata de alte magazine online cu produse eco/bio. Noi suntem importatori directi ai produselor pe care le comercializam, ele se afla in permanenta in stocul nostru si astfel putem sa onoram in cel mai scurt timp toate comenzile primite. Un alt element de diferentiere este legat de calitatea produselor. Exista in piata o perceptie ca toate produsele bio sunt bune, dar hai sa ne imaginam ca un borcan cu gem contine 60% zahar: chiar daca toate ingredientele sunt certificate ecologic, acest produs este o bomba calorica. Noi incercam sa oferim, din aceasta perspectiva, produse bio cat mai „curate”, fara zahar adaugat, fara gluten, fara lactoza. In final, dar nu in ultimul rand, in portofoliul nostru sunt peste 800 de produse bio, de la produse alimentare (alimente bio pentru copii, bauturi vegetale si sucuri bio, biscuiti, dulciuri si snack-uri, produse bio de baza, paste si sosuri, produse fara gluten, fara lactoza, etc), la cosmetice si produse de ingrijire bio pentru copii, bebelusi si adulti si pana la detergenti si produse eco/bio pentru curatenia casei.
De unde va cumparati produsele?
In marea lor majoritate, produsele pe care comercializam le importam din Italia, de la companii importante din zona eco/bio, precum: Abafoods (cu brandul Isola Bio), La Finestra sul Cielo (cu brandurile la Finestra sul Cielo si ViviBio), ASTRA Bio (cu brandurile Iris Bio si Linea Attiva) si Pierpaoli (cu brandurile Anthyllis, Baby Anthyllis, Ecosi, Ecosi Baby, Natura Bella, Bioconte Baby, etc.). Ne dorim insa sa extindem oferta noastra si cu produse bio certificate realizate de producatorii romani.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Vorbim aici, pe de o parte, de retail-ul traditional, care include lanturi de hypermarketuri, supermarketuri si magazine specializate, iar pe de alta parte, de propriul magazin online si de alte magazine online partenere, inclusiv platforme de tip marketplace.
Cati angajati aveti?
Modelul de business este dezvoltat astfel incat noi sa ne ocupam direct de activitatile de baza, iar activitatile de tip suport sa le externalizam. La ora actuala, Biomania are 8 angajati.
Cum au aratat cifrele la finele lui 2018?
Business-ul nostru este pe un trend ascendent in ultimii ani. Astfel, la finele lui 2018 am avut o cifra de afaceri cu 22% mai mare decat cea inregistrata la finalul lui 2017.
Cum si unde va promovati site-ul? Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Sigur ca avem pagina de Facebook. Consider ca, in acest moment, o pagina de Facebook este esentiala pentru o prezenta online. Avem campanii de imagine, PPC si SEO. Acest tip de comunicare este foarte importanta pentru noi, incercam sa crestem notorietatea site-ului, cat si a produselor si brand-urilor pe care le comercializam. Toate aceste servicii sunt externalizate, pentru campaniile de imagine si PPC lucram cu MTH Digital.
Aveti versiune de mobile?
Am inteles importanta unei experiente prietenoase pentru clientii nostri, indiferent de device-ul pe care il folosesc pentru a cumpara din magazinul nostru online, motiv pentru care site-ul este responsive.
Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Suntem destul de pesimisti pentru 2019, din cauza conditiilor economice generale, speram insa sa inregistram o crestere de cel putin 2 cifre a vanzarilor, comparativ cu anul 2018.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
M-as feri de expresia „reducere a cheltuielilor”, pentru ca – indiferent ce am face – reducerea ca atare a cheltuielor afecteaza vanzarile si profitabilitatea. Cred ca se poate vorbi in schimb de optimizarea cheltuielilor, ce implica, in primul rand, modificari la nivelul modelului de business si nu neaparat taierea unor cheltuieli/costuri, acolo unde acestea par a fi mari.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cred ca provocarile biomania.ro sunt aceleasi cu cele ale site-urilor e-commerce: notorietate, trafic, conversie, valoarea cosului mediu, o platforma optima pentru site, clienti multumiti.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Cred ca firmele de curierat sunt cel mai mare impediment in dezvoltarea afacerilor, in general, si a celor online, in special. In cei 10 ani de activitate am schimbat mai bine de 5-6 firme de curierat, fara insa a sesiza o imbunatatire a serviciilor oferite pe parcursul acestor ani. Comenzile din Bucuresti le onoram cu flota noastra auto, pentru comenzile din tara lucram cu mai multe firme de curierat, in functie de fiecare comanda in parte (locatie, distanta, km suplimentari, etc.). Solutia, pe termen scurt, nu o vedem; pe termen mediu si lung – o competitie crescuta intre firmele de curierat (ceea ce, teoretic, ar conduce la servicii mai bune), modele de business diferite pentru e-commerce si – de ce nu – livrarea cu drone.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Cresterea accelerata a vanzarilor pe acest segment, listarea de noi produse (nu doar bio, ci si sanatoase), adresarea de noi segmente-tinta.
Leave a reply