Google colecteaza din nou „amprentele digitale” ale utilizatorilor
Google a reintrodus un proces de colectare de date care aduna toate semnalele online ale utilizatorilor (de la adresa IP, la informatii complexe ale browserului) si identifica utilizatori sau dispozitive unice, cunoscut sub numele de „amprentare digitala”, citim pe mashable.com. Cel mai mare motor de cautare pune astfel din nou pe primul plan veniturile din publicitate, in timp ce preocuparea pentru datele personale ale consumatorilor trece in plan secund. In 2019, motorul de cautare avea o pozitie complet diferita si spunea ca amprentarea digitala este gresita si submineaza optiunile utilizatorului.
Noile politici ale platformei includ restrictii mai relaxate pentru advertiseri, ad targeting personalizat pe dispozitive diverse si constituie o abatere de la angajamentul sau de lunga durata fata de posibilitatea de a alege si confidentialitatea utilizatorilor. Google sustine ca aceste tehnologii ofera suficienta protectie celor din urma, creand in acelasi timp „noi moduri prin care brandurile isi pot gestiona si activa datele in siguranta”.
Spre deosebire de alte instrumente de colectare a datelor (cookie-urile, de exemplu), amprenta digitala este dificil de detectat si, prin urmare, si mai greu de sters sau blocat chiar si pentru utilizatorii care stiu tot ce tine de confidentialitate. Noua functie va fi activa incepand de pe 16 februarie 2025 si va pune la dispozitia agentiilor de publicitate date despre comportamentul utilizatorilor pe toate dispozitivele digitale folosite.
Google a fost criticat dur de Information Commissioner’s Office din Marea Britanie – organism de reglementare pentru protectia datelor si confidentialitate – care a etichetat compania drept „iresponsabila” pentru schimbarea politicii proprii, spunand ca trecerea la amprentare este un mijloc incorect de urmarire a utilizatorilor, reducand posibilitatea alegerii si controlului asupra propiilor informatii personale. De asemenea, autoritatea a avertizat ca aceasta miscare ar putea incuraja un comportament mai riscant din partea agentiilor de publicitate.
Semnalul de alarma tras este cu atat mai important cu cat Google este dat in judecata de utilizatori care acuza compania ca desi au oprit tracking-ul pe propriile telefoane mobile, datele lor personale au fost colectate in continuare. Procesul ar putea avea loc in august.
In iulie, Google a anuntat ca nu mai renunta la cookie-urile terte in Chrome si ca va permite consumatorilor sa isi aleaga singuri, pe parcursul navigarii online, cat de multe date vor sa impartaseasca cu Google, putand sa modifice oricand alegerea facuta. Acest nou sistem poarta numele de Privacy Sandbox.
Leave a reply