De ce mobile marketing?
Cand vine vorba de online marketing si in general de comunicarea pe canale digitale, multi considera ca strategia si metodologia este aceeasi indiferent de dispozitivele digitale prin care ajungem la publicul tinta.
Totusi, lucrurile nu stau chiar asa, mobile marketing-ul trebuie considerat ca fiind un canal diferit de comunicare, si nu doar tehnicile difera, dar si strategia trebuie aleasa in mod dedicat. Scopul acestui articol este acela de a oferi cateva argumente si considerente generale care sustin aceasta diferentiere.
Smartphone-ul – cel mai personal canal digital
Legatura dintre utilizator si telefonul sau mobil sau tableta este una personala si mult mai intima decat cea cu alte canale de comunicare, deci si abordarea campaniilor de publicitate trebuie sa fie dedicata acestui canal. Smartphone-urile sunt considerate a fi oarecum „extensie digitala” a utilizatorului, ceea ce inseamna ca acesta nu va da curs niciunui mesaj de tip „call to action” daca acesta nu va fi personalizat si relevant pentru el.
Smartphone-ul este deci cel mai personal canal digital prin care poti comunica mesajul tau consumatorilor. Avem in permanenta telefonul mobil asupra noastra, motiv pentru care un mesaj (e-mail, sms, push notification, etc.) este citit pe mobil in medie in 3 minute de la momentul in care a fost receptionat.
Acum cativa ani inca, publicul caruia ne putea adresa prin mobile marketing era restrans, astazi insa rata de penetrare a smartphone-urilor a depasit 30% in Romania si creste in ritm accelerat, pe masura ce aceste device-uri se ieftinesc.
Drept urmare, din ce in ce mai multi romani consuma media zilnic pe telefoanele mobile, mai mult de atat, Facebook a anuntat recent de exemplu ca 30% dintre utilizatori (la nivel global) isi acceseaza conturile exclusiv de pe smartphone.
In mod evident exista deja useri (in special tinerii), pe care nu-i putem gasi decat pe mobil, deci daca neglijam acest canal de comunicare, neglijam o parte din publicul nostru tinta.
Daca ne uitam pe statisticile publicate pe emarketer.com* cu privire la consumul de media de pe dispozitive mobile (adica smartphone si tableta), observam ca acesta a ajuns in SUA la ca. 23% din consumul total de media, reprezentand aproximativ jumatate din consumul de media digitala. Evident nu putem extrapola rezultatele acestei cercetari asupra Romaniei, dar trendul de crestere este similar, exista doar un decalaj de timp fata de SUA.
Conform Google 27% dintre cautarile efectuate pe smartphone duc la achizitii in offline, in timp ce 24% duc la achizitii online, deci ce trebuie sa retinem ca la mai mult de 50% din achizitii decizia de cumparare este influentata de informatiile accesate prin telefoanele mobile.
Tot Google arata in cercetarea „Our mobile planet 2013” ** ca 95% dintre utilizatorii de smartphone din Romania au declarat ca observa bannerele publicitare pe mobil, aceasta rata fiind evident net superioara ratei similare masurata pe desktop.
Motivul este usor de identificat si anume: intr-o pagina de mobisite sau aplicatie vedem cel mult 2 bannere publicitare, sper deosebire de desktop, unde numarul mare al bannerelor „dilueaza” atentia userului.
Spre deosebire de alte canale de comunicare, mobilul face parte din stilul nostru de viata si nu este legat de o locatie anume, este intotdeauna la indemana si iti ofera posibilitatea de a fi alaturi de consumator in orice moment al zilei, orice ar face. Sa nu mai vorbim de faptul ca practic, acest canal de comunicare este prezent chiar si atunci cand alte canale nu pot ajunge la noi.
Daca in planul tau de comunicare incluzi de exemplu o aplicatie de mobil care ofera utilitate si apare nevoia de a o folosi periodic, atunci consumatorul va vedea un partener de incredere in brandul tau, fiind oferit de acel instrument util si des folosit.
Targetarea in mobile marketing
Pe langa factorul personal, trebuie subliniat si faptul ca smartphone-ul si utilizarea acestuia ne permit sa observam si sa analizam comportamentul utilizatorilor intr-o maniera mai profunda decat alte canale de comunicare, ceea ce reprezinta un mare avantaj pentru realizarea campaniilor foarte bine targetate.
Apropo de targetare, un adserver optimizat pe mobil ne ofera mult mai multe criterii de targetare pe mobil decat pe desktop (sa ne gandim doar la geotargeting, in functie de sistemul de operare, in functie de device, etc.), deci putem atinge mult mai usor fix publicul nostru tinta. Un mesaj relevant, la locul si momentul potrivit, va spori nivelul de implicare al consumatorului cu brandul nostru, iar sansele ca acesta sa se transforme in cumparator cresc.
Asadar, targetarea mai performanta si faptul ca smartphone–ul este un dispozitiv personal, transforma mobilul intr-o unealta puternica de marketing, cu avantaje de care companiile din e-commerce pot profita cu fiecare ocazie.
Mai mult decat a avea o aplicatie de mobil sau un site optimizat, conteaza sa gandesti o strategie integrata, sa identifici solutii potrivite brandului tau si sa obtii rezultate masurabile.
Dispozitivele mobile pot folosite usor in adunarea datelor si informatiilor pretioase despre publicul nostru tinta si cu ajutorul acestora putem comunica apoi, cat mai specific celor cu adevarat interesati de brandul nostru, exact atunci cand au nevoie de informatii.
Obiceiurile de consum ale Romanilor similare cu cele globale si penetrarea smartphone in continua crestere rezulta o crestere a consumul de media pe dispozitive mobile, acestea devenind un prim touch-point intre brandul nostru si consumator.
In concluzie, chiar daca deocamdata putini romani fac achizitii direct de pe telefonul mobil, trebuie sa fim alaturi de consumator de-a lungul intregului proces decizional care precede achizitia propriu zisa, deci acest canal de comunicare trebuie avut in vedere si exploatat cu maxima eficienta.
ATTILA OKÁNYI country manager, Romania
MADHOUSE mobile advertising network
e-mail: attila.okanyi@madhouse.hu
www.madhouse.hu
@madhousehu
Surse:
* http://www.emarketer.com/Article/Mobile-Continues-Steal-Share-of-US-Adults-Daily-Time-Spent-with-Media/1010782
** http://services.google.com/fh/files/misc/omp-2013-ro-en.pdf
Leave a reply