Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

Cum creezi un dashboard pentru urmarirea KPI-urilor si indicilor e-commerce

Concurenta acerba din sectorul comertului electronic contemporan face ca toate afacerile – mici si mari – sa fie obligate sa profite la maxim de atuurile lor si, astfel, maximarea afacerii trebuie sa devina mantra fiecarui proprietar de magazin online. Numarul tot mai mare de canale de comunicare disponibile astazi inseamna ca suntem loviti constant de o multitudine de informatii din toate partile. Desi ai putea fi tentat sa crezi ca fiecare informatie despre clientii tai este extrem de importanta, in realitate nu este chiar asa. De aceea este important sa stabilesti indicatorii si KPI-urile e-commerce potrivite pentru afacerea ta: asta te va ajuta sa fii concentrat pe ceea ce conteaza cu adevarat, sa iti atingeti mai usor obiectivele si sa abordezi mai rapid problemele care apar.

Exista doua tipuri de KPI-uri (indicatori-cheie de performanta) care pot fi setati pentru afacerea ta e-commerce: KPI-uri de nivel inalt (utilizate pentru evaluarea performantei generale a afacerii tale) si KPI-uri de nivel scazut (utilizate pentru evaluarea anumitor zone/departamente ale afacerii tale). Fiecare aspect al activitatii tale trebuie monitorizat si evaluat: nu doar clientii, ci si investitorii, angajatii si managementul. Vorba ceea: ce nu masori, nu poti imbunatati!

Urmarirea celor mai importante KPI-uri e-commerce

Inainte de a incepe sa explicam modul in care le poti urmari, este important sa decizi care sunt KPI-urile pe care trebuie sa le urmaresti. Atunci cand selectezi KPI-urile e-commerce potrivite pentru dashboard-ul tau, trebuie sa iei in considerare urmatoarele lucruri:

  • Relevanta pentru afacerea ta: KPI-urile tale ar trebui sa fie legate de obiectivele tale de afaceri si ar trebui sa fie sustinute de la nivelul executiv, pana la managerii de departament si la angajati.
  • Responsabilitatea: o persoana din compania ta trebuie sa fie responsabila pentru fiecare KPI
  • Frecventa de masurare: frecventa va varia in functie de KPI si poate varia de la ora la trimestru
  • Un dashboard cat mai simplu: scopul vizualizarii datelor este organizarea clara a acestora; nu-ti pune toate datele pe tabloul de bord – nu uita ca litera K din „KPI” inseamna „cheie”!

Pentru a te ajuta sa selectezi valorile de top de structurat intr-un dashboard, retine urmatoarele 5 dintre cele mai importante KPI-uri e-commerce, care se vor traduce intr-un CRO mai bun pentru afacerea ta si, prin urmare, venituri mai mari:

  • Valoarea duratei de viata a clientului – suma de bani pe care un client o va aduce de-a lungul intreagii relatii cu afacerea ta e-commerce
  • Rata de conversie – cati utilizatori au fost convertiti in clienti
  • Valoarea medie a comenzii – valoarea medie a unei tranzactii
  • Marja bruta – suma veniturilor totale care raman dupa ce ti-ai platit toate facturile
  • Rata de crestere a abonatilor – rata cu care utilizatorii noi se aboneaza la newsletter-ele/e-mailurile tale

Ca bonus, citeste si despre 2 KPI-uri pe care marketerii le trec cu vederea, de obicei, dar nu ar trebui sa o faca. Pentru o lista extinsa de KPI-uri e-commerce pe care ar trebui sa le masori, citeste acest articol.

Beneficiile vizualizarii de date

Instrumentele de vizualizare a datelor permit marketerilor sa acceseze si sa interpreteze datele in timp real, astfel incat sa poata lua rapid decizii informate. Un tablou de bord digital ajuta jucatorii-cheie din cadrul unei companii sa monitorizeze diferite domenii ale activitatii si sa inregistreze performantele generale ale acesteia.

Exista multe avantaje ale utilizarii instrumentelor de vizualizare a datelor, iata cateva dintre cele mai importante:

  • intelegerea mai rapida a informatiilor
  • identificarea tiparelor
  • identificarea tendintelor emergente
  • identificarea factorilor care influenteaza comportamentul clientilor
  • estimarea volumelor de vanzari

Una dintre greutatile cu care se confrunta angajatii din departamentul de marketing cand vine vorba despre date este interpretarea lor. Potrivit unui studiu IDG Connect, aproape jumatate dintre respondenti spun ca le este greu sa traga concluzii din informatiile detinute. Din fericire, exista o multime de instrumente care pot usura munca marketerilor. De exemplu, Omniconvert CRO Insights este un instrument usor de utilizat, care ii ajuta pe marketeri sa traga concluzii valoroase in doar cateva minute. Mai mult decat atat, acestia primesc si informatii despre unde sa inceapa procesul de optimizare si ce tipuri de experimente si tactici de persuasiune sa implementeze. Acest tool cunoaste cu exactitate punctele minus ale afacerilor e-commerce din intreaga lume si se concentreaza doar pe oferirea de raspunsuri corecte la intrebari dificile, ca:

  • Ai ratat sanse vitale de crestere pe paginile tale?
  • Ce pagini au cel mai mare potential de a-ti imbunatati vanzarile si pe care ar trebui sa incepi sa optimizezi mai intai?
  • Care sunt obstacolele care ii determina pe clienti sa-si abandoneze cosurile de cumparaturi virtuale?
  • Pe ce canale de trafic ar trebui sa te concentrezi?

Daca iti place DIY-ul, poti sa iti faci singur propriul raport-dashboard. Pentru asta, vei avea nevoie de 2 lucruri: o aplicatie cu spreadsheet-uri si o sursa de date. Avantajul de a-ti face propriul dashboard este ca il poti personaliza complet, pentru a se potrivi nevoilor tale de afaceri.

Crearea de dashboard-uri cu Google Sheets

Google Sheets este, probabil, cea mai comuna modalitate prin care echipele colaboreaza atunci cand vine vorba despre date, accesta putand extrage automat informatii din aplicatii web ca Google Analytics. Dar daca nu esti un guru al Microsoft Excel, crearea propriului tau tablou de bord in Google Sheets poate fi dificila. Te ajutam si iti explicam exact cum trebuie sa procedezi, pe pasi:

Pasul 1: decide ce KPI-uri vrei sa urmaresti. Orice poate fi urmarit, dar este ideal sa te concentrezi doar asupra valorilor care conteaza cel mai mult pentru tine (vei gasi mai multe detalii despre ce indicatori de performanta ar trebui sa alegi in urmatoarea sectiune).

Pasul 2: obtine date pentru fiecare dintre valorile pe care le-ai ales.

Pasul 3: construieste-ti tabloul de bord. Instaleaza plugin-ul Google Analytics pentru Google Sheets.

Pasul 4: intr-un sheet nou, fa click pe Add-ons (in meniu) si selecteaza plugin-ul Google Analytics, apoi apasa pe Create new report.

Pasul 5: in panoul Report (din partea dreapta a spreadsheet-ului), da un nume raportului tau si selecteaza din ce cont, profil si proprietate Google Analytics vei executa raportul.

Pasul 6: alege ce valori sa urmaresti in acest raport din caseta de introducere de sub informatiile contului. Fac click pe Create Report.

Pasul 7: extensia va adauga un nou sheet („Report Configuration”) in spreadsheet-ul tau si il va popula automat cu datele analitice ale site-ului tau.

Pasul 8: in mod implicit, spreadsheet-ul va afisa date din ultimele 7 zile, dar poti sa o setezi pe orice interval de timp vrei (ultimele 30 de zile, comparate cu cele doua luni anterioare este cea mai buna optiune, deoarece iti ofera o evaluare de la luna, la luna).

Pasul 9: dupa ce ai setat datele de inceput si de sfarsit pentru perioada curenta, fa o copie a raportului, astfel incat sa ai altul pentru traficul din perioada precedenta. Poti face asta de cate ori vrei, in functie de cat de departe in timp vrei sa iti urmaresti traficul.

Pasul 10: e timpul sa dai drumul raportului. Selecteaza Add-ons -> Google Analytics -> Run Report.

Pasul 11: extensia Google Analytics va adauga automat noile sheet-uri. Fiecare dintre ele este un raport bazat pe parametrii si intervalul de timp pe care l-ai ales anterior, unul pentru fiecare perioada.

Pasul 12: acum poti iti construi serios tabloul de bord. Du-te la sheet-ul original si introdu valorile care vrei sa fie afisate pe dashboard-ul tau, apoi populeaza-l cu date.

Pasul 13: transforma-ti valorile in diagrame. Evidentiaza celulele pe care vrei sa le reprezinti vizual, apoi fac click pe Insert -> Charts in meniul de sus.

Pasul 14: repeta acest proces pentru fiecare tip de date si aranjeaza diagramele cum vrei.

Alternativ, poti crea un tablou de bord KPI e-commerce direct in Google Analytics:

Pasul 1: In coltul din stanga sus al contului tau, fa click pe +New Dashboard.

Pasul 2: Pentru a te familiariza intai cu acest tool, selecteaza Starter Dashboard si da-i un nume.

Pasul 3: Google Analytics va popula automat tabloul de bord cu anumite date.

Pasul 4: fiecare caseta se numeste „widget”. Un widget este capabil sa incarce o valoare sau o dimensiune (ceea ce Google Analytics numeste „metrici”), lasandu-te si pe tine sa filtrezi aceste date. Pentru a adauga un widget, fa click pe +Add Widget, in coltul din stanga sus al ecranului.

Pasul 5: vei observa 2 tipuri de widget: Standard si Real Time. Widget-ul Real Time iti va afisa datele in timp real, dar nu toate valorile vor fi disponibile in timp real (bounce rate-ul, de exemplu). Unele valori trebuie sa fie procesate de Google Analytics inainte sa devina disponibile pentru tine. Selecteaza Standard si introdu detaliile pentru widget-ul pe care vrei sa il creezi.

Pasul 6: daca nu stii exact care sunt metricii potentiali pe care ii poti utiliza, acest instrument Google te poate ajuta sa ii gasesti pe cei mai relevanti pentru compania ta. Iata un exemplu, folosind Channel Grouping:

Pasul 7: poti si filtra aceste date.

Pasul 8: da-i Save si vei obtine ceva de genul acesta.

Pasul 9: felicitari, tocmai ai creat propriul widget personalizat. Dupa personalizarea dashboard-ului e-commerce KPI, ar trebui sa obtii asa ceva:

Aceasta metoda ar trebui sa aia drept rezultat un dashboard interesant cu datele tale din Google Analytics. Problema este ca, in special pentru afacerile e-commerce, exista date suplimentare de care ai nevoie (ca cele din sistemul tau de contabilitate, retelele de publicitate, platformele e-commerce, etc.), pentru a lua cele mai bune decizii. Unele dintre aceste date pot fi importate, dar daca trebuie sa verifici unele KPI-uri in fiecare pe ora, nu poti astepta ca rapoartele programate sa iti reimprospateze cu date tabloul de bord. Asadar, s-ar putea sa vrei sa incerci un software tert, cum ar fi Klipfolio.

Klipfolio este o aplicatie de dashboard cloud-based, care face date critice accesibile, cu precizie si in timp real. Platforma este proiectata pentru a te conecta la peste 500 de surse de date, inclusiv servicii web-based, platforme social media si depozite de date on-premise, astfel incat sa poti analiza cu usurinta cresterea vanzarilor, oportunitatile, performanta produselor si chiar rata de canibalizare.

Exista diferite tipuri de dashboard-uri pe care le poti construi pentru afacerea ta e-commerce. De exemplu, un dashboard strategic este un instrument de raportare care te ajuta sa monitorizezi statusul KPI-urilor si este, de obicei, folosit de directori. Avantajul major al acestui tip de dashboard este ca primesti actualizari periodice ale strategiei tale generale, pentru a sti daca functioneaza bine sau nu. Tablourile de bord strategice pot fi vizualizate 1 data/zi si ii pot ajuta pe directori sa stie exact care sunt KPI-urile intreagii lor afaceri.

Pe de alta parte, un dashboard  analitic este un instrument de raportare care te ajuta sa analizezi volume mari de date, astfel incat sa poti identifica tendintele, estima rezultatele si descoperi tendinte de viitor. Tablourile de bord analitice sunt mai frecvent folosite ca instrument de afaceri, deoarece sunt, de obicei, dezvoltate si proiectate de analistii de date. Dashboard-urile analitice includ adesea functii BI avansate, precum drill-down si ad-hoc querying.

Un alt instrument util este DataDeck, o platforma BI intuitiva si flexibila, care ii ajuta pe marketeri sa creeze rapoarte analitice uimitoare, in doar cateva minute. Acest instrument este foarte usor de configurat si de utilizat, cu un design de interfata si software excelente. Incurajeaza transparenta si unitatea echipei, facand aceleasi date accesibile tuturor, astfel incat tot personalul companiei tale, indiferent de expertiza lor, poate sti aceleasi date si poate lua decizii de grup.

Datadeck e excelent si pentru ca te puteti conecta la (aproape) orice sursa de date cu un singur click, poti urmari toate tale de campaniile de marketing intr-un singur dashboard (in timp real) si poti personaliza complet acest tool, pentru a se potrivi nevoilor tale. Singurul dezavantaj este ca, in acest moment, nu exista inca o integrare social media pentru el.

Masurarea KPI-urilor e-commerce (intr-un dashboard organizat) este un pas important catre atingerea obiectivelor de afaceri si faptul ca ai KIP-urile si metrici actualizati regulat si in acelasi loc inseamna ca poti folosi toate aceste date pentru intalniri strategice de echipa. Astfel poti vedea intreaga performanta de marketing si stii exact ce domenii necesita imbunatatiri. Asadar, fa-ti chiar acum un tablou de bord, pentru a-ti intelege mai clar afacerea si a sti cum o poti creste pe viitor!

Leave a reply