COVID-19: 53% dintre antreprenorii din Europa Centrala si de Est estimeaza scaderea veniturilor in urmatorul an (sondaj)
Mai mult de jumatate (53%) dintre antreprenorii din Europa Centrala si de Est (ECE) estimeaza scaderi ale veniturilor in urmatoarele 12 luni, din cauza crizei pandemice, a descoperit sondajul PwC „EMEA Private Business Survey 2020”, realizat in randul a 2.990 de companii antreprenoriale, din 53 de tari. Doar 7% dintre companii cred ca vor avea o crestere in acest an, iar 36% cred ca se vor situa la acelasi nivel ca in 2019. Conform comunicatului de presa care anunta rezultatele studiului, respondentii iau in considerare masuri de reducere a costurilor, pregatirea angajatilor, identificarea de produse noi si extinderea pe alte piete.
„Pandemia actuala are un impact major asupra companiilor antreprenoriale din fiecare industrie si regiune. Proiectiile de venituri pentru urmatoarele 12 luni s-au redus dramatic, mai mult de jumatate dintre respondenti asteptandu-se la scaderi. Desi sunt nevoiti sa diminueze costurile pentru a face fata acestei situatii si pentru a-si proteja lichiditatea, este remarcabil ca, de asemenea, antreprenorii cauta noi surse de venit, isi examineaza modelele de afaceri, folosesc tot mai mult noile tehnologii si investesc in inovatie pentru a-si diferentia companiile”, declara Ionut Sas (Partener si Liderul serviciilor pentru antreprenori, PwC Romania).
Alte concluzii ale studiului:
- 50% dintre antreprenorii din ECE se asteapta la declinul economiei globale in urmatoarele 12 luni, 36% cred ca va ramane la fel, iar 4% ca va avea un avans moderat
- in acest context, 31% dintre antreprenori au recurs la disponibilizari in ultimele luni, iar 5% spun ca ar putea face disponibilizari in urmatorul an
- asigurarea lichiditatii a devenit mai importanta ca niciodata – 47% spun ca imbunatatirea gestionarii capitalului de lucru este necesara pentru a putea traversa perioada de criza, iar 25% au crescut utilizarea noilor tehnologii
- cele mai mari amenintari pentru dezvoltarea afacerilor in perioada urmatoare sunt: reglementarile (82% dintre respondenti), lipsa de personal calificat (73%), securitatea cibernetica si IT (64%), noii competitori (64%), incertitudinea geopolitica (64%), coronavirusul, taxarea si perturbarea lanturilor de aprovizionare (45%)
- flexibilitatea raspunsului la evenimente cu efect perturbator (precum pandemia COVID-19) este limitata de dependenta de existenta a doar cativa furnizori si parteneri (62%), respectarea reglementarilor (51%) si lipsa personalului calificat (49%)
- in schimb, asigurarea securitatii sanitare este principalul factor de succes in noua normalitate, spun 89% dintre respondenti; acesta este urmat de utilizarea eficienta a muncii de la distanta (73%) si cresterea utilizarii noilor tehnologii (67%)
- in ceea ce priveste strategia de afaceri pentru urmatorii doi ani, 60% dintre antreprenori au spus ca vor continua sa-si dezvoltate activitatea principala
- cele mai importante masuri luate pentru gestionarea impactului crizei si pentru viitor – munca de la distanta, reducerea timpului de lucru, acordarea de concedii, implementarea planurilor de criza existente
- 58% cred ca au gestionat impactul crizei COVID-19 la fel de bine ca principalii competitori din industria in care activeaza, iar 22% cred ca au facut asta mai bine
Leave a reply