ARMO a lansat un ghid de bune practici pentru platformele e-commerce
Potrivit estimarilor facute de GPeC si de principalii jucatori din domeniul e-commerce autohton, comertul online romanesc a crescut cu aproximativ 15% YoY, in 2021: in total, vanzarile online au generat 6,5 miliarde € (fata de 5,6 miliarde €, la final de 2020). Iar conform studiului „International eComm Pulse 2021” (realizat de iSense Solutions, pentru GPeC), increderea romanilor in magazinele online a crescut de la 32% (in 2020), la 41% (in 2021), semn ca shopping-ul online devine o metoda uzuala de a face cumparaturi.
In acest context, Asociatia Romana a Magazinelor Online (ARMO) a publicat un ghid de bune practici, dedicat celor care au sau care vor sa isi infiinteze o platforma de comert online. Acest „Ghid de bune practici – comert electronic” are rolul de a contribui la construirea unor relatii solide intre jucatorii din sectorul e-commerce autohton: furnizori (un site e-commerce, un marketplace), utilizatori (persoanele fizice/juridice care utilizeaza serviciile furnizorilor in scop profesional) si consumatori (orice persoanaa fizica ce actioneaza in alte scopuri decat cele legate de o activitate economica). Ghidul – care poate fi analizat aici – contine recomandari pentru o relatie de afaceri echitabila si transparenta intre furnizorii de servicii de intermediere online si utilizatorii acestora. „Prin recomandarile pe care le cuprinde, el faciliteaza crearea unui mediu concurential sanatos si echitabil in care resursele sunt concentrate pe furnizarea celor mai bune produse si servicii”, explica Florinel Chis (Director Executiv ARMO), pe site-ul asociatiei.
Ce contine ghidul:
- relatia comerciala dintre furnizori si utilizatori trebuie sa fie bazata pe un contract care sa contina clar toate drepturile si obligatiile ambelor parti – furnizorii trebuie sa foloseasca un limbaj simplu, sa anunte in prealabil daca fac modificari in contract (pentru ca utilizatorii sa aiba timp sa le accepte sau sa renunte la contract), sa mentioneze posibilitatea de a recurge la mediere, pentru solutionarea problemelor aparute
- furnizorii si utilizatorii trebuie sa comunice printr-un sistem dedicat (creat de furnizor) – este indispensabila stabilirea si mentinerea dialogului intre parteneri pe intreaga durata a relatiei comerciale; furnizorul trebuie sa indice utilizatorilor un termen de raspuns la solicitarile primite (in cadrul T&C), iar utilizatorii se angajeaza sa raspunda in complet si exact cererilor furnizorului, in cadrul acestui sistem
- trebuie sa existe transparenta apropo de algoritmii folositi de furnizori (in special cei relevanti in afisarea si ierarhizarea produselor) – utilizatorii trebuie sa fie informati ce parametri sunt luati in calcul de algoritmii de pe platforma e-commerce, care e utilitatea fiecarui algoritm, pe ce parametri se stabileste pozitionarea produselor, daca exista posibilitatea de a influenta pozitia in ierarhie (prin plata unei remuneratii directe/indirecte de catre utilizatori)
- pentru a combate produsele neconforme, utilizatorilor trebuie sa le fie crescut gradul de responsabilizare – numarul extrem de mare de produse listate online creste riscul de comercializare a unora neconforme; furnizorii trebuie sa intreprindaeforturi sustinute pentru a le combate, iar utilizatorii/consumatorii care constata existenta lor trebuie sa poata semnala eficient asta
Leave a reply