Acceptam la retur un produs folosit?
RaporteazaPlease briefly explain why you feel this question should be reported .
Ce se intampla daca in termen de 10 zile lucratoare de la primirea marfii cumparate clientul solicita returul, in conditiile in care produsul a fost folosit si numai poate fi vandut ca produs nou?
Am 2 exemple ptr dvs:
1. Am vandut tricicleta, clienta nu si-a dat seama ca daca da jos protectia laterala ramane tricicleta si fara parasolar. A iesit pe afara cu ea, rotile sunt uzate, bara este zgariata.
2. Cumpar un aparat foto, ma duc in vacanta fac poze si dupa o saptaman il returnez pe motiv ca ma strangea cureaua, sau are un defect pe care il vad numai eu..
Cum pot fi protejat de astfel de cazuri, pentru ca legea nu specifica condiitii la produsele returnate si in ultima vreme mai suntem si cetateni europeni si avem drepturi:)
Răspunsuri ( 15 )
Art. 7. – (1) Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor.
Aratati-mi undeva in textul legii unde se specifica o exceptie cu privire la starea produsului returnat si mai vorbim. Mai mult decat atat, in art 7, paragraful 1, legiutorul specifica negru pe alb: „Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor”. Cu alte cuvinte nu poti cere clientului sa plateasca decat transportul/livrarea nu si altceva..
Este insa o mica portita de scapare, dar nu se poate (cel putin deocamdata – cititi si aici de noua directiva la nivel european care vine cu imbunatatiri din acest punct de vedere) sa dai clentului o suma de bani proportionala cu cat de ok se prezinta produsul. Ce poti face este sa nu il accepti deloc la retur atunci cand, si poate ne explica Bogdan MANOLEA mai bine, produsul care se intoarce nu mai este acelasi produs cu cel trimis catre client. Si aici am sa dau un exemplu ca sa intelegeti: am trimis o camasa cu toti nasturii, acum se intoarce o camasa fara 2 nasturi, nu mai este acelasi produs, deci pot sa refuz returul. Insa.. daca ea se intoarce murdara, sau cu urme de folosire cred ca trebuie sa o primesti.
Asteptam ceva lamuriri suplimentare de la Bogdan.
Cititi si aici: http://legi-internet.ro/blogs/index.php/returnare-produse-10-zile-se-schimba
Citez: „In aceasta situatie, in opinia mea, magazinul poate sa refuze plata integrala a pretului platit initial de client (dar nu sa retina o suma din ea!) pe motivul intemeiat ca produsul este substantial diferit fata de cel vindut si deci nu mai poate avea loc rezolutiunea contractului.”
Am sunat astazi la ANPC sa le ascult parerea..am avut parte de 2 reactii „frumoase”:
1. Strict referitor la lege, clienta poate returna produsul folosit, in speta tricicleta, iar noi sa acceptam ca ea sa-si plateasca transportul.
2. Mi-a spus un lucru trist la care am raspuns corespunzator. Ma felicita ca am avut curajul sa deschid magazin online avand in vedere comportamentul romanilor. Ca si cum trebuia sa ma astept ca romanul foloseste produsele si le returneaza dupa bunul plac, eu pierzand bani.
Iar raspunsul meu a fost unul scurt: Daca stiti probleme de ce nu incercati sa schimbati legea.(a inceput sa rada si am incheiat binenteles conversatia)
Traiesc cu speranta ca Romania se va responsabiliza sau macar UE va trimite directive mai precise.
Citeste cu atentie aici:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:304:0064:0088:RO:PDF
As atrage atentia asupra faptului ca in cazul deteriorarii bunurilor de catre consumator prin manipulari altele decat cele necesare probarii produsului, putem sa nu restituim integral valoarea produslui returnat.
Este vorba de Art 14, paragraful 2, pagina 79:
(2) Consumatorul este responsabil doar în ceea ce privește diminuarea valorii bunurilor care rezultă din manipularea bunurilor, altele decât cele necesare pentru determinarea naturii, caracteristicilor și funcționării bunurilor. […]
Directiva insa nu a fost inca trecuta prin Parlamentul Romaniei. Nu inca.
Doamna cu care ai vorbit sigur nu stie de prevederea din noua Directiva Europeana.. care sincer nici noua nu mai este, dar din pacate e inca ne-implementata la noi in sistemul de legi, nu a fost trecuta prin legislativ si adoptata la noi.
Sebastian Bala Sebastian
Execeptii de la regula respectiva:
Art. 10. – Consumatorul nu poate denunta unilateral urmatoarele tipuri de contracte, cu exceptia cazurilor in care partile
au convenit altfel:
a) contracte de furnizare de servicii a caror executie a inceput, cu acordul consumatorului, inaintea expirarii termenului de 10 zile lucratoare prevazut la art. 7 alin. (1);
b) contracte de furnizare de produse sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile cursurilor pietei financiare care nu pot fi controlate de comerciant;
c) contracte de furnizare a unor produse executate dupa specificatiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum si a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid;
d) contracte de furnizare a inregistrarilor audio, video sau a programelor informatice, in cazul in care au fost desigilate de catre consumator;
e) contracte de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin;
f) contracte de servicii de pariuri sau loterii.
La haine, ar putea intra pe litera c) poate lenjeria intima, altfel… alte haine sau incaltamintea, trebuie acceptata la retur. Eu nu vad altceva scris in textul ordonantei. Voi vedeti? Hainele (cele normale, nu lenjeria intima) trebuie acceptate la retur.
Si ar mai fi ceva, la mijloc, in situatia aceasta. Eu sunt distribuitor so vanzator. Eu accept cele 10 zile de retur ale clientului. De ce cei de la depozit, imporatorii oficiali, nu mi-ar accepta marfa daca a fost probata, doar e aceasi lege si pentru ei?!..nu toti fac asta dar unii da. Cum ar trebui sa pun problema?
Daca intrebarea ce ar trebui sa faci dpdv legal (pentru ca ce faci tu exact este problema ta personala).
1. Daca produsul este integral (deci ti-a dat inapoi si parasolarul), atunci trebuie sa-l primesti.
2. Da, se poate returna – este prevazut explicit: consumatorul NU trebuie sa isi justifice decizia.
Cit despre discutia cu ANPC, nu stiu cu cine ai vorbit – dar mi se pare ca sunt doar prostii.
In primul rind ca regula este in toata UE. In SUA este de 30 de zile. Trebuie sa fi naiv sa crezi ca doar la noi sunt trimise inapoi produse folosite. Trebuie doar sa intelegi ca asta este business-ul si sa le bugetezi corespunzator.
In al doilea rind, legea deja este pregatita spre schimbare. Liviu a mentionat directiva, exista si un proiect al ANPC pe tema asta – vezi la http://www.anpc.gov.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=585:proiect-de-lege-privind-drepturile-consumatorilor-la-incheierea-contractelor&catid=34&Itemid=41 deci se va schimba.
Daca chiar te interseaza, poti sa faci demersurile legale de a-ti exprima opinia (singur sau in colaborare cu alte magazine sau asociatii).
Pe discutia similara de la nivelul UE (unde s-au stabilit lucrurile la nivel macro) nu s-a implicat nimeni din Romania, din cite stiu eu.
Liviu Taloi discuta strict pe marginea legilor in vigoare si are dreptate, suntem obligati sa primim retururile anuntate de client, fie ca a purtat hainele sau nu, fie ca a folosit sau nu bicicleta. Cel putin la nivel teoretic, doar dupa ce folosesc bicicleta pot sa imi dau cu parerea daca este la nivelul asteptarilor mele sau a descrierii din catalog.
Daca se face ridicare produsului din magazin(proba produsului),se accepta returul tot in 10 zile?
Buna ziua Paul . Legea este valabila doar pentru livrarea prin curier rapid . ” aceasta este formata in sensul ca un client este privilegia sa vada sau sa testeze un produs si in acest sens are acest timp la dispozitie ” . Daca ridica din sediu cred ca doar 24 ore are dreptul pentru a returna un produs daca are vici de fabricatie sau de functionare .
Legea nu spune asta. Legea, mai degraba Ordonanta, spune de regimul contractelor la distanta. Daca se face comanda online nu conteaza modul de livrare. Deci, comand online apoi ma duc si ridic de la sediu nu se numeste comanda offline, ci este tot o comanda online sigur cu livrare la sediul magazinului. La fel si cu livrarea prin curier propriu. Ce conteaza este modul de semnare a contractului. Cititi mai atent explicatiile pe Legi-Internet.ro: http://legi-internet.ro/blogs/index.php/legatura_dintre_click_si_contract.
Momentul semnarii contractului la distanta, daca partile nu au convenit altfel, este trimiterea de catre magazin a confirmarii de comanda. Astfel, contractul e semnat electronic prin acordul de vointa al clientului, cand bifeaza acel „termen si conditii” exact inainte de a trimite comanda, in ultimul pas. In acel moment, dupa ce isi da acordul asupra „termenilor si conditiilor” de pe site = contract, el trimite comanda si deci semneaza contractul. Asta spune si legea.
Nu se specifica in lege nimic despre modalitatea de livrare a produsului. Aia e alta treaba.
Cu deosebit respect pt dl Liviu Taloi … acestea sunt interpretari ale legii la nivel national ? Clientul semneaza in mod normal prealuarea din sediu ceea ce presupune ca a luat la cunostinta despre caracteristicile produsului in momentul achizitionarii … Imi cer scuze daca logica mea sfideaza legea … acesti termeni si conditii mai pot stipula si legi interne ale comerciantului care … in cazul unor clauze in termene si conditii clientul isi exprima acordul cu ele … Variante si variante
Sebastian, OG 130/2000 privind contractele la distanta (cea cu returul de 10 zile) este o lege de protectie a consumatorului.
Legislatia in domeniul consumatorului este de stricta interpretare in favoarea consumatorului, deci nu poti sa ii impui obligatii suplimentare fata de ce cere legea, inclusiv ridicarea produsului din magazin.
Singurul lucru care conteaza este modul de incheiere a contractului (acordul de vointa) – daca el este la distanta (deci consumatorul nu poate puna mina pe produs), atunci se aplica aceasta dispozitie, indiferent de modul de ridicare a produsului, care este un detaliu de livrare si nu schimba modul de clasificare al contractului.
Contractul dintre magazin si consumator (deci persoana fizica) nu poate sa deroge de la dispozitiile obligatorii de protectie a consumatorului. Sau mai bine zis poate, dar atunci dispozitia este ilegala, iar comerciantul poate fi sanctionat de autoritatile competente. (ANPC)
Buna seara,
Cei de la ANPC Bucuresti specifica faptul ca un produs care este ridicat din magazin de catre beneficiar nu se mai supune legii contractelor incheiate la distanta.
Pe cine sa mai credem?
Nu stiu cine reprezinta „ANPC Bucuresti” si unde „specifica”, dar daca ati participat astazi la workshop-ul Gpec pe domeniul protectiei consumatorilor, ati fi putut afla inclusiv ca faptul ca un produs este ridicat din magazin NU inseamna ca nu avem un contract la distanta. A precizat extrem de clar dnul Meiu, director Directia Armonizare Europeana, Strategii, Asociatii si Juridic ANPC.