Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

Roundup ECOMpedia: platforme e-commerce – 5 raspunsuri de la 2 experti (VI)

Saptamana aceasta incheiem seria de interviuri Roundup ECOMpedia despre platforme e-commerce, cu ultimele raspunsuri de la ultimii 2 experti. Invitatii nostri de astazi sunt

1. ECOMpedia.ro: Care este cel mai important element pe care trebuie sa il luam in considerare atunci cand vrem sa alegem o platforma e-commerce?
Cosmin Daraban:
Ce asteptari ai. Adevarul e ca la inceput exista 2 tipuri de antreprenori: cei care se arunca inainte si vad ei ce se intampla sau cei minutiosi (mai rar), care isi fac planul si intreaga strategie inca dinainte de a se gandi la o platforma sau alta. Pentru primii conteaza pretul si, eventual, timpul de implementare – vor sa vanda rapid si mult. Pentru cei din a doua categorie, conteaza lucruri diferite: posibilitatile de marketare a produselor, personalizarea temei si a magazinului si mici chitibusuri care, de obicei, intarzie lansarea. Din nou, faptul ca testezi si discuti din start detaliile de care ai nevoie cu furnizorul platformei te va ajuta sa iti dai seama daca e potrivita pentru tine sau nu.

Adrian Pintilie: Nu cred ca cineva ar alege o platforma e-commerce doar dupa un singur element. De obicei, clientii fac o analiza intre mai multe elemente care duc la o decizie finala, iar aceasta poate fi un mix intre: functionalitati si module disponibile in platforma, integrari cu servicii externe, portofoliul si experienta echipei din spate sau costurile de implementare si mentenanta.

2. Pentru business-urile mici cu mai putin de 500 de produse si buget mic ce platforma este cea mai potrivita?
Cosmin Daraban:
SaaS. Si cred ca pot sa spun asta din toate punctele de vedere: costuri, timp de implementare, posibilitati de marketing, integrarile de care ai nevoie si asistenta acordata. Daca tot ai un catalog de produse si un buget mic (si posibil ca te ocupi singur de magazin), recomandarea mea este sa te stresezi mai putin (spre deloc) de partea tehnica si sa iti investesti resursele – timpul, banii, energia – in promovarea si vanzarea produselor tale. Si atentie: poti vinde online pe o platforma SaaS chiar daca ai mai putin de 500 de produse. De exemplu, o clienta pe platforma Gomag vinde zilnic cu un catalog de doar 17 produse. Totul se poate, daca iti doresti intr-adevar si incepi cat mai repede.

Adrian Pintilie: In primul rand, atunci cand discutam de business-uri mici, cred ca cel mai important este bugetul si nu numarul de produse (chiar daca un numar mic de produse te limiteaza pentru ca, la un anumit moment, nu mai ai cui sa vinzi). Sunt magazine cu putine produse care vand mult mai mult decat cei care vand „de toate”. SaaS-ul sau Open Source (in unele cazuri) vor fi intotdeauna cele mai ieftine variante, dar, daca acel magazin online incepe sa creasca, in mod cert va avea nevoie de mai mult. De aceea, daca platforma aleasa nu-i poate indeplini nevoile, va migra catre o alta plaforma care va putea face acest lucru.

3. Cat de usoara este implementarea unor functionalitati noi in platforma SaaS/Open Source/Custom?
Cosmin Daraban:
Majoritatea platformelor SaaS asigura un numar de functionalitati necesare sau optionale pentru cerinte generale si particulare. Depinde de furnizor, unii au si sute de astfel de functionalitati, ce trebuie doar implementate. In cazul in care vrei o functionalitate noua, fluxul de lucru depinde de nevoia de personalizare, de modul in care poate fi implementata fara sa altereze functionarea modulelor standard si alti factori. Procesul poate dura. In cazul Open Source, apare avantajul ca exista deja o comunitate mare in jurul lor si sute de plugin-uri care permit implementarea mai rapida. Sigur, daca e cazul tau, va trebui sa fii foarte atent la sursa plugin-urilor pentru ca nu vrei sa te trezesti cu complicatii si probleme de securitate. Tot in cazul platformelor Custom, ritmul de lucru e cel mai incet. Orice functionalitate va fi dezvoltata de la zero.

Adrian Pintilie: Daca nucleul platformei este comun, implementarile de functionalitati noi nu ar trebui sa dea prea mari batai de cap. Un exemplu recent este update-ul legat de GDPR, in care unele platforme au putut oferi update-ul in ziua in care regulamentul a intrat in vigoare, iar altele nu.

4. Cat de sigure sunt platformele SaaS? Exista frica unora ca in cazul in care compania care furnizeaza serviciul dispare de pe piata din diverse motive, o sa dispara instant si magazinul lor. Cum eliminam aceasta frica a comerciantilor?
Cosmin Daraban:
Cred ca e mai mult o frica innascuta a oamenilor, de a nu fi inselati: pe de o parte raman cu disperarea pierderii muncii si banilor investiti si pe de cealalta parte, e rusinea fata de ce ar crede cei din jur. Chiar inteleg treaba asta. Insa sunt o multime de factori pe care sa ii iei in considerare inainte de a alege o anumita platforma SaaS pentru a elimina frica:

  • vezi cine sunt clientii platformei si vorbeste cu ei, aleatoriu – noi avem o clienta care ne-a luat aproape tot portofoliu la rand si a discutat cu clientii nostri, sa se asigure ca poate avea incredere in noi; a facut asta deoarece trecuse deja prin cateva experiente urate cu alti furnizori; ceea ce a aflat de la clientii nostri, a determinat-o sa lase frica la o parte si sa vina pe Gomag
  • discuta cu furnizorul platformei si vezi ce se intampla in cazul in care vrei sa renunti – un furnizor transparent iti va spune tot ce presupune acest proces si cu ce date poti pleca in alta parte
  • vezi de cand activeaza pe piata – cu cat platforma exista de mai mult timp, cu atat sansele sa dispara sunt mai apropiate de zero
  • uita-te la echipa – vezi cati oameni se ocupa de magazinul tau, raportat inclusiv la numarul de clienti din portofoliu; daca este serios, nu ii va fi teama sa iti prezinte intreaga echipa
  • vezi daca publica studii de caz si discutii cu clientii – e important sa fii atent la durata colaborarii lor, la rezultatele inainte-dupa si la planurile de viitor pe care si le propun; acestea depind de platforma si de functionalitatile ei, asadar nu le discuta degeaba

Adrian Pintilie: Orice furnizor de solutii e-commerce trebuie sa-si ia propriile masuri pentru o astfel de situatie. De exemplu, noi garantam in contract faptul ca magazinul poate fi migrat cu tot cu platforma in posesia comerciantului, iar acestuia i se va furniza acces la codul-sursa, pentru a putea sa utilizeze platforma in continuare, astfel incat business-ul sa nu aiba de suferit.

5. Cat de mult conteaza gradul de educare al clientului in e-commerce?
Cosmin Daraban:
Enorm. Succesul unui magazin online nu depinde doar de platforma e-commerce, ci de atitudinea si cunostintele pe care le are proprietarul magazinului. Mai intai, va trebui sa invete ce presupune vanzarea online, inclusiv aspectele legale, modul in care sa aleaga cea mai potrivita platforma, strategiile de promovare pe care sa le implementeze, modul in care interactioneaza cu clientii si ce poate face altfel pentru a se diferentia de concurenta – si nu printr-un pret mai mic. Adevarul e ca daca nu inveti constant si nu investesti in educatia ta, n-ai cum sa te astepti la rezultate extraordinare. Doar asa cresti. De aceea, la Gomag facem tot posibilul pentru a-i motiva pe clientii nostri sa invete si sa creasca personal si profesional: prin articolele din blog, webinarii, evenimente, modulul Academia din platforma, hub-ul de resurse Academia de e-commerce – la care au acces gratuit, ghiduri si tot felul de resurse.

Adrian Pintilie: In ultimii 2 – 3 ani, aproximativ 90% dintre clientii care aleg Extended detin deja un magazin online ajuns la maturitate si fac migrarea dintr-o alta platforma (Open Source, Custom sau SaaS) catre Extended, ceea ce ne bucura si ne confirma faptul ca suntem o platforma destinata magazinelor online experimentate. Astfel, clientii care aleg Extended sunt deja „educati” in ceea ce priveste e-commerce-ul, iar asta cantareste foarte mult in comunicarea cu acestia si in gradul de intelegere si de lucru cu o platforma.

Raspunde la aceasta intrebare