Round-up ECOMpedia.ro: juratii Competitiei GpeC 2020 – Cosmin Daraban
Continuam seria de interviuri round-up cu membrii juriului celei de-a 15-a editie a Competitiei magazinelor online GPeC, care ne-au povestit despre tendintele piatei e-commerce din tara noastra, provocarile jurizarii si asteptarile proprii. Al patrulea intervievat este Cosmin Daraban (foto, CEO & Co-fondator SilkWEB.ro si Gomag.ro).
Citeste aici si interviurile cu Roxana David, Eugen Potlog si Lucia Ciuca, din aceeasi serie!
ECOMpedia.ro: De cate editii si de cati ani faci parte din juriul Competitiei magazinelor online GPeC?
Cosmin Daraban: Recunosc ca am stat putin sa imi amintesc, pentru ca a trecut mult timp de atunci. Dar, pentru ca vorbim de cifre, fac parte din juriul Competitiei GPeC de 8 ani, 2012 fiind primul an in care am participat in calitate de jurat.
Cate magazine online ai auditat pana acum, in cadrul acestui juriu?
In general, intra in competitie +20 de magazine anual. In 8 ani am auditat peste 200 de magazine online. Iar acest numar este in continua crestere – lucru care nu poate decat sa ma bucure.
Te-ai implicat activ in imbunatatirea criteriilor de jurizare?
Conceputul acestei competitii este unul foarte fain si, pe langa ajutorul in cresterea afacerilor online, trebuie sa fie cat mai transparent si potrivit mediului de business romanesc. Astfel, pe baza experientei proprii si a numeroaselor implementari si noutati pe care le-am pus la dispozitia clientilor Gomag, am reusit sa vin cu un input valid in optimizarea proceselor de jurizare. De-a lungul timpului, am reusit sa ii ajutam pe proprietarii de magazine sa isi imbuntateasca serviciile, imaginea si sa-si clarifice obiectivele, in functie de nevoile lor. Ne straduim sa le aratam ce anume ii poate ajuta pe ei in business-ul lor si sa fie concentrati in aceasta directie, nu pe jurizare.
Ce te asteptai sa vezi anul acesta, in randul concurentilor, inainte de a incepe jurizarea?
La inceputul fiecarei editii pornesc cu o minte clara si deschisa. Nu pot spune ca ma asteptam sa vad ceva anume. Exista numeroase magazine online care se inscriu in competitie in fiecare an, care au un set de principii si valori foarte bine conturate. Au ridicat stafeta foarte sus pentru serviciile si business-ul lor si isi doresc sa se asigure ca lucrurile raman la cote maxime. Pe de alta parte, stiam ca anul acesta vor intra in competitie foarte multe magazine noi, aspect de care ne bucuram foarte mult, pentru ca vedem aceeasi dorinta de succes si din partea antreprenorilor noi in online.
Ce ai observat, de fapt, anul acesta in randul concurentilor, dupa ce ai inceput jurizarea?
Pandemia a reprezentat un impuls decisiv pentru foarte multi proprietari de magazine offline sa descopere avantajele si beneficiile reale ale online-ului. Acestia au inteles ca acum exista o ocazie excelenta pentru cresterea business-ului. Indiferent ca sunt antreprenori noi sau proprietari de business-uri offline, toti isi doresc sa se dezvolte, sa invete cat mai multe si sa-si creasca business-urile mai mult ca oricand.
Care sunt cele mai populare platforme pentru magazine online, analizate pana acum de tine, in cadrul Competitiei GPeC?
Nu am facut un top. Insa ma bucur sa vad din ce in ce mai multe magazine Gomag care intra in competitie. In aceeasi idee, e adevarat ca o platforma e-commerce stabila si bine dotata reprezinta un start important pentru a avea succes pe piata de online. Dar, despre orice platforma ar fi vorba, aceasta nu este, in sine, si o garantie pentru ca un magazin online sa corespunda criteriilor de jurizare GPeC. Mai intai, proprietarii de magazine online trebuie sa inteleaga importanta unei experiente pozitive, de neuitat pentru clienti. Pentru asta trebuie ca proprietarii de business si echipele lor sa invete sa profite la maximum de modulele platformei alese, indiferent care e aceasta.
Ce tendinte generale ai observat anul acesta, apropo de magazinele online autohtone jurizate?
Foarte multi proprietari de business au inteles ca viitorul comertului si, implicit, al business-ului lor s-a mutat in online. Daca inainte se concentrau asupra generarii de trafic pe site-ul propriu, acum se axeaza pe conversie (vanzare). Antreprenorii au devenit foarte receptivi la schimbare, dar si la nevoile reale ale clientilor lor. Drept urmare, sunt atenti la serviciile/produsele pe care le ofera, campaniile de marketing au devenit mai umane, serviciul clienti s-a imbunatatit si el si procesul de comanda a devenit unul mult mai simplu si rapid.
Ce carente majore ai identificat anul acesta, apropo de magazinele online autohtone jurizate?
Adevarul este ca mereu este loc de mai bine. Chiar daca un business online iti ofera unele avantaje de necontestat (reducerea costurilor generate de inchirierea unui spatiu, de exemplu), trecerea in online poate fi coplesitoare. Le recomand antreprenorilor si marketerilor sa faca un pas inapoi si pur si simplu sa observe, sa traga o linie si sa ia unele decizii care sa ii ajute sa iasa si mai bine in evidenta, in raport cu clientii lor. Exista o multime de modalitati prin care isi pot imbunatati relatia cu clientii, precum promovarea unui program de fidelizare a acestora. Trebuie sa profite la maximum de informatiile pe care le au si sa gaseasca solutii de diferentiere fata de firmele concurente – si prin asta nu ma refer la preturi mai mici sau reduceri peste reduceri. Sau transport gratuit la comenzi de peste 200 de lei.
Ce te bucura cel mai mult la magazinele online jurizate anul acesta?
Ma bucura sa vad cum numarul magazinelor participante este in continua crestere, dar ca exista si un interes real pentru a face un business corect si eficient.
Ce te-a surprins cel mai mult in acest timp de cand faci jurizarea?
Criteriile de jurizare GPeC includ un set de peste 200 de indicatori alesi cu atentie, pentru a realiza o analiza corecta si completa asupra modului de functionare la capacitate maxima a unui magazin online. Am observat un interes foarte mare privind aceasta analiza si din partea unor site-uri care apartin altor industrii, precum servicii sau turism. Chiar daca multe dintre aceste site-uri care nu fac parte (in mod traditional) din industria e-commerce nu se califica in procesul de jurizare, din cauza criteriilor concepute in mod special pentru magazine online, nu pot sa nu apreciez si sa nu observ interesul crescut al proprietarilor de business-uri din alte industrii pentru a-si imbunatati serviciile, ofertele si experienta clientilor lor.
Leave a reply