Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Round-up ECOMpedia.ro: cum arata perioada Back to school, in contextul COVID-19

Toamna se apropie si, odata cu ea, va reincepe scoala. Indiferent daca copiii lor vor studia online sau offline (autoritatile au anuntat un mixt, in functie de numarul de cazuri), parintii vor intampina perioada Back to school prin achizitii de carti, rechizite si produse auxiliare. Pentru a evalua cum s-au pregatit magazinele online autohtone pentru toamna aceasta, in conditiile pandemiei COVID-19, ECOMpedia.ro a pregatit un material de sinteza. Descopera mai jos ce pregatiri au facut eMAG.ro, Carturesti.ro, Libris.ro, Librarie.net si TargulCartii.ro, in ce estimeaza ca vor investi parintii si cat de mult vor cumpara de pe dispozitive mobile vs. desktop!

1. Ce previziuni are magazinul vostru online apropo de perioada Back to school?
Stejara Pircan (foto, prima din st., Vicepresedinte eMAG.ro): Noi am adaptat stocul de marfa si suntem pregatiti sa satisfacem dorintele si nevoile clientilor nostri, indiferent de scenariul in care ne vom afla la momentul inceperii scolii. Clientii eMAG.ro vor avea acces rapid la resursele necesare atat pentru invatarea de la distanta (precum mobilier, laptopuri, tablete sau camere web), cat si pentru scenariul in care activitatea se va relua offline si vor avea nevoie de rechizite, articole sportive si vestimentare. Analizand evolutia din ultima perioada, care a generat o crestere a cumparaturilor online, ne asteptam ca acest interes sa fie in continuare mare, in crestere comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Pentru a veni in sprijinul clientilor nostri, am lansat in ultimele luni mai multe servicii care sa ii ajute sa isi planifice eficient resursele si pentru a le salva timp si bani. Mentionam aici livrarea rapida prin tazz by eMAG sau serviciul premium eMAG Genius, care ofera livrare rapida si gratuita, dar si perioada extinsa la 60 de zile de retur gratuit. In acest moment, atat colegii din depozite, cat si curierii isi fac treaba intr-un mod exemplar, iar livrarile se desfasoara la parametri normali, dar in conditii speciale de igiena. Pentru a sustine acest ritm de lucru, am angajat deja peste 1.000 de colegi in zona de logistica si curierat si ne asteptam ca livrarile sa decurga fara probleme. Am remarcat ca in aceasta perioada a crescut cu aproximativ 25% numarul de livrari in easybox si vom extinde reteaua cu inca 400 de unitati pana la finalul anului, astfel incat sa ajunga la 1.000 de unitati. Astfel, clientii nostri vor beneficia de mai multa flexibilitate si isi vor planifica eficient timpul.
Oana Stanescu (foto, a doua din st., Online Marketing Coordinator non-core products & social media, Carturesti.ro): Am inceput deja sa ne pregatim pentru campania Back to school. Vom avea rechizite, manuale si auxiliare intr-o gama varianta online, iar in librariile brick and mortar se vor gasi doar o parte din produsele alese pentru campania cu reduceri. Incercam sa fim cat mai bine aprovizionati in online si sa putem satisface cat mai multe nevoi intr-un singur landing page.
Laura Teposu (foto, CEO si Fondator Libris.ro): Campania Back to school va urma trend-ul campaniilor promotionale din anii trecuti. Ne pregatim cu stocuri, asa cum am facut-o in fiecare an. Suntem deja in discutii cu editurile si ne asteptam ca la jumatatea lunii august sa avem pe Libris.ro toata oferta de carte din categoria Manuale & Carte Scolara (manuale, culegeri, auxiliare, caiete de lucru etc) a editurilor, pentru anul acesta.
Pompilu Iovita (foto, penultimul din dr., Manager General Librarie.net): Nu avem o certitudine privind momentul reinceperii noului an scolar si aceasta va afecta in sens negativ campaniile de vanzari Back to school, atat din punct de vedere al cumparatorilor (care vor cumpara mai putin), cat si din punct de vedere al editorilor (care vor tipari mai putine carti).
Victor Patrichi (foto, CEO TargulCartii.ro): Ne asteptam ca vanzarile pe acest segment, al cartilor pentru copii (si nu numai), sa inregistreze un trend ascendent, avand in vedere ca in ultimele luni achizitiile online de pe targulcartii.ro au fost mult mai mari, comparativ cu cele offline. De asemenea, sustinem procesul de vanzare online, prin campanii de e-mail marketing, iar periodic oferim vouchere si promotii de pana la 90% la oferta noastra de carte (care cuprinde peste 80.000 de titluri din domenii de interes variate, inclusiv carti publicate de edituri prestigioase din Romania). Fiind un anticariat, targulcartii.ro se bazeaza in special pe achizitia de carte, de aceea ne aprovizionam constant stocurile, specialistii nostri avand o experienta vasta in evaluarea si cumpararea cartilor.

2. Cum va pregatiti pentru aceasta perioada?
Stejara Pircan: Urmarim cu atentie recomandarile autoritatilor si scenariile posibile pentru perioada urmatoare (pe plan local) si analizam, de asemenea, ce se intampla in alte tari. Cu siguranta vom pregati surprize si oferte speciale pentru produsele necesare pentru reinceperea scolii. De asemenea, avem in vedere o oferta variata de rechizite, haine, laptopuri, tablete, telefoane sau camere web, astfel incat sa putem acoperi nevoile si dorintele clientilor nostri pentru oricare dintre scenariile care se vehiculeaza. In aceasta perioada de digitalizare fortata, este de asteptat ca investitiile familiilor in tehnologie sa continue sa creasca, iar elevii sa aiba un cuvant important de spus in luarea deciziei de cumparare, astfel incat suntem pregatiti cu o oferta care sa satisfaca si nevoile celor care isi doresc sa tina pasul cu cele mai noi gadget-uri.
Oana Stanescu: Anul acesta a fost unul plin de provocari, asa ca vrem sa le venim clientilor nostri in ajutor cu o selectie bogata de produse pentru scoala, pentru toate buzunarele. Vom avea, pe langa produsele cu dischis cu care i-am obisnuit pana acum, brand-uri de papetarie foarte cunoscute in randul elevilor. Clientii nostri isi vor putea face cumparaturile de rechizite, manuale si auxiliare, dictionare si carti din bibliografia scolara dintr-un singur loc, online, rapid si in siguranta.
Laura Teposu (foto, CEO si Fondator Libris.ro) – vezi intrebarea anterioara.
Pompilu Iovita: Ne pregatim pentru perioada Back to school printr-o oferta cat mai diversificata de titluri, asigurarea de stocuri suficiente si organizarea proceselor logistice (atat in depozitul nostru, cat si in relatia cu firmele de curierat), astfel incat clientii sa primeasca produsele comandate intr-un timp cat mai scurt.
Victor Patrichi: Vom continua campaniile online, pe care le derulam si in acest moment si prin care urmarim ca parintii sa ii incurajeze pe cei mici sa citeasca cat mai mult, inclusiv carti in limba engleza.   De asemenea, urmeaza sa organizam o campanie online de reduceri de vara, unde vom include si oferta de carti pentru copii.

3. Vor cumpara romanii carti mai mult offline sau online?
Stejara Pircan: Inca de la debutul pandemiei am sesizat o cerere in crestere pentru carti, cu vanzari care s-au dublat, raportat la perioada similara a anului trecut. Pe anumite segmente (cartile pentru pentru copii, de exemplu), vanzarile s-au triplat. Ne asteptam sa se mentina in continuare un interes crescut pentru achizitia de carti online, in special pentru autorii romani, studiati de elevi, dar si pentru discipline precum stiinte umane sau fictiune.
Oana Stanescu: Cred ca in perioada asta, foarte multa lume s-a orientat spre online, indiferent ca si-au luat carti pentru ei, le-au oferit cadou sau se pregatesc pentru un eveniment cum este inceperea scolii.
Laura Teposu: Suntem pregatiti sa vindem si online (pe Libris.ro), si offline (in libraria fizica pe care o detinem in Brasov). Cu siguranta proportia pe piata de carte, in general, depinde foarte mult de evolutia acestei crize sanitare. Observam ca o parte dintre cumparatorii de carte nu mai sunt asa mobili si prefera sa achizitioneze online. Dar trebuie mentionat ca fiecare canal (online, offline) are importanta sa. Este vital ca o piata de carte unde 93,5% din populatie nu cumpara anual nici macar o carte sa aiba deschise librariile fizice, si asa putine, in raport cu alte tari ale UE (avem doar 2 librarii fizice la suta de mii de locuitori).
Pompilu Iovita: Cumparatorii romani vor opta pentru achizitii de carti cu precadere din librariile online.
Victor Patrichi: In primele 7 luni ale acestui an, pe targulcartii.ro cei mai multi romani au cumparat online, in procent de 69%, comparativ cu vanzarile offline (care au reprezentat 31%). Estimam ca in urmatoarea perioada, inclusiv pe fondul pandemiei, vanzarile online vor continua sa aiba un volum mai mare raportat la cumparaturile fizice din magazine.

4. In ce credeti ca vor investi parintii, in conditii de pandemie si probabilitatea prelungirii cursurilor online?
Stejara Pircan: Daca la inceputul anului scolar vom fi in scenariul cu cel putin o componenta de invatare la distanta, atunci copiii vor avea nevoie de dispozitivele care sa le permita interactiunea cu profesorii si colegii, precum laptopuri, tablete sau telefoane si camere web. Mai mult, daca vorbim despre copiii care sunt in clasele prescolare sau gradinite, parintii vor investi in imprimante, pentru a le pregati fisele de lucru sau activitatile adaptate pentru acest nivel de varsta.
Oana Stanescu: Vor investi mai mult in consumabile (caiete, stilouri, rezerve, pixuri, creioane), in manuale si auxiliare si poate chiar mai multa bibliografie scolara, la inceput de an. Focusul spre ghiozdane, penare, lunchboxes si alte accesorii potrivite pentru deplasare va scadea mult, cu siguranta.
Laura Teposu: Cu siguranta, la cum arata datele in acest moment, anul scolar 2020-2021 va fi unul mixt (online-prezenta fizica in salile de clase). Parintii vor fi nevoiti, daca nu au facut-o pana acum, sa aloce resurse financiare pentru a putea asigura copiilor lor accesul la educatia online (Internet, laptop/tableta, materiale de studiu pentru acasa – fise de lucru, caiete speciale, etc.).
Pompilu Iovita: Parintii vor investi in mijloace tehnice care vor facilita copiilor desfasurarea cursurilor online (tablete, laptopuri).
Victor Patrichi: In perioada urmatoare parintii vor investi atat in carti de literatura pentru copii si adolescenti (care sunt si cele mai vandute volume pe targulcartii.ro), cat si in manuale scolare. De asemenea, ne asteptam sa creasca si vanzarea de carte in limba engleza, datorita faptului ca multi parinti sunt constienti de importanta studiului unei limbi straine inca de la o varsta mica, iar cartile in limba engleza ofera un dublu beneficiu: sunt o modalitate relaxanta de petrecere a timpului liber si sunt utile pentru ca ele contribuie la dezvoltarea viitorului adult, la evolutia lui personala si profesionala. In plus, cartile in limba engleza ii vor ajuta pe copii si adolescenti sa dobandeasca o pronuntie si o fluenta mai bune, in diferitele etape ale vietii.

5. Cand estimati ca vor incepe parintii din Romania sa faca achizitii pentru scoala, anul acesta?
Stejara Pircan: Cumparaturile pentru pregatirea noului an scolar se fac in doua etape: incepand din a doua jumatate a lunii august, parintii si copiii isi pregatesc garderoba si rechizite precum ghiozdane, penare sau caiete, iar apoi finalizeaza lista de cuparaturi, dupa ce primesc recomandarile de manuale auxiliare, carti pentru lectura suplimentara sau alte materiale de la profesori. Pe de alta parte, anul acesta este posibil sa se mentina scenariul de invatare de la distanta, care sa atraga nevoia de a achizitona device-uri care au un cost mai mare, iar unii parinti au inceput pregatirile din timp, astfel incat stresul asupra bugetului familiei sa fie cat mai mic.
Oana Stanescu: Probabil ca vor fi mai reticenti si vor lasa cumparaturile mai aproape de inceperea scolii, ca sa aiba o imagine mai clara a situatiei si sa stie cum sa se pregateasca. Deocamdata, nimeni nu poate spune sigur daca scoala va incepe in clase sau de acasa.
Laura Teposu: Din experianta anilor trecuti, inceputul lunii septembrie este startul pentru achizitia materialelor de studiu din categoria Back to school.
Pompilu Iovita: Avand in vedere actualul context, parintii vor amana achizitiile pentru scoala si le vor face cat mai aproape de momentul reinceperii cursurilor.
Victor Patrichi: Avand in vedere ca online-ul este viitorul, iar astazi este mult mai simplu sa cumperi de pe Internet si in conditii de siguranta, parintii vor face achizitii de carte in special pe acest segment, in functie de necesitate, cat si de recomandarile din ofertele noastre de carte. Daca este vorba de manuale sau carti scolare, estimam ca interesul pentru acestea va fi mai mare cu 2-3 saptamani inainte de inceperea scolii.

6. Care este suma medie pe care estimati ca o vor cheltui parintii romani inaintea toamnei, pe carti achizitionate online (cosul mediu de cumparaturi)?
Stejara Pircan: Asa cum spuneam, de obicei achizitiile se fac in doua sesiuni de cumparaturi: valoarea medie este de 300 de lei, dintre care aproximativ 55-60% sunt investiti in august, iar restul sumei in septembrie. Costul acesta acopera rechizitele necesare precum un ghiozdan,  caiete, un penar, accesorii pentru pictura si instrumente de de scris. Pe de alta parte, suma investita la inceputul fiecarui an depinde si de preferintele celor mici. Am sesizat un interes crescut pentru penarele echipate, personalizate cu personajele preferate ale celor mici, care au –de obicei – costuri mai mari. De obicei, clientii se orienteaza catre produsele cu preturi medii.
Oana Stanescu: Din cauza situatiei actuale este greu de prezis.
Laura Teposu: Este greu de estimat suma medie pe care o vor cheltui parintii in acest an; depinde de foarte multi factori – calitatea manualelor oferite elevilor de catre stat, depinde de elevi si parinti daca vor propriile manuale pentru un studiu intens, etc.
Pompilu Iovita: Estimam un cos mediu de cumparaturi de 200 lei.
Victor Patrichi: In primele 7 luni ale acestui an, pe targulcartii.ro, valoarea cosului mediu pentru cumparaturi dedicate (adica exclusiv carti pentru copii) a fost de 110 lei. Estimam ca in perioada urmatoare valoarea cosului mediu de cumparaturi va creste cu 20-30%, ca urmare a faptului ca ne actualizam constant stocurile si avem o oferta diversificata, care include peste 3.000 de carti pentru copii. De asemenea, ne straduim sa oferim cele mai bune preturi pentru cartile noastre, unele cu discounturi de pana la 90%, iar in oferta targulcartii.ro cumparatorii pot gasi, de exemplu, carti pentru copii de la 1,99 lei.

7. Unde estimati ca vor avea loc achizitiile online Back to school, pe desktop sau dispozitive mobile?
Stejara Pircan: Majoritatea clientilor folosesc aplicatia de mobil pentru cumparaturi si ne asteptam ca acest trend sa se mentina si pentru achizitiile pentru scoala. In total, peste 70% dintre comenzi sunt plasate de pe mobil. De asemenea, ne asteptam ca metoda preferata de plata sa fie online, cu cardul.
Oana Stanescu: In mod normal, traficul de pe mobil este mai mare decat cel de pe desktop, insa e mai mare procentul celor care finalizeaza comanda pe desktop, pentru a fi siguri ca au bifat tot ce aveau pe lista.
Laura Teposu: Achizitiile Back to school vor respecta trend-ul 55% mobile, 45% desktop. Nu am observat diferente semnificative in comportamentul de achizitie pe categoria Manuale vs. alte categorii.
Pompilu Iovita: Comenzile online se vor face intr-o pondere mai mare pe dispozitivele mobile.
Victor Patrichi: In primele 7 luni ale acestui an, cele mai multe achizitii online de pe targulcartii.ro s-au facut pe desktop (55%), iar restul de 45% au avut loc pe mobile si estimam ca acest trend se va mentine inclusiv pentru achizitiile online Back to school.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply