Romania: tendinte si cifre e-commerce, aflate la GPeC Summit (mai 2025)
Pe 27 mai, la Teatrul National din Bucuresti a avut loc editia de primavara a GPeC Summit. Pe scena evenimentului au avut loc si 2 paneluri cu participanti autohtoni, despre provocarile din primele 5 luni ale lui 2025 si tactici de marketing care cresc vanzarile.
La cel intai au participat Irina Pencea (eMAG Romania, Bulgaria & Ungaria), Loredana Pipos-Lupescu (Klarna Romania), Oana Dumitrescu (Google), Roxana Turquin (Visa) si Catalin Vladescu (VTEX):
- Irina Pencea a explicat ca 2024 a fost un an bun pentru eMAG, compania estimase 10% crestere la inceputul anului si fix asa a fost, pana la finalul lui; a fost un an bun, alimentat de un consum cescut, alimentat de o crestere a salariului minim si de un rural care a avut o contributie mult mai mare decat urbanul; si pentru 2025, eMAG estimeaza o crestere de 10% YoY a vanzarilor online
- din perspectiva Visa, in 2024, a avut loc o crestere spectaculoasa a numarului de utilizatori de Internet care au facut plati online – daca la nivelul tarilor din Uniunea Europeana cresterea 2019-2024 a fost de 10%, in Romania procentul a fost de 33%; 63% din internautii in zona rurala au facut plati online, anul trecut; valoarea medie a tranzactiei domestice cu carduri Visa emise in Romania a fost de 175 de lei, pentru platile internationale a fost de 214 lei, iar pentru plati offline – 100 de lei; platile cross-border reprezinta 50% din plati
- VTEX observa ca brandurile incep sa deschida mai multe canale D2C si observa o cerere crescuta pentru tehnologia de tip marketplace
- Google a observat ca romanii sunt un pic mai value sensitive – exista o crestere fulminanta pentru toate cautarile de „reviews”, cresc si cautarile „folosit/used”, in timp ce faimosul „ieftin” incepe sa scada in mod constant (deci consumatorii aleg sa-si investeasca banii in produse nu neaparat ieftine, ci cele mai bune pentru banii pe care ii au); cresc fulminant (+20-30%) si cautarile din ce in ce mai complexe („cea mai buna vopsea de par fara amoniac”), de mai mult de 7 cuvinte
- Google a introdus recent AI Overview si in Romania si planuieste sa lanseze in curand si video search
- Irina Pencea a explicat ca jucatorii e-commerce non-europeni (in special cei asiatici – Shein si Temu) ajuta adoptia, dar problematica este competitia pe principii, conditii sau reguli diferite – este nevoie de masuri politice ferme si impunerea de legi care sa li se aplice si lor si care sa taxeze aceste colete, pentru a ajuta bugetul national (la un volum estimat de 250.000 de colete/zi, in valoare de 150-200 lei, rezulta 365 milioane €/an, din care s-ar putea colecta 10% de catre statul roman)
La al doilea panel, Irem Cagri-Yilandil (Trendyol Group), Cristi Movila (OptiComm.AI), Dorin Boerescu (2Performant), Dragos Stanca (UPGRADE 100, BRAT) si Tiberiu Danetiu (Auchan) au explicat urmatoarele:
- platformele de comert sunt din ce in ce mai simplu de folosit, iar cele de marketing sunt din ce in ce mai complicate (Dorin Boerescu); aceasta discrepanta face ca in echipele magazinelor online sa fie oameni care nu se pricep foarte bine la digital marketing si invers (90% din oamenii din agentii nu stiu sa vanda online); ca tendinte de marketing, a observat adoptia live video & shopping, dar si cashback-ul (care constituie o motivatie puternica de cumparare, cu o rata de conversie de 13% si un efect similar cu BNPL) si bundle-urile (care cresc AOV-ul)
- Trendyol este activ pe 17 piete, dar Romania este cea mai importanta din CEE (70% dintre clientii din aceasta zona geografica sunt romani); platforma include 300 de selleri autohtoni, face influencer marketing cu 5.000 de creatori de continut locali si a avut 360 de campanii in tara noastra, unde exista 2 milioane de cumparatori activi
- retail media este al treilea val al publicitatii digitale si permite oricarui brand sa isi faca reclama in supermarketurile Auchan, pentru o eficienta de 3-6 ori mai mare ca orice alt canal de marketing (Tiberiu Danetiu)
Comentarii ( 2 )
[…] sublinia si Irina Pencea (eMAG Romania, Bulgaria & Ungaria), la editia de primavara a GPeC Summit: jucatorii e-commerce non-europeni si in special cei asiatici (Shein si Temu) cresc adoptia […]
[…] idee a fost vehiculata si la editia din mai a GPeC Summit: Irina Pencea (eMAG Romania, Bulgaria & Ungaria) a notat ca jucatorii e-commerce […]