Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Romania: tendinte si cifre e-commerce, aflate la GPeC Summit (mai 2025)


Pe 27 mai, la Teatrul National din Bucuresti a avut loc editia de primavara a GPeC Summit. Pe scena evenimentului au avut loc si 2 paneluri cu participanti autohtoni, despre provocarile din primele 5 luni ale lui 2025 si tactici de marketing care cresc vanzarile.

La cel intai au participat Irina Pencea (eMAG Romania, Bulgaria & Ungaria), Loredana Pipos-Lupescu (Klarna Romania), Oana Dumitrescu (Google), Roxana Turquin (Visa) si Catalin Vladescu (VTEX):

  • Irina Pencea a explicat ca 2024 a fost un an bun pentru eMAG, compania estimase 10% crestere la inceputul anului si fix asa a fost, pana la finalul lui; a fost un an bun, alimentat de un consum cescut, alimentat de o crestere a salariului minim si de un rural care a avut o contributie mult mai mare decat urbanul; si pentru 2025, eMAG estimeaza o crestere de 10% YoY a vanzarilor online
  • din perspectiva Visa, in 2024, a avut loc o crestere spectaculoasa a numarului de utilizatori de Internet care au facut plati online – daca la nivelul tarilor din Uniunea Europeana cresterea 2019-2024 a fost de 10%, in Romania procentul a fost de 33%; 63% din internautii in zona rurala au facut plati online, anul trecut; valoarea medie a tranzactiei domestice cu carduri Visa emise in Romania a fost de 175 de lei, pentru platile internationale a fost de 214 lei, iar pentru plati offline – 100 de lei; platile cross-border reprezinta 50% din plati
  • VTEX observa ca brandurile incep sa deschida mai multe canale D2C si observa o cerere crescuta pentru tehnologia de tip marketplace
  • Google a observat ca romanii sunt un pic mai value sensitive – exista o crestere fulminanta pentru toate cautarile de „reviews”, cresc si cautarile „folosit/used”, in timp ce faimosul „ieftin” incepe sa scada in mod constant (deci consumatorii aleg sa-si investeasca banii in produse nu neaparat ieftine, ci cele mai bune pentru banii pe care ii au); cresc fulminant (+20-30%) si cautarile din ce in ce mai complexe („cea mai buna vopsea de par fara amoniac”), de mai mult de 7 cuvinte
  • Google a introdus recent AI Overview si in Romania si planuieste sa lanseze in curand si video search
  • Irina Pencea a explicat ca jucatorii e-commerce non-europeni (in special cei asiatici – Shein si Temu) ajuta adoptia, dar problematica este competitia pe principii, conditii sau reguli diferite – este nevoie de masuri politice ferme si impunerea de legi care sa li se aplice si lor si care sa taxeze aceste colete, pentru a ajuta bugetul national (la un volum estimat de 250.000 de colete/zi, in valoare de 150-200 lei, rezulta 365 milioane €/an, din care s-ar putea colecta 10% de catre statul roman)

La al doilea panel, Irem Cagri-Yilandil (Trendyol Group), Cristi Movila (OptiComm.AI), Dorin Boerescu (2Performant), Dragos Stanca (UPGRADE 100, BRAT) si Tiberiu Danetiu (Auchan) au explicat urmatoarele:

  • platformele de comert sunt din ce in ce mai simplu de folosit, iar cele de marketing sunt din ce in ce mai complicate (Dorin Boerescu); aceasta discrepanta face ca in echipele magazinelor online sa fie oameni care nu se pricep foarte bine la digital marketing si invers (90% din oamenii din agentii nu stiu sa vanda online); ca tendinte de marketing, a observat adoptia live video & shopping, dar si cashback-ul (care constituie o motivatie puternica de cumparare, cu o rata de conversie de 13% si un efect similar cu BNPL) si bundle-urile (care cresc AOV-ul)
  • Trendyol este activ pe 17 piete, dar Romania este cea mai importanta din CEE (70% dintre clientii din aceasta zona geografica sunt romani); platforma include 300 de selleri autohtoni, face influencer marketing cu 5.000 de creatori de continut locali si a avut 360 de campanii in tara noastra, unde exista 2 milioane de cumparatori activi
  • retail media este al treilea val al publicitatii digitale si permite oricarui brand sa isi faca reclama in supermarketurile Auchan, pentru o eficienta de 3-6 ori mai mare ca orice alt canal de marketing (Tiberiu Danetiu)

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Comentarii ( 2 )

  1. […] sublinia si Irina Pencea  (eMAG Romania, Bulgaria & Ungaria), la editia de primavara a GPeC Summit: jucatorii e-commerce non-europeni si in special cei asiatici (Shein si Temu) cresc adoptia […]

  2. […] idee a fost vehiculata si la editia din mai a GPeC Summit: Irina Pencea (eMAG Romania, Bulgaria & Ungaria) a notat ca jucatorii e-commerce […]