Piata de educatie online (e-learning) este un domeniu cu potential imens (raport)
In 2020, cheltuielile romanilor pentru educatie s-au ridicat la 1,8 miliarde $, iar pana la finalul anului 2025 acestea vor depasi pragul de 2,2 miliarde $, reiese dintr-un raport global, marca PayU („The Next Frontier”). Liderul platilor online din Romania anunta, intr-un comunicat de presa, ca raportul a analizat pietele e-commerce cu cea mai rapida crestere, printre care si tara noastra (care se afla printre primele 15 tari din Uniunea Europeana in ceea ce priveste cheltuielile cu educatia).
Ce este educatia digitala (e-learning)
Comertul online s-a dezvoltat intr-un ritm accelerat pe fondul pandemiei COVID-19, iar acest lucru a ajutat industriile care activeaza in mediul digital sa se dezvolte mult mai rapid decat intr-un context normal. Oamenii au fost nevoiti sa petreaca mai mult timp in case si sa gaseasca alternative la activitatile pe care le-ar fi facut intr-un context normal. Astfel, una dintre industriile care a inceput sa se dezvolte rapid este industria de educatie digitala sau e-learning.
Fie ca vorbim de cursuri, ateliere online, platforme sau carti, oamenii si-au manifestat un interes crescut fata de toate acestea in timpul pandemiei si s-au alaturat acestui trend in continua crestere. Daca in 2019 piata globala de e-learning era estimata la 200 de miliarde $, pana la finalul lui 2026 estimarile Statista arata ca aceasta se va dubla.
Cum s-au adaptat romanii
Odata cu restrictiile impuse de pandemie, multe dintre activitatile care in mod normal se desfasurau fizic au fost adaptate pentru mediul online, iar cele care tin de educatie au fost printre primele. Astfel, salile de curs fizice au fost inlocuite cu cele online, iar platformele digitale au fost cele care au facut acest lucru posibil. Fie ca vorbim de elevi, studenti, angajati care aveau nevoie de training-uri sau oameni care isi doreau sa descopere si alte zone de formare profesionala, cu totii au fost nevoiti sa faca aceste lucruri pe Internet si, pe langa platformele digitale, un rol la fel de important l-au avut si dispozitivele electronice. Vorbim de camere video, laptopuri, tablete sau chiar telefoane mai performante, care au facilitat accesul catre platformele digitale.
Cele mai folosite platforme digitale in Romania pentru elevi si studenti sunt Moodle, Zoom si Google Classroom, cea din urma reunind peste 41% din totalul ultilizatorilor din tara noastra. Principalele actiuni pentru care platformele au fost folosite au constat in predarea informatiei si efectuarea de exercitii si dezbateri.
„Cu toate ca investitiile in educatie sunt in crestere si exista un potential imens pe piata locala de educatie digitala (e-learning), in prezent sunt putine platforme de educatie digitala si institutii de invatamant care utilizeaza, la scara larga, astfel de platforme de educatie, ce pot facilita procesul de invatare pentru elevi si studenti. Daca anul 2020 a fost mai mult unul de explorare si acomodare privind mediul online si interactiunile pe care le putem avea cu ajutorul platformelor digitale, ne asteptam ca in viitor aceste lucruri sa devina o normalitate, peste 50% dintre utilizatorii de platforme digitale declarand ca nu au intampinat dificultati privind utilizarea lor, iar aproape 30% spunand ca au avut nevoie de putin ajutor. Acest lucru se datoreaza si dorintei din ce in ce mai mari a oamenilor de a se conecta din diverse locuri, renuntand astfel la traditionalele birouri sau sali de curs”, a transmis Elena Gheorghe (Country Manager, PayU Romania).
Cum se prezinta situatia in Europa Centrala si de Est
In acest moment, Europa Centrala si de Est reprezinta 11% din totalul pietei europene de educatie digitala, iar potentialul de dezvoltare al industriei in aceasta regiune este imens, daca ne uitam si la alte tari care au avut un avant considerabil in aceasta directie. In cadrul raportului PayU sunt analizate si alte doua tari din Europa Centrala si de Est, care au cresteri importante pe segmentul de educatie digitala, acestea fiind Polonia si Cehia.
O situatie similara tarii noastre o regasim in Polonia, unde, pe fondul pandemiei, consumatorii au dorit sa foloseasca intr-un mod constructiv timpul petrecut acasa, iar pana la finalul lui 2020 educatia digitala a inregistrat o crestere de 39% fata de anul precedent, cu cel mai mare procent de crestere in trimestrul al doilea din 2020 (+124%).
Nici in Cehia nu intalnim o situatie cu mult diferita, iar din datele prezentate in raportul „The Next Frontier” reiese ca in urmatorii ani consumul cursurilor online va creste considerabil datorita posibilitatilor de conectare de la distanta si a celor de plata online pentru cursuri si abonamente de tip e-learning.
Leave a reply