MerchantPro: venituri de +2%YoY si comercianti in cautarea eficientei, in H1 2025
Dupa un an 2024 marcat de adaptare si consolidare, comertul online romanesc a intrat in 2025 cu o dinamica retinuta. Potrivit datelor MerchantPro, platforma de solutii SaaS care sustine peste 2.000 de magazine online active, prima jumatate a anului curent confirma o schimbare de paradigma: nu mai este vorba despre cat vinzi, ci despre cat de eficient o faci.
In prima jumatate a lui 2025, magazinele online din ecosistem au avut crestere de +2% a veniturilor fata de aceeasi perioada din 2024, anunta MerchantPro intr-un comunicat de presa. In paralel, numarul de comenzi a scazut, cu 0,3% YoY, dar valoarea medie a comenzii a crescut cu 2,4%, stabilizandu-se in jurul valorii de 55 €, semn ca focusul comerciantilor s-a mutat pe optimizarea fiecarei tranzactii, in detrimentul volumului.
Daca in primul trimestru s-a simtit un usor avans (cu +3,7% YoY vanzari si +0,6% YoY volum comenzi), Q2 2025 a fost marcat de o franare vizibila: +0,8% vanzari si -1% in volum comenzi. Aceasta dinamica arata clar ca piata intra intr-o faza de maturizare fortata, in care agilitatea operationala, eficienta costurilor si retentia clientilor devin prioritati majore pentru businessurile online.
Totodata, comerciantii locali resimt o presiune tot mai mare din partea jucatorilor asiatici. Preturile foarte mici, campaniile de promovare sustinute si livrarile din ce in ce mai rapide, la pachet cu lipsa unor constrangeri fiscale similare celor impuse comertului local (TVA-ul), creeaza un dezechilibru greu de gestionat.
In acest context, cum poate creste sanatos e-commerce-ul romanesc, in a doua parte a anului? Potrivit reprezentantilor MerchantPro, prin automatizarea proceselor, integrarea mai buna intre canalele de vanzare, optimizarea operatiunilor de fulfillment si customer support devin investitii obligatorii. Dar eficienta nu este suficienta, daca nu este insotita de un cadru institutional care sa asigure sanse egale de competitivitate. E esential ca IMM-urile din e-commerce sa aiba acces real la finantare pentru digitalizare si optimizare.
„Comerciantii din Romania opereaza intr-un context fiscal si logistic complicat si oarecum imprevizibil, in timp ce jucatori din afara UE pot ocoli costuri importante pentru sustenabilitatea ecosistemului local. Din acest motiv, e-commerce-ul romanesc are nevoie nu doar de inovatie tehnologica, ci si de un climat reglementat corect, echitabil si predictibil. TVA-ul aplicat unitar si controalele reale asupra pietei transfrontaliere ar putea reechilibra dinamica competitiei”, transmite Arthur Radulescu (foto, CEO MerchantPro).
Comentariu ( 1 )
[…] cheie de performanță, sau KPIs. Gândește-te la ei ca la niște semnale de alarmă. Dacă rata de conversie scade brusc, știi că trebuie să investighezi. Monitorizarea atentă a acestor indicatori te […]