Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: „Lupta va fi din ce in ce mai dura (pe piata e-commerce)” – Catalin Bordei (Innobyte.com)

Innobyte.com este o companie romaneasca care ofera solutii e-commerce complete, inovatoare, sigure si scalabile. Unul dintre principalii furnizori de acest tip din Europa, compania dezvolta solutii care genereaza vanzari anuale de peste 100 de milioane €, pentru brand-uri de top si pentru start-up-uri din intreaga lume. Pe langa serviciile de dezvoltare si de mentenanta e-commerce oferite, Innobyte asigura si servicii de securitate, analiza si imbunatatirea performantei, audit si consultanta de business.

Compania estimeaza ca va incheia anul 2020 o cifra de afaceri de 1,75 milioane € (cu 50% mai mult YoY). De asemenea, profitabilitatea companiei a crescut, Innobyte inregistrand o triplare a indicatorului EBITDA, pana la 400.000 €. Evolutia pozitiva vine pe fondul contributiei la dezvoltarea serviciilor clientilor actuali ai companiei, intr-o perioada dominata de dezvoltarea accelerata a digitalului.

Recent, am stat la un pahar de vorba virtual cu Catalin Bordei (foto, Managing Partner Innobyte.com), care ne-a povestit cum s-a vazut pandemia COVID-19 din perspectiva lor si le-a oferit afacerilor online autohtone o serie de sfaturi legate de alegerea serverului si platformei e-commerce, de rapiditatea incarcarii site-ului (aspect care trebuie privit ca un proces continuu) si de perioada de criza prin care trecem cu totii.

ECOMpedia.ro: Cum s-a vazut pandemia din perspectiva voastra, ca dezvoltator de solutii e-commerce?
Catalin Bordei: Pandemia a adus multa incertitudine in mediul de business. Companiile, indiferent de industrie, nu au fost pregatite pentru asta, iar masurile luate de autoritati au avut un impact direct si negativ in multe sectoare de retail. Din fericire, de aici au aparut multe oportunitati pentru industria e-commerce. Unele companii au realizat ca au ramas doar cu un canal de vanzari (in speta, e-commerce-ul), altele au constatat ca e nevoie sa isi asigure prezenta in piata e-commerce sau sa o consolideze. Ca urmare fireasca, in piata a crescut cererea pentru dezvoltarea platformelor de e-commerce, pentru imbunatatiri si pentru optimizarea acestora. Astfel, pentru noi, dupa o perioada initiala de incertitudine (pentru ca nu stiam ce se va intampla cu piata in primavara acestui an), a urmat o perioada foarte aglomerata si o crestere accelerata a cererii de servicii. Prin urmare, Innobyte a beneficiat de un val favorabil pentru cresterea afacerii, lucru care s-a si intamplat.

Cum v-ati desfasurat activitatea in cele 10 luni de pandemie de pana acum?
Incepand cu jumatatea lunii martie 2020, activitatea Innobyte se desfasoara exclusiv remote. Totusi, pentru noi nu a fost o schimbare foarte mare. Inainte de pandemie am derulat un program ce presupune prezenta optionala la birou in fiecare zi de luni („Work from home Monday”). Astfel, am fost pregatiti sa lucram de la distanta, iar acest lucru nu a venit cu modificari majore la nivel de fluxuri operationale. In aceasta perioada, am constatat ca sunt si parti bune, insa si lucruri care ne lipsesc. Partile bune se refera la optimizarea programului, prin eliminarea timpului petrecut pe drum catre munca si spre casa. Ne lipseste insa interactiunea umana directa, lucru pe care, desi il resimte toata lumea, la noi, avand un mediu de lucru foarte familial, se resimte un pic mai mult. Prin interactiune umana directa ma refer la intalnirile cu colegii si cu partenerii nostri. Insa, chiar si in aceste conditii de interactiune digitala, cred ca echipa s-a adaptat foarte bine si am continuat sa fim eficienti. Totusi, pentru siguranta membrilor echipei, am decis sa continuam munca in sistem remote, pana la stabilizarea situatiei curente.

Cum ar trebui o afacere sa aleaga platforma e-commerce pe care sa-si lanseze magazinul online?
Platforma e-commerce trebuie aleasa pe baza cerintelor de business. Astfel, primul pas pentru a dezvolta o platforma e-commerce este definirea acestor cerinte. Apoi, se pot analiza platformele din piata si se poate vedea destul de usor care este platforma care raspunde cel mai bine nevoilor de business. Un alt criteriu de care ar trebui tinut cont este usurinta cu care se pot face dezvoltari pe platforma respectiva, aici ma refer la comunitatea de developeri existenta si la nivelul de expertiza din piata. De exemplu, Magento (platforma cu care lucram foarte mult la Innobyte) este foarte bine reprezentata in Romania, prin comunitatea numeroasa de programatori, dar si la nivel mondial, prin partenerii care dezvolta diverse module extra.

Ce specificatii trebuie sa aiba o platforma online (recomandati una SaaS sau una instalata pe server)?
Din nou, depinde de nevoile de business si de modelul de business ales. In general, o platforma SaaS presupune un efort de timp mai mic pentru a fi pusa la punct, deci lansarea pe piata va fi mai rapida. Cu toate acestea, esti prins in acel ecosistem si nu iti ofera foarte multe posibilitati de personalizare, in afara de ce ofera platforma respectiva. O platforma dedicata, ce poate fi dezvoltata plecand de la o platforma existenta (de exemplu, Magento), vine cu avantajul ca se poate adapta perfect modelului de business si aduce mai multe oportunitati de dezvoltare si personalizare. Insa, pe langa aceste avantaje, exista costuri mai mari si un timp mai indelungat pentru lansarea pe piata. Fireste, trebuie tinut cont si de o alta serie de aspecte ceva mai tehnice, atunci cand se alege o platforma: scalabilitatea, securitatea si suportul oferit de dezvoltatorul platformei (de exemplu, patch-uri de securitate, bug fixing, noi feature-uri).

Ce recomandari aveti din punct de vedere al rapiditatii incarcarii site-ului?
Performanta platformei si viteza de incarcare a site-ului sunt elemente esentiale in e-commerce si au un impact direct in succesul inregistrat de magazinele online. Recomandarea mea ar fi sa se priveasca acest aspect ca un proces continuu. Sunt si cateva aspecte generale, care pot avea un impact major in performanta, cum ar fi: optimizarile de imagini, adaugarea de video-uri in pagina, diverse widget-uri (cu produse recomandate, produse complementare, accesorii, garantie extra) sau ordinea incarcarii elementelor in pagina. Un magazin online ar trebui sa realizeze periodic audituri de performanta si sa optimizeze elementele care nu sunt adecvate din punctul de vedere al rapiditatii incarcarii site-ului. De exemplu, noi colaboram cu magazine online dezvoltate de alte companii si realizam pentru acestea audituri de performanta. In urma acestora, venim cu rapoarte, in care prezentam starea actuala a magazinului si recomandari pentru optimizare.

Ce recomandari aveti din punct de vedere al partii de gazduire, de alegere a serverului?
Marea majoritate a platformelor dezvoltate de Innobyte sunt gazduite in cloud, din motive de flexibilitate si optimizare a costurilor. Platformele online care au planuri de crestere au nevoie si de flexibilitate si trebuie sa isi coreleze actiunile de crestere cu scalarea infrastructurii. La alegerea pachetului de gazduire trebuie tinut cont de mai multe aspecte printre care numarul de produse, numarul de comenzi, traficul platformei, varfurile de trafic si comenzile determinate de eventualele campanii de marketing.

La ce proiecte interesante lucrati acum?
Sunt proiecte de anvergura de pe piata e-commerce din Romania, dar si din afara tarii. In general, clientii nostri sunt business-uri consacrate (care au o prezenta importanta online) sau start-up-uri (care au ambitii foarte mari in piata in care activeaza). Concret, dezvoltam magazine online complexe pentru clienti din Romania si Europa, folosind tehnologii moderne si scalabile, precum Magento Commerce sau Magento Open Source. Aceste magazine proceseaza zeci de mii de comenzi lunar si genereaza cifre de afaceri de peste 100 de milioane € anual. Anul acesta a fost unul cu provocari multiple, in care partenerii nostri au implementat noi modele logistice adaptate pandemiei, au pus accent pe performanta platformei, pe imbunatatirea procesului de cumparare, dar si pe partea de securitate a platformei, element critic pentru o platforma e-commerce.

Ce sfaturi aveti pentru proprietarii de magazine online in aceasta perioada de criza?
Le recomand sa transforme experienta online a vizitatorilor in ceva special. Aici ma refer la experienta avuta de un vizitator incepand cu prima interactiune cu brand-ul, pana la momentul in care el devine client, apoi catre livrare si experienta de despachetare. Calatoria aceasta este una care nu ar trebui sa aiba finalitate. Magazinele online trebuie sa gandeasca mereu moduri prin care sa surprinda placut clientii si sa ii activeze prin diverse campanii, care sa creeze loialitate fata de brand. In aceasta perioada apar tot mai multe magazine online, ceea ce se traduce in mai multe campanii la care sunt expusi oamenii, asa ca lupta va fi din ce in ce mai dura. De aceea, experienta pe care clientul o are cu un brand va aduce un avantaj competitiv magazinului online care va reusi sa transforme acest proces intr-un mod pozitiv.

Leave a reply