Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu TargulCartii.ro

Anticariatul Targulcartii.ro a aparut in 2012 si vinde online carti din diverse domenii. Victor Patrichi (CEO targulcartii.ro) ne-a povestit ce l-a motivat sa inceapa o afacere pe Internet, de ce cartile din portofoliul propriu primesc calificative, cu ce se diferentiaza pe piata de carte autohtona (site-ul mentine preturile cat mai mici) si ce probleme intampina in relatia lor cu firmele de curierat.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Victor Patrichi:
M-am gandit la un loc in care iubitorii de lectura pot gasi tot ceea ce doresc. Cartile pe care le punem la dispozitia clientilor nostri sunt din domenii vaste, de la memorii, la istorie, beletristica, arta, educatie, carti rare si multe altele. Cum as fi putut numi un astfel de loc unde gasesti tot atatea carti pe cate ganduri? Idei au mai fost, dar am optat pentru „Targul Cartii” pentru ca ne reprezinta.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Targul Cartii are o poveste lunga. Este un proiect pornit in urma cu foarte multi ani, de pe vremea studentiei, atunci cand faceam comert cu carti mai mult din pasiune pentru cartile valoroase decat pentru profitul realizat. Cu timpul insa am realizat ca este o treaba foarte serioasa. Astfel s-a nascut ideea de a pune in circulatie cartile valoroase ce stau in bibliotecile oamenilor, ca si concept in jurul caruia sa dezvolt o afacere. A aduce catre cititori carti ce in mod normal sunt abandonate prin bibliotecile oamenilor este unul dintre conceptele ce stau la baza business-ului Targul Cartii. Se poate spune ca aceasta idee este cea care m-a determinat sa pun bazele Targului Cartii.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Stim cu totii ca in spatele oricarei afaceri sta motivatia financiara, dar pe langa aceasta am mai fost motivat de simbolul cartii, de ceea ce reprezinta ea pentru cel care o tine in mana. Desi tehnologia a patruns si pe acest segment oferind e-books, Kindle-uri si asa mai departe, oamenii nu renunta la cartea propriu-zisa tocmai datorita sentimentului placut de a o citi. Cartile au o lume a lor, in care ne este permis sa intram cu fiecare fila citita. Cand am inceput, am fost oarecum singur, in sensul ca nu am avut parteneri, dar familia mi-a fost intotdeauna alaturi si m-a sustinut in tot acest timp.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Nu am terminat o facutate de profil, am fost autodidact. Am citit mult, am invatat din greseli si am perseverat.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Cand m-am hotarat sa pun bazele acestei afaceri, acum mai bine de 3 ani, aveam o suma de bani pregatita. Dupa ce mi-am facut un plan, mi-am dat seama ca din punct de vedere financiar nu eram prea bine. Chiar si in situatia aceea, a renunta nu era o optiune, astfel ca familia m-a ajutat cu suma care imi lipsea la momentul acela.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Da, ca orice antreprenor am intampinat foarte multe bariere. Nu este simplu sa pui temeliile unei afaceri, desi din exterior asa pare, ce poate fi complicat in a-ti face un site si apoi sa vinzi produse. Dar pe parcurs intervin multe probleme, mai mari sau mai mici, dar care trebuie rezolvate, plus birocratia din Romania. Ai nevoie de determinare, rabdare si stoicism cand te hotarasti sa incepi propria afacere.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Flexibilitatea este cel mai mare avantaj si posibilitatea de a alege cum iti petreci timpul. Desi nu de putine ori realizez ca cea mai mare parte a timpului o investesc, intr-un fel sau altul, in afacere. Un alt avantaj ar fi cel financiar, dar acesta nu exista de la inceput, vine dupa multa munca si dedicare. Cand ai propria afacere, ai o mare responsabilitate fata de clienti si fata de angajati. Nu poti gasi scuze la probleme, iar acestea apar cand te astepti mai putin, trebuie sa fii intotdeauna pregatit sa oferi solutii daca ti se cer.

Care este publicul-tinta al site-ului?
Din publicul tinta al site-ului face parte fiecare persoana care iubeste cartile, fie ca vorbim de acele persoane care doresc sa isi mareasca biblioteca cu o carte – doua, fie ca ne referim la acele persoane care doresc sa imparta volumele si cu alti cititori, prin intermediul nostru.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Majoritatea clientilor nostri sunt foarte multumiti de cartile pe care le primesc si de cele mai multe ori se intorc pentru a face noi solicitari. Cartile noastre sunt analizate cu atentie de catre unul dintre oamenii din echipa de introduceri pe site. Fiecare carte este verificata, pentru a nu exista pagini lipsa sau deteriorate. In functie de conditia in care se afla, aceasta primeste un calificativ, cu care este comercializata ulterior pentru a oferi cumparatorului toate informatiile necesare.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Pretul ar fi un diferentiator puternic al librariei noastre. Atat pe zona de carte de anticariat, cat si pe zona de carte de librarie (carte noua), avem aceasta abordare de a tine preturile cat mai mici cu putinta. Numarul mare de titluri disponibile in cadrul site-ului s-ar putea sa fie un alt diferentiator perceput de catre cititorii din Romania.

De unde va cumparati produsele?
Initiativa de a cumpara carti face parte din filozofia Targul Cartii de a pune in valoare cartile din bibliotecile cititorilor. Am avut si o campanie prin care am incercat sa comunicam faptul ca o carte isi doreste sa fie citita de cat mai multi cititori, in loc sa adune praf pe rafturile unei biblioteci. Persoanele de la care cumparam carti variaza de la batranii care nu mai gasesc un scop cartilor pe care le detin, la tinerii care doresc sa renoveze si realizeaza ca nu au spatiul necesar pentru toate cartile. Noi suntem deschisi catre toti cei care doresc sa imparta cartile cu alti pasionati de lectura, de aceea avem pe site-ul Targul Cartii o sectiune dedicata achizitionarii volumelor.

Cati angajati aveti?
Suntem o echipa in continua crestere, la inceput am fost 3 persoane, iar in prezent ne mandrim cu 51 de angajati.

Cum va merge in perioada asta?
In vara, in perioada concediilor, fiecare cauta o carte (sau mai multe) care sa faca zilele de relaxare si mai frumoase. Vizitatori pe site sunt tot timpul anului, cartile nu se demodeaza niciodata. Vanzarile se mentin cam la acelasi nivel de doua luni, este bine.

Ati participat la Black Friday 2017?
Da, de Black Friday reusim in fiecare an sa captam atentia utilizatorilor cu reduceri foarte mari, iar ultimul Black Friday nu a facut exceptie. Am avut un micro-site dedicat, am pregatit cu deosebita atentie reduceri consistente si rezultatele au fost foarte bune.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de BF si Craciun 2017?
Cifrele de BF au fost oarecum proportionale cu vanzarile generale. Cat despre Craciun, cifrele Sarbatorilor au fost mult mai bune fata de cifra de afaceri generala.

Cum si unde va promovati site-ul?
Promovarea se realizeaza prin canalele online de specialitate, prin intermediul site-urilor de social media, dar si prin colaborarea cu un anumit numar de bloggeri romani.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook, deoarece pentru noi este foarte importanta mentinerea legaturii atat cu clientii nostri, cat si cu cei care sunt interesati de ofertele pe care le avem sau de evenimentele in care suntem implicati. Pagina este administrata de catre o persoana din departamentul de marketing. Cat despre campaniile platite, da, le realizam ocazional.

Aveti versiune de mobile?
Da, avem o versiune dedicata pentru mobile, optimizata pentru a oferi o experienta cat mai pozitiva utilizatorului. In prezent, daca site-ul nu este mobile friendly, poti pierde aproape jumatate din potentialii clienti care iti acceseaza site-ul.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Este greu de precizat in acest moment cu cat vom incheia acest an, dar ceea ce e sigur este faptul ca cifra de afaceri a anticariatului Targul Cartii a crescut in 2017 la 4,2 milioane de lei, de la 2,6 milioane de lei, anul anterior.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
In prezent nu este usor sa reduci din cheltuieli, cu atat mai mult daca doresti sa iti mentii sau sa iti cresti vanzarile. Clientii doresc produsele cat de rapid posibil, astfel ai nevoie de o firma de curierat serioasa care sa livreze la timp coletele, ai nevoie de o echipa care sa se deplaseze dupa carti. In plus de cand avem si magazine fizice, afacerea noastra a trecut de granita e-commerce si astfel implica si alte costuri.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul vostru, in mediul online autohton?
Atunci cand ai zeci de mii de produse listate online, procesul de actualizare nu este tocmai usor, dar nu este nici imposibil. Sunt persoane care inca sunt sceptice in privinta achizitiilor online, de aceea nu de putine ori ne intalnim cu situatia in care oamenii isi fac o lista cu volumele dorite, le cauta pe site sa vada disponibilitatea lor, iar apoi merg in magazinele fizice, pentru a le achizitiona.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Mi-as dori sa spun ca totul merge excelent, ca nu au existat probleme si ca toata lumea este fericita dar lucrurile nu sunt tot timpul roz. Probleme au fost multe si diverse, dar tot timpul am reusit sa le rezolvam si am incercat sa minimalizam impactul lor asupra clientilor. Au fost momente cand au fost necesare reclamatii, au fost momente cand am rezolvat totul cu un singur apel. Tot ce pot spune este ca orice problema a avut o solutie.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Pe langa zona de anticariat de carti in mediul online, unde suntem lideri, am intrat puternic si pe segmentul de carte noua. Reteta de succes, ce ne-a adus locul 1 pe segmentul cartilor de anticariat, am extins-o si pe segmentul de carte noua, acolo unde, printr-o politica de preturi reduse, ne dorim sa ajungem printre liderii pietei. Libmag este numele brandului cu care Targul Cartii a patruns pe piata de carte din Romania, atat in mediul online, cat si offline. Am deschis deja un magazin fizic sub acest brand si avem in plan sa deschidem si altele. Am lansat si magazinul online www.libmag.ro, pe care comercializam carte noua la preturi foarte bune. Ca o concluzie, putem spune ca proiectul nostru de viitor este sa devenim un jucator important pe piata de carte din Romania.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply