Curtea de Justitie a UE defineste calitatea de „comerciant online”
Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a luat o decizie in cazul C-105/17 Kamenova, decretand faptul ca o persoana care publica pe un site online un anumit numar de anunturi de vanzare nu are automat calitatea de „comerciant”. Aceasta calitate se dobandeste daca persoana in cauza actioneaza in „scopuri care se incadreaza in activitatea sa comerciala, industriala, artizanala sau liberala”/in numele sau in beneficiul unui comerciant, confom deciziei publicate pe curia.europa.eu.
Cazul cu pricina? Un consumator bulgar a cumparat un ceas second-hand de pe Internet, la final de 2014, dar a constatat ca acesta nu avea proprietatile indicate in anuntul de vanzare si a dorit banii inapoi, dar vanzatoarea (Evelina Kamenova) a refuzat sa rambursarea sumei. In consecinta, consumatorul a depus o plangere la Comisia Bulgara pentru Protectia Consumatorilor (CPC). La inceput de 2015, CPC a constatat contraventiile savarsite de doamna Kamenova in toate anunturile proprii postate online (numele, adresa postala si electronica proprie, pretul total al produsului, cu toate taxele incluse, conditiile de plata, de livrare si de executare, dreptul consumatorului de a se retrage din contractul de vanzare la distanta, conditiile, termenul si modurile de exercitare a acestui drept, existenta unei garantii) si a amendat-o conform legii. Ulterior, vanzatoarea a dat in judecata CPC, sustinand ca nu avea calitatea de „comerciant” si dispozitiile legii bulgare nu erau, deci, aplicabile.
Acum, CJUE a clarificat problema: instantele nationale decid daca o persoana fizica ce publica pe Internet anunturi pentru vanzarea unor bunuri noi/second-hand este comerciant, verificand daca vanzarea a fost realizata in mod organizat, cu regularitate, in scop lucrativ, daca oferta este concentrata asupra unui numar restrans de produse si care sunt statutul juridic si competentele tehnice ale vanzatorului.
Leave a reply