INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Sticky-Art.ro
Sticky-art.ro a aparut online la sfarsitul lui iunie 2017, iar „dupa cateva zile a venit si prima comanda”, ne-a povestit Octavian Hanganu (foto, Fondator sticky-art.ro). Acesta ne-a introdus in culisele magazinului sau e-commerce – care vinde stickere decorative, personalizate si tematice si a fost ideea sotiei lui. Echipa site-ului testeaza fiecare produs inainte de a-l pune in vanzare, a schimbat pana acum trei firme de curierat si este orientata catre client (niciodata nu raspund unei solicitari mai tarziu de 2-3 minute, chiar si cand sunt in concediu). Descopera mai multe in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Octavian Hanganu: Ne-am dorit un nume care sa rezoneze cu produsele vandute de noi, sa fie destul de scurt si usor de retinut. Cand esti la inceput de drum, este destul destul de greu sa te hotarasti la o varianta, pentru ca esti constient ca – odata aleasa – vei investi in branding si SEO, iar atunci cand incepi sa devii cunoscut va fi si mai greu sa-ti schimbi numele. Sticky Art – Arta Lipicioasa – stickere autocolante. Noua ni se pare evidenta legatura :).
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Din punctul meu de vedere, cea mai grea decizie a fost sa alegem domeniul, nisa. Trebuie sa recunosc, ideea ii apartine sotiei. Nu am avut un model anume, noi incercam sa aplicam cele mai bune practici din online. Evident, inainte sa ne avantam in acest domeniu, am studiat potentialul pietii si competitia. Unele lucruri ne-au inspirat, altele am incercat sa le evitam.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Cred ca oricine incepe o afacere este in primul rand motivat de castig si independenta financiara. Evident ca in subsidiar exista o sumedenie de alte motive, dar care duc la scopul enuntat anterior. Nu suntem nici noi straini de dorinta de a scapa de munca la patron si de a avea un back-up atunci cand lucrurile nu merg foarte bine sau cand esti nemultumit de locul actual de munca.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Desi am absolvit ASE-ul, nu pot spune ca am avut o educatie antreprenoriala. De-a lungul timpului, am fost implicat in diverse proiecte din care am invatat ce inseamna import, export, comert, contabilitate primara, etc. Pot spune ca am furat meserie. Sunt si autodidact in ceea ce priveste online-ul (putina programare, marketing, SEO).
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Investitia initiala a fost din fonduri proprii, ce am agonisit de-a lungul timpului. Pentru unii in mod cert suma investita de noi ar fi infima, dar pentru noi era destul de mare.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Nu pot sa zic ca am intampinat bariere. Daca te documentezi inainte, citesti forumuri/grupuri participi la webinare, ai toate sansele sa pornesti cu dreptul si sa ai un inceput lin de la infiintarea societatii, lansarea site-ului, crearea campaniilor de publicitate si chiar inregistrarea marcii la OSIM. Noi nu am apelat la ajutorul avocatilor sau consultantilor pentru astfel de lucruri. Nu spun ca asa trebuie sa procedeze toti, poti sa arzi niste etape apeland la oameni specilizati, dar eu am preferat banii astfel economisiti sa-i investesc in dezvoltare si diversificare.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Pana sa dau drumul la afacere, eu nu am trait un sentiment de multumire si mandrie personala mai mare ca atunci cand vezi rezultatele directe a muncii tale. Multumirea si mandria vin in primul rand de la clientii multumiti si, evident, se simte si in contul bancar. Singurul dezavantaj pe care il resimti la un moment dat este timpul insuficient. Ca sa mearga treaba, trebuie sa fii mai mereu conectat la ce se intampla cu magazinul: raspunzi clientului, verifici statistici, monitorizezi site-ul, urmaresti performanta reclamelor, te gandesti la campanii, etc.
Care este publicul tinta al site-ului?
Oricine este interesat de decorarea casei, magazinului, boutique-ului, masinii, etc.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Suntem extrem de promti si corecti, atat cu clientii, cat si cu furnizorii nostri. Si nu este o exagerare. Intotdeauna, inainte de a pune in vanzare un produs, il testam personal. Tot ce este in magazinul nostru as cumpara si pentru mine. Avem o gama de stickere care sunt produse chiar de noi, cu materiale de cea mai buna calitate si care pot fi personalizate.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Suntem orientati catre client. Niciodata nu raspundem unei solicitari mai tarziu de 2-3 minute, chiar si atunci cand suntem in concediu.
De unde va cumparati produsele?
O parte dintre produse le importam direct de la producatori, o parte le producem noi.
Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Canalul principal este magazinul nostru online, www.sticky-art.ro, dar suntem prezenti si pe cateva marketplace-uri romanesti si agregatoare.
Cati angajati aveti?
Suntem 2.
Cum va merge in perioada asta?
Pana acum, este cea mai buna perioada a nostra. Vizitatorii se inmultesc, iar vanzarile sunt in crestere de la o luna la alta.
Ati participat la Black Friday 2019?
Da, doar pe site-ul nostru.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2019?
Suntem in perioada de crestere. Fata de anul trecut, vanzarile de Black Friday sunt mult mai mari.
Cum si unde va promovati site-ul?
Facebook, Instagram, Google, Bing, agregatoare, blog, cateva advertoriale.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Pentru noi, Facebook este cea mai importanta modalitate de comunicare cu clientii si are cea mai mare pondere. Administrarea si campaniile sunt facute de noi.
Aveti versiune de mobile?
Da.
Cum credeti ca veti incheia anul curent (interviul a fost realizat la finalul lui 2019 – n.r.)?
Suntem in crestere, estimam ca cifrele vor fi duble fata de anul trecut.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Nu stiu daca este foarte adevarata aceasta afirmatie. Un magazin fizic are chirie si angajati mai multi, dar un magazin online are cheltuieli mari cu reclama, SEO, dezvoltari soft. Din punctul meu de vedere, in e-commerce ca sa reduci cheltuielile trebuie sa optimizezi si sa automatizezi procesele si sa gasesti un echilibru dintre bugetul alocat publicitatii vs. veniturile generate de aceasta. Cheia este sa identifici si sa scalezi campaniile profitabile si sa renunti la/sa minimizezi campaniile neprofitabile.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Este important ca site-ul sa aiba o mentenanta si un suport prompt. Daca se intampla sa pice site-ul si nu are cine sa-l repare, stai si te uiti cum se scurg banii pe reclame. Pana acum, pot sa spun ca am facut o alegere inspirata in alegerea platformei.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Atunci cand esti mic, tine de noroc daca ti se livreaza coletele la timp. Cand incepi sa ai volume este o cu totul alta discutie, cred. Noi inca nu am ajuns acolo. Momentan suntem la a treia firma de curierat si cred ca am avut inspiratia de a alege bine de aceasta data.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Obiectivul este de crestere, atat ca vanzari, cat si ca notorietate. De asemenea, intentionam sa marim gama de produse si sa dezvoltam o noua linie de business.
Leave a reply