INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu site-ul Crearium.ro
Site-ul Crearium.ro a aparut in octombrie 2020, „pentru a acoperi nevoia pe care o avea business-ul de a se extinde cu vanzarile si in afara Clujului, orasul din care a pornit ideea de business”, ne-a explicat Alexandra Damian (foto, Creator si Owner Crearium.ro). Magazinul e-commerce vinde terarii cu plante suculente, felicitari si decoratiuni interioare tematice, create de la 0, dupa concepte originale, exclusiv in Romania. Alexandra ne-a povestit cu ce investitie initiala a plecat la drum, cate comenzi primeste de pe dispozitive mobile si nu numai, in interviul de mai jos.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Alexandra Damian: „Crearium” reprezinta nu doar numele magazinului online, ci si al brandului. Dar, cel mai important, e numele promisiunii pe care am facut-o de la inceput clientilor si pe care o voi pastra indiferent de cum se va dezvolta business-ul – creativitate continua, cu plante suculente aranjate in terarii unice, ca design.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de a pune bazele unui business a venit dupa mai mult de un an de experimente cu aranjamentele. Cream genul acesta de aranjamente in timpul liber si le ofeream cadou prietenilor, care si le doreau pentru a le oferi cadou mai departe. In timp, interesul pentru ele a crescut exponential, iar prietenii m-au incurajat sa imi deschid un business. Neavand realmente un model sau concurenta in Romania pe partea de aranjamente in terarii cu design unic, am construit business-ul pas cu pas, in functie de ideile care imi veneau pe parcurs si feedback-ul de la clienti.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
In 2020, cand am pornit serios lucrul la Crearium, implinisem 10 ani in industria marketingului digital si simteam deja presiunea burnout-ului. Aceasta conjunctura si interesul cunoscutilor pentru aranjamente mi-au dat curaj sa incep o afacere si sa ma reprofilez full-time pe partea de design cu suculente. Mi-am facut un plan minimal, am adunat in jurul meu o echipa creativa, care m-a ajutat pe partea vizuala (branding si foto) si-am pornit in calatoria antreprenoriatului fara prea multe asteptari, tocmai pentru ca ideea produsului era noua pe piata.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
In facultate nu am avut parte de educatie antreprenoriala, venind din zona de arta, mai exact Istoria Artei (pe care am studiat-o la Universitatea din Cluj-Napoca). In plus, neavand un model de bune practici in business-ul meu, care imbina cresterea si ingrijirea plantelor cu design-ul de produs, tot ce a insemnat partea antreprenoriala a fost un puzzle, pe care l-am completat piesa cu piesa, pe masura ce identificam o noua nevoie sau oportunitate in piata. Faptul ca am venit dintr-un background de marketing digital m-a ajutat enorm sa pot face de la inceput comunicarea brandului intr-un mod coerent si sa pot sa-mi construiesc o comunitate si un brand personal, in care publicul sa aiba incredere. Provocarile au venit din zona de administrare a afacerii, a elaborarii unui plan de afaceri, a protejarii legale a brandului si a produselor originale, insa am cerut ajutorul specialistilor la fiecare nedumerire si am avut parte mereu de idei si sfaturi, care m-au ajutat sa duc afacerea mai departe, din toate punctele de vedere.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Prima investitie a fost cea din fonduri proprii, in jur de 4.000 €, necesari stocurilor initiale, activitatilor de branding si dezvoltarii magazinului online. Anul trecut, am apelat la o microfinantare bancara, deoarece simteam ca e momentul potrivit pentru a duce businessul mai departe si a-l dezvolta in noi directii, cu idei pentru care mai aveam nevoie de o infuzie de capital.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Strategia de dezvoltare a business-ului pas cu pas a avut avantajele si dezavantajele ei. Pe de o parte, e dificil sa incepi un business intr-un domeniu despre care nu prea stii mare lucru si nu ai bune practici din care sa inveti, asadar nu iti poti face proiectii realiste de venituri si profit. Insa dezvoltarea pas cu pas te ajuta sa identifici si sa testezi noi oportunitati in piata, lucru care mi-a pastrat afacerea fresh si mi-a dat ragaz sa fiu creativa.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Din experienta de pana acum la Crearium, intr-un business creativ pe care-l cladesti de la 0, din pasiune, feedback-ul pozitiv de la clienti si cresterea de la an la an te impulsioneaza sa gasesti mereu solutii la problemele care apar si sa obtii mereu satisfactie din rezolvarea acestor probleme. Acesta consider ca e combustibilul care-i da putere unui antreprenor, mai ales in domeniile care tin de munca de creatie. Presiunea si stresul datorate impedimentelor de pe parcurs sunt mult mai usor de gestionat atunci cand tu iei deciziile, ti le asumi si le transformi in oportunitati de crestere. Momentan, sunt propria mea angajata la Crearium, asa ca pot din nou sa am experienta de angajata; insa fiind propriul meu sef, poate sunt mai stricta si mai pretentioasa decat toti cei pe care i-am avut inainte. 🙂
Care este publicul tinta al site-ului?
Frumusetea produselor Crearium este ca ele sunt universale – satisfactia ingrijirii unui aranjament cu design viu e o experienta de care se poate bucura oricine, iar clientii mei mereu vin cu propuneri inedite, care ma ajuta sa-mi extind publicurile tinta la care ma gandisem initial. Insa, bineinteles, experienta de marketing m-a ajutat sa identific si sa impart potentialii clienti (atat persoane fizice, cat si clientii corporate, care au crescut mult in procentajul afacerii, in ultimul an) in cateva publicuri tinta, care tin – in mare – de cateva comportamente de cumparare: modul in care abordeaza ideea de cadou, ideea de amenajare a spatiului de acasa sau de la birou, ideea de petrecere creativa a timpului liber sau, pur si simplu, clienti care isi doresc sa cunoasca mai bine universul plantelor suculente.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Site-ul este usor de navigat si le ofera clientilor experienta completa a brandului: de aici pot nu doar sa cumpere cadouri creative sau sa-si decoreze intr-un mod inedit casa, ci gasesc o comunitate a actualilor si viitorilor pasionati de plante, plina de resurse utile, care sa-i inspire si sa le imbunatateasca modul in care isi petrec zilnic timpul liber.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Piata de aranjamente cu plante suculente din Romania e la inceput si e foarte nisata momentan, lucru care mie mi-a permis sa fiu creativa si sa lansez ceea ce exista acum in industrie ca bune practici – atat la nivel de produs, cat si la nivel de comunicare specifica a acestui tip de produs. Ceea ce diferentiaza cu adevarat Crearium de concurenta este deschiderea brandului catre idei si directii noi de dezvoltare: in fiecare an, Crearium prezinta publicului produse noi si originale (realizate in Romania) si raspunde cu aceeasi creativitate propunerilor inedite venite din partea clientilor. In plus, este singurul brand de aranjamente cu plante suculente in vase de sticla care livreaza aranjamentele gata asamblate, exact ca in imaginile de produs din site, prin curierat, oriunde in tara.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Toate produsele de pe site sunt produse originale, create de la 0, dupa concepte dezvoltate de catre Crearium, exclusiv in Romania (fie in atelierul nostru, fie in colaborare cu artizani sau designeri din Romania).
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Canalul principal de vanzare este site-ul, insa vanzarea se gestioneaza si in mesageria canalelor de social media – Facebook si Instagram.
Cati angajati aveti?
Un singur angajat – creatorul de la Crearium, adica eu. 🙂 Insa business-ul creste si, incepand cu finalul acestui an, planuim sa crestem echipa si sa angajam noi creatori.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna august – n.r.)?
Toata perioada verii, pana in octombrie, vanzarile se concentreaza pe zona de evenimente, in principal nunti, produsele cele mai cumparate fiind amintirile vii (marturii). Insa, incepand cu 2021, am consolidat si componenta de vanzare de aranjamente sau alte produse din site pentru cadouri, care se mentine constanta in fiecare luna, indiferent de sezon.
Ati participat la Black Friday 2021?
La inceput, in 2020, am considerat ca aceasta este o strategie riscanta de business in Romania, insa mi s-a demonstrat ca alegerea a fost corecta pentru specificul brandului: Crearium nu implementeaza deloc campanii de reduceri, indiferent de perioada anului.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2021?
Craciunul este o perioada aglomerata, in care in atelier se lucreaza si cate 13-14 ore pe zi. 🙂 Vanzarile online cresc exponential de la an la an, in perioada Craciunului, pe masura ce clientii intra in comunitate si descopera produsele noastre. De exemplu, incasarile din luna decembrie 2021 au crescut cu peste 70%, fata de cele din decembrie 2020, atat pe componenta B2C, cat si pe cea B2B.
Cum si unde iti promovezi site-ul?
In principal, pe canalele social media. Insa, in ultimul an, site-ul Crearium a aparut in materiale si interviuri in multe publicatii de renume in Romania – „Ziarul Financiar”, „Apropo TV”, materiale realizate de televiziuni precum Kanal D.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Pagina de Facebook a fost de la inceput (si va ramane) in primul rand un loc virtual, unde se aduna comunitatea Crearium. Aici comunic cel mai liber tot ceea ce inseamna munca din spatele acestui brand, procesul creativ, aici discutam despre produsele lansate sau despre idei noi, impreuna cu membrii comunitatii. Vocea virtuala din spatele paginii de Facebook este a mea, eu administrez atat continutul, cat si campaniile platite.
Aveti versiune de mobile?
Avem versiunea temei de website adaptata pentru mobile.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Cea mai mare parte a comenzilor vin de pe dispozitive mobile, in jur de 75%.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Momentan, perioada ianuarie-iulie 2022, comparativ cu ianuarie-decembrie 2021, arata deja o crestere totala de 32% in incasari, asadar ma astept la o crestere de peste 60-70%, pana la final de an.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Cu siguranta, atentia la detalii si materia prima folosita nu va afecta niciodata calitatea produselor Crearium. Insa cred ca cea mai eficienta reducere de costuri – pentru noi, cel putin (dar cred ca acest lucru se poate aplica multor magazine online din domeniul creativ) – este continuarea investitiei in brand, in cresterea unei comunitati solide (care sa aiba incredere in brand) si in crearea de produse originale, care sa se diferentieze clar fata de concurenta. O astfel de strategie consider ca ajuta brandul pe termen lung sa economiseasca bani cheltuiti cu promovarea platita in social media, intr-un peisaj in care plantformele sociale sunt din ce in ce mai volatile, costurile sunt din ce in ce mai mari, iar concurenta pe click e din ce in ce mai acerba.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Avand in vedere ca investitia pe partea de SEO a site-ului a fost minimala, provocarea cea mai mare este sa ramanem relevanti la nivel de cautari pe Google. Insa luna de luna, cautarile de brand pe Google cresc, iar noi lucram constant la continut valoros pe blogul Crearium, pentru a raspunde online eficient intrebarilor pasionatilor de plante.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Find vorba de produse foarte fragile, care contin plante vii si vase de sticla, livrarea lor in siguranta prin curierat a fost o mare provocare. Am lucrat mult la perfectionarea tehnicii de ambalare a produselor, pentru a depinde cat mai putin de manevrarea coletelor de catre curieri si am experimentat livrarea cu mai multe firme de curierat, pana am gasit partenerul care sa inteleaga nevoile de transport ale brandului.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Ne-am dori ca site-ul sa isi depaseasca conditia de shop online si spatiu virtual de resurse utile pentru pasionatii de plante si sa il extindem catre o zona interactiva, in care clientul sa se poata folosi de resursele si ideile noastre, pentru a-si pune creativitatea in valoare, in spiritul si valorile Crearium.
Leave a reply