INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu site-ul CosulTauBio.ro
Magazinul e-commerce cosultaubio.ro a aparut in februarie 2020, „dupa multa munca facuta cu drag si entuziasm, la gandul ca nu e doar un business ci, mai mult decat atat, e o posibilitate oferita oamenilor de a fi mai sanatosi si a le creste calitatea vietii”, ne-a povestit Catalina Ionescu (foto, CEO & Fondator CosulTauBio.ro). Site-ul vinde produse bio: alimente, suplimente, produse de curatenie, pentru ingrijirea personala, pentru copii si pentru animalele de companie. Aflati, din interviul de mai jos, cum a facut Catalina site-ul singura (pe o platforma romaneasca), cat la suta dintre comenzi vin de pe dispoitive mobile si de ce are o relatie foarte dificila cu firma de curierat aleasa.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Catalina Ionescu: Am vrut sa fie un nume simplu, usor de tinut minte, dar cu rezonanta si de impact pentru vizitatorii site-ului.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Am observat ca aceasta este tendinta, sa mancam sanatos, sa avem un lifestyle cu multa actiune si multa hrana sanatoasa. Am observat ca, in ultimii ani, avand acces la informatii, oamenii s-au autoeducat si isi doresc un stil de viata sanatos. Unii si-au schimbat complet stilul de viata, practic s-au resetat, sunt in plin proces de redescoperire si vor sa afle mai multe despre produsele bio, naturale, eco, traditionale. Astfel, acest tip de produse a devenit o necesitate si nu un moft, ele tind din ce in ce mai mult sa faca parte din cosul nostru zilnic de cumparaturi. Un alt aspect important este preocuparea pentru conservarea si dezvoltarea mediului inconjurator. Prin produsele pe care le-am selectionat cu atentie si pe care le comercializam pe site, ne dorim sa fim o contributie pozitiva pentru oameni si pentru planeta, in general, urmarim sa-i educam pe acestia, in vederea unui consumerism mai curat si mai benefic pentru mediu si pentru metabolismul uman.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Da, am pornit la drum singura. Am considerat intotdeauna ca sunt capabila sa fac tot ce imi propun, ca pot ajunge oriunde, daca imi doresc cu adevarat. Secretul reusitei consta nu doar intr-un tel bine stabilit, ci si si in multa perseverenta – pe drumul catre succes pot aparea uneori si esecuri, insa nu trebuie sa ne dam batuti. Am incercat de doua ori sa pun pe picioare acest proiect, cu diversi programatori, dar rezultatul nu a fost niciodata pe masura asteptarilor mele, asa ca am lasat proiectul deoparte o perioada si, intr-o zi, am inceput sa fac research singura. A durat un an de zile pana am invatat, aplicat si realizat site-ul singura, pe o platforma romaneasca. Inca mai am foarte multe de invatat, nu exista o „reteta” clasica de a face un site si nici cineva care sa ofere sprijin pe partea de proiectare. Pe scurt, este un proces de invatare continua, de a testa zilnic solutii noi si de a citi pe aceasta tema.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Nu am avut parte de nicio educatie antreprenoriala, desi as fi vrut sa am ocazia. Insa aceasta situatie m-a motivat si mai mult sa invat singura, sa-mi folosesc mintea la potential maxim, pentru a reusi. Tot ce am invatat si am aplicat in business-ul meu a fost din practica, pe banii, timpul si energia mea. Parcurgand singura acest drum si avand atatia ani de experienta, in prezent consider ca educatia antreprenoriala ar trebui sa fie o materie importanta si obligatorie in scolile din Romania. Din pacate, invatamantul romanesc pregateste elevii pentru a fi angajati, nu pentru a avea initiativa si priceperea de a face ceva pe cont propriu.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Nu am avut un buget cu care sa-mi incep business-ul. Am reinvestit ce castigam cu un alt proiect online pe care il gestionez si pe care l-am pornit de la zero. Am pus caramida cu caramida si am ajuns aici. Pentru ca afacerea sa mearga este nevoie de investit in permanenta, in vederea dezvoltarii business-ului, banii nu vin de la sine. Si nu este vorba doar despre bani, este necesar de investit timp in a invata (de cele mai multe ori, din propriile greseli), de investit energie si multa rabdare, perseverenta. Consider ca cea mai sigura si stabila crestere este cea facuta pas cu pas. In cazul meu, nu am avut pe nimeni care sa ma sustina, insa fiecare mica victorie a fost pentru mine o mare bucurie si un impuls de a merge mai departe.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
M-am lovit, intr-adevar, de multe bariere, insa din fiecare incercare am avut de invatat cate ceva, fiecare piedica a reprezentat – de fapt – o treapta, care m-a ajutat sa urc tot mai sus pe drumul catre succes. Le-am depasit cu mult calm si cu o gandire strategica, care mi-a permis sa am tot timpul o viziune de ansamblu asupra situatiei si sa gasesc cele mai bune solutii.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Consider ca nu exista o reteta general valabila pentru toata lumea: pentru unii, idealul este de a avea propriul business, iar pentru altii este mai avantajos sa beneficieze de siguranta unui loc de munca in cadrul unei companii. Pentru mine, cel mai mare avantaj il reprezinta experienta pe care o am in mod direct cu clientul – acesta va avea tot timpul o experienta placuta vorbind direct cu proprietarul business-ului, fapt care nu este tot timpul la fel, in cazul in care ar avea de a face cu un angajat care lucreaza pentru altcineva si care nu are neaparat un avantaj direct din a-i oferi clientului o experienta cat mai placuta. Intotdeauna m-am bucurat sa pot sta de vorba cu oamenii, sa pot avea un feedback direct si imi face placere sa-i pot consilia atunci cand au nevoie. Consumatorii isi doresc o experienta cat mai placuta si cat mai persoanala, acesta este cel mai important lucru pe care ar trebui sa-l inteleaga persoana care este in legatura directa cu ei. Ca si antreprenor, un mare avantaj este ca ma pot exprima liber, ma pot dezvolta zilnic datorita situatiilor aparute si sunt intr-un proces continuu de invatare. Dezavantajul este ca toata responsabilitatea cade pe umerii mei, tot riscul sunt nevoita sa mi-l asum singura. Simt emotie la fiecare comanda, la fiecare apel, pentru ca imi doresc sa iasa cat mai bine, intotdeauna pun clientul pe primul plan si imi doresc sa ramana fidel cat mai mult timp.
Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul tinta este format din persoane care vor sa aiba un stil de viata sanatos, care se autoeduca in permanenta, persoane dispuse sa incerce produse noi, persoane care pun intrebari, care au o cultura, o educatie in ceea ce priveste alimentatia sanatoasa. Sunt din ce in ce mai multi parinti care vor sa le ofere copiilor alimente sanatoase, persoane care isi doresc sa puna in cosul lor zilnic o portie de sanatate, persoane care isi doresc o viata altfel.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Consider ca exista toate motivele posibile pentru care un consumator sa alega magazinul meu online. In primul rand, este un business conceput cu mult suflet, pentru oameni, pentru a le creste calitatea vietii. Ofer consumatorilor o calatorie placuta, produsele sunt extrem de diverse si am grija sa adaug in permanenta elemente noi, sunt aproape de client, ofer consultanta ori de cate ori este nevoie. Datorita orientarii catre client, toate persoanele care au cumparat de pe site au fost multumite, nu doar de produse, ci si de experienta in sine. Si, nu in ultimul rand, au invatat si lucruri noi in aceea ce priveste un stil de viata sanatos.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Dintotdeauna am avut o puternica orientare catre client. Practic, nu doar acopar niste nevoie, ci si educ oamenii, le deschid portite noi si ii invat sa traiasca mai sanatos. Ofer seriozitate, promptitudine si o gama foarte larga de produse.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Produsele care se gasesc pe site sunt achizitionate de la producatori si importatori locali.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Momentan folosesc doar canalul online.
Cati angajati aveti?
Cu mandrie pot spune ca am reusit singura atat sa gestionez, cat si sa promovez magazinul online, deci momentan nu am angajati. Pe viitor imi doresc sa ma extind si sa-mi formez o echipa de incredere, care sa-mi impartaseasca valorile.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna martie – n.r.)?
In pofida situatiei socio-economice, business-ul este in crestere – exista cerere din ce in ce mai mare pentru un stil de viata sanatos.
Ati participat la Black Friday 2021?
Am participat la Black Friday, insa nu am reusit sa ofer reduceri mai mari de 10%, drept urmare, rezultatele campaniei nu au fost spectaculoase. Insa reducerile au fost reale si vor mai exista campanii de acest gen pe viitor.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2021?
Fata de Black Friday, de Craciun au fost vanzari mult mai mari, insa cred ca este vorba mai degraba de un fenomen general – de Craciun toata lumea cumpara mai mult.
Cum si unde va promovati site-ul?
Site-ul este promovat de Google, Instagram si Facebook.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Am pagina de Facebook, insa contul a fost spart anul trecut, in noiembrie si nici acum nu am reusit sa am acces la el; o voi lua de la zero, cu mult entuziasm, ca de obicei si voi crea un cont nou, pentru ca Facebook-ul este un canal de comunicare extrem de important pentru clienti.
Aveti versiune de mobile?
Da, avem si versiune de mobil.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Aproximativ 80% dintre comenzi.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Da, cu siguranta va fi pe un trend ascendent.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Cred ca o solutie viabila ar fi cresterea stocurilor la produsele care pot fi usor depozitate si care au un termen de valabilitate indepartat. Comandand de la furnizor o cantitate mai mare odata, se poate negocia un pret mai bun.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cea mai mare provocare este ca site-ul sa ramana in top, avand in vedere ca pe piata exista o concurenta acerba, iar tehnologia evolueaza intr-un ritm greu de urmarit. De asemenea, trebuie in permanenta sa vin cu produse noi, care raspund nevoilor zilnice ale consumatorilor.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Relatia cu firma de curierat este foarte dificila, toate firmele de curierat au avantaje si dezavantaje, iar pana acum nu am reusit sa gasesc o colaborare care sa ma multumeasca. Contractul cu firmele de curierat trebuie sa il negociez in favoarea clientilor – pentru ei negociez conditii de colaborare avantajoase, deoarece clientii platesc transportul firmelor de curierat. Lucrul cu oamenii nu este usor. Uneori, curierii sunt foarte incarcati, iar cei din conducerea firmelor de curierat se pare ca nu iau in calcul aceste aspecte; de aici, apar tot felul de situatii neplacute, atat pentru noi cat si pentru clienti. Cand este vorba despre un business la inceput, firmele de curierat cer previziuni in legatura cu numarul minim de comenzi, lucru ce nu poate fi garantat/prevazut cand afacerea este pornita de la zero si nu exista un background. Preturile au crescut foarte mult, iar clientii nu inteleg ca orice refuz nejustificat reprezinta pierderi pentru comercianti.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Pe viitor, imi doresc sa cresc ca brand, sa-mi creez o echipa care sa impartaseasca aceleasi valori ca si mine, sa concep si sa implementez o strategie de fidelizare a clientilor, sa atrag clienti noi, sa extind gama de furnizori, sa automatizez procesul de vanzare si sa cresc vanzarile. De asemenea, doresc sa creez un sistem care sa ma ajute in munca de zi cu zi.
Comentariu ( 1 )
[…] INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu site-ul CosulTauBio.ro – ECOMpedia […]