Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Morsebyilira.ro

Morsebyilira.ro a aparut in aprilie 2018 si vinde online bratari minimaliste, inscriptionate cu diverse cuvinte scrise in codul Morse. Ilinca Andrei (foto, Owner Morsebyilira.ro) ne-a povestit cum a ales acest nume pentru e-shop-ul ei, ca face singura bratarile (folosind materie prima de la furnizori din Cehia, Franta si Germania) si cum a reusit sa ajunga in punctul de a nu avea niciun fel de probleme in relatia cu firma de curierat (care ii livreaza comenzile in 24-48 de ore de la momentul plasarii pe site). Aflati mai multe in interviul de mai jos!

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Ilinca Andrei: Mi-am dorit o denumire clara, care sa exprime conceptul de la care am plecat – de asta „Morse”. A doua parte a denumirii, „by ilira”, este de fapt o combinatie dintre 2 nume: Ilinca (eu) si Raluca (o colega si prietena foarte buna din acea perioada, care mi-a fost foarte aproape la inceput si fara de care probabil nu s-ar fi nascut „Morse by ilira”, in acel moment).

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
In 2018 erau inca foarte populare accesoriile personalizate prin gravura si oricat de mult as aprecia tehnica, ceea ce nu mi-a placut niciodata a fost sa port un obiect personalizat cu un mesaj evident. Asa ca m-am tot gandit si am cautat variante de personalizare mai subtile, mai codate. Si pentru ca nu am gasit un brand care sa faca asta in Romania sau in Europa, am concluzionat ca ar fi o oportunitate excelenta. Mai ales ca eu si Raluca facuseram deja cateva prototipuri, pe care le purtam si primeam multe intrebari si cereri in baza lor.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Au existat si alte tentative anterior, insa fara acelasi succes. Motivatia mea a avut mereu si o componenta creativa – o dorinta de exprimare a ideilor mele si de a-i gasi pe cei care le impartasesc sau le apreciaza, dar si o dorinta de independenta. Chiar daca mereu am reusit sa jonglez intre un full-time job si afacerea mea, am vazut mereu acest demers antreprenorial ca pe un safe-zone in care sa ma pot experimenta, in care sa nu existe presiunea raportarii, ci doar satisfactia succesului sau lectia esecului.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Experienta este cel mai bun profesor. Din pacate (sau poate din fericire?!) nu am am avut parte de altfel de cursuri in facultate, insa am avut suficiente idei destinate esecului sau falimentului incat sa invat repede. Iar educatia primita acasa m-a ajutat enorm: tata imi spunea mereu ca pana nu incerci, nu stii, iar mama m-a incurajat mereu sa nu ma dau batuta si sa am incredere in ideile mele.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
La inceput, mi-am folosit contul de economii, insa am avut marele noroc de a atinge break-even foarte repede, ceea ce mi-a permis reinvestirea profitului si scalarea rapida. Mai mult decat atat, avand si un job full-time, aveam si am in continuare parte de stabilitate din punct de vedere financiar, ceea ce contribuie semnificativ la tot procesul creativ.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Nu pot spune ca m-am lovit de bariere, insa au fost tot felul de provocari: de la cele care tin de contabilitate (un domeniu de care eram foarte straina), pana la cele care tin de furnizori. Abia dupa 1 an si zeci de furnizori, am reusit sa perfectionez produsul si tot procesul de productie. O alta provocare a fost asocierea, inevitabila, cu produsele handmade, care – din pacate – au capatat o conotatie negativa la noi. Insa calitatea serviciilor a fost cea care a facut diferenta: de la experienta de cumprare de pe site, pana la livrarea in 24 de ore.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Cand ai propria afacere, nu putem discuta despre un program de lucru, de la 09:00 la 18:00. Dar, in aceeasi masura, nici nu simti cand trece timpul si nici oboseala nu se simte la fel. E o oboseala fericita, cum imi place mie sa-i spun, pentru ca vine la pachet cu satisfactie. Un alt avantaj al afacerii proprii este ca depinzi doar de tine. Bineinteles, si asta se poate transforma intr-un devantaj. Dar, la urma urmei, lucrurile sunt cat se poate de simple: muncesti – ai; nu muncesti – nu ai. Pentru mine insa cel mai mare avantaj este posibilitatea de a experimenta fara frica, fara justificari si de a pune in aplicare cele mai trasnite idei. Dezavantajul este ca sunt si cea mai exigenta sefa pe care as putea sa o am, asa ca lectia pe care inca o invat este de a fi mai blanda cu mine.

Care este publicul tinta al site-ului?
Produsele mele se adreseaza publicului tanar, urban, consumator de arta, literatura, de design contemporann si cu umor fin, insa nu ma limitez la aceste caracteristici. Oricine este in cautarea unui cadou simplu (dar original si cu sens) poate gasi o bratara cu cod Morse, care sa se potriveasca ocaziei si persoanei care o va purta.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
In primul rand, vorbim despre un accesoriu statement si minimalist, care spune o poveste prin el insusi. Apoi, toate eforturile de a gasi furnizori calitativi de materie prima au fost doar pentru a putea oferi cel mai bun raport calitate-pret, mai cu seama ca vorbim despre produse lucrate manual. Livrarea gratuita in 24-48 de ore, alaturi de posibilitatea personalizarii bratarilor cu mesaj Morse sunt alte motive pentru care clientii aleg Morse by ilira.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
La scurt timp dupa ce am lansat site-ul, a aparut unul similar, insa diferentele de modele si de materiale sunt evidente si, pana la urma, depinde de gustul clientilor sa aleaga o varianta sau cealalta. In ultimii 2 ani, au aparut zeci de alti creatori de astfel de bratari, insa modelele si calitatea produselor, prezentarea acestora, partea de packaging, optiunile si tarifele de livrare ne diferentiaza.

De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Bratarile cu cod Morse sunt realizate manual, de catre mine, iar materia prima este atent aleasa de la furnizori din Cehia, Franta si Germania.

Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Magazinul online este principalul canal, iar inainte de pandemie participam cu drag si la unele targuri – cele care consideram ca se adreseaza publicului nostru. Bineinteles, si social media joaca un rol foarte important, in sensul in care primesc si acolo intrebari sau comenzi de bratari personalizate. Incepand din 2019, am incheiat parteneriate si cu reselleri care detin magazine fizice si m-as bucura sa dezvolt mai mult si aceasta directie.

Cati angajati aveti?
Nu am. Morse by ilira este one-woman-show, insa oricand ma simt depasita apelez cu incredere la o serie de colaboratori pe partea de logistica, graphic design, print si orice ar mai putea fi nevoie. Si, bineinteles, un sot pregatit oricand sa ma ajute la impachetari si livrari.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna septembrie – n.r.)?
Numarul vizitatorilor de pe site (dar si vanzarile) au scazut semnificativ, odata cu ridicarea restrictiilor si cresterea interesului in turism. Partea buna este ca am reselleri offline, in orase turistice din Romania, care compenseaza scaderea din online.

Ati participat la Black Friday 2020?
Da, insa in anii non-pandemici focusul a fost pe participarea la targuri si pe pregatirea stocurilor pentru Craciun. Prin urmare, de Black Friday prefer sa fiu mai mult client decat antreprenor.

Cum si unde va promovati site-ul?
Social media si basic SEO.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, social media reprezinta principalul canal atunci cand vine vorba despre conversii si vanzari. Ma ocup personal de postari, campanii si tot ce presupune comunicarea cu oricine interactioneaza cu brandul meu. Investitia in social & paid traffic nu a depasit niciodata 25% din cifra de afaceri si foarte rar s-a intamplat sa ma dezamageasca, din punct de vedere al rezultatelor generate.

Aveti versiune de mobile?
E cineva care sa nu aiba versiune de mobile in 2021? Da, de la inceput am luat in calcul acest aspect si in acest moment lucrez la o serie de optimizari.

Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
80% din trafic si din vanzari sunt de pe dispozitive mobile.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
In momentul de fata, se preconizeaza o crestere de aproximativ 30% fata de anul trecut. M-as bucura sa ramana in aceasta zona.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
In cazul meu o parte din cheltuielile la care am putut renunta cu usurinta au fost cauzate fie de nestiinta (integrari cu diferite tool-uri care s-au dovedit a fi inutile sau usor de inlocuit cu variante mai ieftine sau chiar gratuite), fie de o ambitie personala (de a avea un anumit tip de packaging, de a comanda cantitati mai mici de materie prima la un cost mai mare, in loc sa aleg sa investesc in cantitati mai mari). Cel mai important este sa stii foarte clar care sunt cheltuielile pe care le ai si mai ales de ce. Raportul cost-impact este diferit pentru fiecare business, insa evaluarea constanta a acestuia ajuta la optimizarea cheltuielilor. La fel ajuta sa te intrebi daca un anumit aspect conteaza (doar) pentru tine sau aduce valoare clientului, experientei acestuia. Daca este important doar pentru tine, atunci acela este pretul orgoliului personal.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cred ca marketplace-urile imi dau ceva batai de cap din punct de vedere al concurentei, cand vine vorba despre cautarile organice. La fel cum nici update-urile de la Google nu trec fara sa lase urme. Provocarea e sa fii constant vizibil, usor de gasit, la curent cu trend-urile din online, sa jonglezi si cu partea operationala a afacerii, cu productia si sa vii si cu ceva nou din cand in cand.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
In momentul de fata nu am niciun fel de probleme si sunt foarte fericita ca toti clientii mei se pot bucura de comenzile lor in 24-48 de ore de la momentul plasarii pe site. Bineinteles ca, de-a lungul timpului, m-am confruntat cu toate problemele posibile: colete pierdute, livrari intarziate, curieri care spuneau ca un client nu a raspuns la telefon doar pentru ca nu avea chef de kilometri suplimentari, in ziua respectiva. Pentru a le depasi, am acordat un vot de incredere sistemului, in sensul in care m-am inarmat cu rabdare si am facut sesizari si tichete de fiecare data, chiar si de mai multe ori pentru acelasi incident, am stat ore in sir la telefon, in asteptare, ca cineva sa preia apelul si reclamatia. Am incercat mereu sa am si 1-2 solutii de rezerva (pentru Bucuresti m-au salvat firmele de ride-sharing, pentru alte orase – resellerii sau alte firme de curierat). Intr-o perioada erau cunoscute in piata problemele firmelor de curierat – pentru vestul tarii era indicat sa alegi o anumita companie, iar pentru restul tarii o alta, iar clientii erau si ei constienti de acest aspect. Ma bucur insa ca acum s-au remediat aceste provocari.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Prioritara este eficientizarea site-ului pentru mobile, insa incerc sa pastrez un echilibru intre online (unde totul trebuie sa functioneze optim) si offline (unde imi doresc sa extind numarul de colaboratori si reselleri).

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply