INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu evoMAG.ro
Seria de interviuri inaugurata de ECOMpedia.ro la sfarsitul lunii august, cu proprietarii de site-uri autohtone si antreprenori e-commerce romani, continua astazi cu un nou nume: Mihai Patrascu, CEO evoMAG.ro. Aceasta companie este una dintre cele mai importante din industria romaneasca de comert electronic. Site-ul evomag.ro s-a lansat in 2005 (cu 5 angajati) si vinde peste 170.000 de produse din domeniile IT&C, electrocasnice, auto, ingrijire personala, sport & fitness, produse pentru copii. Publicul tinta este format din oameni activi, conectati la noutatile tehnologice si la realitatile economice.
In 2016, site-ul (care acum are 62 de angajati) a avut o cifra de afaceri de aproximativ 20 de milioane € si a investit 50.000 € in dezvoltarea aplicatiei pentru dispozitive mobile. Aflati, mai jos, ce asteptari are evomag.ro de la Black Friday 2017, cum va extinde reteaua de puncte de livrare din tara, cati bani investesc in promovare, cum arata clientii de acum fata de cei de acum 5 ani si cat la suta din traficul inregistrat pe site provine de pe mobile. Cititi si 11 ani de evoMAG, in cifre.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: Ai pus bazele evomag.ro inca din liceu. Cum a inceput totul?
Mihai Patrascu (foto): Am construit o retea de cartier. In scurt timp, am ajuns la 250 de abonati si am reusit sa atrag si furnizori care sa ofere servicii de Internet. Ca student, am inceput sa repar calculatoare alaturi de un prieten. Am ajuns sa formam o echipa de 20 de oameni. In acelasi timp, faceam mentenanta pentru cateva firme si am inceput sa vindem calculatoare. In 2005, am decis sa construiesc singur un proiect de magazin online. Am infiintat propria firma cu bani luati in avans de la companiile carora le reparam calculatoarele. Am dat reteaua de cartier unui prieten programator, in schimbul unui script pentru un magazin electronic. La inceput, puneam anunturi zilnic, timp de doua ore, pe toate site-urile posibile. Am dat anunturi jumatate de an si vindeam 2 – 3 calculatoare pe saptamana. Livram cu o rabla de Dacia 1310, gaurita in podea, pe care o botezasem Blue Shark. Am testat mai multe nume de magazin in anunturi: Evosys, Evoshop si evoMAG. Oamenii sunau cel mai mult la anunturile cu evoMAG.
Cine te-a ajutat la inceput?
Am fost sustinut mereu de familie in aceasta aventura. Am prieteni care m-au ajutat la inceput si au crezut in visul meu. La fel si parteneri sau colaboratori care au dat o sansa unui pusti, in urma cu 12 ani.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati?
evoMAG ofera si o gama foarte mare de servicii care sa vina in intampinarea nevoilor clientilor nostri. Noile tehnologii, domeniul in care activam, industria in sine, ne obliga sa inovam permanent, sa ramanem competitivi. Va dau un exemplu: livrarea produselor. Romanii sunt „early adopters” atunci cand vine vorba de tehnologie, iar toti clientii nostri doresc sa intre in posesia produselor cat mai repede. Venind in sprijinul acestei nevoi, de rapiditate in livrare, evoMAG este singurul magazin online din Romania care ofera livrarea produselor intr-o ora de la plasarea comenzii. Totodata, ofera si optiunea de livrare in 3 ore. Mai mult, in februarie am inaugurat primele puncte de livrare, ca parte a strategiei de extindere la nivel national, facilitand astfel livrarea produselor comandate online. Serviciul este dezvoltat in parteneriat cu compania Coleto. Ne dorim crearea unei retele care sa acopere intreaga tara: in urmatoarele luni, vom creste numarul punctelor de livrare, prin dezvoltarea parteneriatului cu Coleto si prin partenerierea cu alte companii. Inovatia in tehnologie face parte din strategia evoMAG de a pune la dispozitia clientilor cele mai noi tehnologii, materializate in cele mai noi produse. Realizam acest lucru printr-o legatura stransa cu partenerii, distribuitorii si vanzatorii de echipamente electronice si electrocasnice. Aceste parteneriate ne permit sa aducem rapid noile produse in Romania si sa le oferim clientilor finali la preturi avantajoase. Mai mult, ne preocupa usurarea accesului clientilor la produse din punct de vedere al costurilor. Astfel, le punem la dispozitie mai multe modalitati de plata, precum si plata in rate, o solutie din ce in ce mai folosita de clientii nostri.
Anul trecut, cresterea vanzarilor v-a determinat sa investiti intr-un nou sediu si showroom si sa dublati capacitatea depozitului. Pana acum, cum va merge in 2017?
Relocarea a presupus o investitie totala de 100.000 €. Aveam nevoie sa trecem la un nou nivel, care sa ne permita sa lucram cu stocuri mai mari, sa fim mai flexibili, sa avem un rulaj mai bun si sa livram mai rapid produsele. Oferim mai multe locuri de parcare pentru clienti, cu mai multe rampe, care eficientizeaza receptia si livrarea produselor. In prezent, aproximativ 35% din totalul comenzilor evoMAG sunt cu ridicare din showroom. Ne asteptam ca aceasta pondere sa creasca cu 15%. Alte investitii le-am facut in platforma din spatele site-ului si in ceea ce priveste aplicatia mobila. Am investit circa 50.000 € in aplicatie si intentionam sa dezvoltam si mai mult acest canal de vanzari (facilitati noi, promotii exclusive, reduceri dedicate doar celor care folosesc aplicatia, oferte personalizate).
Cate comenzi se fac pe mobile?
Traficul de pe mobil s-a dublat in ultimul an: peste 40% din traficul inregistrat pe site-ul evoMAG.ro provine de pe dispozitive mobile. Numarul comenzilor plasate prin acest canal: vorbim, in prezent, de o pondere de 5% din totalul comenzilor.
Cum au aratat cifrele de Black Friday 2016 si la ce va asteptati pentru editia 2017? Dar in ceea ce priveste Craciunul?
Vanzarile de Black Friday au fost mai mari cu aproximativ 20%, depasind 3 milioane €. Pentru acest an estimam un avans similar, de cel putin 20% fata de Black Friday-ul trecut. Cat priveste vanzarile din ultima luna a anului, estimam o crestere de 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Ce procent din cifra de afaceri alocati pentru promovare?
Alocam pentru promovare intre 2% si 5%, in functie de categorie. E o alocare care a crescut constant de la an la an.
Cum si unde va promovati site-ul?
Avem un mix de canale pe care le folosim. Si vorbim de AdWords, Facebook (canal care a crescut constant si a ajuns la 136.000 de fani; in principal, il folosim pentru a primi feedback rapid si eficient de la clienti), newsletter, TV, offline, afiliere, bloggeri. Consideram ca e necesar sa fim acolo unde sunt si clientii nostri.
Care sunt cele mai mari provocari pentru evomag.ro, in mediul online autohton?
Concurenta foarte acerba pe categoriile unde suntem consacrati si costurile tot mai ridicate ale marketingului online sunt cele mai importante provocari. La nivel de industrie, vedem o consolidare a pietei de comert electronic, ceea ce inseamna ca este loc de crestere, un nivel mai ridicat de profesionalism in piata, dar si o concurenta mai mare. Concurenta insa este benefica pentru clientul final, iar pe noi ne obliga sa investim permanent si sa le castigam increderea.
Cum s-au schimbat clientii vostri in ultimii 5 ani?
La nivel general, vorbim de clienti mai informati, mai educati catre a comanda online, mai hotarati: stiu mai bine ce vor sa comande, ce optini au (de plata, de livrare, de retur). O particularitate a constat in crearea unei noi categorii de clienti: companiile. In prezent, 20% din vanzari sunt facute de clientii corporate, care – spre deosebire de cei individuali – sunt foarte statornici, pun pret pe seriozitate si se bazeaza pe o colaborare pe termen lung.
Leave a reply