INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu EstiVerde.ro
EstiVerde.ro a aparut in 2020 si – pentru ca inceputul pandemiei a prins site-ul e-commerce chiar in momentul lansarii – toata ideea din spate a trebuit reorganizata, ne-a povestit Miruna Iliescu (foto, Cofondator EstiVerde.ro). Magazinul online vinde produse de ingrijire personala, pentru casa si accesorii eco-friendly, din materiale si ingrediente sustenabile, fara plastic. Nascut din pasiunea ei si a unei prietene (Ioana Rinea) pentru produsele sustenabile, site-ul a crescut organic, fara niciun fel de reclama platita pe Google sau pe Facebook. Aflati mai multe din culisele acesteiafaceri, in interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Miruna Iliescu: Am vrut sa fie usor de recunoscut atat noastre, cat si tipul de produse disponibile aici. Un stil de viata eco-friendly, cu grija fata de natura si fata de corpul nostru nu poate sa fie decat… verde. 🙂
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Am lansat acasta platforma impreuna cu Ioana (Rinea – n.r.), pe care am intalnit-o acum multi ani, cand faceam voluntariat impreuna. Desi vietile noastre ne-au dus pe cai profesionale diferite, am pastrat prietenia. Vorbind despre nevoile si pasiunile noastre, am descoperit ca e o adevarata provocare sa ne cautam produse naturale de ingrijire personala si este si mai greu sa gasim producatori sustenabili, cu un proces de fabricatie usor de urmarit. Ne-am gandit deci ca ar fi o idee buna sa ajutam oameni ca noi sa gaseasca in acelasi loc produse eco-friendly, naturale, testate de noi, produse local. Fara sa piarda timp, clientii nostri pot alege de la obiecte pentru igiena orala, pana la accesorii si obiecte de casa sustenabile, facute doar din materiale sau ingrediente naturale si fara plastic.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere?
Pentru mine este a doua firma, am inceput-o pe prima la 22 de ani, dupa ce am renuntat la job-ul din corporatie. Si pe prima, si pe a doua le-am inceput alaturi de prieteni, fapt ce a contribuit la entuziasm si la pasiune. Tot timpul mi-a placut sa incep lucruri, sa gandesc de la zero si sa cladesc idei noi. Nu mi-a fost frica de munca, de cautat solutii si de imaginat universuri noi.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
As spune ca educatia antreprenoriala a venit mai mult de la parinti. In facultate cred ca se pune prea mult accent pe corporatii si pe formarea unui deziderat de a lucra pentru marile firme. Ele au bani sa finanteze tot felul de programe sau sa ofere premii, asa ca si exercitiile si temele se invarteau in jurul lor. Am facut foarte multe cursuri, am participat la tot felul de evenimente pentru antreprenori, start-up-uri si chiar am predat comunicare si vanzari pentru acest tip de organizatii. Am fost atat de autodidacta incat acum predau Comunicare organizationala la SNSPA (Facultatea de Comunicare si Relatii Publice) si incerc sa ii ajut pe studenti sa inteleaga lumea ca pe un sistem interconectat, in care firme mici si mijlocii joaca un rol vital pentru societate.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Si eu, si Ioana lucram in IT, asa ca ne-am autofinantat. Asa cum alte persoane folosesc banii stransi pentru haine, bijuterii sau alte obiecte, noi am investit in estiverde.ro. Ti se pare greu doar daca ai alte prioritati si dorinte si trebuie sa renunti la ele ca sa investesti intr-o firma. Daca firma e prioritatea, nu o sa ti se para asa greu.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Bariere au fost si exista in continuare. Depasesti un obstacol, apare altul. E normal: cand progresezi, schimbi provocarile. Nu poate fi usor. Nu poti fi un antreprenor pasiv. In sine, termenul „antreprenor” se refera la o persoana care are motivatia si entuziasmul necesar sa inventeze un domeniu nou, sa lanseze un produs, sa creeze locuri de munca si activitate noua. Ca sa depasesti barierele aparute, cred ca cel mai important e sa iti pastrezi optimismul ca totul va fi bine. Iar cand il pierzi, sa ai alaturi persoane care sa te sustina si sa te incurajeze: prieteni, familie, partener. Si eu, si Ioana am avut perioade in care ne mai pierdeam avantul, dar din fericire ni s-a intamplat in perioade diferite, asa ca ne-am putut incuraja reciproc, cand a fost nevoie.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Avand in vedere ca si eu, si Ioana avem ambele tipuri de activitati, cred ca e usor de comparat. Ca angajat, ai stabilitate, colegi, o deschidere spre un anumit tip de interactiuni si moduri de lucru. Ca antreprenor, lumea e a ta. Tu decizi care e vocea brandului, care sunt valorile, ce vrei sa obtii, care sunt obiectivele si cum vrei sa le atingi. E libertate infinita si munca pe masura.
Care este publicul tinta al site-ului?
Noi ne-am dori ca produsele sustenabile sa reprezinte o alternativa pentru produsele din supermarket, asadar sa ne adresam tuturor romanilor. Insa va mai fi nevoie de timp, de educatie si de constientizare a impactului negativ pe care il au substantele toxice pentru noi si pentru mediu. Momentan, publicul nostru tinta sunt femeile cu varsta pana in 40 de ani, preocupate de un stil de viata minimalist, mamici preocupate de sanatatea familiei, dar si barbati care cauta cadouri pentru femei pretentioase. Ar putea suna haios, dar aceasta ultima categorie am inclus-o dupa experienta ultimilor 2 ani. Barbatii cumpara rar produse naturale pentru ei, mai mult se orienteaza catre seturile cadou pentru mame, iubire, sotii.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
In primul rand, produsele listate de noi sunt testate, alese pe spranceana sa fie de calitate si sa isi faca treaba. Incercam sa oferim clientului o experienta cat mai intuitiva si cat mai eco-friendly: ambalajele noastre sunt doar din hartie si carton, in Bucuresti livram pe bicicleta si avem si pick-up personal din centru.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?Imi e destul de greu sa consider alte magazine less-waste drept competitie. Toti suntem, de fapt, parteneri (in viziunea mea), pentru ca incercam sa educam publicul apropo de un stil de viata mai eco-friendly si sa facem un lucru bun pentru mediu si natura. In Bucuresti exista un singur magazin zero-waste fizic (care nu ofera livrare prin curier), iar in tara mai exista cateva magazine zero-waste (care ofera game de produse diferite de ale noastre). Clientii interesati ar trebui totusi sa fie atenti, pentru ca sunt multe magazine online care promoveaza produse realizate in China, departe de valorile si standardele zero-waste.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Numai din Europa. Avem o categorie speciala pe site pentru produsele romanesti, pe care dorim sa le ajutam cat mai mult sa devina vizibile si sa creasca. Acceptam recomandari si suntem cu ochii pe toate noile lansari, pentru a dezvolta parteneriate cu micii antreprenori romani. Produsele lor trebuie, evident, sa respecte valorile estiverde: ingrediente naturale, fara ambalaje sau orice mici elemente din plastic.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Vindem doar prin intermediul site-ului nostru, estiverde.ro. Avem shop-ul integrat cu Facebook si Instagram si am participat (rar) la targuri cu vanzare, in Bucuresti.
Cati angajati aveti?
In prezent, eu si Ioana suntem persoanele din spatele magazinului, dar am avut in fiecare an cate un intern din Europa, care sa ne ajute cu ce considera el relevant.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna iunie – n.r.)?
Platforma noastra e in crestere constanta. Desi e relativ noua, este auto-sustenabila organic, fara niciun fel de reclama platita pe Google sau pe Facebook. Stiu ca e ciudat, ca magazin online toata lumea se agita sa investeasca foarte mult in Google Ads, mai ales. Noi am preferat sa vindem cui e pregatit sa ne descopere organic.
Ati participat la Black Friday 2021?
In general, facem mici campanii de Black Friday, care presupun reduceri de 10-20% la diferite tipuri de produse.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2021?
De Craciun mereu exista vanzari mai mari, avand in vedere tipul nostru de produse, ideale pe post de cadou, pentru persoanele speciale din viata noastra.
Cum si unde va promovati site-ul?
Am crescut organic, prin creare de content recurenta, prin sustinerea comunitatilor cu valori asemanatoare si prin aparitii media destul de dese. Am aparut intr-un material din „Ziarul Financiar”, am vorbit fix acum un an la Radio Guerrilla. Prin estiverde.ro ne propunem sa schimbam comportamentul de consum al romanilor, sa crestem nivelul de educatie privind sustenabilitatea produselor pe care le achizitionam zilnic si sa aducem mai aproape de natura locuitorii din mediul urban. Astfel, diferite organizatii si grupuri si-au aratat sustinerea fata de ideea noastra si au dorit sa ne ajute in promovarea acestei schimbari: Rotsa, Antreprenoare.ro, Safiticuminti, RUlivinglife, Vorbenergy.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem pagina de Facebook si cont de Instagram, de care ma ocup constant. Investesc destul de mult timp in crearea postarilor, a video-urilor si in interactiunea cu urmaritorii. Ioana mai posteaza din cand in cand pe LinkedIn si TikTok. Nu facem campanii platite.
Aveti versiune de mobile?
Nu inca.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Vom incheia anul in crestere, cu siguranta. Magazinul a crescut de la luna, la luna. Avem clienti la a sasea comanda si clienti noi in fiecare luna.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Facem destul de multe in-house. Ne ocupam noi de cam tot ce se poate, de toate departamentele. Evident, schimbarile vin mai greu, dar cheltuielile sunt reduse.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Competita pentru atentie din mediul online e foarte mare. Tot felul de branduri cu bugete foarte mari investesc in reclame si fac tot felul de trucuri sa castige atentia utilizatorilor. Chiar citisem recent ca una dintre problemele site-urilor online este retentia clientilor. Oare de ce? Ca nu respecta ce promit in reclame, doar pentru atentie? Sau ca vor sa vanda cat mai mult, fara sa acorde atentie detaliilor? Tot ce e posibil, dar noi avem un grad de retentie ridicat si foarte rar situatii neplacute.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Chiar recent am avut un incident cu un colet, distrus efectiv de o firma de curierat. In general, ne dam noi peste cap sa fie totul OK si chiar am evitat orice problema pentru client. Dar, pentru noi, disconfortul e destul de mare atunci cand curierii nu respecta orele de pick-up sau chiar sar peste zilele in care ar fi trebuit sa vina. Sincer, inca ne cautam un partener de incredere si… uman, pentru livrarile in tara. In Bucuresti lucram foarte bine cu Sinapseria si chiar recomandam serviciile lor oricui ne intreaba.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Mai mult continut, mai multa educare si mi-as dori sa gasesc sprijin pentru platformele pe care nu le folosesc sau nu le cunosc inca prea bine.
Leave a reply