Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu CrystalTime.ro

Lansat in martie 2017, crystaltime.ro vinde pe Internet ceasuri, curele de ceas si biiuterii de dama si barbatesti. Sorin Bunea (foto, Managing Partner Crystal Time) ne-a introdus in culisele afacerii sale, povestindu-ne cum a inceput totul, care este publicul-tinta al magazinului sau online, ce inseamna sa ai propria afacere si de ce a apelat la unul dintre cei mai scumpi curieri de pe piata. Descoperiti mai multe in interviul de mai jos!

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Sorin Bunea: Noi comercializam atat ceasuri, cat si bijuterii. „Cristal Time” se refera atat la timpul care este masurat de ceasurile noastre cu aceeasi precizie cu care sunt finisate fatetele cristalului, cat si la cristalele care decoreaza bijuteriile noastre.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Mie, personal, mi-au placut intotdeauna ceasurile. Pe de alta parte, noi – Online Business Solutions – ne ocupam cu dezvoltatea de platforme e-commerce de peste 15 ani. Ar fi fost pacat sa nu fructificam si noi resursele tehnice pe care le avem la dispozitie si relatiile foarte bune cu o serie de parteneri interni si externi.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Da, am pornit la drum singur. Am observat de multe ori in jurul meu chestii care nu se intamplau asa cum mi-as fi dorit eu sa se intample din perspectiva de atunci, cea de client. Am fost convins ca lucrurile se pot face mult mai bine, iar acum demonstram acest lucru in fiecare zi.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Am absolvit Facultatea de Finante, din cadrul ASE Bucuresti. Dar, in esenta, spiritul autodidact este deosebit de importat. Scoala in domeniu iti permite, in opinia mea, sa ai o mai buna intelegere a anumitor aspecte si, ca atare, este deosebit de utila. Insa cand a trebuit, de exemplu, sa angajez pe cineva specializat (un programator, sa zicem), am ales intotdeauna experienta si competenta dovedite, in favoarea studiilor.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am avut intotdeauna disponibilitatea de a imi asuma riscuri. Riscuri calculate, bineinteles. Finantarea, atunci cand a fost nevoie, a venit de la banci.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Intotdeauna ne vom lovi de diverse bariere si la inceput de drum, si pe parcurs. Cu cat nivelul business-ului este mai avansat, cu atat sunt si barierele mai greu de depasit. Din punctul meu de vedere, orice problema are o solutie si, chiar daca nu este prima la care te gandesti, sau cea mai la-ndemana, secretul sta in perseverenta, determinare.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Un prieten britanic se plangea ca ii mergea prost afacerea, la un moment dat. I-am zis „Du-te si angajeaza-te!”. Mi-a raspuns ca nu, ca fiind stapanul propriei afaceri, are mult mai multa libertate, poate dispune de timpul lui cum doreste. L-am invitat sa vina in Romania in saptamana urmatoare. Mi-a spus ca nu poate, pentru ca are foarte mult de munca, are responsabilitati si salarii de platit. A avea propria afacere inseamna responsabilitati. Sunt cheltuieli fixe care trebuie acoperite si atunci cand ai una, doua sau trei luni la rand mai slabe. In opinia mea, trebuie sa ai „stomac” de asa ceva J.

Care este publicul tinta al site-ului?
Oferta include produse ce au preturi incepand de la cateva zeci de lei, pana la produse de zeci de mii de lei. Plaja de public ce poate gasi ceea ce cauta pe site-ul nostru este foarte larga: femei/barbati, tineri/in varsta, venituri mici/substantiale, rural/urban si asa mai departe. Ne dorim sa putem oferi oricui ajunge la noi ceea ce isi doreste, dar core-target-ul nostru este in zona populatiei cu venituri medii-ridicate.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru ca oferim cel mai ridicat nivel de calitate a serviciului disponibil pe piata. Atunci cand cumperi un produs, nu dai banii doar pe produsul respectiv, ci si pe serviciile de care beneficiezi: de la customer suport, la transport, garantie si post-garantie. La noi, toate acestea sunt la cel mai inalt nivel. De produse nici nu mai are rost sa spun: sunt toate marci consacrate si provin exclusiv pe filiere oficiale (adica fie de la importatorii oficiali in Romania, fie direct de la producatori). Un alt aspect deosebit de important pentru clientii nostri este faptul ca oferim printre cele mai mici termene de livrare la o gama atat de mare de produse, inclusiv prin faptul ca apelam la unul dintre cei mai scumpi curieri de pe piata, dar care reuseste sa livreze chiar si in perioadele aglomerate circa 99% din comenzi in 24 de ore.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Raspunsurile sunt exact cele de la intrebarea anterioara, motivele pentru care cineva ar trebui sa cumpere de la noi sunt exact aspectele care ne diferentiaza de concurenta. De asemenea, spre deosebire de cea mai mare parte dintre concurentii nostri, varietatea de produse de pe CrystalTime.ro este mult mai mare.

De unde va cumparati produsele?
Exclusiv pe filiere oficiale! De la importatori oficiali in Romania sau direct de la producatori.

Cati angajati aveti?
In acest moment, avem 6 salariari permanenti si mai multi colaboratori externi.

Cum va merge in perioada asta?
Vanzari pe site sunt intotdeauna! Incercam sa facem totul la cel mai ridicat nivel si faptul ca suntem inca un magazin tanar ne asaza intr-o postura din care avem in continuare un trend ascendent, in pofida mediului social si plolitic, despre care as putea spune ca au creat o stare de spirit proasta pentru consumatori, mai ales pentru zona de produse ce nu satisfac neaparat niste nevoi de baza.

Ati participat la Black Friday 2018?
Da, am participat pentru ca nu puteam sa lipsim. Daca am fi putut, am fi preferat sa lipsim. Motivul? Conceptul de Black Friday a fost dus – din pacate – in derizoriu, in Romania. Ne sta in fire sa preluam idei interesante de afara, dar sa ne batem joc de ele. Incepand cu liderii pietei in comertul online si pana la ultimul magazin lansat in urma cu o saptamana, majoritatea covarsitoare a magazinelor mizeaza, de Black Friday, pe mintirea si manipularea clientului. Legislatia in vigoare cu privire la pretul de referinta nu este respctata la nivel de masa. Noi suntem unii dintre cei cativa care refuza sa isi bata joc de clienti. Ca atare, prin comparatie, nu o sa rivalizam niciodata cu cei care iau ochii cu procente naucitoare. La noi reducerile nu vor fi niciodata spectaculoase, vor fi intotdeauna reale!

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2018?
Mult mai bine, bineinteles!

Cum si unde va promovati site-ul?
Cei mai eficienti promotori ai nostri sunt propriii clienti. Intalnim foarte des comentarii de genul „Mi-a recomandat colegul de birou sa comand de la dumneavoastra”. In rest, canalele uzuale: prezenta intr-un centru comercial – pe parte de offline si Google, social media si asa mai departe, pe parte de online.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Bineinteles, avem pagina de Facebook. Continutul afisat organic insa nu mai este eficient in ziua de azi. E prost daca lipseste, dar fara bani nu faci nimic. Pe tipul nostru de produse, am constatat faptul ca cele mai eficiente sunt campaniile de retargeting.

Aveti versiune de mobile?
Nu doar ca aveam, dar ne-am pozitionat in top 3 la GPeC, pentru varianta mobile a site-ului. Din punctul nostru de vedere, este chiar mai important decat premiul pe care l-am obtinut pentru cel mai bun start-up, pentru ca topul pe varianta de mobile a fost realizat prin luarea in calcul a tuturor participantilor la competitie, indiferent de categoria la care erau inscrisi.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Fara discutie, in crestere!

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Costuri mai mici decat ce? Daca faci lucrurile asa cum trebuie, e greu de afirmat ca au costuri mai mici. Noi cheltuim mai mult pe Google AdWords decat pe chiria pentru showroom-ul din  mall.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Provocarea cea mai mare nu vine neaparat din mediul online, ci dintr-o zona conexa, de servicii asociate comertului online. Pentru noi, orice altceva decat cel mai inalt nivel de calitate este inacceptabil. In acest sens, am identificat – de exemplu – un singur furnizor pe parte de servicii de curierat care ofera cu adevarat calitate. Din pacate insa, oferta lui nu include unul dintre serviciile cu care foarte multi dintre clienti s-au obisnuit: deschiderea la livrare. Ca atare, trebuie sa jonglam intre angajamente ferme cu privire la timpul de livrare si lipsa de incredere a clientilor care, romaneste spus, s-au fript cu ciorba, acum sufla si-n iaurt si nu-si iau timp sa se informeze destul si comanda oriunde este cel mai mic pre, la un moment dat.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Pe cuvant, nu citisem intrebarea asta atunci cand am raspuns la cea anterioara. Asta este cea mai mare problema a noastra: curierii. De ce? Am spus mai sus.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Sa crestem in continuare, sa inovam, sa devenim un nume de referinta in domeniul nostru.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply