Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Cleste.ro

Magazinul online Cleste.ro vinde componente electronice si de automatizare si a primit prima comanda aproape de Ajunul Craciunului, in 2017. „Imi aduc aminte ca a fost o persoana din Galati si, fiindca platise online cu cardul, nu am mai asteptat sa ii expediem coletul prin curier a doua zi, ci i-am livrat-o personal, noi avand sediul in Galati. Nu mica a fost mirarea clientului cand m-a vazut la usa cu produsele comandate. «Pe bune? Asa repede? Dar voi de cand sunteti pe piata, ca n-am auzit de voi?». Ne-am intins la vorba, era student, in momentul respectiv rulam si o campanie pentru studenti si incurajam proiectele de nota 10. Cred ca ne-a prins bine acea prima livrare, studentii vorbesc intre ei si imediat dupa sarbatorile de iarna am inceput sa primim mai multe comenzi”, ne-a povestit Bogdan Munteanu (foto, General Manager Cleste.ro). Descoperiti mai multe despre afacerea lui online in interviul de mai jos!

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

 

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Bogdan Munteanu: Sincer, am vrut sa fie scurt, dintr-un cuvant, ceva usor de tinut minte si cumva legat de domeniul nostru de activitate. Plecand de la asta, am cautat liste de cuvinte in limba romana formate din 3, 4, 5 si 6 litere. Am folosit cateva tool-uri online de verificare disponibilitate domenii si „cleste.ro” a fost una dintre variantele finale, pe care le-am supus la vot in cadrul comitetului executiv, impreuna cu echipa de designeri si departamentul de marketing. Am concluzionat ca putem crea o imagine, un brand, in jurul acestui cuvant si, fiindca lucram intr-un mediu creativ, ideile nu au intarziat sa apara. Feedback-ul din exterior a fost asa bun, incat intre timp am inregistrat si marca la OSIM.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Lucrez de aproape 10 ani intr-o agentie de web design (inca din primul an de facultate) si mi-au trecut prin mana zeci de magazine online, in diferite stadii. Fie ca le-am construit de la 0, le-am imbunatatit sau doar am facut mentenanta, am avut ocazia sa cunosc persoane din diferite medii, ce doreau sa intre sau activau deja pe piata online. Am vazut cu ce provocari se confrunta ei si am acumulat ceva cunostiinte si pe partea de administrare a unui astfel de business, dar nici pe departe nu realizam ce ma asteapta.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Sunt genul de persoana care are impresia ca stie sa faca cate putin din toate si cad destul de des in capcana de a rezolva pe cont propriu multe situatii sau provocari, dar chiar si asa as fi ipocrit sa zic ca business-ul pe care il administrez putea fi azi la nivelul la care este fara existenta unei intregi echipe in spate. Cleste este un business dezvoltat „sub umbrela” unui grup de firme si pot spune ca am avut norocul sa am la indemana oameni potriviti pentru aproape toate departamentele de care are nevoie un astfel de business. Cred ca motivatia de a administra propriul business si atractia catre comert au incoltit in mintea mea inca de pe bancile liceului,  cand comercializam telefoane mobile si diferite gadget-uri. Mai tarziu, pasiunea catre autoturisme m-a facut sa duc comertul la urmatorul nivel si mi-au trecut prin mana zeci de masini si clienti, mai mult sau mai putin dificili. In anii studentiei am ales un domeniu tehnic (cel al automaticii si informaticii aplicate), iar cu cele mai multe produse ce se regasesc acum in oferta noastra am interactionat prima data in acea perioada si am fost fascinat de acestea. Cumva, din toate experientele de pana acum am invatat cate ceva si incerc sa le aplic cum stiu mai bine in business-ul Cleste.ro.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Cum ziceam, am urmat cursurile unei specializari tehnice in timpul facultatii, iar masterul tot in acest domeniu l-am facut, pentru ca ma simteam cumva confortabil in aceasta zona si – din pacate – nu pot spune ca am avut parte de o educatie antreprenoriala in anii studentiei. Educatia antreprenoriala s-a format odata cu business-ul Cleste.ro si in fiecare zi cand plec de la birou simt ca am mai pus o caramida la asta. Fiecare zi vine cu provocarile ei si invatam constant. Sunt perfect de acord ca anumite baze si proceduri merita deprinse in cadrul unor cursuri de specialitate, dar nu cred ca este o scoala care sa te invete cum sa fii un antreprenor perfect. E ca la scoala de soferi auto. Inveti cum sa pornesti masina, cum sa mergi, dar nu iti arata nimeni cum sa te redresezi, dupa ce ti-a fugit masina pe gheata in toate partile. Asa si cu educatia antreprenoriala: este binevenita, dar exercitiul practic este cel mai bun.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Cred ca e greu sa zic daca am investit mult sau putin, dar am facut studii de piata inainte de a ne arunca in acest domeniu si stiam cam ce sume trebuie sa scoatem din buzunar si ce nivel de reinvestitie trebuie sa avem, cel putin in primii 2-3 ani, pentru a ajunge in top 3 magazine online din aceasta nisa. Comparativ cu ale business-uri similare, investitia noastra initiala poate fi considerata una mare, dar cu siguranta este mult mai mica decat ar fi fost daca nu am fi avut la discretie servicii de construire si optimizare a magazinului online, realizare de campanii pe social media, optimizari SEO si asa mai departe.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Probabil cele mai mari provocari le-am avut cu birocratia, procedurile si documentele care trebuie sa existe pentru ca un astfel de magazin online sa functioneze legal. Habar n-aveam ce implica. M-am trezit ca am magazin online, am furnizori, am produse, dar nu stiu cum sa facturez, cum sa receptionez marfa, ce-i acela un NIR si alti termeni, care atunci mi se pareau SF. Marea provocare a fost sa ajung sa-i fiu pe plac contabilei si, la final de luna, sa am toate documentele in regula. Tin minte ca, dupa jumatate de an, am schimbat contabila, deoarece primeam numai raspunsuri descurajante, fie ca vorbim de reduceri pe factura, campanii promotionale sau diverse metode de fidelizare a clientilor. Bariere pot fi multe cand pleci la drum intr-un astfel de business (proceduri vamale, relatii cu firmele de curierat, solutii logistice in depozit, gasirea unui personal potrivit activitatii magazinului online, dar am depasit toate aceste provocari ascultand sfaturi de la oameni mai experimentati decat mine, documentandu-ma constant din mediul online si, cel mai important, lovindu-ma de ele si incercand sa gasesc cu calm solutii pentru orice situatie.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Cel mai mare avantaj in a avea propria afacere este ca, daca peste noapte ti-a venit o idee de a face ceva diferit (o imbunatatire, o campanie, orice), a doua zi o si poti pune in aplicare, cu rezultate imediate. Pe cand, daca esti angajat, trebuie sa ceri acordul superiorilor si poate rareori iti vezi ideile puse in aplicare. Satisfactia de a fi in mijlocul actiunii si faptul ca deciziile pe care le iau se reflecta direct asupra business-ului si asupra miilor de clienti este probabil ceea ce ma stimuleaza sa continui in fiecare zi.

Care este publicul tinta al site-ului?
Magazinul nostru online se adreseaza in mod direct persoanelor pasionate de automatizari si dispozitive electronice, fie ca vorbim de copii mici care abia invata tainele programarii, studenti ce dezvolta proiecte in cadrul facultatii, persoane ce fac automatizari la nivel de hobby sau firme/institutii ce cauta produse pentru dezvoltarea/depanarea echipamentelor proprii.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Nu vrem sa aducem in prim plan pretul, pentru ca stim importanta calitatii produsului in defavoarea pretului in acest domeniu, dar incercam sa ne pozitionam astfel incat sa nu fim exclusi din prima si vazuti ca un „site scump”. Cred ca oamenii ar trebui sa cumpere de la noi pentru ca intr-un astfel de domeniu a avea o piesa, o componenta la timp este cel mai important si noi facem eforturi sa ne respectam termenele de livrare estimate fata de clienti. Intotdeauna am incercat sa alegem furnizorii cei mai potriviti pentru fiecare tip de client si termenul de livrare este foarte important pentru noi. In plus, lucram zilnic la extinderea gamei de produse si, cum apar produse noi pe piata, incercam sa fim printre primii care aduc acele produse, astfel clientii vor putea cumpara din Romania produse care odinioara erau accesibile numai din China sau SUA, cu termene foarte mari de livrare.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor de la noi si cum arata aceasta piata?
In Romania exista piata pentru astfel de produse, fiind atatea centre universitare si companii ce produc echipamente electronice, iar aceasta piata este deservita momentan de 5-6 magazine online, strict pe aceasta nisa. Am ales sa oferim clientilor transportul gratuit la un cos de cumparaturi de peste 90 de lei (in timp ce concurenta are acest plafon mai ridicat), am ales sa oferim 30 de zile drept de retur si, nu in ultimul rand, clientii pot plati in rate fara dobanda, cu carduri de cumparaturi de la diferite banci partenere (lucru ce nu se gaseste momentan la concurenta de pe aceasta nisa). In plus, inca de la inceput am ales sa ne legam de toate sarbatorile din calendar, pentru a face campanii de reduceri pe site, asemenea magazinelor mari din Romania, lucru care – din nou – lipsea pe o astfel de nisa. Primim constant intrebarea „Cand mai faceti campanii?”. Clientii s-au obisnuit sa vaneze campaniile de reduceri.

De unde va cumparati produsele?
Majoritatea produselor din oferta noastra au ca tara de provenienta China (ca multe alte business-uri), dar produsele alese de persoanele juridice sau institutii sunt in general cele produse si importate din Europa. Gama noastra de produse include si produse din SUA, dar acestea sunt comandate destul de rar.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
In primul rand, magazinul online, dar putem spune ca am experimentat cam toate marketplace-urile din Romania si, in final, am ales sa ramanem doar pe doua dintre ele. Prin intermediul unuia am vandut o buna perioada si in Ungaria si Bulgaria, dar momentan ne focusam pe Romania. Pana de curand am oferit si posibilitatea ridicarii coletelor de la sediul nostru, lucru preferat de studenti, pentru a nu mai plati taxa de transport si pentru a intra in posesia produselor cat mai repede.

Cati angajati aveti?
Angajatii care se ocupa de activitatile zilnice la Cleste.ro sunt in numar de 5, dar pe langa ei se afla o echipa de designeri, web developeri, persoane ce se ocupa de campanii de social media, marketing, in total as spune ca peste 15 oameni contribuie intr-un fel sau altul la dezvoltarea business-ului.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna iunie – n.r.)?
Interactiunea cu clientii la sediul nostru a fost intrerupta, dar putem spunem ca activitatea din mediul online a cunoscut o crestere semnificativa, poate si datorita faptului ca lumea a stat mai mult acasa in ultimele luni si a preferat sa comande online, orice, de oriunde.

Ati participat la Black Friday 2019?
Da, a fost al doilea an cand am avut campanie de reduceri de Black Friday si am vazut cum e sa fii si de cealalta parte a baricadei in toata agitatia din perioada respectiva. Am fost mai pregatiti decat in 2018, dar tot am identificat lucruri care pot fi imbunatatite si anul acesta sper sa stabilim noi recorduri.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2019?
Comparativ, vanzarile in decembrie au fost la jumatate fata de perioada cand am rulat campania de Black Friday, poate pentru ca lumea s-a aprovizionat suficient in noiembrie si pentru ca procentajul produselor ce pot fi oferite drept cadou, in decembrie, din gama noastra de produse, era unul redus.

Cum si unde va promovati site-ul?
Rulam constant campanii de promovare pe Facebook, Instagram, Google Ads si facem analize in mod constant, pentru a optimiza bugetul de promovare si pentru a obtine maximum de conversii.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook si suntem contactati zilnic de clienti prin intermediul ei, in special de tineri. O administreaza mai multe persoane si intotdeauna incercam sa raspundem imediat clientilor. Campaniile platite sunt realizate tot in-house, iar raportarea si analiza acestora se face foarte eficient, fiind in directa legatura cu echipa ce se ocupa de campanii.

Aveti versiune de mobile?
Da, avem versiune de mobile, am trecut prin mai multe versiuni de redesign si lucram sa imbunatatim constant partea de mobile, totul pentru a face site-ul cat mai usor de utilizat.

Cate dintre comenzile voastre din de pe dispozitive mobile?
Aproximativ 40% dintre comenzile primite sunt plasate pe dispozitive mobile, dar speram sa trecem de 50-60% in lunile urmatoare, prin imbunatatiri ale site-ului.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Nu as putea spune exact cifre in momentul acesta, dar sunt convins ca il vom incheia in crestere fata de anul trecut, fiind un business destul de tanar, cu aspiratii de crestere, in care reinvestim constant.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Analizand lunar rapoarte de activitate si cheltuieli si optimizand acolo unde este cazul. Fiind un business dependent de multe servicii externe, cred ca gasirea si compararea diferitilor prestatori de servicii poate reduce cheltuielile, fara sa afecteze vanzarile.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cea mai mare provocare a fost dintotdeauna afisarea detaliilor tehnice exacte la fiecare produs oferit si am observat un interes mare din partea clientilor in aceasta directie, de aceea lucram la solutii de automatizare in aceasta privinta, pentru a oferi cele mai bune informatii.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Am experimentat colaborarea cu diverse firme de curierat, in final am ajuns sa colaboram constant doar cu doua dintre ele. Problemele principale sunt legate de timpul de livrare, neseriozitatea angajatilor (atat la ridicarea coletelor de la noi, cat si la contactarea destinatarului in vederea livrarii), integritatea coletului la destinatie si lista poate continua. Am concluzionat ca nu le poti avea pe toate perfect si, pana la urma, am ales sa colaboram cu firmele de curierat unde puteam face si noi ceva in completarea serviciilor lor. Concret, daca livreaza la timp si au pret bun, dar minusul lor este integritatea coletului, ne asiguram noi ca este ambalat mai bine si toata lumea este multumita.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Schimbarea platformei magazinului online si adaugarea de functii noi odata cu aceasta, imbunatatirea departamentului de Customer support pe partea de online, dar si intrarea pe marile marketplace-uri din Europa. Pana la finalul anului vrem sa ne extindem si depozitul, tot din dorinta de a oferi o gama cat mai variata de produse.

Leave a reply