INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu BacaniaBucovinei.ro
Site-ul BacaniaBucovinei.ro a aparut la sfarsitul anului 2019 si vinde online dulceata, zacusca, muraturi si siropuri create dupa retete traditionale, la Gura Humorului, din fructe si ciuperci de padure (si fara conservanti, aditivi sau colorati). Elena Iftime (foto, Administrator si Responsabil comunicare BacaniaBucovinei.ro) a pus bazele acestei afaceri alaturi de sotul ei si – cu ajutorul unei finantari europane, de 40.000 € – a ajuns acum sa vanda tot ce pot produce cele doua bucatarese din echipa. Aceasta investeste in jur de 10% din cifra de afaceri in marketing si spera sa incheie anul cu o crestere de 30%. Aflati mai multe din interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Elena Iftime: Inca de la inceput ne-am propus ca principalul nostru canal de vanzare sa fie online, si ne-am concentrat sa ne dezvoltam in aceasta directie. Stiam ca ne va fi mai usor in acest fel sa ne gasim clientii si sa ajungem relativ usor, din primul an, in toata tara. Aveam nevoie de un nume reprezentativ, care sa vorbeasca – pe de o parte – despre ceea ce facem, iar pe de alta parte despre modul in care o facem. „Bacanie” te duce cu gandul la produse traditionale, facute artizanal, iar „Bucovina” te duce cu gandul la oameni primitori si experiente culinare inedite. Cei ce au trecut macar o data prin Bucovina, stiu la ce ma refer!
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de business ne-a venit dupa mai multe vizite in Bucovina, la rude. Mereu laudam mancarea, cat de bine se gateste in zona si ne parea cumva rau pentru cei ce nu pot ajunge in Bucovina, ca sa guste macar putin din bunatatile locale. Si asa ne-am dat seama ca am putea porni o afacere in directia aceasta, sa aducem pe mesele tuturor romanilor din tara o bucatica din Bucovina. Zona Bucovinei nu este doar frumoasa, este si bogata in resurse naturale, se gasesc fructe si ciuperci de padure din belsug, iar gospodinele locului au maiestrit retete specifice pentru a prepara acest roade ale naturii. Asa ca ne-am gandit ca ar fi o idee buna sa pornim o afacere in care sa realizam conserve folosind ca materie prima de baza aceste fructe si ciuperci de padure, fiind produse inedite, pe care este mai greu sa le faci la tine acasa.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Este cea de-a doua afacere pe care o pornesc. Inca de la inceput am pornit-o cu gandul de a o dezvolta ca pe o afacere de familie. Dupa 3 ani, aceasta directie este relevanta si – incet, incet – tot mai multi membri ai familiei sunt implicati in dezvoltarea acestei afaceri. Am avut norocul ca inca de la inceput sa gasim 2 bucatarese nascute si crescute in Bucovina, cu experienta culinara vasta, care sa ne sprijine in procesul de selectare si perfectionare a retetelor pe care le facem. O mare parte din succesul produselor noastre se datoreaza muncii si devotamentului lor (si le suntem recunoscatori pentru asta).
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Am terminat Facultatea de Comert, in cadrul ASE-ului, unde am invatat cateva notiuni teoretice, dar cred ca cea mai utila si educationala experienta in acest sens a fost participarea la Incubatorul de afaceri sustinut de Universitatea Alternativa, in parteneriat cu ING. De altfel, o data ce pornesti pe acest drum al antreprenoriatului, constati cat de multe lucruri nu stii si sa fii autodidact (si, mai ales, sa stii unde sa iti gasesti informatia exact cand ai nevoie de ea) este un lucru tare util.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am inscris ideea de afaceri intr-un concurs pentru start-up-uri, pentru a obtine o finantare europeana, de 40.000 €. Din fericire, ne-am numarat si noi printre castigatori si asa am putut da start ideii noastre. A trebuit sa scriem un plan de afaceri in care sa explicam ideea, publicul tinta, produsele pe care le vom realiza, sa facem un cashflow si sa realizam un buget cu cheltuielile necesare implementarii ideii de afaceri. Desi nu aveam experienta in domeniul productiei alimentare, aveam deja mai mult de 5 ani experienta in antreprenoriat, iar acest lucru si-a spus cuvantul. Totul a venit foarte natural, iar business-ul a avut tractiunea necesara inca din primul an.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Primele bariere sunt cele cu birocratia, e foarte greu gasesti informatia concentrata pentru domeniul in care vrei sa incepi, astfel incat sa mearga totul bine din prima. Ne-a ajutat insa experienta, aveam deja un alt business de cativa ani, intr-un alt domeniu. Multi pasi ii stiam de la infiintarea primei firme, dar au fost – totusi – lucruri noi, care tin de specificul industriei, pe care le-am invatat in timp. Important este sa fii deschis si sa ai rabdare. In general, mereu se gaseste o cale. Ceea ce ne-a ajutat pe noi sa depasim barierele la inceput de drum a fost atitudinea, in primul rand. Suntem orientati spre gasirea de solutii si, ori de cate ori a aparut vreun obstacol, am stiut cum sa abordam problema, astfel incat sa gasim solutia potrivita.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Aici este o discutie lunga si perspectivele pot fi foarte diferite, de la persoana la persoana. O sa enumar cateva avantaje si dezavantaje pentru ca nu e totul roz, dar nici totul negru. Pentru mine, avantajele sunt: faptul ca pot experimenta si pune in practica ideile pe care le am; ca am un context practic de invatare si oportunitatea de a experimenta lucruri noi si de a fi creativa; ca am o oarecare flexibilitate a programului si a tipului de activitate pe care il fac. M-am implicat in partea de branding, de comunicare, social media, administrare, relatii cu clientii, etc. Dezavantajele as spune ca sunt urmatoarele: fiind un business creat de mine si de sotul meu, am pus tot sufletul in aceasta idee de afaceri, orice critica cat de mica se simte de multe ori ca o critica la nivel personal (chiar daca nu este asa), ceea ce poate fi suparator uneori; programul de lucru nu este unul fix, nu lucrezi 8 ore/zi, ca la un job normal, ai inchis laptopul si gata, programul de lucru poate dura si 12h/zi sau chiar mai mult (depinde de perioade), iar weekend-urile sunt mai mult pentru ce nu ai apucat sa faci in timpul saptamanii; ai o responsabilitate mult mai mare, in primul rand, pentru oamenii care iti sunt angajati.
Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul nostru tinta are peste 35 de ani, (in general) persoane educate, care au avut oportunitatea sa guste la un moment dat produsele din Bucovina. Produsele traditionale pe care le vindem le amintesc de parinti sau bunicii care le trimiteau pachete si la mult timp dupa ce terminau facultatea. Jobul le ocupa mare parte din timp, iar genul acesta de produse sunt un rasfat la care nu vor sa renunte. Prefera sa cumpere produse romanesti si evita, daca se poate, produsele de import, specifice altor tari. Cunosc zona Bucovinei si – mai ales – sunt familiarizati cu mancarea de aici, avand deja asteptari despre ce gust trebuie sa aiba un produs din zona noastra.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Ne concentram in permanenta pe a oferi o experienta cat mai buna utilizatorilor nostri. De aceea, chiar in acest moment suntem in curs de a face un upgrade considerabil la site, vrem sa il mutam pe o platforma SaaS, relevanta pentru comertul online din Romania. Acest lucru va imbunatati experienta de cumparare a clientilor nostri si le va oferi acces la cele mai noi tendinte din e-commerce. Speram ca pana la 1 noiembrie sa finalizam aceasta tranzitie (interviul a avut loc in luna octombrie – n.r.).
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Noi ne-am axat pe a produce conserve din fructe si ciuperci de padure, produsele noastre sunt autentice zonei Bucovinei, nu contin conservanti, aditivi sau colorati si sunt 100% naturale. Produsele sunt realizate de gospodinele din zona, iar motto-ul nostru intern este „Le facem ca pentru copiii nostri”. Mereu suntem atenti la calitatea ingredientelor pe care le folosim si suntem permanent in cautare de furnizori noi, in special pe partea de fructe si legume.
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Produsele existente pe site le producem noi, in Gura Humorului, pe baza retetelor traditionale din zona. Materia prima pentru acestea le achizitionam de la centrele de colectare (ciupercile si fructele de padure), iar restul materiei prime o luam de la furnizori locali. Incercam, pe cat posibil, sa scurtam drumul legumelor de la ferma, la punctul de procesare. In primul rand, dorim ca legumele sa fie mereu proaspete, in al doilea rand, incercam sa ne reducem (pe cat posibil) amprenta de carbon. Una dintre principalele valori ale brandului nostru este sustenabilitatea, de aceea incercam in permanenta sa fim cat se poate de eficienti.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Principalul nostru canal de vanzare este site-ul bacaniabucovinei.ro. Al doilea canal de vanzare este prin intermediul bacaniilor partenere, la nivel national. Acest canal de vanzare este inca la inceput pentru noi si suntem in plin proces de a ne gasi noi parteneri, cu care sa colaboram.
Cati angajati aveti?
In acest moment suntem o echipa de 4 persoane, dintre care 2 angajati pe postul de bucatar. Estimam ca incepand cu luna mai 2023 o sa avem o echipa formata din cel putin 8 persoane.
Cum va merge in perioada asta?
Perioada toamnei este cea mai aglomerata pentru noi. In primul rand, din perspectiva faptului ca acum producem cea mai mare parte din produse. Totodata, aceasta este si cea mai aglomerata perioada din perspectiva vanzarilor. Toamna oamenii isi fac provizii in camara, pentru iarna, asa ca avem cele mai numeroase si mai diversificate comenzi.
Ati participat la Black Friday 2021?
Nu am participat, nici nu intentionam sa o facem. Nu incurajam consumul cu orice pret. Suntem de parere ca oamenii ar trebui sa cumpere daca au nevoie sau daca le place, nu pentru ca este la reducere. Cum am zis mai devreme, sustenabilitatea pentru noi este un lucru important. In general, cand achizitionezi produse alimentare doar pentru ca sunt la reducere, acestea sfarsesc (de cele mai multe ori) la tomberon. In al doilea rand, folosim ingrediente de calitate, facand totul artizanal, si oferind salarii corecte angajatilor, nu lucram cu marja de profit mare, iar discount-urile care se vehiculeaza in preajma acestor ocazii de consum (cum ar fi Black Friday) sunt foarte mari si in niciun caz nu sunt ceva ce am putea sa sustinem.
Cum si unde va promovati site-ul?
Ne promovam site-ul in special prin intermediul paginilor de Facebook si Instagram. Avem reclame active (Facebook Ads), prin intermediul carora oamenii ne descopera site-ul si produsele. Am inceput, de asemenea, sa facem SEO pentru site-ul nostru, insa este un proces inca in lucru, la care mai avem de lucrat. Pana in prezent, aceste doua canale au fost suficiente pentru capacitatea noastra de productie. Au generat suficente comenzi cat sa putem vinde tot ce putem produce. Pe masura ce o sa ne dezvoltam, o sa incercam sa apelam si la alte canale de marketing.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Da, avem pagina de Facebook, avem o colaborare cu o agentie care se ocupa de realizarea si administrarea reclamelor pe aceasta platforma. De partea de continut si comunicare ne ocupam intern. Ca buget de marketing, investim in jur de 10% din cifra de afaceri.
Aveti versiune de mobile? Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Da, aproximativ 60% din clienti comanda de pe telefon asa ca am avut in vedere ca site-ul sa aiba si aceasta versiune. Curand insa vom face un upgrade al site-ului, astfel incat sa se incarce mai repede si sa fie mai user-friendly.
Cum credeti ca veti incheia anul curen?
Anul pare promitator si speram sa il incheiem in crestere fata de anul precedent, cu cel putin 30%. Baza noastra de clienti a crescut de la an la an, la fel si numarul de clienti fideli, care revin la noi, pentru a ne comanda produsele.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
In primul rand, prin optimizarea reclamelor se poate reduce foarte mult din cheltuieli. De aceea am apelat la o firma care se ocupa strict cu acest lucru, pentru ca ei pot optimiza reclamele astfel incat sa nu cheltuim bugetul de marketing fara sa avem rezultatele dorite. In al doilea rand, consider ca SEO are un rol foarte important si, cu cat site-ul este mai bine optimizat, cu atat poate ajunge mai mult trafic organic pe site, care sa genereze mai multe comenzi, fara a fi nevoie de suplimentat bugetul de reclame.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Din 2019 si pana in prezent am crescut constant si, in acest moment, site-ul nostru are nevoie de un upgrade atat pentru clienti, cat si pentru noi, in ceea ce priveste procesarea comenzilor, automatizarea procesului de facturare si a expeditiilor, programe de fidelizare pentru clienti si viteza de raspuns. Nu ne-am confruntat pana in prezent cu situatii deosebite, la care sa nu gasim solutii. Mai avem multe de imbunatatit, dar facem eforturi constante in aceasta directie si, in general, suntem constienti de punctele pe care trebuie sa le imbunatatim.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Am avut nenumarate probleme cu firmele de curierat, motiv pentru care am lucrat cu aproape toate, in incercarea de a gasi una care sa ne livreze in siguranta produsele. Avem produse fragile si, automat, manipularea trebuie facuta in concordanta, lucru pe care nu toate firmele de curierat il fac. E drept ca am pierdut multe ore la telefon sau pe e-mail, rezolvand probleme create de firmele de curierat, insa clientii nostri sunt foarte importanti pentru noi si de fiecare data am facut absolut tot ce era nevoie, astfel incat produsele comandate de ei sa ajunga in stare perfecta. Am discutat constant cu reprezentantii firmei de curierat, pentru a remedia diversele probleme aparute cu deteriorarea coletelor, dar cel mai important lucru a fost sa schimbam metoda de ambalare, care a condus la un cost mai mare din partea noastra, dar a redus considerabil numarul de colete deteriorate.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Cum am spus si mai sus, chiar acum suntem in procesul de a schimba platforma pe care se afla site-ul, astfel incat sa fie mai usor de folosit pentru clientii nostri, sa aiba un timp de raspuns mai bun, mai multe optiuni specifice pentru e-commerce si sa imbunatim utilizarea pe mobil. De asemenea, dorim sa dezvoltam mai mult partea de blog pe care am inceput-o si sa cream mai mult continut, pentru a promova obiceiurile din zona Bucovinei.
Leave a reply