Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Sosetaria.ro

Sosetaria.ro a aparut in 2008, fiind singurul magazin online de profil la acea vreme din Romania. Astazi, aici poti cumpara sosete haioase, portjartiere, colanti, ciorapi pantalon/cu banda adeziva/modelatori/medicinali, lenjerie intima si nu numai. Sergiu Maris (foto, Managing Director Sosetaria.ro) ne-a povestit cum a pornit la drum, de ce finantarea a fost „un chin”, de ce se considera la inceput de drum in ceea ce priveste antreprenoriatul dupa 10 ani pe piata  si de ce trag clientii la brand-ul lui, care a avut o crestere de peste 80% fata de anul 2016. Descoperiti mai multe in interviul de mai jos!

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

sosetaria.roECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Sergiu
Maris: Numele este destul de sugestiv si usor de retinut. Mai mult, este cel mai usor sa descriem activitatea magazinului. Suntem o Sosetarie, de unde iti cumperi sosete si ciorapi.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de business a venit de la un magazin online din Germania, deoarece la acel moment nu exista un alt magazin online pe aceasta nisa in Romania.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Cred ca exista o motivatie intrinseca de a construi ceva, mai mult decat motivatia financiara. Sper ca partea financiara sa fie o consecinta a muncii si efortului depus. La Sosetaria.ro sunt unic asociat, dar primul pas in antreprenoriat l-am facut in parteneriat cu alte persoane.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Pentru a incepe o afacere, mai mult decat de educatie antreprenoriala, cred ai nevoie de mult curaj, iar acel curaj nu cred ca vine odata cu absolvirea unei facultati. Nu am avut parte de educatie antreprenoriala in facultate, am fost mai mult autodidact, iar majoritatea lucrurilor le-am invatat din necesitate sau lovindu-ma de ele. Mai sunt multe de invatat si cel mai probabil le voi invata tot din mers.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu? Ai investit mult?
Finantarea a fost un chin. Cand esti la inceput de drum, bancile nu te iau in seama indiferent de planul tau de afaceri, indiferent de cat potential are afacerea ta. Investitia nu a fost chiar asa mare si am reusit sa o fac cu bani imprumutati de la prieteni si parinti.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
La inceput a fost mai greu sa obtinem preturi avantajoase si termene de plata de la furnizori, deoarece toti vor rulaje, iar cand esti la inceput poti doar sa promiti. Am fost transparenti cu ei, iar cei care au vrut sa lucreze cu noi ne-au sprijinit. Odata ce rulajele au crescut, au inceput problemele cu logistica si curierii (colete nelivrate, clienti care nu isi ridica coletele, etc.). Cu aceste obstacole inca ne luptam si ne-am dat seama ca cea mai buna abordare este sa castigi curierii de partea ta, sa ii tratezi cu respect si sa ii rasplatesti cand e cazul. Toate firmele de curierat au probleme si nu este o solutie sa schimbam firma de curierat la fiecare problema aparuta.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Avantaje exista, dar cred ca depinde de stadiul in care se afla afacerea. Consider ca sunt la inceput de drum in ceea ce priveste antreprenoriatul, iar momentan principalul avantaj este faptul ca lucrez la un proiect ce se dezvolta conform vizunii mele. Multi vad un avantaj ideea de a nu avea sef, dar trebuie sa treci prin ambele pozitii ca sa iti poti face o idee clara. In multe situatii, daca ai fi angajat ar fi mult mai simplu. Dezavantaje… sunt destule. Weekend-uri la laptop, programul de lucru mult peste 8 ore, in permanenta cu gandul la afacere, in permanenta cu gandul la cum sa imbunatatesti lucrurile.

Care este publicul tinta al site-ului?
Momentan, 90% din targetul nostru sunt femeile intre 30 – 45 ani, deoarece dresurile reprezinta o pondere mare din vanzari. Tot femeile le iau sosete si barbatilor.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Diversitatea modelelor este foarte mare si comercializam doar produse fabricate in Europa. Incercam sa nu facem rabat la calitate, deoarece femeile trebuie sa revina pe site. Avem dresuri cu diferite functionalitati, in zeci de nuante, care nu se gasesc in market-uri sau in alte magazine de profil.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor/serviciilor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Procedura de retur incercam sa o simplificam cat mai mult posibil si sa ne ocupam noi de tot ce tine de logistica, costuri si curier. Noi solicitam curierul, noi suportam costul de retur, clientul nu trebuie sa mai faca nimic dupa ce ne-a anuntat ca doreste retur. Analizam fiecare recenzie transmisa de client si contactam clientii care au avut neplaceri sau produse care nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor. Am inceput un proiect prin care realizam video-uri la produse, pentru a ajuta vizitatorul sa isi faca o idee cat mai clara despre produs.

De unde va cumparati produsele?
Produsele sunt fabricate in Europa. Brandurile care au deja distribuitori exclusivi in Romania le cumparam de aici, iar unde nu au, mergem direct la producator, in Polonia sau Italia. Ar fi mult mai simplu pentru noi sa lucram cu mai multi producatori din Romania, dar – din pacate – cei mai multi nu sunt nepregatiti pe partea de marketing, nu isi promoveaza brandurile si nu pot pune la dispozitie poze de calitate ale produselor.

Cati angajati aveti?
Suntem doua persoane care se ocupa de partea operationala si o persona care se ocupa de partea contabila. Este o afacere in care se poate optimiza, externaliza si automatiza o mare parte din activitate si, chiar pe termen lung, nu cred ca e nevoie de o echipa foarte mare.

Cum va merge in perioada asta?
Suntem intr-o afacere sezoniera, iar perioada verii este slaba, deoarece femeile nu poarta dresuri.

Ati participat la Black Friday 2017?
Am participat si este un eveniment care aduce vanzari, dar totusi este ingrijorator faptul ca in fiecare an curierii sunt luati prin surprindere. Este perioada cu cele mai multe ore petrecute in call center-ul curierului. Chiar daca acest eveniment exista in Romania deja de cativa ani, curierii nu par a se pregati din timp pentru asta.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de BF si Craciun 2017?
Black Friday este un eveniment care genereaza vanzari datorita reducerilor, iar de Craciun clientii cumpara cu scopul de a oferi cadouri, reducerile fiind pe locul 2. Chiar daca de Black Friday vindem mai mult, vanzarile de Craciun sunt mai profitabile. Totusi, de Craciunul este greu, din cauza livrarilor. Toti clientii comanda in ultima zi si vor livrarea pana de Craciun, ceea ce de multe ori este imposibil, deoarece curierii sunt foarte incarcati in acea perioada.

Cum si unde va promovati site-ul?
Am testat mai multe portaluri si comparatoare de preturi, iar momentan mai suntem prezenti pe Glami.ro. Periodic, am avut articole in reviste de fashion/lifestyle si folosim toate tool-urile oferite de Google (AdWords, display) si Facebook. Probabil vom incepe promovarea prin programele de afiliere (ProfitShare sau 2Performant) odata cu noul sezon. Comunicam mult si pe Instagram, cu ajutorul bloggerilor care ne abordeaza.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook, unde avem o comunitate de peste 75.000 persoane. Multe intrebari despre produse ne vin prin messenger-ul de pe Facebook. Chiar daca externalizam serviciile de design pentru postarile realizate, campaniile sunt coordonate si gestionate in-house. Incercam sa comunicam constant si majoritatea postarilor sunt promovate. Promovam constant magazinul prin social media, dar in perioada verii trebuie sa fim foarte atenti cum gestionam bugetul pentru Facebook, deoarece ROI-ul se modifica radical.

Aveti versiune de mobile?
Traficul pe mobil a depasit traficul pe desktop, dar nu avem o versiune de mobil. Site-ul este responsive si este optimizat pentru dispozitivele mobile, iar in perioada urmatoare nu cred ca va fi cazul de o versiune m.sosetaria.ro.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Anul 2017 a avut o crestere de peste 80% fata de anul 2016 si speram ca 2018 sa il incheiem cu o crestere de minim 30% fata de 2017.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
La fel ca si afacerile clasice (offline), afacerile e-commerce au chirie, angajati, costuri cu platformele, bugete de marketing si nu consider ca au costuri mult mai mici. Totusi, ca sa reducem cheltuielile, incercam sa automatizam cat mai mult din activitate, sa reducem/optimizam costul pe conversie si sa facem multe activitati in-house, externalizarea sa se faca doar cand este necesar si ar lua prea mult timp sa invatam (ex. design, programare).

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Sunt clienti care trateaza comenzile plasate online cu iresponsabilitate, ceea ce este o provocare. Realizeaza comenzi pe care nu le ridica, iar pentru noi asta inseamna costuri extra, deoarece platim curierii dus-intors. Sunt clienti care ne asociaza cu firma de curierat. Daca livrarea intarzie datorita curierului, magazinul este responsabil. Este frustrant, dar este o realitate cu care trebuie sa ne obisnuim si sa mergem mai departe.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Am avut situatii cand curierii efectiv nu au venit sa ridice coletele. Aveam 80 de colete care asteptau sa fie ridicate de catre curier si nimeni nu se prezenta sa le ridice. Le-am livrat noi la depozitul curierului si am reclamat in scris a doua zi, dar degeaba, fapta era deja consumata. In principiu exista o lipsa de comunicare intre call center-ul curierului si curierii de teren, motiv pentru care incercam sa cream o relatie mai buna cu curierii care ne ridica coletele si sa ii contactam direct pe ei pentru anumite situatii.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Momentan, am inceput sa lucram la un nou design al website-ului. Speram sa atragem si un public mai tanar, prin dezvoltarea portofoliului de produse cu dresuri fashion si sosete cool, precum cele de la Nanushki. Dorim sa dezvoltam si partea de distributie pentru unul din brandurile comercializate (www.nanushki.com) si cel mai probabil vom introduce si partea de costume de baie, pentru sezonul de vara.

Raspunde la aceasta intrebare