Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

Formula indexului de pret e-commerce si cum se foloseste in analizarea pietei

Formula indexului de pret este o modalitate de a normaliza media preturilor din cadrul unui grup/clasa de produse/servicii, in diverse regiuni si in diverse momente. In lumea e-commerce-ului, este o modalitate ingenioasa de a compara diversitatea preturilor in anumite luni, in anumite locatii geografice. La o scara mai larga, indicii preturilor sunt folositi pentru a masura nivelul de pret la nivel economic general si/sau costul de trai. La scara mica, indicii sunt folositi pentru a ajuta comerciantul online sa isi aleaga preturile in cadrul propriului magazin. Pentru asta, nu strica sa folosesti un software dinamic de pret.

De ce indicele preturilor de consum trebuie sa includa si industria e-commerce?
Indicele preturilor de consum (CPI) este un indicator-cheie pentru baci, ajutandu-le sa descopere rata inflatiei. Pana acum insa, e-commerce-ul a fost mai mult ignorat, ceea ce este ilogic, avand in vedere ca din ce in ce mai multi oameni fac cumparaturi online.

Avand in vedere ca online au loc atat de multe tranzactii pentru bunuri si produse, legislatia se orienteaza spre monitorizarea schimbarilor de pret in spatiul virtual. Fix ceea ce Prisync incurajeaza proprietarii de magazine online sa faca, la nivel individual.

Cum sa folosesti formula indexului de pret in propriul magazin online
Asa cum am spus deja,  indexul de pret e-commerce ne permite sa vedem modificarile preturilor pe o anumita perioada de timp, pentru anumite categorii de produse, in anumite locatii geografice. Aceste date sunt apoi folosite pentru a masura inflatia. Pentru a calcula cu succes indicele preturilor de consum, este necesar un proces in 4 pasi:

  1. Determinarea compozitiei cosului de consum
  2. Calcularea costului cosului de consum
  3. Calcularea indexului de pret e-commerce
  4. Calcularea ratei inflatiei

Acesti termeni pot parea dificili, dar ii explicam pe larg, mai jos.

Determinarea compozitiei cosului de consum
Expresia „compozitia cosului de consum” se refera la toate bunurile cumparate consumatori in cadrul unui grup specific, de referinta, din cadrul populatiei. De exemplu, daca analizezi populatia rurala din Europa, CPI include o varietate de categorii din anumite grupuri, iar pentru a-l calcula, se aduna informatii din gospodarii prin sondaje de opinie, descoperindu-se cat se cheltuie si cum se compara cheltuielile cu produsele cumparate. Dupa ce datele sunt colectate, analistii pot determina importanta diverselor produse, in fiecare categorie. Apoi preturile acetora sunt consuderate media pentru calculul celorlalte costuri.

De exemplu, daca descopere ca fiecare consumator achizitioneaza 3 seturi de casti si 1 telefon, fixezi pretul cosului la cel al celor 4 produse.

Calcularea costului cosului de consum
Dupa ce ai stabilit compozitia cosului de consum, trebuie sa ii calculezi si costul. Asta inseamna analizarea preturilor trecute si actuale ale anumitor produse, la fel ca atunci cand compari preturile vechi si noi ale competitorilor tai. Dar nu uitati, analistii care calculeaza costul cosului de consum nu schimba cantitatea bunurilor din el.
In exemplul de mai sus, cosul de consum fix este folosit pentru a calcula costul. Astfel, singura variabila pe care o pot folosi este pretul, deci acesta este izolat, iar analistii sunt preocupati doar de schimbarile de pret in cadrul anumitor categorii. Practic, daca in 2017 castile costau 10$, iar telefonul costa 100$, costul total atingea 130$.

Acum, daca in 2018 platim 20$ pentru casti si 200$ pentru telefon, costul cosului este 260$, deci nivelul de pret a crescut de la un an la altul.

Calcularea indexului de pret e-commerce
Si acum ce facem cu aceasta informatie (luand in considerare un cos de consum fix, observi ca preturile au crescut pentru o anumita categorie)? Cum o folosim? Incepem prin a calcula indexul de pret e-commerce. Pentru asta, trebuie sa definim un an de baza, in functie de care analizam restul anilor. Analistii tind sa foloseasca mereu acelasi an,pentru a mentine acuratetea. Worldbank, de exemplu, calculeaza datele CPI in functie de anul 2010.
Pentru a calcula indexul de pret e-commerce, impartim pretul total al cosului de consum dintr-un anume an la cosul de cosum din anul de baza, apoi inmultim numarul obtinut cu 100. Ce rezulta este indicele preturilor de consum/CPI.

Revenind la exemplul nostru, daca folosim preturile castilor si telefonului din 2017, calculul arata asa:

Pentru 2018 insa, calculul este 260/130 x 100 = 200, deci CPI a crescut cu 100.

Calcularea ratei inflatiei cu ajutorul CPI
Inflatia este definita drept „o situatie in care, in nivelul general de pret al unei economii, are loc o crestere sustinuta. Inflatia inseamna o crestere a costului de trai, ca urmare a cresterii costurilor preturilor si serviciilor”. Analistii de piata folosesc CPI pentru a intelege rata inflatiei. Aceasta se calculeaza analizand procentul de crestere/scadere a indicelui de pret din perioada actuala fata de cea de dinaintea ei.

Folosirea formulei indicelui de pret e-commerce pentru a calcula impactul competitiei asupra vanzarilor proprii
Formula indicelui de pret e-commerce poate fi folosita pentru a determina cat de mare e impactul competitorilor asupra propriilor vanzari. Mai jos, va ajutam sa definiti competitia si sa folositi indexul de pret pentru a vedea cine va influenteaza mai mult vanzarile.
Am explicat mai devreme cum privesc analistii indicii de pret la scara larga, dar si ca aceste tehnici pot fi folosite la scara redusa, pentru a-ti intelege competitorii si a vedea cum iti sunt influentate vanzarile de preturile lor. Daca esti un retailer care vrea sa afle de ce i-au crescut/scazut vanzarile lunare, poti folosi indicele de pret pentru a clarifica situatia.

Calcularea indicelui de pret pentru propriul magazin online
Cand iti calculezi propriul indice de pret online, afli unde se intersecteaza preturile tale cu ale competitorilor. Fa calculul de mai jos, apoi imparte pretul celorlalti la al tau si inmulteste cifra cu 100. De exemplu, 5/3 x 100 = 166%. Daca vrei sa determini indicele de pret online mediu pentru un anumit produs, aduna toti indicii de pret ai produsului respectiv si apoi imparte cifra la numarul competitorilor analizati. Dupa aceea, trebuie sa determini indicele de pret mediu, folosind urmatoarea ecuatie:

Aceste calcule iti vor oferi numeroase informatii. Poti afla pretul competitorilor de-a lungul timpului si felul in care s-au schimbat. Daca pui in acelasi grafic si propriile date de vanzari, poti vedea cum iti sunt afectate vanzarile de schimbarea preturilor adversarilor tai de pe piata. Poti, de exemplu, sa descoperi ca, in timp, produsele tale au fost mai scumpe decat ale altor doi concurenti din domeniu, dar mai ieftine mereu ca in cazul celui de-al treilea. Sau ca, atunci cand alt vanzator concurent isi mareste pretul, vanzarile tale cresc.

Concluzii
Desi formula indicelui de pret online e o tehnica avansata de calculare a pretului, poate fi folosita de proprietarii de magazine virtuale care vor sa isi creasca afacerea. Aceasta le permite sa afle inflatia si pozitia preturilor proprii pe o anume piata.

Daca vrei sa incepi sa iti monitorizezi propriile preturi, pentru a te compara cu restul pietei, incearca gratuit Prisync, cel mai bun software de comparare a preturilor din lume.

Despre Yigit Kocak

Marketing Manager

Follow Me

Leave a reply