Cum crestem increderea consumatorului online?
Sectorul cumparaturilor online e unul infloritor in Europa, 65% dintre internautii europeni facand shopping online. Dar potentialul e mult mai mare: doar 16% dintre IMM-uri vand online (si doar 7,5% dintre acestea vand produse transfrontalier) si doar 16% dintre consumatori cumpara ceva din alta tara decat cea in care locuiesc. Bariera legala e greu de depasit si cum ar putea fi altfel, avand in vedere ca fiecare comerciant care vrea sa vanda in afara granitelor proprii se confrunta cu 28 de seturi diferite de reguli? Lipsa de incredere in tranzactiile online impiedica dezvoltarea pietei de e-commerce europene, scrie intr-un comunicat de presa Ecommerce Europe (vocea e-commerce-ului european, o asociatie care reprezinta peste 25.000 de companii care vand bunuri/servicii online pe vechiul continent). Solutiile propuse de organizatie?
- Mai multa transparenta si protectie pentru consumatori. Vanzatorii trebuie sa fie cat mai transparenti in relatia cu clientul, sa isi explice clar obligatiile inainte, in timpul si dupa tranzactie.
- Aderarea la Ecommerce Europe Trustmark. Pe site-ul ecommercetrustmark.eu (organizatie non-profit dezvoltata in colaborare cu organizatiile nationale ale consumatorului), consumatorii afla ce drepturi au ei si ce angajamente si-a luat comerciantul. Site-ul are un sistem de inregistrare a plangerilor (gratuit pentru membrii asociatiilor nationale care adera la Trustmark). Peste 10.000 de magazine online certificate din 11 tari pot adera gratuit la EET, care a fost lansat in septembrie 2015 si planuieste sa se extinda in mult mai multe tari anul acesta.
- Legi mai clare in privinta relatiilor contractuale consumator – vanzator. Ecommerce Europe vrea sa se asigure ca reglementarile viitoare vor fi unele adaptate pietei online in continua schimbare, iar recent updatatul „Consumer Policies Position Paper” analizeaza politica de consum actuala si face recomandari viitoare ca:
- acelasi set de reguli pentru online si offline, pentru produse, bunuri si continut digital, pentru a se obtine o piata unica transfrontaliera in toata Europa
- simplificarea regulilor pentru consumatori, prin crearea de contracte in care ambele parti sa poata identifica usor si rapid identitatea ambelor parti, caracteristicile produsului/serviciului tranzactionat, pretul, timpul, metoda si costul de livrare, sistemul de retur, rezolvarea disputelor aparute intre parti
- un formular standardizat de informatii pentru consumator (drepturi si obligatii), la care acesta sa aiba acces online, usor, care sa nu fie complicat de inteles sau prea plin de informatii
Leave a reply