Care sunt cele mai importate aspecte ale legii pentru acordarea garantiei?

Raporteaza
Intrebare

Please briefly explain why you feel this question should be reported .

Raporteaza
Cancel
Rezolvat 0
Chestiuni legale Lavinia Biberi 7 ani 1 raspuns 498 vizualizari 0

raspuns ( 1 )

  1. Exista mai multe garantii si deci … mai multe legi. 🙂

    Cred ca ar fi imposibil de rezumat aici toate aspectele, da acu’ vrei 3 ani incercasem o clasificare a lor, care iti da un prim raspuns (apropo e vorba de contractele cu consumatorii):

    Exista 3 tipuri de asa-zise garantii pe care un consumator le are in momentul in care cumpara un produs:

    a) raspunderea legala pentru pentru lipsa de conformitate (uneori numita si garantie – e in lege, deci nu trebuie pusa pe hartie). Asta inseamna ca in conformitate cu legea, daca un client observa ca produsul cumparat nu este la fel cu ce a fost informat la magazin, sau in publicitate sau in manualul de utilizare, atunci poate sa duca produsul inapoi, iar comerciantul are obligatia (acum in termen de 15 zile lucratoare) sa il aduca la conformitate (reparare sau inlocuire in functie de ce zice clientul) – fara plata. In afara de asta clientul poate cere si bani inapoi. (evident nu concomitent cu repararea sau inlocuirea)

    In primele 6 luni de la cumparare, consumatorul nu trebuie sa dovedeasca neconformitatea, se considera ca a existat la data cumpararii. Pentru perioada de la 6 luni la 2 ani, lipsa conformitatii va trebui dovedita de consumator.
    Temei juridic: Art 5-14 legea 449/2003, republicata 2008 si modificata deja prin OUG 174/2008
    Termenul de 15 zile introdus de OUG 174/2008 se refera la acest aspect.

    b) Raspunderea legala pentru vicii ascunse – art 1352 Cod Civil (vanzatorul raspunde pentru viciile ascunse ale produselor livrate cumparatorului, indiferent de buna sau reaua–credinta a vanzatorului) Se poate face actiune in 6 luni de la data descoperirii viciului.
    Viciul este ascuns, atunci cind nu putea fi descoperit de catre cumparator la o verificare normala.
    Exista deja ceva doctrina in domeniu, asa ca nu are rost sa ma detaliez, doar sa amintesc ca trebuie ca viciul sa fi existat in momentul incheierii contractului si trebuie ca viciul sa fie grav.
    Este interesant ca dispozitiile legale din acest domeniu sunt supletive, deci ele pot fi modificate prin contract. Sunt curios daca un contract de adeziune ar putea sa deroge de la aceste dispozitii, dar asta e deja alta poveste.

    Temei juridic – art 1352 si urm Cod Civil
    (Nota mea – aici e deja un nou articol din codul civil, principiul e insa acelasi)

    c) Garantia comerciala, care nu este obligatorie si e bine definita in lege ca un “angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta”. Asta e documentul care il da magazinul.
    Dar daca vanzatorul sau comerciantul declara in materialele puse la dispozitie ca DVD-ul vindut va functiona 5 ani, atunci are si o obligatie legala de garantie in acest sens.

    Temei juridic: Art 19-22 legea 449/2003, republicata 2008 si modificata deja prin OUG 174/2008
    Alte detalii la:
    http://legi-internet.ro/blogs/index.php/2009/02/06/despre-garantii-in-contractele-cu-consum

    Cel mai bun răspuns

Lasă un răspuns