Aproape 5,5 milioane de romani vor sa cumpere ceva de Black Friday 2024 (studiu)
57% dintre romani se pregatesc sa faca achizitii de Black Friday, anul acesta, a descoperit studiul „Cumparaturile de Black Friday – Planuri si asteptari din perspectiva consumatorilor, 2024”, realizat de agentia de cercetare de piata MKOR pe un esantion de 1.000 de respondenti. Aceasta transmite, intr-un comunicat de presa, ca pretul este motivatorul central al deciziei de cumparare, de Black Friday.
„Datele din 2024 indica nevoia unui refresh al formatului Black Friday in Romania. Desi ramane unul dintre cele mai asteptate evenimente comerciale, cu 5,5 milioane de potentiali cumparatori, vedem semnale clare ca piata se maturizeaza”, transmite Alex Cimpoca (Expert Digital MKOR).
Ce a mai descoperit studiul amintit:
- desi preferinta pentru cumparaturile online scade usor (-5% YoY), Internetul ramane principalul canal de achizitie, iar Generatia Z profita cel mai mult de flexibilitatea oferita de cumparaturile omnichannel
- majoritatea celor care planuiesc sa cumpere ceva de Black Friday sunt tineri din Generatia Z si Y si persoane cu venituri lunare de peste 6.000 de lei
- diferenta dintre barbati si femei in intentiile de cumparare s-a redus de la 8% (in 2023) la doar 3%
- pentru cumparatorii activi, evenimentul reprezinta o oportunitate de a achizitiona produsele dorite la preturi mai accesibile (54%), o ocazie buna pentru a cumpara cadouri de Craciun (23%) sau pentru aniversari (14%)
- segmentul indecisilor (31%), din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani si cu venituri sub 3.000 de lei, poate fi atras prin eliminarea barierelor de natura financiara
- ponderea celor care resping activ evenimentul de reduceri s-a dublat, in ultimii 3 ani (5%, in 2022 vs 10%, in 2024); in special barbatii fac asta (68%), chiar daca procentul acestora este in scadere fata de 2023 (cu 8 puncte procentuale)
- romanii sunt organizati si isi planifica cumparaturile cu o luna inainte de eveniment, in medie; majoritatea (54%) incep pregatirile cu maximum 2 saptamani inainte, in timp ce o treime incep documentarea cu 3-8 saptamani inainte de Black Friday
- 8 din 10 romani si-au stabilit deja bugetul de Black Friday, la fel ca in 2023, tinand cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar si de ce au pe lista de dorinte (34%)
- in medie, romanii vor sa achizitioneze 3 produse/servicii in aceasta perioada, in usoara crestere fata de anul trecut
- electronicele si electrocasnicele domina lista de cumparaturi si in 2024 (58%), produsele IT&C castiga teren (32%), Fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% YoY), dar ramane relevant pentru anumite segmente – 41% dintre tinerii din Generatia Z si 42%
Leave a reply