Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

UE introduce noi reguli digitale de protectie a consumatorilor

De la inceputul lunii ianuarie 2020, Comisia Europeana a inceput modernizarea legislatiei actuale de protectie a consumatorului in UE, prin impunerea unor reguli moderne (aliniate dezvoltarilor digitale) si a unor instrumente mai puternice de impunere a drepturilor consumatorilor, in cadrul initiativei New Deal for Consumers, citim pe ec.europa.eu. Tarile din UE au la dispozitie 2 ani pentru a adopta noile reguli:

  • transparenta mai mare a marketplace-urilor online – consumatorii vor intelege clar cine vinde produsul (un comerciant sau o persoana privata), cine este responsabil de livrare si retur (vanzatorul sau marketplace-ul) si la cine se pot adresa in caz de probleme
  • drepturile consumatorilor vor fi aceleasi si pentru servicii digitale „gratuite” – utilizatorii de servicii cloud/social media/aplicatii gratuite, care isi ofera datele personale unor companii care le utilizeaza in scop financiar, vor primi informatii clare despre aceste servicii (durata, conditii de incetare a contractului) sivor putea anulacontractul online in 14 zile, fara motiv
  • ofertele platite de pe marketplace-uri/comparatoare de preturi – consumatorii vor fi anuntati dupa ce criterii au ordonat produsele/serviciile pe care le afiseaza in urma unei cautari (pret, distanta, rating, combinatie de criterii si care sunt platite de comercianti pentru a se afla in top)
  • transparenta reviewurilor lasate de consumatori – evaluarile altor persoane influenteaza des decizia de cumparare, dar nu sunt intotdeauna reale; noua Directiva interzice manipularea si falsificarea review-urilor, iar comerciantii care le permit trebuie sa explice cum se asigura ca sunt reale
  • preturile personalizate – pe baza istoricului de cumparare/de browsing, comerciantii pot personaliza pretul pentru anumiti consumatori, iar de acum inainte acestia vor fi indormati ca oferta online e bazata pe un algoritm care ia in considerare asta
  • biletele cumparate de boti – un software care automatizeaza procesul de cumparare online (boti) poate face posibil un numar mare de tranzactii simultane, un comerciant putand cumpara mii de bilete la un concert, pentru a le vinde ulterior la un pret mai mare, pacalind limita de 10 bilete/cumparator impusa de organizatori; Directiva interzice asta
  • preturi reduse cu adevarat – „super ofertele” nu sunt mereu reale, iar noile reguli interzic vanzatorilor reclamele false (acestia trebuie sa indice, odata cu reducerea oferita, pretul de referinta cel mai mic aplicat in cel putin ultimele 30 de zile de dinaintea reducerii)

Intrumentele prin care cosumatorii europeni isi vor putea impune drepturile sunt:

  • compensarea victimelor practicilor comerciale nedrepte – consumatorii capata dreptul de a fi compensati cand sunt afectati de marketingul inselator (financiar, printr-o reducere de pret sau prin terminarea contractului)
  • penalizari mai mari pentru ilegalitati transfrontaliere – autoritatile nationale vor avea puterea de a impune o amenda de pana la 4% din cifra de afaceri anuala a comerciantului sau 2 milioane € (cand nu se stiu informatii despre cifra de afaceri)
  • urmarirea calitatii duale a bunurilor de consum – produsele vandute in ambalaj identic/similar pot avea calitate/compozite diferita, in functie de tara europeana in care sunt vandute, iar consumatorii trebuie informati apropo de asta
  • protectie mai buna impotriva practicilor inselatoare/agresive de marketing (vanzarea din usa in usa, excursii organizate cu scopul de a promova/vinde ceva) – statele membre unde au loc asemenea practici sunt libere sa ia masuri nationale suplimentare (justificate, non-discriminatorii si proportionale), pentru a-si proteja mai bine consumatorii

Leave a reply