Romanii au cheltuit 319 milioane $ in magazinele alimentare online, in 2023 (raport)
In 2023, romanii au cheltuit 33,6 de miliarde $ in magazinele alimentare, dintre care 319 milioane $ in mediul online, potrivit unei analize a Departamentului pentru Agricultura al SUA (USDA), citate de economica.net. Totalul de 33,6 miliarde $ reprezinta o crestere de 46% fata de anul anterior, in timp ce suma soasa din buzunar pe Internet a fost cu 28,8% mai mica YoY.
„Inflatia si cresterea costurilor de trai au continuat sa reprezinte o provocare pentru retailul din Romania, in 2023. Cresterea preturilor la energie si la utilitati si a tuturor preturilor (in general) a determinat consumatorii sa isi adapteze bugetele si sa cumpere doar articolele esentiale. Puterea de cumparare redusa a modelat, de asemenea, comportamentul de cumparare al consumatorilor, care s-au orientat cu precadere catre bunuri la oferta si promotii, reducand astfel cheltuielile per cos. Astfel, in timp ce cresterile de preturi au condus la o crestere pozitiva a valorii vanzarilor cu amanuntul, acestea au reprezentat o provocare pentru vanzarile cu amanuntul in volum”, transmit analistii USDA.
Conform raportului amintit, ca de obicei, romanii au alocat alimentelor o parte semnificativa din bugetul lor lunar. Ce mai noteaza analiza referitoare la anul 2023:
- numarul de produse din cosul mediu de cumparaturi a scazut, fata de 2022
- vanzarile cu amanuntul ale alimentelor procesate au crescut cu 14%, pana la 1,3 miliarde $
- inlocuitorii de carne si fructe de mare au fost categoria cu cea mai buna performanta, cu vanzari cu o valoare mai mare cu 15% YoY(54,7 milioane $)
- piata locala offline este dominata de 10 mari jucatori, aproape toti de talie mondiala
- pe piata alimentara exclusiv online opereaza doar 2 companii mari – Freshful (care apartine de eMAG) si Sezamo (care face parte din grupul Rohlik, cu activitati in Cehia, Ungaria, Austria si Germania)
- supermarketurile vor continua sa ramana populare, cresterea fiind determinata de nevoia consumatorilor de a gasi aproape o gama larga de produse; in plus, acestea vor satisface si cererea de produse mai ieftine, prin dezvoltarea continua a marcilor proprii, pentru un numar tot mai mare de produse
Leave a reply