INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu XTDeco.ro
XTDeco.ro a aparut in mai 2008 (cand era un site de prezentare, fara functionalitatile unui magazin online), „caci cine auzise in 2008 de posibilitatea achizitionarii tapetului online?! Va zic eu: nimeni”, povesteste Alexandru Cocieru (foto, Fondator XTDeco.ro). Magazinul e-commerce vinde acum tapet, panouri si profile decorative, vopsea, stickere magnetice, corpuri de iluminat, perdele si draperii. Iar Alexandru spune ca a investit 20.000 € in stocul initial de produse, are un showroom si mostre/cataloage/esantioane in toata tar (prin colaborarea cu designeri de interior) si se asteapta la o crestere de 30-35% pana la finalul anului. Aflati mai multe din interviul de mai jos!
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Alexandru Cocieru: Acum mai bine de 13 ani, cand Internetul, marketingul digital si orice altceva avea „digital” in denumire era un adevarat mister pentru piata mioritica, denumirea „XT Deco” a izvorat dintr-o alaturare tare nefericita de cuvinte, pe care (cu permisiunea voastra) nu o voi aminti in acest interviu. 😊 Ce pot insa sa spun este ca, odata cu regandirea povestii si constructia unei identitati coerente, care s-a intamplat in 2015, am ajuns la concluzia ca „XT Deco” inseamna „Extraordinary Decorations”. Lucru cu care ne mandrim si pe care-l promovam ca atare. XT Deco este o colectie de produse atent alese si organizate in ceea ce noi numim „prima platforma online care se adreseaza profesionistilor si pasionatilor de design interior din Romania”.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Toata nebunia a inceput de la o constatare simpla: in 2008, romanii nu foloseau tapet in momentul in care isi amenajau/decorau locuintele; constatare pe care am facut-o deoarece, fiind originar de peste Prut, lipsa tapetului din casa era pentru mine ceva bizar. N-as putea sa spun ca a existat un model in domeniu, intrucat, la vremea aceea, mai existau doar cateva magazine online, pe piata britanica, care nu erau vreun Amazon.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Motivatia inceputurilor nu a fost niciodata ceva ce sa-mi lipseasca. XT Deco a fost a doua aventura in care am intrat cu capul inainte. Experienta premergatoare acesteia a fost site-ul referat-e.ro care a avut, la capitolul inovatie, primul sistem de afiliere, prin care liceenii mai rasariti ii puteau ajuta, contra cost (SMS cu suprataxa) pe cei mai putin rasariti, sa-si faca temele. 😊 Astfel ca a porni propria afacere a incetat sa fie ceva extraordinar, cam de pe la 19 ani. De pornit, am pornit singur, dar am inteles (din pacate pentru mine, nu foarte rapid) ca nu-i cea mai buna solutie, astfel ca am inceput sa caut parteneri si oameni care sa ma sustina si sa ma completeze/invete cum se fac lucrurile. Cel mai mare aport la cresterea pe care o avem in ultimii ani a avut-o minunata mea sotie, care a reusit imposibilul: a luat berbecul de coarne si i-a aratat ca, daca misca privirea 10 cm in alta directie, nu se mai plesneste de acelasi zid, ba – mai mult – va descoperi pajistea cu smaralde (nu stiu daca puteam fi mai metaforic decat atat 😊).
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Am terminat facultatea acum 2 ani (trecut de prima tinerete si din pura curiozitate) si pot spune cu mana pe inima ca n-am niciun regret, intrucat tot ce-am invatat singur a fost mult mai valoros decat ce am invatat in facultate. Ce-i drept, mi-a lipsit un lucru important pe care mi l-a dat facultatea: un liant intre teorie si practica.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Primii bani investiti in stocul initial au fost imprumutati de la parinti. Tin minte si acum ca vazusem pentru prima data 20.000 € si eram total socat. I-am vazut o perioada foarte scurta de timp, caci i-am si dat mai departe pe marfa (pe toti, asaa am gandit-o in acel moment). Este foarte nostim sa afli ca vine jumatate de TIR)de marfa si tu sa n-ai habar unde sa-l depozitezi, unde mai pui ca nu stii cum arata jumatate de camion de marfa… Marele noroc a fost ca am investit foarte mult timp (ceva ce aveam atunci din belsug), asa ca n-am avut nevoie de investitii in platforma. Ghinionul a fost ca n-o stiam pe asta cu marketingul si nici nu stiam ca, oricat de bun era site-ul la capitolul SEO, fara sales si publicitate platita, nu aveam cum sa cresc in adevaratul sens al cuvantului. La capitolul investitii, fara capital din alta parte decat din conturile firmei, investim in fiecare zi.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Valeleu! Cum spuneam mai sus, n-am fost niciodata descurajat: daca as fi fost, ma apucam demult de cultivat patrunjel sau soia. Am depasit fiecare obstacol cu curaj si, mai important decat atat, cu o doza buna de nebunie. Cred ca cel mai important lucru pe care l-am aflat (si pe care-l am tatuat pe encefal) este sa nu iau viata prea in serios si ca fiecare motiv de stres poate sa fie tratat si cu mai putine emotii care sa-ti strice concentrarea, sanatatea si – mai ales – bucuria.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Avantajul cel mai important pentru mine este libertatea. Bine, asta probabil si pentru ca facem ce facem online si putem munci de oriunde si la orice ora; dar, oricum ar fi, libertatea este cel mai valoros avantaj. Dezavantajul este ca ai prea multa libertate 😊; nu, nu sunt nebun. Spun asta pentru ca, atunci cand esti propriul tau sef, este foarte greu sa-ti impui un ritm (a.k.a. rutina pe care ti-o impune superiorul, cand esti angajat). Iar ritmul este foarte important si este nevoie de consecventa pentru a-l mentine. Nu mai spun despre echilibrul intre afacere si viata personala, pentru ca scriu aceste raspunsuri din pat si este ora 19:27…
Care este publicul tinta al site-ului?
Lucram cu doua categorii mari si late de oameni care vor sa traiasca intr-un univers mai frumos: proaspetii proprietari de locuinte si designerii de interior. Ordinea in care i-am pus nu este deloc intamplatoare, chiar daca discutam mult mai mult cu designerii, decat cu beneficiarii finali, intrucat tot beneficiarii beneficiaza de beneficiile produselor noastre.
Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Va zic cu liniunte, ca-i cel mai cinstit asa:
- avem cel mai rapid magazin online de produse decorative pentru pereti, din Romania;
- avem cel mai complet magazin online de produse decorative pentru pereti, din Romania;
- avem magazinul online cu cel mai eficient si inteligent motor de cautare, din Romania;
- livram 95% dintre produsele pe care le avem in maxim 14 zile;
- testam fiecare producator inainte de a-i da ocazia sa-si etaleze produsele pe platforma noastra;
- avem un serviciu integrat de mostrare, care ne permite sa trimitem rapid mostre din 93% dintre produsele din portofoliu;
- suntem niste simpatici, care sfatuim clientii chiar daca n-avem sa le vindem solutia potrivita pentru ei.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
XT Deco aduna profesionisti in jur. Piata produselor similare este bazata in mare parte pe brick-and-mortar, cu oferte de produse disponibile local, in functie de avantajele comerciale ale showroom-ului. Noi avem un showroom la nivel national si mostre/cataloage/esantioane in toata tara, prin intermediul designerilor de interior. Incercam astfel sa fim cat mai aproape de client si in lumea reala, dar nu uitam care ne este avantajul competitiv: viteza (atat in livrare, cat si in consultanta si ofertare).
De unde va cumparati produsele vandute pe site?
98% din produsele pe care le comercializam sunt fabricate in Europa. 2% vin, asa cum ii place furnizorului sa spuna, din Rotterdam.
Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Vindem, in cea mai mare parte, prin intermediul magazinului online. Am incercat sa ne facem prezenta simtita si pe cateva marketplace-uri autohtone, dar ne-am razgandit rapid, din cauza comisionului exagerat de mare si a zgomotului de fundal foarte deranjant.
Cati angajati aveti?
Suntem 5 oameni pe statul de plata, dar lucram mult cu parteneri care ne ofera diverse servicii: development facem in Ucraina; management de catalog facem in Romania, dar in alta localitate; marketing facem prin Bucuresti (cred); astfel ca nu pot sa ma mandresc ca suntem doar 5.
Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna noiembrie – n.r.)?
Ne merge bine. Sunt si vizitatori, sunt si vanzari. 😊
Ati participat la Black Friday 2022?
Am participat si n-am participat. Cumva acest „Black fry day” („ziua in care toata lumea se frige”) n-a functionat niciodata pentru XT Deco. Fiind un magazin online cu produse premium, nu avem marje atat de mari incat sa ne permitem discounturi apetisante si 10% discount dam oricui ni-l cere, asa ca n-am mai insistat pe subiect.
Cum si unde va promovati site-ul?
Facem mult Google Ads si suntem activi pe Instagram. Pe langa asta, trimitem newslettere catre baza de date clientelara si incercam sa-i inspiram atat prin scriitura, cat si prin produse si solutii inovative.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook, dar nu mai investim nimic in ea de ani de zile. Facem reclama platita pe Facebook, dar cu targetare mai degraba catre utilizatorii din Instagram, intrucat – fiind o afacere care vinde produse placute mai ales ochiului – ne ajuta mai mult sa fim prezenti intr-un mediu in care fotografia este continutul principal.
Aveti versiune de mobile?
Sigur ca da. Site-ul se adapteaza la toate dimensiunile browser-ului.
Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Putine. Sub 15%. Procesul de cumparare este ceva mai elaborat decat la un magazin online cu produse standard si cu preturi medii, motiv pentru care clientii prefera sa plaseze comenzile din fata unui display mai mare decat cel al dispozitivului mobil.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
In momentul de fata, am depasit intreg anul trecut si ne asteptam sa inregistram o crestere de 30-35% pana la finalul anului.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Foarte simplu: sa elimine task-urile repetitive, care pot fi atomatizate. Este incredibil cat de multe resurse umane pot fi directionate spre alte indeletniciri, atunci cand AWB-urile sunt tiparite de o imprimanta termica (printr-un singur click), cand factura fiscala este emisa instantaneu (fara a mai fi nevoie de imperecheri prin contabilitate) sau cand comenzile la furnizori sunt plasate direct din backend-ul propriu. Optimizati tot si, cand n-a mai ramas nimic de optimizat, dati-mi un telefon. Pariez ca mai gasesc ceva care poate fi facut mai rapid si mai usor. 😊
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cel mai greu ne este sa ne mentinem traiectoria. In ultimii ani, online-ul a inceput sa fie bombardat de tot felul de comerciati care incearca sa impinga produse de o calitate indoielnica si cu un design deplorabil. Mare majoritate vine in Europa de Est cu produse din Asia de Est. La inceput, ne era greu sa justificam diferenta de pret intre noi si ei, dar cu timpul am inteles ca avantajul cel mai mare il are designul la care nu renuntam, astfel ca, oricat de mult ar insista ceilalti, ne vom tine de viziunea noastra.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Problemele principale sunt legate de coletele agabaritice (de peste 2 m lungime). Am inteles ca n-avem cu cine discuta (din pacate) referitor la colete deteriorate din cauza manipularii defectuase, astfel ca ne-am adaptat modul de ambalare, in asa fel incat sa limitam cat mai mult aparitia acestor situatii nefavorabile.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Planul este continuam a fi prima si cea mai importanta platforma online care se adreseaza profesionistilor si pasionatilor de design interior din Romania. Investim constant in tehnologie, astfel incat sa avem cea mai relevanta si mai performanta solutie, din punct de vedere tehnic. Cautam cei mai buni si coerenti producatori, pentru a le promova produsele, imbogatind astfel mediul online cu design de calitate si materiale premium.
Leave a reply