INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Wellnessist.ro
Saptamana aceasta aflam de la Emil Moldovan (foto, Manager Wellnessist.ro) cum arata culisele afacerii sale online: site-ul vinde ionizatoare de apa alcalina, suplimente, pulberi alimentare – toate menite sa acopere nisa afacerii (detoxifierea organismului). Site-ul a aparut in 2012 (cand se numea DoctorDetox.ro) si de un an incoace a devenit Wellnessist.ro, iar Emil spune ca a fost mereu pasionat de viata sanatoasa si dezvoltarea personala. A apelat la colaboratori externi pe partea de programare, design, SEO, Google Ads si Facebok, iar primul om intern in echipa l-a adus abia la inceputul lui 2017. Importa produsele din Coreea de Sud, SUA si Hong Kong si vrea sa isi dubleze cifra de afaceri in 2018, sa extinda gama de produse si nu numai.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Emil Moldovan: Dupa cateva joburi in companii multinationale, plus cativa ani de freelancing in diverse domenii, am decis ca vreau sa fac ceva ce imi place si are sens pentru mine. Pasiunile mele au fost dintotdeauna un stil de viata sanatos si dezvoltarea personala. Asa ca am decis sa incep o afacere in domeniul wellness-ului. Intre timp, am continuat sa ma perfectionez in domeniu si am absolvit un curs de Health Coaching. Asta imi permite sa triez mai bine informatia si produsele pe care le oferim. Cand am inceput nu aveam aceleasi modele pe care le am acum, pentru ca nu stiam mare lucru despre marketing online si nici nu apucasem sa studiez foarte mult piata pe care am intrat. Sunt multe site-uri valoroase in domeniul wellness-ului la care ma raportez, cum ar fi draxe.com, drberg.com, muscleforlife.com, healthambition.com.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Intotdeauna mi-a placut sa construiesc ceva al meu. Si, inevitabil dupa ceva timp intr-o companie mare, simteam ca nu ma pot alinia total cu scopul si metodele de acolo. Mi-am dorit sa construiesc o afacere in care sa pot face ceaa ce imi place, sa imi aduca un venit decent si sa aduca o contributie in bine in viata celorlalti oameni. Am inceput singur, de la zero si fara prea multi bani de investit. Am apelat pe parcurs la colaboratori externi pe partea de programare, design, SEO si reclama platita in Google si Facebook. Primul om intern in echipa l-am adus abia la inceputul lui 2017.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Am facut facultatea imediat dupa 1989, deci nu am beneficiat de niciun fel de educatie antreprenoriala acolo. Am invatat din mers tot ce mi s-a parut util pentru dezvoltarea afacerii. Asta a fost si o problema, pentru ca imi place sa invat si trebuie sa am grija sa nu invat prea mult si sa aplic prea putin.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am investit treptat, din banii proprii obtinuti din freelancing. Dupa primul an am apelat la un credit bancar de circa 9.000 € pe care l-am folosit pentru a importa ionizatoare de apa, care au devenit produsul nostru principal. In afara acestui credit am reinvestit constant o buna parte din profit in afacere si in pregatirea mea in marketing online. Partea mai grea a fost stabilizarea unei cifre de afaceri si a unui profit care sa ne permita sa avem un venit decent pentru familie, dar sa si dezvoltam afacerea in continuare.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Au fost si momente mai grele. Pentru cativa ani, am fost practic un freelancer care avea un magazin online fara cine stie ce buget si nu a fost foarte usor. Aveam multe de invatat, dar trebuia sa fac si bani in acelasi timp. Nu eram un antreprenor suficient de experimentat sa pot gandi afacerea de la inceput cu echipa, plan de afacere, investitie. Asa ca am ales sa ma dezvolt cu pasi mici. A durat mai mult, dar am invatat multe in acest proces. Am avut parte si de problemele inerente pe care le cunoaste orice antreprenor: luni fara vanzari, dar cu cheltuieli de promovare, probleme de cashflow, concurenta neloiala. In timp, m-am obisnuit si am invatat sa le abordez pe fiecare in parte.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Printre avantajele de a avea propria afacere eu vad: posibilitatea de a face lucrurile asa cum vreau eu, de a construi ceva care aduce o contributie pozitiva in lume, de a castiga virtual nelimitat, de a munci atunci cand vrei si cat vrei. Dezavantajele faptului de a avea propria afacere tin de faptul ca imi doresc atat de mult sa o fac sa mearga incat mi-e greu sa ma opresc din a munci. Prietenii mei care sunt angajati sunt mult mai relaxati decat mine atunci cand mergem in concedii, lor le e mai usor sa se deconecteze. Totusi, pe masura ce afacerea se dezvolta, urmaresc sa limitez timpul alocat muncii la o durata limitata si sa ma deconectez de afacere in timpul liber. In rest, nu vad dezavantaje in a avea o afacere. Provocari da, sunt o gramada, dar nu dezavantaje.
Care este publicul tinta al site-ului?
Ne adresam persoanelor care isi doresc sa fie in forma maxima si sa se simta cu 10 ani mai tineri, indiferent de varsta lor. Oameni care inteleg ca starea lor de bine depinde in primul rand de ei si sunt dispusi sa faca actiuni prin care isi mentin sanatatea. Clientii nostri sunt persoane educate, cu varste intre 30 si 65+, care au preocuparea de a-si mentine sanatatea prin metode naturale.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Am pornit acest site din pasiune si pe baza experientei proprii. Majoritatea oamenilor nu isi dau seama ca se poate si ca e mai placut sa previi problemele de sanatate decat sa le tratezi. Apoi, nu au timp si poate nici preocuparea de a studia, a experimenta si a gasi solutii testate prin care sa se mentina in forma maxima. Noi ii ajutam sa devina constienti ca e mai ieftin si mai placut sa previi decat sa tratezi si le oferim solutii clare pe care le pot aplica in viata lor pentru a-si mentine o stare de bine si o sanatate optima.
Ce aveti in plus fata de concurenta?
Produsele noastre de baza in acest moment sunt ionizatoarele de apa. Este o nisa ingusta, dar cu suficient de multi vanzatori. Noi importam o marca de prestigiu din SUA, Alkaviva. Am ales sa vindem o gama premium de ionizatoare de apa pentru ca vrem sa oferim produse de cea mai buna calitate. Punctele noastre tari sunt: calitatea produselor, garantia extinsa (5 ani), grija reala fata de clientii nostri (atat inainte de cumparare, cat si dupa).
De unde va cumparati produsele?
Importam produse din Coreea de Sud, SUA, Hong Kong.
Cati angajati aveti?
Suntem doar 2 oameni in echipa, plus cativa colaboratori externi. Numarul colaboratorilor variaza in functie de perioada.
Ati participat la Black Friday 2017?
Am participat prima data la Black Friday in 2017. A fost o campanie buna, am reusit sa obtinem o crestere de vanzari multumitoare. Am avut si o promotie de Craciun, care a performat si ea bine, dar usor sub cea de Black Friday.
La ce va asteptati de BlackFriday si Craciun anul acesta?
Vom avea din nou promotii si ne propunem sa le promovam mai bine si sa vindem mai mult decat in 2017.
Cum si unde va promovati site-ul?
In acest moment ne promovam doar prin Google AdWords. Am facut si promovare in Facebook o perioada. Produsele noastre sunt prezente si in eMag Marketplace si avem si cateva site-uri care revand produsele importate de catre noi.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook pe care o administram in-house, dar nu suntem foarte activi. Am avut in trecut cateva campanii platite care au performat prost si inca nu am reluat experienta. Deocamdata Social Media nu este focusul nostru. Ne straduim sa raspundem tuturor mesajelor, dar nu publicam continut foarte mult.
Aveti versiune de mobile?
Avem un site responsive, care functioneaza bine pe device-urile mobile.
Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Planul nostru este sa dublam in anul acesta cifra de afaceri. E un obiectiv ambitios si speram sa reusim sa il atingem.
In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Prin automatizarea proceselor, externalizare, cresterea ratei de conversie si cresterea Lifetime Value/client. Daca poti automatiza ceva, ai un plus de productivitate care poate insemna indirect un cost mediu mai mic pe fiecare comanda livrata. S-ar putea sa reusesti sa externalizezi parti din afacere pentru un cost mai mic decat cel actual, pastrand calitatea serviciului. Daca poti converti mai multi dintre vizitatorii pe care deja ii ai in clienti si/sau daca poti sa readuci clientii sa cumpere de la tine in mod repetat, vei reduce costurile medii pe care le ai pe fiecare comanda.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Cateva provocari pe care le avem sunt gasirea de furnizori de servicii buni (mai ales pe partea de web development) si implementarea GDPR, pe care va trebui sa o facem in prima parte a acestui an. De asemenea, ne-am bucura daca am gasi mai multi furnizori care sa ofere servicii de dropshipping in Romania.
Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat?
Suntem printre norocosii care nu au avut pana acum probleme serioase cu firmele de curierat. Poate si pentru ca avem un volum de comenzi mai mic nu experimentam problemele pe care le au magazinele mai mari.
Ce planuri de viitor aveti in online?
Vrem sa devenim un site de referinta in domeniul wellness-ului in Romania. Anul acesta vom extinde gama de produse cu suplimenti alimentari. In viitor, intentionam sa livram anumite produse si in alte tari din Europa. Pasul urmator va fi sa intram pe piata din SUA, ca site de content pe care vom promova produse in calitate de afiliati.
Leave a reply