Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Vitacom.ro

Vitacom.ro a aparut din dorinta de a aduce un „element de noutate clientilor” (finali sau revanzatori), ne-a povestit Vasile Vita (foto, care a fondat Vitacom Electronics in 1991, la Cluj), si fost relansat in noiembrie 2018. Site-ul vinde online electronice si electrocasnice de tot felul (de la imprimante 3D, aparate foto si retelistica, la produse pentru casa si timp liber, varstnici si de ingrijire personala). Vitacom detine 2 brand-uri proprii, are un portofoliu de produse de la peste 250 de branduri internationale (20 dintre ele disponibile in Romania exclusiv la ei), 7 magazine fizice in intreaga tara si tinteste o crestere de 14% YoY.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Vasile Vita: Denumirea companiei, Vitacom Electronics, este formata din numele familiei noastre si obiectul de activitate al firmei, ce consta in comertul cu produse electronice. Dupa aproape 3 decenii de activitate, gama noastra de produse s-a diversificat considerabil, reusind sa introducem in portofoliul nostru repere din diferite categorii.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea deschiderii unui business in acest domeniu nu a fost greu de ales, fiind un subiect care m-a atras dintotdeauna. Mi-am urmat aceasta pasiune inca din anii de studentie, cand m-am orientat catre Facultatea de Electronica si Telecomunicatii.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Cu siguranta motivatia principala a fost pasiunea pentru electronice, o pasiune care inca ma determina sa lupt pentru dezvoltarea companiei Vitacom. In plus, avand inclinatii antreprenoriale, imi doream sa pot lucra pe o autorizatie individuala si sa fac eu ce pot, sa am putere de decizie, insa am intampinat dificultati in gasirea unor parteneri de afaceri, dispusi sa faca sacrificii si sa riste, fapt care m-a ambitionat si mai tare sa incep aceasta afacere.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Facultatea pe care am absolvit-o a asigurat cunostintele tehnice de care aveam nevoie, insa am incercat sa imi dezvolt cat mai mult posibil abilitatea de autodidact. Meseria de antreprenor implica necesitatea de a te corecta si de a invata singur, pentru a ramane pe piata si a avea succes. Perioada in care am inceput aceasta afacere a fost una de schimbari, economia era la inceputul transformarii sale, prin urmare am trecut de-a lungul timpului prin multe modificari, fiind nevoie sa investesc resurse in intelegerea si adoptarea lor.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Investitia initiala a fost cu mult peste puterile mele financiare, vorbim despre anul 1991, asa ca m-au ajutat economiile parintilor mei. Afacerea a pornit in apartamentul in care locuiam, iar suma investita initial s-a ridicat la aproximativ 100.000 lei, banii proveniti din economiile de o viata ale parintilor mei. Desigur, rezultatele nu s-au simtit imediat, in primii 5 ani intreg profitul fiind reinvestit pentru a dezvolta si a capitaliza firma. A fost un consum de resurse financiare si de timp pe care, privind in urma, nu il regret.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Ca orice afacere, mai ales una lansata individual, a adus cu sine numeroase riscuri. Asa cum am spus, nu a fost doar un efort  financiar, ci si unul de ordin temporal. Dezvoltarea afacerii a necesitat multa munca, astfel ca timpul petrecut cu familia s-a diminuat considerabil. Mai mult decat atat, dificultatile s-au datorat si perioadei in care am lansat firma, imediat dupa perioada comunista, cand piata era extrem de dinamica si lipsa de capital era o reala problema. Pentru a trece peste toate aceste bariere a fost nevoie de munca, entuziasm si strategii bine puse la cale. Am analizat fiecare pas, nu m-am hazardat in procesul decizional, am preferat sa analizez fiecare detaliu, pentru a fi sigur ca alegerea facuta aduce un beneficiu companiei.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Cu siguranta lumea are tendinta de a vedea doar partile bune, cum ar fi flexibilitatea programului, pozitia de superioritate fata de subalterni, fapt ce iti permite sa decizi pentru ei si cresterea considerabila a veniturilor. Orice antreprenor cunoaste insa si partile dificile ale acestei posturi. Timpul liber se diminueaza, implicarea in companie este imensa, iar rezultatele nu se vad niciodata imediat dupa deschiderea firmei. E nevoie de multi factori pentru ca succesul sa fie de partea ta si chiar daca afacerea este stabila, nu te poti culca  pe o ureche. Notorietatea firmei trebuie mentinuta permanent, niciodata nu poti sa spui ca e suficient nivelul la care ai ajuns. Rutina si plictiseala sunt stari necunoscute, ceea ce poate fi privit ca un avantaj.

Care este publicul-tinta al site-ului?
Peste 90% din ceea ce inseamna Vitacom se adreseaza segmentului B2B, prin urmare investim mare parte din resurse in activitati care ii vizeaza pe acestia. Magazinul online doreste sa ii sustina pe acesti parteneri, oferindu-le produse, dar si consultanta de specialitate pentru a-si dezvolta afacerile. Desigur, nu dorim sa neglijam consumatorul final, de aceea am creat si dezvoltat continuu un site care sa raspunda cererilor acestora.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Cred ca am demonstrat in tot acesti ani competenta si seriozitate, la care se adauga gama diversificata de produse si calitatea acestora, ceea ce permite satisfacerea unui public-tinta foarte mare. Analizand felul in care s-a dezvoltat piata si consumatorul, doar o companie cu valori puternice ar fi putut sa se mentina pana in ziua de astazi. Detinem doua brand-uri proprii, avem un portofoliu de produse furnizate de peste 250 de branduri internationale, 20 dintre acestea fiind disponibile in Romania doar la Vitacom.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Diversitatea, calitatea si pretul competitiv ne-au diferentiat intotdeauna, lucru pe care l-am dovedit in acesti aproape 28 de ani de existenta. In plus, oferim suport clientilor care nu stiu intotdeauna exact ceea ce vor, de unde rezulta ca noi nu vrem sa crestem doar vanzarile, ci si gradul se satisfactie al clientilor care aleg produsele noastre.

De unde va cumparati produsele?
Produsele noastre vin de la diferiti furnizori. In ceea ce priveste brand-urile proprii, Well si Chrome, acestea sunt produse in China.

Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Vitacom se axeaza atat pe vanzarile traditionale, moderne, cat si pe cele online. Cum spuneam, mare parte din clienti sunt revanzatori, dar detinem si 7 magazine fizice in intreaga tara, prin care dorim sa ajungem in cat mai multe locuri. De asemenea, avem o experienta de peste 15 ani in ceea ce priveste colaborarea cu cele mai importante lanturi de magazine, atat de tip super si hipermarket, cat si de specialitate. Odata cu dezvoltarea tehnologiei, ne-am extins si in spatiul virtual, unde punem la dispozitia clientilor o gama larga de produse prin intermediul site-urilor proprii, dar avem si colaborari cu cele mai importante platforme de comert electronic din Romania. Suntem prezenti si dincolo de granitele tarii, vorbind de un numar de peste 100 de colaborari internationale.

Cati angajati aveti?
In prezent, echipa Vitacom este formata din 100 de angajati, unii dintre acestia facand parte din companie de peste 20 de ani. Numarul este in crestere, avand in vedere ca ne dezvoltam continuu si dorim sa oferim oportunitati de promovare interna, prin introducerea unor noi posturi.

Cum va merge in perioada asta?
Investim in permanenta in dezvoltarea site-ului pentru a facilita accesul clientului la produsele noastre, lucru vizibil in cifrele din prezent comparate cu perioada anterioara lansarii acestei ultime actualizari. Lumea e din ce in ce mai interesata de prezenta noastra online si ne bucuram ca eforturile noastre sunt remarcate.

Ati participat la Black Friday 2018?
De cativa ani suntem implicati in aceasta sarbatoare comerciala. Ne gandim din timp care sunt ofertele pe care le putem pune atat la dispozitia clientilor, cat si a clientilor din magazinele proprii.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2018?
Am remarcat un progres atat in campania de Black Friday, cat si in ceea ce priveste perioada Craciunului. Vanzarile au depasit cu mult asteptarile, fapt care ne bucura si ne determina sa relansam campaniile acestea in urmatorii ani.

Cum si unde va promovati site-ul?
Folosim mai multe surse de promovare a site-ului. In primul rand, prin intermediul retelelor de socializare pe care le dezvoltam continuu (Facebook, LinkedIn si Instagram) si a e-mail-urilor pe care le trimitem comunitatii noastre deja formate. In al doilea rand, in magazinele fizice din tara.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Echipa noastra de Marketing Online se ocupa de administrarea acestei pagini, pe care am creat-o in urma cu cativa ani, tot din dorinta de a ne mentine in fata schimbarilor pietei. Practic orice business care conteaza este promovat acum si pe aceasta retea, iar clientii pot fi informati in timp util cu privire la noutatile care ii privesc. Este normal sa ii acordam atentie, data fiind amploarea pe care a luat-o in ultimii ani.

Aveti versiune de mobile?
Da, desigur. Constientizam importanta pe care telefonul si tableta o ocupa in vietile noastre si usurinta in a-l folosi, astfel ca vrem sa fim prezenti in permanenta in activitatile clientilor nostri.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
A creste de la an la an a fost mereu o prioritate pentru noi. Consideram ce reprezinta un indiciu al valorii nostre pe piata si a multumirii pe care clientii o au vis-a-vis de activitatea nostra. Stagnarea nu este permisa in domeniul nostru, intrucat piata cere sa ne reinventam nu doar de la un an la altul, ci in fiecare zi. In ceea ce priveste cifra de afaceri, tintim o crestere de 14% fata de anul trecut.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Avand in vedere ca activam pe mai multe segmente, ne permitem sa stabilim o strategie prin care ofertele noastre sa fie personalizate in functie de nevoile clientilor. Tin sa mentionez ca, in unele cazuri, alegerea finala a clientului nu depinde doar de pretul produselor, ci si de calitatea acestora, capitol la care Vitacom exceleaza.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?

In primul rand, ca in orice alt aspect ce tine de administrarea unei afaceri, principala provocare vine din a tine pasul cu transformarile prin care trece lumea de zi cu zi, in special mediul online, caracterizat de rapiditate si dinamica puternica. E nevoie de o optimizare cat mai buna a site-ului, astfel incat sa avem o vizibilitate superioara fata de competitori. Astfel, un efort constant pe care il depunem este in imbunatatirea interfetei pentru a fi cat mai intuitiva si mai usor de navigat, iar experienta de cumparare sa fie cat mai facila. Scopul este sa fim eficienti si sa livram produsele intr-un timp cat mai scurt clientilor.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Problemele firmelor de curierat se simt, insa as aminti doar lipsa infrastucturii care impiedica de multe ori livrarile sa ajunga la beneficiar. Sunt si perioade mai aglomerate, inevitabile (cum ar fi Black Friday sau Craciunul), pe care le gestionam printr-o comunicare continua cu reprezentatii acestor firme.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Dorim sa fim mai buni de la o zi la alta si sa ne mentinem pozitia de „top of mind” cand vine vorba de comercializarea produselor electrice si electronice de calitate. Nu putem exista fara clientii si partenerii nostri, asa ca, toate eforturile noastre se vor indrepta catre respectarea serviciilor si produselor pe care le punem la dispozitia acestora. De asemenea, printre planurile noastre se afla si dezvoltarea unui webshop B2B nou, care sa faciliteze comenzile revanzatorilor nostri.

 

Leave a reply