INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu MicoStore.ro
MicoStore.ro a aparut in martie 2018, „iar de atunci a evoluat zilnic. In fiecare moment cand intram pe site mai gasim aspecte pe care dorim sa le imbunatatim, pentru clientii nostri”, explica Mihaela Stan (foto, Administrator micostore.ro). Magazinul online vinde produse educative, „pentru familii fericite” (cum spune sloganul): jucarii pentru bebelusi si copii, rechizite si articole scolare, planse de colorat reutilizabile si forme de silicon pentru gatit. Pe langa partea de vanzare, organizeaza si evenimente creative pentru copii. Mihaela Stan ne-a introdus in culisele afacerii sale, povestindu-ne cum a pornit la drum (financiar vorbind), cum testeaza personal fiecare jucarie vanduta pe site si cum poti comanda orice pe site-ul ei in doar 40 secunde.
Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!
ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Mihaela Stan: Numele magazinului a fost ideea sotului, sunt initialele numelor noastre (Mihaela si Costin). Am adaugat cuvantul „store” si am ajuns la concluzia ca „MicoStore” e un nume usor de retinut.
De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea ne-a venit atunci cand cautam jucarii pentru copilul nostru si nu gaseam ceea ce ne doream, nu am gasit destule informatii despre produsele respective pe site-ul pe care gaseam produsul sau nu am gasit produsul in Romania. Asa ca am zis ca am putea sa ne interesam ce inseamna piata jucariilor in Romania si am pornit la drum. Nu avem un model, insa ne facem zilnic concurenta si avem cateva business-uri online pe care le apreciem si incercam sa invatam de la ele.
Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Atat eu, cat si sotul meu avem peste 10 ani experienta de multinationale, in domenii diverse, insa cea mai mare parte sunt in retail. Am pornit impreuna, lucru ce ne ajuta mult.
Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Nu cred ca studiile ne-au ajutat prea mult, din pacate. Mai degraba ne-au ajutat discutiile cu prieteni care au afacerile lor, experienta profesionala si entuziasmul ?.
Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am pornit incet, cu o investitie destul de mica, bani pe care ii aveam deja din economiile noastre. Nu am investit mult, un magazin online este total diferit de unul offline, bugetele sunt total diferite. Poti incepe chiar si fara stoc, exista si varianta de dropshipping, de contract de consignatie – te poti folosi de o multime de optiuni pentru a dezvolta un magazin online.
Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Am avut noroc cu partea contabila, ca avem know-how-ul, insa cred ca autoritatile din Romania nu te ajuta deloc daca esti la inceput de drum. Scoala nu te formeaza sa gandesti antreprenorial, iar cand ai ajuns pe drumul unui job stabil si multumitor, timpul nu prea iti mai permite sa faci ceva extra. E greu sa pornesti pe drumul unei afaceri atunci cand stii ca iti investesti toate economiile in ea. La inceput de drum nicio banca nu iti acorda imprumut pe firma, iar programele de la stat nu sunt chiar usor accesibile.
Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Marele avantaj al propriei afeceri este implinirea pe care o simti atunci cand vezi ca luna de luna cresti si te dezvolti impreuna cu afacerea. Nu vad niciun dezavantaj al propriei afaceri, din contra, cred ca ne-a ajutat sa ne dezvoltam frumos, atat in plan personal, cat si profesional. Avem independenta, mai mult timp liber si o satisfactie mai mare la final de luna.
Care este publicul tinta al site-ului?
Publicul tinta este compus din mamici, care fie au decis sa isi dedice tot timpul cresterii celor mici, fie au fost nevoite sa se intoarca la munca devreme, dar pentru toate este valoros timpul petrecut in familie, atentia acordata educatiei copiilor. Nu ii neglijam nici pe taticii sustinatori, care si-ar dori sa petreaca mai mult timp in familie, insa viata pur si simplu a facut ca ei sa fie mai mult prinsi cu munca.
De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Si noi avem copii si intelegem ce inseamna o casa plina cu jucarii. Pe piata exista multe tipuri de jucarii, este bine sa stii ce sa alegi pentru copil, iar – dupa ce ai ales – sa ai indicatii despre cum poate fi folosita jucaria respectiva. Jucariile din magazinul nostru sunt testate de noi, analizate si oferim informatii despre cum pot fi folosite. Pe langa informatiile care se gasesc pe ambalaj, in rubrica de descriere a produsului oferim si informatii despre modul in care ne putem juca alaturi de copil, despre ce aptitudini se pot dezvolta. Avem produse in premiera in Romania, pentru care suntem unici distribuitori, mereu incercam sa aducem tot ce apare nou pe piata jucariilor educative si de colorat. Un alt motiv ar fi ca oferim servicii de calitate, iar cei 2.000 clienti care au raspuns sondajelor noastre ne acorda o nota peste 8,5/10.
Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Online-ul este intr-o continua dezvoltare, iar cifrele arata o crestere semnificativa in ultimii ani, atat din punct de vedere al business-urilor care se deschid, cat si al utilizatorilor. Fata de marii jucatori din piata jucariilor, noi acordam o mare atentie fiecarei jucarii in parte, nu exista produs de pe site pe care sa nu il fi testat acasa. Niciodata nu am adus la vanzare jucarii pe care nu le-am testat noi. Pe langa partea de testare, acordam o mare atentie experientei clientului, din momentul in care acceseaza site-ul si pana primeste produsul. Am pus mereu pe primul loc nevoia clientului: de exemplu, au existat situatii in care clientul isi dorea foarte mult un produs de la noi, dar era imposibil sa ii ajunga in timp util, asa ca l-am livrat noi, cu toate ca era la peste 100 km de depozitul nostru, marja produsului era aproape inexistenta, iar de profit nici nu mai poate fi vorba. Mereu am avut grija sa recompensam clientii fideli si ne-am recunoscut greselile, atunci cand s-a intamplat sa omitem vreun produs in vreo comanda.
De unde va cumparati produsele?
In acest moment avem mai multe colaborari cu furnizori din Romania – sustinem afacerile locale, dar achizitionam si din Italia, Turcia, Germania, Olanda si China. Vizitam frecvent targuri internationale de profil, mergem sa vedem ateliere locale de creatie, mereu suntem in cautare de inspiratie pentru oferta noastra de produse.
Cati angajati aveti?
In acest moment nu avem angajati, insa pentru magazinul online avem colaborari cu 2 persoane full-time si 1 persoana part-time. Curand vom analiza si necesitatea unor angajari, in detrimentul unui contract de plasare de personal.
Cum va merge in perioada asta?
Fiind o afacere inca la inceput de drum, avem un ritm crescator de la luna la luna, atat din punct de vedere al vizitatorilor, cat si al vanzarilor.
Ati participat la Black Friday 2019?
Am participat la Black Friday si vom participa in fiecare an. Incercam sa profitam de orice campanie ce ne poate aduce vanzari si public nou.
Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun de anul acesta?
Este primul an in care am intrat pe comparabile, suntem pe crestere, insa este o crestere normala, sustenabila.
Cum si unde va promovati site-ul?
Ne promovam site-ul pe Facebook, este un canal important pentru nisa noastra de produse. Initial ne ocupam noi de partea de promovare, insa crescand ne-am dat seama ca este mai bine sa externalizam aceasta activitate catre cineva care are mai multe cunostinte in domeniu. Astfel, de putin timp am inceput o colaborare cu o agentie. Inca nu facem reclama pe Google, incercam sa crestem organic cat de mult putem. De asemenea, peste 70% din comenzile noastre vin din recomandari ale clientilor care au fost multumiti de achizitia facuta.
Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem o pagina de Facebook, care are peste 16.000 fani, ce reactioneaza zilnic la postarile noastre. Avem si un grup de Facebook, care speram ca va ajunge anul acesta la 2.000 membri. Ocazional realizam si postari platite, insa incercam sa crestem organic, este mai sanatos ?.
Aveti versiune de mobile?
Site-ul noastru este optimizat si pentru varianta mobil, mai ales ca nisa noastra de clienti utilizeaza foarte mult mobilul si tableta. Este important ca realizarea unei comenzi sa poata fi facuta foarte usor de pe mobil. Pe site-ul nostru, transmiterea comenzii dureaza sub 40 secunde, din momentul in care ti-ai adaugat toate produsele in cos, iar daca esti la a doua comanda timpul scade la jumatate.
Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Experienta acumulata in financiar ne ajuta destul de mult si in orice moment stim in ce punct ne aflam. Avem o estimare foarte buna pentru finalul de an.
Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Chiar daca o afacere e-commerce nu implica un cost cu chiria la acelasi nivel ca un magazin fizic, exista alte costuri care ajung sa compenseze acest „avantaj” al magazinului online. Ca si in cazul unui magazin fizic, nu este posibila o reducere a cheltuielilor fara a face rabat de la calitate. Noi incercam sa cream parteneriate de lunga durata, astfel partenerii nostri stiu ca se pot baza pe noi si anul viitor. Lucram de multe ori cu alti antreprenori care ne-au fost colegi sau sunt recomandati de prieteni, astfel obtinem ocazional preturi mai bune.
Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
In mediul online, concurenta se poate dubla de la o zi la alta. Investitia in realizarea unui magazin online este destul de mica, iar acum exista si posibilitatea de a realiza dropshipping sau e-fulfillment, astfel problema stocului poate fi complet rezolvata. Pe langa concurenta, o mare problema a fost sa gasim oameni de incredere cu care sa ducem magazinul la un alt nivel.
Ce problem apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Lucram cu acelasi furnizor de curierat de la prima comanda, de cand aveam 20 comenzi pe luna. Este acelasi curier care ma suna inainte sa sune la interfon, ca sa nu o trezeasca pe fiica mea, care a fost langa noi atunci cand „ne-au dat maselele”. Nu am avut probleme nici cand livram zeci de colete pe luna, nici acum, cand livram sute. De-a lungul timpului, am primit multe oferte de curierat, chiar si la preturi mai avantajoase, insa preferam sa nu schimbam ceva atunci cand procesul merge bine.
Ce planuri de viitor aveti in online?
In acest moment, dorim sa ne consolidam pozitia si sa fim din ce in ce mai cunoscuti. Anul acesta am facut 2 ani de la infiintare, suntem ca un copil, in crestere. Testam din ce in ce mai multe produse, metode de vanzare si incercam sa ne cream contacte, caci este important sa ai alaturi oameni cu experienta in antreprenoriat. Avem multe planuri, idei avem destule, trebuie doar sa avem timp si capital sa le putem pune in practica. Credem cu tarie ca piata online-ului in Romania este inca la inceput, astfel pentru noi ramane important sa fim cat mai vizibili acum pentru clienti.
Leave a reply