Inregistreaza-te

Conectare

Parola pierduta

Ti-ai uitat parola? Introdu adresa de email asociata contului si vei primi instructiuni pentru recuperarea parolei.

Adauga intrebare

Ne pare rau dar nu ai permisiunea sa adaugi intrebari.
Trebuie sa te conectezi pentru a adauga o intrebare.

Conectare

Inregistreaza-te

Pentru a avea acces in toate sectiunile site-ului este nevoie sa ai cont.

123

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu FT-Shop.ro

Site-ul Fusion Technique a fost lansat in ianuarie 2008, pe o platforma CMS free (OsCommerce), trecand de atunci prin mai multe modificari. Magazinul online vinde mai mult de 11.000 de produse, „cam tot ce poate sa-si imagineze un bucatar profesionist sau amator”, ne-a povestit Razvan Cruceanu (foto, fondator ft-shop.ro): de la cutite, accesorii si ustensile profesionale, la ingrediente pentru bucataria moleculara, esente si delicatese culinare rare. Acesta si-a transformat pasiunea pentru gastronomia moderna intr-o afacere, e-shop-ul lui pornind de la o investitie de 500 € si devenind primul importator de cutite ceramice din Romania, care lucreaza acum la propriul showroom in Bucuresti.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici.

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online? Ce reprezinta? Cum te-ai gandit la el?
Razvan Cruceanu: Suntem un magazin de nisa, cu produse moderne, si ne-am dorit un nume care sa reprezinte ceea ce propusesem. Fusion Technique inglobeaza atat ingrediente din toata lumea, cat si accesorii si echipamente de bucatarie moderna. De asemenea, bucataria – atat cea clasica, cat si cea de avangarda – se bazeaza pe anumite tehnici de lucru, nimic nu se face la intamplare.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Acum mai bine de 10 ani nu se gaseau mai deloc ingrediente si accesorii moderne de bucatarie, mai ales cutite japoneze. Citeam carti si reviste de gastronomie, dar nu puteam sa pun in aplicare cele mai interesante retete, pentru ca nu gaseam elementele esentiale pe piata romaneasca. Asa mi-a venit ideea lansarii unui magazin online specializat pe gastronomia moderna. Am inceput cu instrumentul de baza din buctarie: cutitul! Am fost primii importatori de cutite ceramice din Romania, apoi am continuat sa importam cutite japoneze profesionale si ne-am extins si pe partea de ingrediente, accesorii si echipamente de bucatarie. Acum site-ul comercializeaza mai mult de 11.000 de produse, cam tot ce poate sa-si imagineze un bucatar profesionist sau amator. Si daca cineva isi doreste un produs pe care nu-l avem in portofoliu, il gasim si il aducem! Am mai multe modele, in general cele mai bune magazine online, din domeniul culinar, din Occident.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singur?
Intotdeauna mi-am dorit propria afacere. Mai incercasem cate ceva si inainte. Am pornit la drum impreuna cu iubita mea (care acum mi-a devenit sotie) si cu 500 €.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidact?
Am absolvit Facultatea de Comert si am mai facut si cursuri de management, separat, dar am invatat mult din practica.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare, a fost greu?
Timp de 10 ani ne-am dezvoltat numai din surse proprii, dar de curand am inceput un proiect destul de mare – ne construim un showroom, intr-o zona centrala a Bucurestiului – si am avut nevoie de finantare din partea bancii.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Principalele bariere au fost mentalitatea, educatia, dimensiunile mici ale pietei si lipsa banilor. De cativa ani, lucrurile au inceput sa se imbunatateasca: piata creste si este din ce in ce mai educata, bucatarii tineri au deja mentalitate moderna si isi doresc tot ce este nou si de calitate (chiar daca este scump). Toate barierele le-am depasit prin munca, dinamism, inovatie si incredere in telul propus.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
A avea propria afacere presupune avantaje mai mult teoretice. Dezavantajele sunt ca nu ai timp liber, porti toata raspunderea (atat fata de echipa cu care lucrezi, cat si fata de institutiile statului).

Care este publicul tinta al site-ului?
Magazinul se focuseaza pe bucatarii profesionisti si pe pasionatii care gatesc acasa, dar care isi doresc ingrediente si ustensile de bucatarie de top.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru ca furnizam cele mai bune produse si servicii disponibile in Romania, iar scopul nostru este ca, in urma achizitionarii, clientul sa concluzioneze ca a facut cea mai buna alegere si ca experienta contactului cu noi a fost una care i-a adus beneficii. Punem un accent foarte mare pe comunicarea cu clientii, consideram ca acest aspect al afacerii este primordial. In acest sens, la fiecare comanda plasata pe site-ul nostru, contactam telefonic clientii si, in cazul in care este nevoie, echipa noastra, prin specialistii sai in domeniul culinar, acopera, ca zone de consultanta, toate ramurile din domeniul culinar – somelier (asocieri vin – preparate culinare), tehnici de gatit clasice, tehnici de bucatarie moleculara, recomandari ingrediente, cutite profesionale de bucatarie (consultanta alegere, folosire, caracteristici tehnice etc.), vase de bucatarie (clasice sau moderne). Un alt aspect ce ne defineste este ca noi comercializam numai produse autentice, foarte multe dintre ele testate chiar de noi. Nu acceptam sa vindem produse pe care noi sau familiile noastre, nu le-am folosi! De asemenea, in toti acesti ani, nu au existat situatii legate de produse pe care sa nu le rezolvam in beneficiul clientului.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Dintre magazinele online specializate pe produse gourmet, de pe piata noastra, ft-shop.ro are cea mai mare gama de produse (de exemplu, numai pentru bucataria moleculara avem peste 2000 de produse), avem foarte multe produse in stoc si primim marfa saptamanal sau chiar mai frecvent. Putem oferi informatii si suport tehnic de specialitate pentru oricare dintre produsele comercializate. Avem produse de la piper afumat, pana la caviar, foie gras, stridii, trufe, fleur de sel, inclusiv produse asiatice, din America de Sud sau Orientul Mijlociu (ca ingrediente), dar si aparate de gatit sous-vide, pipe de afumare, mixere sau cutite japoneze (daca vorbim despre ustensile de bucatarie disponibile in portofoliul nostru).

De unde va cumparati produsele?
Avem furnizori in toata lumea, din Statele Unite pana in Franta si din Marea Britanie pana in Japonia. Comercializam cateva sute de brand-uri de produse gourmet.

Cati angajati aveti?
Suntem o echipa de 8 persoane.

Cum va merge in perioada asta?
Afacerea este in crestere, magazinul isi bazeaza in acest moment traficul pe vizitatori veniti organic, din motoarele de cautare, rata de conversie fiind una foarte buna, oamenii care ajung la noi pe site vin destul de bine targetati pe a cumpara produsele noastre.

Ati participat la Black Friday 2017?
In privinta Black Friday, consider ca nu ni se potriveste noua, ca tip de afacere cu produse gourmet de nisa. Avem alte metode prin care ne rasplatim clientii.

Cum si unde va promovati site-ul?
Avem metode diverse de promovare, apelam la publicatii cu target culinar, bazandu-ne, in acest moment,  in mare masura pe propagarea organica a brand-ului in mediul online.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem pagina de Facebook, inclusiv campanii platite. In acest tip de comnunicare este foarte importanta target-area mesajului, pentru a avea rezultatele propuse. Facebook este o zona de comunicare pe care ne dorim sa o dezvoltam si mai mult in perioada urmatoare.

Aveti versiune de mobile?
Suntem constienti de impactul dispozitivelor mobile asupra accesarilor site-ului si optimizam constant platforma in aceasta directie. Nu avem o versiune speciala a site-ului pentru mobil, dar platforma este optimizata in acest sens, este responsive.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Suntem optimisti in privinta cresterilor de anul acesta, sigur va fi un procent semnificativ.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?

Poate ca aparent afacerile online au costuri mai mici, dar un magazin online serios – cu angajati, depozit, stocuri, showroom, promovare – nu are costuri de functionare deloc mici. De obicei, tendinta de reducere a cheltuielilor este de a taia din bugetul de promovare, ceea ce e gresit. Fiecare business are specificul lui si trebuie gandit in functie de acesta.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Noi suntem deshizatori de drumuri si pionieri in afacerile cu produse gourmet pe piata din Romania. Am inceput cand mai nimeni nu era interesat de domeniu, in afara de cativa „nebuni”, care incercau sa explice ca mai exista viata si in afara de ceafa de porc cu cartofi prajiti. Le-am luat pe toate in piept si am reusit, cu multa munca si ambitie. Intotdeauna au fost provocari si dificultati si suntem aici sa le surmontam. Cred ca cea mai mare provocare a noastra este sa facem cunoscute produsele din portofoliu, multe dintre ele nu se gasesc in magazine obisnuite, despre unele nici macar profesionistii nu au auzit. Cu toate acestea, produsele sunt accesibile din punctul de vedere al preturilor, venind cu avantaje extraordinare in privinta calitatii si a plajei de oportunitati de utilizare pe care le ofera. Cred ca acest proces de constientizare a valorii lor este una dintre cele mai mari provocari pe care am acceptat-o si care a devenit un scop in sine.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Avem contratce cu doua firme de curierat, astfel incat clientii sa-si poata alege varianta preferata. Ambele au atat parti pozitive, cat si parti negative. Dar, in general, nu avem probleme majore pe partea de curierat. Stiu ca este o lipsa acuta de forta de munca la firme, mai ales in zona de vest a tarii, si acolo apar uneori intarzieri la livrare.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Lucram sa ne marim gama de produse, sa aducem mereu noutati si produse rare, vrem sa investim si mai mult in promovarea produselor. In perioada urmatoare, ne-am propus sa demaram campanii dedicate in mediul online (FB, influenceri etc.), cu o mai mare frecventa decat am facut-o pana acum. Avem un gen special de produse, iar o campanie de promovare pentru ele trebuie sa fie foarte bine documentata si targetata.

Raspunde la aceasta intrebare