Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Endea.ro

Magazinul online Endea.ro a aparut la sfarsitul lui 2010 si vinde pe Internet cosmetice naturale, pentru femei, barbati si copii, produse manual (intr-un atelier din Oradea), folosind ingrediente provenite din surse sustenabile si ambalaje in proportie de peste 80% reciclabile (din carton sau stica). Andrea Revesz (foto, Cofondator Endea.ro) ne-a introdus in culisele afacerii ei, care livreaza gratuit toate comenzile din Oradea (si bilunar, din Cluj-Napoca si Timisoara) cu bicicleta, in interviul de mai jos.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Andrea Revesz: „Endea” ma strigau prietenele in copilarie, cand inca nu puteau pronunta corect toate literele. „Tested on friends”, sloganul nostru, nu e doar marketing. Asa am inceput si asa procedam si acum, cand vine vorba de produse noi sau retete imbunatatite.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea ne-a venit din simplul fapt ca eram consumatori de astfel de produse si ce exista pe piata din Romania nu ne multumea.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Am pornit impreuna, Razvan (Pauta, iubitul ei – n.r.) & Andrea. In paralel aveam si joburi fiecare. Pe masura ce a crescut afacerea, am renuntat – pe rand – la jobul la multinationala, intai eu, apoi si Razvan.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Autodidacti, desi experienta la cele doua multinationale (in retail si customer experience) a ajutat destul de mult.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Am inceput de la 100 de lei si un mixer de bucatarie. De aceea, a durat aproape 10 ani pana am crescut cat de cat, la un nivel acceptabil. Gura de oxigen suplimentara a venit in 2018, printr-o linie de finantare din fonduri europene, din care am retehnologizat atelierul de productie.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Au fost doua bariere grele la inceput de drum: legislatia ambigua si accesul la materii prime si la know-how autentic si corect. Prima s-a rezolvat prin perseverenta si incapatanare, a doua – partial, cu achizitie de carti de specialitate din SUA, dar si cu timpul, cand materiile prime au ajuns sa fie mai accesibile si in Romania.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Dezavantajul principal e faptul ca nu ai neaparat o stabilitate a veniturilor. Avantajul e un program de lucru flexibil si faptul ca nu trebuie sa iti mai faci griji cand iti iei concediu.

Care este publicul tinta al site-ului?
Oamenii preocupati de mediu si de sanatatea lor.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
Pentru ca poate sa aiba acces direct si la cel care creeaza produsele, si la cel care le vinde. Relatia directa cu noi ii da un atu pe care nu il va gasi nicaieri – poate influenta relatia cu furnizorul, pana in cele mai mici detalii. Informatiile oferite sunt, de asemenea, la prima mana: sunt sincere, directe si folositoare, adica mai putina poleiala de marketing si mai multa realitate utila clientului.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Avem o filosofie si un stil de viata compatibile cu produsele create de noi. Grija pentru mediu se poate vedea si in cum traim noi zilnic. Nu ne place risipa (nu ne e frica sa reparam lucruri sau sa achizitionam obiecte second-hand), ne place sa ne deplasam cat mai prietenos cu mediul (zeci de mii de kilometri facuti cu bicicleta de noi, nu doar cand facem ciclolivrarile la Oradea, Cluj-Napoca sau Timisoara, dar si in deplasarile noastre zilnice), sustinem producatorii locali cum suntem si noi, sprijinim initiative de mediu si de protectia animalelor (atat prin afacerea noastra, cat si prin activitatea noastra privata).

De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Ce se poate achizitiona local (ingrediente/servicii), la un raport pret-calitate bun, se achizitioneaza local. Ce nu e disponibil la noi, vine – de obicei – din Germania, Franta, uneori (mai rar) si din SUA.

Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Site-ul online si magazinele zero waste din tara.

Cati angajati aveti?
Doi.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna august – n.r.)?
Merge OK. Nu ne putem plange. Este insa intotdeuna loc de mai bine. 🙂

Ati participat la Black Friday 2020?
Nu. Suntem de parere ca daca nu poti face un lucru ca lumea, mai bine nu il faci. In viziunea noastra, Black Friday inseamna macar 50% reducere si lichidare de stocuri si un pic de consumerism. Produsele noastre sunt proaspete, se fac pe comanda sau pe previziuni de vanzare anterioare, deci nu prea lucram cu stocuri care sa ne ramana. De asemenea, filosofia noastra nu incurajeaza consumerismul excesiv, deci nu prea se pupa cu Black Friday. 🙂

Cum si unde va promovati site-ul?
Google, cautari Google si iar Google. Mai putin in social media (Facebook, Instagram). Dar cel mai tare ne recomanda clientii nostri, care cumpara cu incredere de la noi si, nu in ultimul rand, prietenii Endea, care pe zi ce trece sunt tot mai multi si mai dornici de „Tested on friends”.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem. E un tip de comunicare necesar, dar caruia ii alocam importanta direct proportionala cu politicile lor de incurajat afacerile cu bani multi, nu neaparat cele mai oneste (adica mai putina importanta, in lista noastra de prioritati).

Aveti versiune de mobile?
Avem, dar nu ne multumeste momentan. Pana la sfarsitul anului ar trebui sa iasa o versiune actualizata mai buna.

Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Circa 70%.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
In crestere, probabil cu circa 10-15%.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Buna intrebare. Daca stiam, vindeam asta, nu doar sapun si cosmetice. :))

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Sa ramana competitiv pe o piata pe care tehnologia evolueaza intr-un ritm ametitor.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Nu inteleg intotdeauna ca, daca ei nu comunica cu noi in timp real si nu livreaza coletele, pierde toata lumea, pe lant: noi – clienti, clientii – produse de calitate, iar ei – bani, pentru ca nu mai trimitem colete cu ei. Incercam, pe cat posibil, sa le dam un feedback cat mai constant si sa alegem calitatea, in detrimentul tarifelor mai mici.

Ce planuri de viitor aveti in online?
Noua versiune a magazinului online si, daca reusim in urmatorii ani, o nou finantare din fonduri europene si un app de mobil.

Leave a reply