Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

You must login to ask a question.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.Morbi adipiscing gravdio, sit amet suscipit risus ultrices eu.Fusce viverra neque at purus laoreet consequa.Vivamus vulputate posuere nisl quis consequat.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu Buy4Baby.ro

Ideea magazinului online buy4baby.ro a aparut din vara lui 2018, iar primele comenzi au aparut in octombrie acelasi an, ne-a povestit Ioana Ciumara (foto, Cofondator Buy4Baby.ro). Site-ul e-commerce vinde sisteme de siguranta pentru bebelusi si copii (protectii de pat, de mobilier, pentru casa, casti antifonice, etc.) si al doilea proiect al Ioanei, dupa un centru de inchiriere de echipamente pentru copii si bebelusi (Rent4Baby). Alaturi de sotul ei, aceasta si-a folosit economiile personale pentru a fonda magazinul online, care ofera numeroase  produse de nisa, consiliere de calitate in paralel cu procesul de vanzare si produse livrate rapid (fiind din stoc propriu). Aflati mai multe despre afacerea ei, din interviul de mai jos.

Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Ioana Ciumara: Cu 2 ani inainte de a avea magazinul online, am deschis un centru de inchiriere de echipamente pentru copii si bebelusi – scaune auto, carucioare, etc. – pe care l-am denumit Rent4Baby. Pentru a pastra o rezonanta comuna, am denumit magazinul online Buy4Baby.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea de business a crescut de la sine. Centrul de inchirieri l-am pornit deoarece am fi vrut sa inchiriem noi insine unele produse pentru primul nostru copil si nu am avut de unde. Dupa ce am pornit asta, clientii care trebuiau sa preia sau sa predea unele produse seara sau in weekend, o faceau venind la noi acasa. Acolo vedeau produsele de siguranta pentru copii pe care le gasisem pentru proprii copii si ne intrebau daca nu avem si de vanzare asa ceva, pentru ca nu gasisera sa cumpere. Am testat ideea de afaceri punand cateva produse la vanzare pe site-ul nostru de inchirieri si apoi am pornit magazinul online propriu-zis.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Fiind in concediu de crestere a copilului (copiilor, de fapt, deoarece am trecut aproape dintr-un concediu maternal in urmatorul), mi-am dat seama ca nu vreau sa ma mai intorc la munca la program, intr-o corporatie. Cu aceasta stare de spirit, am cautat o idee de afaceri, pe care am initiat-o impreuna cu sotul meu. Startul a fost rapid deoarece am reciclat o firma pe care o aveam deja infiintata, pentru o idee anterioara, care nu se materializase. Singurul regret e ca numele firmei nu se potriveste cu domeniul magazinului online. 😊

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Educatie antreprenoriala e mult spus. Am facut un liceu economic si Facultatea de Contabilitate, din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti . Dar educatie antreprenoriala propriu-zisa nu am primit acolo. Sotul meu a facut studii in domeniu si a fost destul de multi ani si consultant in afaceri. Dar asta nu cred ca face lucrurile cu mult mai usoare. Atata doar ca nu suntem exagerat de poeti. In rest, invatam pe parcurs.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Firma a fost finantata din economii personale. In momentul de maxima indatorare, cred ca firma ne datora noua (asociatilor) aproximativ 100.000 €. Foarte recent, tocmai in ziua palindrom a acestui an, am semnat primul contract de finantare bancara, care ne va permite sa acceleram cresterea firmei.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Barierele sunt esentiale pentru afacerea noastra. E drept, e vorba de barierele de pat pentru copii, pe care le vindem. Acum, vorbind serios, putem considera bariere faptul ca aveam joburi full-time (si eu, si sotul meu) si 2 copii mici? Sau ca nu aveam deloc experienta anterioara in comert, cu atat mai putin online? A fost – si este inca – mult efort la mijloc. A fost – si este inca – necesar sa asimilam multe cunostinte noi, pentru a putea consolida activitatea. Anul trecut, de exemplu, nu a fost deloc simplu, deoarece a trebuit sa absorbim atat cresteri de pret la achizitia produselor, cresteri enorme de pret la transportul acestora si dilatarea foarte mare a timpilor de productie si transport. In aceste conditii, ne-a fost tare greu sa sustinem dezvoltarea activitatii. Dar nu ne-a fost numai noua greu, ci tuturor. Cred ca am reusit sa ne descurcam putin mai bine decat multi, asa ca trecem si anul 2021 la capitolul succese.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
In mare masura, aici e vorba de starea de spirit. Inainte sa apara copiii, sotul meu participa la curse de alergare de anduranta si imi povestea ca pe la kilometrul 30 al unui maraton, cand il dureau toate, se intreba de ce s-a bagat in asa ceva. Dar la final se bucura ca l-a terminat si se inscria la urmatoarea cursa de alergare. Asa si eu ma intreb, uneori, de ce nu mi-a ajuns sa stau pe un salariu confortabil, cu un program de munca relativ lejer. Dar imi revin. 😊 Ca sa raspund la intrebare: ca angajat ai o destul de mare siguranta a unui venit stabil. Daca ai norocul sa faci ceva ce iti place – sau macar ceva ce nu iti displace prea mult – totul e OK. Daca ai marele noroc sa faci ceva ce te pasioneaza, atunci e fabulos. Dar sunt si limite la cresterea salariului, colegi care poate nu iti plac, sefi care poate te enerveaza, task-uri pe care le detesti, etc. Ca antreprenor, siguranta venitului scade foarte mult, dar exista promisiunea unei acumulari importante, daca afacerea are succes. Nu ai sefi, dar ai mai multe responsabilitati si – implicit – si mai mult stres. Una peste alta, unii oameni sunt clar facuti doar pentru una dintre aceste ipostaze, iar altii au diferite etape in viata. Ca o paralela: unii oameni gasesc ca e prea obositor sa conduca ei masina si prefera transportul in comun sau sa conduca altcineva. Altii nu concep sa nu fie ei soferii, nu se simt bine pe scaunul din dreapta, unde, daca se intampla sa stea, apasa pe pedale imaginare sau dau in continuu indicatii celui care conduce.

Care este publicul tinta al site-ului?
Produsele noastre de protectie pentru copii sunt de interes in special pentru parintii cu copii mici. Tinand cont de specificul produselor, pot fi facute rafinari sau segmentari suplimentare ale publicului tinta. Nu toti parintii acorda importanta utilizarii unor produse de siguranta, avand o atitudine mai relaxata fata de riscuri, sa spunem. Incercam insa sa atragem atentia si parintilor din amonte si aval fata de perioada in care se considera ca au „copii mici”. Mai mult, am incercat si o diversificare a gamei de produse catre produsele de siguranta pentru adulti. Acolo insa e o alta poveste.

Ce atuuri are site-ul vostru, de ce ar trebui cineva sa va devina client?
Depunem eforturi constante pentru a face ca magazinul nostru online sa fie cat mai usor de folosit, pentru a ingloba cele mai bune solutii tehnice pe care le putem folosi. Cu toate acestea, magazinul online este doar o interfata intre clienti si noi. Nu ne gandim la clienti in mod abstract, ci ca la niste parinti care au niste nevoi presante, legate de siguranta copiilor lor. Iar noi, echipa noastra, nu suntem operatori ai magazinului online, care doar cumparam de undeva un produs cu 1 leu si il vindem cu 2. Mai bine spus, furnizam un serviciu de crestere a gradului de siguranta a copiilor si scadere a gradului de anxietate al parintilor. Atuurile noastre principale sunt reprezentate de gama de produse de nisa pe care le oferim, consilierea de calitate ce insoteste procesul de vanzare si viteza de livrare a produselor. Vindem doar produse din stoc propriu, pe care le expediem cat de repede ne permite relatia cu curierii.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Majoritatea concurentilor abordeaza in mod generalist produsele pentru copii. Noi am intrat pe o nisa a acestor produse si suntem foarte buni in aceasta nisa. Oferim variante multiple de produse de sigurant si vindem doar produsele pe care le-am testat si le consideram cu adevarat utile. In cazul barierelor de protectie pentru pat, avem o gama de produse de calitate, cu optiuni de utilitate diverse. Suntem convinsi ca oferim cele mai bune bariere de pat din Romania! Lucram cu furnizori proprii, nu comercializam aceleasi produse pe care le gasesti pe toate site-urile. De aceea, ne lasa un gust amar cand unii concurenti copiaza mot a mot descrierile noastre de produse si le folosesc sa vanda produse de calitate inferioara.

De unde va cumparati produsele vandute pe site?
Mare parte din produsele pe care le vindem sunt fabricate in China. Efortul pe care il facem este sa identificam furnizori si producatori din China care vand produse de calitate. Noi facem selectia dupa ce solicitam mostre de produs de la mai multi furnizori si ne dam seama, astfel, de calitatea lor. Incepand de anul trecut, ne concentram pe diversificarea geografica a furnizorilor si am inclus in portofoliu firme din Turcia si Romania. Probabil ca din acest an vom gasi furnizori si din alte tari.

Care sunt canalele de vanzare pe care le folositi?
Dincolo de site-ul propriu, vindem pe eMAG (de la finalul anului trecut, am intrat si pe eMAG Ungaria si Olx, prin intermediul afiliatilor). In acest an avem ca obiectiv dezvoltarea si diversificarea vanzarilor prin marketplace-uri.

Cati angajati aveti?
In prezent, suntem cam cat o echipa de handbal. Dar, pana la finalul anului, probabil o sa fim cam cat o echipa de fotbal.

Cum va merge in perioada asta (interviul a fost realizat in luna februarie – n.r.)?
Sunt vizitatori, sunt vanzari. Avem insa nevoie de mai mult, pentru a ne sustine cresterea. Grija noastra nu este neaparat ca nu avem vanzari, ci cat din potentialul de crestere ratam, atunci cand facem lucrurile cum trebuie. De aceea am inceput, de anul trecut, colaborarea cu 2 agentii de top pe partea de SEO si online marketing, care livreaza rezultatele asteptate. Iar noi ne concentram acum foarte mult pe imbunatatirea managementului activitatii, pe imbunatatirea proceselor de lucru. Suna un pic corporate, dar suntem intr-o etapa de tranzitie de la o firma mica, mica, la una nu chiar atat de mica si din zona asta vin provocari importante.

Ati participat la Black Friday 2021?
Da, facem asta in fiecare an, intr-un fel sau altul.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de Black Friday si Craciun 2021?
Am avut o crestere de 30-50%. Intervalul e destul de larg, dar depinde ce masori. Oricum, desi nu neglijam aceste perioade, produsele noastre nu sunt neaparat din categoria celor pentru care clientii sunt dispusi sa astepte saptamani sau chiar luni, ca sa le prinda la oferta.

Cum si unde va promovati site-ul?
In principiu, folosim canalele uzuale – Google, Facebook, Instagram, newslettere. De un an, am intrat ca advertiser si in 2Performant, iar (in ultima vreme) observam o crestere importanta acolo. Ne uitam si spre YouTube si TikTok. Colaboram cu o agentie de marketing care face aceste lucruri sa se intample pentru noi.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Avem, desigur, si pagina de Facebook. Avem un plan de comunicare pe Facebook (si pe Instagram, de altfel). Dincolo de comunicarea initiata de noi insa, acestea sunt importante pentru relatia pe care ne-o faciliteaza cu clientii care ne abordeaza prin intermediul lor.

Aveti versiune de mobile?
Magazinul este optimizat pentru mobil. Mai avem unele lucruri pe care vrem sa le perfectionam in acest sens, dar asta nu inseamna ca nu suntem deja destul de OK si in varianta de mobile.

Cate dintre comenzile voastre vin de pe dispozitive mobile?
Peste 85%.

Cum credeti ca veti incheia anul curent?
Am pornit anul 2022 cu doua tinte de crestere: cea pesimista (de 50%) si cea optimista (de 100%). Suntem inca suficient de mici, astfel incat aceste tinte nu sunt rupte de realitate. N-a trecut inca prea mult din acest an, asa ca obiectivele raman la acelasi nivel.

Cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Presupun ca cel mai simplu si ambiguu raspuns este ca trebuie sa se reduca risipa, acolo unde aceasta se face.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Provocarea noastra principala, in acest moment, este sa gestionam cat mai bine cresterea. Cum spuneam, suntem intr-o perioada de tranzitie (de la un magazin mic, la unul mediu) si, ca la copii, mai apar „dureri de crestere”. Dar asta este o provocare interna.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
Cu firmele de curierat avem o relatie care evolueaza. Pe masura ce creste volumul activitatii cu fiecare firma cu care colaboram, evolueaza si relatia cu ei. Sunt unele dificultati specifice cate unui curier (cum ar fi cele legate de recalcularea volumetrica incorecta a tarifelor de livrare), dar cautam mereu solutii. Ne ajuta mult sa pastram relatii cordiale si cu curierii care preiau coletele. Ajuta faptul ca suntem o echipa de fete si curierii sunt toti baieti!

Ce planuri de viitor aveti in online?
Avem planuri ambitioase, multe si pe etape. Anul acesta ne uitam, in principal, la: live shopping, extindere pe marketplace (inclusiv international), micsorarea termenului de livrare, marirea gamei de produse, imbunatatirea prezentarii produselor si instructiunilor de folosire.

Despre Monica-Ioana Buzea

Cofondator, PR Consultant & Social Media Manager la CreativeCreature.ro (agenție de PR și comunicare). Mă ocup de ştiri, analize și interviuri relevante din domeniul comerţului online autohton şi internaţional pentru ECOMpedia.ro de la finalul lui 2015.

Follow Me

Leave a reply