Creeaza-ti un Cont Nou

Login


Lost Password

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

Adauga o intrebare

Trebuie sa fii logat in cont sa pui o intrebare.

Login

Creeaza-ti un Cont Nou

Nu ai cont inca? Creează un cont nou pentru a avea acces in toate sectiunile ECOMpedia.ro.

INTERVIU: ECOMpedia a stat de vorba cu BioAleea.ro

Bioaleea.ro a aparut in 2013 si vinde online alimente, cosmetice, detergent si produse pentru copii si gravide bio, de la multipli producatori (avand inclusive o sectiune de produse exclusive romanesti). Ioana Galiceanu (foto, Managing Partner bioaleea.ro) ne-a povestit cum a inceput aceasta afacere online sanatoasa (inspirata de o nevoie personala), de ce bariere s-a lovit la inceput de drum, cat de mare a fost investitia initiala, cum sta la capitolul „relatia cu firmele de curierat” si ce planuri de viitor are in mediul virtual.

 Pentru intreaga lista a interviurilor realizate de noi, intrati aici!

 

ECOMpedia.ro: De ce ai ales acest nume pentru magazinul online?
Ioana Galiceanu: BioAleea a pornit de la conceptul pe care ne doream sa il implementam: un spatiu unde persoanele care isi doresc un stil de viata sanatos sa gaseasca toate produsele – de la alimente, la cosmetice si detergenti. Mai exact, o alee virtuala, plina de oferte bio.

De unde ti-a venit ideea de business? Ai vreun model in domeniu?
Ideea a pornit de la o necesitate personala. Stresul, agitatia cotidiana, alimentatia haotica si-au pus amprenta asupra mea. De la probleme ale tenului, pana la probleme de sanatate, am avut parte de toate. Astfel ca a venit ziua in care am obosit sa mai stau la usile cabinetelor medicale si am decis ca este timpul pentru o schimbare a stilului de viata. Am cautat nu doar alternative pentru o alimentatie bio, ci si cosmetice si detergenti bio. Un stil de viata sanatos se cladeste pe mai multi piloni: alimentatie, produse de ingrijire corporala, produse de curatenie si echilibru emotional. Toate acestea duc la o viata echilibrata. Mi-am dorit sa impartasesc si cu altii invataturile mele, sa le ofer consultanta (deoarece este greu sa obtii si azi sfaturi corecte in acest domeniu). Putem spune ca modelul sunt eu si incercarile prin care am trecut de-a lungul anilor.

Ce te-a motivat sa incepi propria afacere? Ai pornit la drum singura?
Eu si sotul meu am cochetat cu ideea unei afaceri inca din facultate. Fiind colegi de grupa, am avut multe proiecte si mereu visam la propria noastra afacere. Astfel am ajuns impreuna sa pornim pe acest drum.

Ai avut parte de educatie antreprenoriala din facultate sau ai fost autodidacta?
Am absolvit (impreuna cu sotul meu) Academia de Studii Economice din Bucuresti, insa majoritatea informatiilor le-am dobandit treptat, pe masura ce ne-am confruntat cu diverse. Intr-un fel da, in mare parte esti autodidact cand pornesti pe acest drum.

Cum ai reusit sa strangi bani pentru finantare?
Afacerea a fost pornita integral din fonduri proprii, mai exact economiile noastre, de-a lungul anilor in care am fost angajati. In 2013, cand am pornit pe acest drum, am investit 5.000 € in site si primele stocuri, insa este o investitie continua in dezvoltare. Avand in vedere ca pe atunci nu cunosteam domeniul comertului online, nu dispuneam de toate informatiile cu privire la detaliile tehnice si functionale ale unei platforme e-commerce. Astfel ca, dupa primul an de functionare, ne-am dat seama ca platforma noastra nu a fost gandita corect si a trebuit sa o luam de la capat. Asa cum spuneam, am invatat multe din mers si din problemele cu care ne-am confruntat. Din 2016, am inceput sa investim si in partea de import si distributie produse cosmetice si detergenti bio. Investitia in brand awareness si marketing este una constanta.

Te-ai lovit de multe bariere la inceput de drum? Cum le-ai depasit?
Ne-am lovit de bariere si ne lovim de bariere in continuare. Pe de o parte, iti doresti ca antreprenor sa mearga totul lin, dar – pe de alta parte – din aceste bariere inveti si iti doresti sa devii mai bun. Problemele majore cu care ne confruntam, pe partea de comert online, sunt legate de gasirea unor colaboratori profesionisti, care sa ne ofere servicii calitative, la un pret corect pentru administrare platforma, SEO, marketing, etc. De-a lungul anilor, am colaborat cu mai multe firme si am avut – din pacate – experiente dezastruoase sau bani investiti, dar fara rezultate care sa justifice investitia. Din pacate, in piata sunt multe firme care ofera servicii e-commerce, dar avand in vedere experientele noastre anterioare, ne este foarte greu sa ne mai incredem in ele. Asa am inceput, si eu si sotul meu, sa ne documentam pe diverse arii, incercand sa gestionam noi partea IT si marketing.

Care sunt avantajele/dezavantajele in a avea propria afacere versus a fi angajat?
Principalul avantaj al propriei afaceri ar trebui sa fie ca faci ceea ce iti place. Si aici ma refer ca seara cand te bagi in pat, astepti cu nerabdare dimineata, pentru a te apuca din nou de treaba. Este foarte important sa fii mereu entuziasmat. In plus, fiind propria ta afacere, iti poti permite sa iti faci propriul program, fara a fi nevoit sa dai socoteala altcuiva. Un avantaj mare identificat recent este ca, daca mai esti si mama, poti lucra, dar in acelasi timp sa petreci timpul si cu copilul. In zilele cand ma duc la birou, baietelul nostru de 10 luni este mereu cu mine, are locul lui de joaca si suntem cu totii fericiti. Normal, exista si dezavantaje. Spre deosebire de un loc de munca cat de cat stabil, care iti aduce un venit lunar constant, cand esti pe cont propriu, venitul este fluctuant, mai ales in domeniul vanzarilor. Este multa bataie de cap sa gasesti parteneri de incredere, care sa si ofere ce promit. Cand mai ai si angajati, trebuie sa te gandesti si la ei, si la ceea ce le oferi. In ziua de azi, sa gasesti angajati care sa isi doreasca sa invete si sa se implice activ in dezvoltarea afacerii este o provocare. Mai sunt si provocarile date de legislatie si birocratie, insa aici am putea scrie fara sa epuizam subiectul. Daca este sa trag linie, antreprenoriatul inseamna entuziasm, implicare si pasiune, iar daca esti genul de persoana activa ar trebui sa nu te gandesti la dezavantaje, ci cum sa treci cu bine peste ele.

Care este publicul tinta al site-ului?
BioAleea se adreseaza persoanelor tinere (care isi doresc un stil de viata sanatos) si comunitatii vegane. Se adreseaza persoanelor care au nevoie si de sfaturi in aceasta directie. Cu timpul, ne-am orientat si catre familii si copii. Mai ales de cand suntem si noi parinti si stim care sunt provocarile atunci cand iti doresti sa iti cresti copilul, de la nastere, intr-un mod sanatos.

De ce ar trebui un om care intra pe site sa cumpere de la voi?
BioAleea nu este doar o alta platforma e-commerce, este gandita ca un concept, un loc unde lumea gaseste produse testate de noi, pe care le folosim atat noi, cat si familia. Atunci cand suni si ceri un sfat, nu vom incerca sa iti vindem cele mai scumpe produse din oferta, ci acele produse care te vor ajuta si te vor face sa te intorci cu drag la noi. Toate produsele sunt furnizate fie direct de catre producatori, fie de catre reprezentantii oficiali in Romania ai marcilor, deci oferim garantia calitatii. Produsele listate sunt verificate sa nu contina ingrediente daunatoare (atat noua, cat si planetei). Incercam sa aducem in piata produse ambalate in bioplastic. Avem un program prin care, la comenzi de minim 180 lei, oferim gratuit o sacosa din bumbac natural, promovand astfel o lume fara pungi de plastic. Oferim lunar produse cadou la comenzi de peste 250 lei. Sustinem periodic promotii pentru cei ce vor sa incerce diferite produse, dar nu ii lasa inima sa cheltuiasca pretul intreg, pentru a le testa. Comenzile sunt livrate de noi in 24 de ore (exceptie fac situatiile ce nu depind de noi, ci de firma de curierat, insa si atunci ne implicam personal, pentru a solutiona situatia). Nu investim bani in ambalaje noi, pompoase, ci refolosim ambalajele primite.

Ce aveti in plus fata de concurenta? Cum va diferentiati pe piata produselor similare de la noi si cum arata aceasta piata?
Piata in 2013, cand am pornit, era inca la inceput. De-a lungul timpului, au aparut si au disparut jucatori pe acest sector. O parte dintre cei care au inceput in domeniul comertului online, cu produse natural-organice, intre timp s-au transformat in plafare online. Noi am ramas si vom ramane un loc unde clientii vor gasi doar produse natural-organice. In portofoliu avem preponderent produse certificate natural sau organic, insa mai avem si cateva marci fara certificari, dar care ne-au convins cu produsele lor si ingredientele incluse. Ne dorim sa promovam cat mai multi producatori romani, iar aici stim ca nu toti isi permit sa certifice produsele, insa ii apreciem pe cei care includ in produselor lor ingrediente de calitate superioara, certificate si care ofera calitate. Principalul nostru atu este apropierea pe care o cladim fata de fiecare client in parte. Asa cum spunem, noi suntem o afacere de familie, credem in produsele promovate si ne dorim ca fiecare client sa faca parte din familia BioAleea.

De unde va cumparati produsele?
Produsele comercializate de noi sunt luate direct de la importatorii oficiali in Romania. Avem si cateva produse in portofoliu pentru care suntem unici importatori (Essentiq, Lunay, Officina Naturae si Orbimed), acestea fiind procurate direct de la producatori.

Care sunt cananelele de vanzare pe care le folositi?
Vanzarea are loc prin intermediul platformei BioAleea.ro, eMag Marketplace, Cel.ro si – mai nou – am importat produsele si in Facebook.

Cati angajati aveti?
Momentan, de afacere ne ocupam eu si sotul meu si mai avem o colega pe partea de vanzari.

Cum va merge in perioada asta?
De la inceputul anului au existat fluctuatii semnificative in ceea ce priveste vizitele pe site si vanzarile. Cele mai semnificative schimbari s-au produs odata cu acel update de la Google, din martie. Oricum, de cand operam in acest domeniu am observat fluctuatii semnificative, in functie de sezon.

Ati participat la Black Friday 2018?
Da, in 2018 am avut promotii speciale de Black Friday.

Cum au aratat, comparativ, cifrele de BF si Craciun 2018?
Mereu cand reusim sa oferim reduceri de 40-50% la produse se observa o crestere semnificativa a vanzarilor. Din pacate, nu este usor sa sustinem frecvent aceste reduceri, insa incercam pe cat posibil sa avem pe tot parcurul anului produse cu discount mai mare.

Cum si unde va promovati site-ul?
Pentru promovare utilizam platformele de social media (Facebook, Instagram), participam la targuri si suntem deschisi sa cladim parteneriate strategice cu diversi colaboratori.

Aveti pagina de Facebook? Cat de important este acest tip de comunicare cu clientii si cat de mult investiti in ea?
Suntem prezenti si pe Facebook, avand in vedere numarul mare de utilizatori ai acestei platforme. Este o sursa buna pentru brand awareness, insa in ceea ce priveste atragerea de clienti finali, aici este marea provocare. Momentan este administrata de mine, insa suntem in cautarea unei persoane care poate prelua aceasta activitate, care presupune foarte mult timp.

Aveti versiune de mobile?
Versiunea de mobil a fost o cerinta principala in momentul in care am facut ultima schimbare in platforma.

Cum credeti ca veti incheia anul curent, in crestere fata de cel precedent, cu cat anume?
Anul curent pentru noi reprezinta un an in care ne-am propus sa investim in platforma online BioAleea, prin urmare mizam pe o crestere de minim 50% a volumului vanzarilor. Anul trecut a fost anul in care ne-am concentrat mai mult pe partea de distribuie, partea de online fiind lasata in plan secund.

In conditiile in care afacerile e-commerce oricum au costuri mai mici, cum poate un magazin online sa reduca din cheltuieli, fara sa afecteze vanzarile?
Cheltuielile principale pe care le are un magazin online sunt cele cu promovarea in mediul online. Este important sa analizam cat cheltuim si ROI-ul. In momentul in care ne dam seama ca investitia este mai mare decat castigul este bine sa regandim strategia. Poate pentru unii este potrivit Google AdWords, iar pentru altii Facebook Ads. O alta cheltuiala este cea legata de costul transportului, insa aici depinde de fiecare cum reuseste sa negocieze contractul cu firmele de curierat si de situatia curenta in piata. Este important sa stim de cati angajati avem nevoie in companie si nivelul lor de pregatire, in functie de asta putem reduce cheltuielile ce nu sunt justificate.

Care sunt cele mai mari provocari pentru site-ul tau, in mediul online autohton?
Avand in vedere ca noi activam preponderent in domeniul produselor cosmetice si a detergentilor bio, ne este foarte greu, tinand cont ca la noi consumatorul nu are cunostintele de baza cu privire la diferentierea acestor produse fata de cele conventionale. Clientii inca nu stiu sa interpreteze lista cu ingrediente, lucru care este mai important decat certificarea produsului. De multe ori interpreteaza ca un brand care are in componenta cuvantul „bio” este cu adevarat bio. Tinand cont de acestea, multa lume a achizitionat produse considerate bio, urmand ulterior sa descopere ca nu erau ceea ce isi doreau. Este greu pe online sa oferi consultanta, sa ii ajuti sa inteleaga care sunt ingredientele bune si cele controversate si sa le obtii increderea. Insa pentru noi este o satisfactie mare faptul ca avem clienti care odata ce au cumparat de la noi revin, iar rata de retur este aproape de zero.

Ce probleme apar in relatia voastra cu firmele de curierat? Ce ati facut sa le depasiti?
In ceea ce priveste firmele de curierat, problema majora este greutatea cu care comunicam cu acestia atunci cand avem colete nelivrate, deteriorate sau ratacite prin depozit. Este consumator de timp si ne afecteaza relatia cu clientii finali. Am colaborat cu mai multe firme de curierat, iar momentan am ramas alaturi de una la care punctele pozitive le-au depasit pe cele negative.

Ce planuri de viitor aveti in online?
In viitor ne dorim sa imbunatatim oferta magazinului nostru, sa oferim o diversificare, astfel incat sa atragem cat mai multi clienti. Este in plan si lansarea unei noi platforme si a unor programe de fidelizare a clientilor, sperand sa definitivam proiectul pana in toamna.

Leave a reply